Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDMI vs VGA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Polloloco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Har lige købt et LCD på 22" til soveværelset

Har mit kabelTV tilsluttet (l**tebillede, hvornår kommer HD ?)

Jeg forbandt skærmen til min computer via VGA-kabel, men mit 7900GTX har DVI, så jeg tænkte på om det ville være sjovere med DVI-HDMI kabel.

Ville det være 150 kr værd at købe det kabel, hvis man fx ser DVD/BluRay eller spiller spil (madden eller GTR2) fra computeren via TVet? (1680*1050)

Til top Vis Polloloco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polloloco

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Medmindre du sidder (ligger..?) meget, meget tæt på, så tvivler jeg på at du vil kunne se forskel på billedet fra VGA og HDMI på et 22" TV, og måske ikke engang da.
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Polloloco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

ok og der er ingen fordele ved fx autokalibrering af opløsning osv?

synes egentlig at det var ok, men vil gerne have det blir bedst muligt. Tak for hurtigt svar

Ligger 2 meter fra, så det går nok.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Polloloco: Jeg kan forstå at du har købt en PC monitor og ikke et Tv. Jeg vil bestemt anbefale dig at få fat i et DVI til HDMI kabel for specielt 22 tommer monitors baseret på de prisbillige TN paneler kan have dårlige analoge modtagere.

RogueAgent: Om det er 22 tommer eller ej har ingen betydning, selv på 15 tommer skærme er forskellen tydelig, vel og mærke når vi snakker de lidt billige modeller, da de typisk har upræcise analoge kredsløb. Selvfølgelig er Tv og monitors to lidt forskellige ting, men i dette tilfælde handler det om en monitor (hvilket f.eks. en opløsning på 1680x1050 angiver).

Polloloco: Ved et digitalt signal fra PC'en over DVI foregår billedkorrektionen automatisk. Det gælder ikke ting som farver og gamma, men det sikrer blot, at det altid står skarpt og korrekt.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
RogueAgent: Om det er 22 tommer eller ej har ingen betydning, selv på 15 tommer skærme er forskellen tydelig, vel og mærke når vi snakker de lidt billige modeller, da de typisk har upræcise analoge kredsløb. Selvfølgelig er Tv og monitors to lidt forskellige ting, men i dette tilfælde handler det om en monitor (hvilket f.eks. en opløsning på 1680x1050 angiver).

Vel er der forskel, dog synes jeg bestemt ikke den er MEGET tydelig (nu er min skærm ikke specielt billig, så det analoge kredsløb skulle også gerne være i orden ) - men under alle omstændigheder vil det afhænge af afstanden, f.eks. om man sidder på 50 cm's afstand som man normalt gør på en pc monitor, eller om man er 2-3 meter væk.

På 2-3 meters afstand vil jeg mene at det analoge kredsløb skal være decideret defekt hvis forskellen mellem VGA og DVI er synlig på en 22" skærm.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

RogueAgent: Nu ved jeg ikke hvilket skærm du har, men jeg har nok en lidt anden indgangsvinkel til det, fordi jeg også dagligt - ud over Tv - tester PC monitors. Jeg ved godt, at mange Tv entusiaster har tilbøjelighed til at sige, at en 22 tommer eller 20 tommer skærm er lille og det er næsten ubetydeligt hvad den fødes med af signaler eller hvordan komponenterne er opbygget, men det er jeg naturligvis ikke enig i

Faktisk er dette marked næsten lige så kompliceret som Tv markedet. Jeg ved så også godt, at mange er ligeglad hvilken PC skærm de har, bare den kan vise et billede, men hvis man f.eks. bevæger sig ud fra Hifi4all, så er der lige så store communities, som snakker om PC monitors og kvalitet.

Specielt på 22 tommer skærmene, hvor man har reduceret omkostningerne ved at anvende de prisbillige TN paneler og billige controllerboards, synes jeg det har en betydning. Det er måske ikke sikkert, at det har en betydning for skarpheden, men farvegengivelsen og specielt gammaen nyder tit godt af skiftet til digitalt pga. de typiske boards der bruges i TN baserede skærme.

Polloloco
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Der er tale om følgende TV (ret billigt, derfor tænker jeg at der muligvis er sparet lidt på den analoge modtager)

http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=163987

Hvis jeg skulle komme med et kritikpunkt af skærmen er det baggrundsbelysningen, der ikke er helt jævn (klassisk for (billige) TN-paneler). Top og bund har antydning af at være lysere. Ses dog kun når der er sort skærm i top og bund.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
Jeg ved godt, at mange Tv entusiaster har tilbøjelighed til at sige, at en 22 tommer eller 20 tommer skærm er lille og det er næsten ubetydeligt hvad den fødes med af signaler eller hvordan komponenterne er opbygget, men det er jeg naturligvis ikke enig i

Hæhæ - det er jeg bestemt heller ikke, og det var heller ikke det jeg prøvede at komme igennem med.

Jeg mener bare ikke at billedkvaliteten via DB15/VGA er så ringe at det pludselig skulle være ubrugeligt "bare" fordi nye standarder som DVI og HDMI dukker op. Det kan f.eks. slet ikke sammenlignes med at overføre et composite signal fra en DVD som ville være KLART synligt ringere på både 15, 20 og 22 tommers skærme, også på 3 meters afstand.

Og spørgsmålet i denne tråd var helt specifikt om de 150 kr til et DVI kabel var pengene værd i DETTE konkrete tilfælde, hvor en PC monitor bruges som TV, på en væsentligt større afstand end normalt for PC brug. Og det mener jeg så bare ikke det er - i DETTE tilfælde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes