| Sendt: 02 April 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delvist baseret på erfaring. Jeg har PX60 og spiller f.eks. FFXII, Ridge Racer 6, osv. for tiden, men det bliver ikke til mere end et par timer ad gangen. Ja, jeg får lidt retention efter et par timers FF, men det kan kun ses når skærmen er sort og forsvinder i samme sekund der kommer et billede på skærmen.
Det er ikke kontrastniveauet der skaber burn-in, det er stillestående billeder i for lang tid  Ved at sænke kontrastniveauet gør man så 'faren' mindre. I øvrigt er lavt kontrastniveau ikke = dårligt billede. Min PX60 er ISF-kalibreret og på alle indgange står kontrast til omkring 30%.
Retention er billeder der hænger en lille smule, men forsvinder relativt hurtigt igen. Oftest f.eks. informationen nede i venstre hjørne i FFXII. Det er så godt som altid retention folk farer i flint over, fordi de sidder og undersøger deres skærme med helt sorte eller hvide billeder på, og går i panik når der er en lille skygge. Burn-in er noget der aldrig går væk, men hvis man skal lave den slags på en PX60/70, så skal man også med vilje mishandle den. I 2005 blev der foretaget en laboratorie-test med tre forskellige 2005-modeller, hvor 'burn-in' fra en Half Life 2 menu der havde været på i 48 timer, blev repareret væk ved at køre en DVD-film i 24 timers loop. Så selv hvis man glemmer at slukke en hel weekend, og billedet man har glemt er statisk, så kan man alligevel redde skærmen! Dét burde sætte det lidt i perspektiv. Og PX70 er så to generationer nyere og mindre modtagelige overfor teh burn-in.
|