Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny pære eller opgradering af Sanyo Z3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
quaser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

Det har været nogle måneder undervejs. Lidt flimren hist og her og lidt mørkere billed, så blev ikke til meget bruge economy lamp mode på det sidste. Her til aften var det slut, gav et lille chok da den sprang under serien "How I met your mother".

For de nysgerrige så har pæren overlevet 2400-2800 timer med omkring 2/3 på economy mode.

Projektoren er 2 år gammel. Bestilt hos digitalo.de d. 17 maj, og der har ikke været skiftet pære tidligere.

Jeg har indtil videre fundet en pære i tyskland til 330 euro. Og en sanyo z5 koster omkring de 999 euro. Så nu går jeg og overvejer om jeg skal købe en ny i stedet.

Mit budget tillader mig pt. ikke noget der koster mere end sanyo z5.

I forbindelse med overvejelserne kunne jeg godt tænke mig hjælp med følgende:

1. I nogle tråde står der at panelerne på en LCD projektor falmer med tiden. Hvad skal man regne med at tid her? 2-3 pærer eller er det allerede mærkbart (hvis man sætter to projektorer op side om side)?

2. Forskellen i specifikationer for Z3 og Z5 ser ret gode ud. Er der nogle der har lavet et sådan skift og har nogle erfaringer med om det er det værd. Kan også være fra Z4 til Z5?
Jeg er selv rigtig glad for min Z3 (eller var, nu da den ikke vil lyse)

3. En af grundene til at vente med en opgradering vil være at få en DLP projektor. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor skarpt de står til tekst fremvisning i forhold til LCD. Er der overhovedet en mærkbar forskel?
Jeg har projektoren sat til computeren og ynder engang bare at smide mig på sofaen og læse emails og dagens nyheder på internettet.
Sanyo Z3 klarer det rigtig godt under lokalets forhold.

På forhånd mange tak.
Til top Vis quaser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quaser

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at vurdere om du vil synes det er det værd.

Jeg har lavet en opgradering fra Z3 til Z5. Jeg købte en Cine4Home tuning og filter med min Z5. Opgradering kostede mig 5.5k incl. tuning og ekstra lampe (jeg havde dog også en ekstra lampe til min Z3 som jeg solgte med Z3'eren). Med tuningen synes jeg helt klart det var det værd.

Mit filter sider ret godt fast så jeg har ikke set min Z5 uden filter og tuning - så hvor meget af forbedring skylles filter og tuning og hvor meget Z3 til Z5 kan jeg ikke rigtig vurdere. Men jeg synes med de rigtige farver står min Z5 flot og er mere "afslappende" at se på end Z3.

Ulemper ved Z5 er ekstra støj hvis den loft monteres. Autoiris synes kan godt være lidt generende. Slukkes den er der stadig en kontrast forbedring iforhold til Z3 men ikke så meget som speks. kunne tyde på.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

quaser skrev:

3. En af grundene til at vente med en opgradering vil være at få en DLP projektor.

Uden at tage stilling til de øvrige punkter, vil jeg da lige henlede din opmærksomhed på, at en DLP projektor i DK kan erhverves for 7-8k (Optoma HD70), hvis den kunne have din interesse. Har ikke undersøgt hvad den kan erhverves for i Tyskland.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Jeg har lavet en opgradering fra Z3 til Z5. Jeg købte en Cine4Home tuning og filter med min Z5. Opgradering kostede mig 5.5k incl. tuning og ekstra lampe (jeg havde dog også en ekstra lampe til min Z3 som jeg solgte med Z3'eren). Med tuningen synes jeg helt klart det var det værd.

Mit filter sider ret godt fast så jeg har ikke set min Z5 uden filter og tuning - så hvor meget af forbedring skylles filter og tuning og hvor meget Z3 til Z5 kan jeg ikke rigtig vurdere. Men jeg synes med de rigtige farver står min Z5 flot og er mere "afslappende" at se på end Z3.

Ulemper ved Z5 er ekstra støj hvis den loft monteres. Autoiris synes kan godt være lidt generende. Slukkes den er der stadig en kontrast forbedring iforhold til Z3 men ikke så meget som speks. kunne tyde på.

Bluesky!

Meget interessant med den tuning

Har ganske vist "kun" en Z3, men jeg kan se, at der er store muligheder for at forbedre på den, og prisen er jo ikke urimelig.

Når der er sat filter på, er det så nødvendigt at køre med lampen i high mode, eller kan man stadig benytte eco mode?

Quaser!

Jeg er også glad for min Z3 - som har et års tid på bagen. Jeg bruger den nu kun til film (og en sjælden gang lidt TV), så den har ikke kørt så mange timer, og jeg benytter altid eco mode - synes det giver det bedste billede.

Hvis jeg skulle købe nyt i dag, ville jeg dog nok ikke nøjes med at kigge på Sanyo. Da Z4'eren kom frem, talte jeg med nogle fagfolk, der havde sammenlignet Z3 og Z4. Deres mening var, at forskellene var marginale. Hvorvidt det også gælder fra Z3 tl Z5, er svært at sige, når man ikke har prøvet dem op mod hinanden.

Men der er mange andre om buddet, f.eks. gør de nyere Panasonic og Hitachi det rigtigt godt, og prisniveauet er nogenlunde det samme.

Mht LCD kontra DLP, så er jeg desværre en af dem, der kan se regnbuer, så DLP fungerer ikke for mig ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Bluesky!

Meget interessant med den tuning

Har ganske vist "kun" en Z3, men jeg kan se, at der er store muligheder for at forbedre på den, og prisen er jo ikke urimelig.

Når der er sat filter på, er det så nødvendigt at køre med lampen i high mode, eller kan man stadig benytte eco mode?

Jeg har altid min i echo mode. Nu kommer der noget mere lys ud af en Z5 end Z3, men jeg vil gætte på du stadig kan køre i echo mode på en Z3 med filter.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Lidt OT måske, men hvordan ser i hvor længe den har kørt?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Hvis jeg skulle købe nyt i dag, ville jeg dog nok ikke nøjes med at kigge på Sanyo. Da Z4'eren kom frem, talte jeg med nogle fagfolk, der havde sammenlignet Z3 og Z4. Deres mening var, at forskellene var marginale. Hvorvidt det også gælder fra Z3 tl Z5, er svært at sige, når man ikke har prøvet dem op mod hinanden.

Men der er mange andre om buddet, f.eks. gør de nyere Panasonic og Hitachi det rigtigt godt, og prisniveauet er nogenlunde det samme.

Der er selvfølgelig ikke noget galt i at se på andre modeller end Sanyo, men så snarker vi virkelig detaljer. Hvis forskellen fra Z3 til Z5 ikke er nok, har jeg svært ved at se at forskellen mellem f.eks. Sanyo og Panasonic skulle have nogen særlig betydning. De følges jo meget godt ad for hver ny generation.

quaser
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Tak for svaret. Tog lige et kig forbi Cine4Home, uden at gå i detaljer så det da ud til at de ved hvad de snakker om :)

Jeg er kommet frem til at jeg skal vente med at udskifte projektoren. Højtalerne trænger mere til en udskiftning, og så kan jeg jo spare op til en endnu bedre projektor derefter :)

Projektoren vil i givet fald skulle loftmonteres, og syntes nu at Z3 larmer nok i forvejen (i hvert fald på high).

Jeg har forøvrigt prøvet at finde sådan et filter til Z3 som du omtaler. Har dog ikke fundet noget info, så spørgsmålet er vel om de også lavede det til Z3, og om man kan købe det løst. Uden en Cine4Home tuning.

quaser
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Mht LCD kontra DLP, så er jeg desværre en af dem, der kan se regnbuer, så DLP fungerer ikke for mig ...

Kan godt se ideen i at kigge på de andre på markedet. Men er nu glad for Sanyo, så i den prisklasse vil jeg med stor sandsynlighed vælge Sanyo Z5. Men har droppet ideen med at opgradere pt. En kammerat skrev forøvrigt at det var mellem Z3 og Z4 der var sket mest, hvor i mod der ikke var sket så meget fra Z4 til Z5.

Jeg har faktisk ikke set en DLP projektor i aktion, projektore i den prisklassen var ikke særlig god at forelske sig i der for 2 år siden ;) Så må komme an på en prøve engang om jeg kan se regnbuer :)

quaser
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Lidt OT måske, men hvordan ser i hvor længe den har kørt?

Holder powerknappen nede i ca. 30 sek. Bare brug knappen på remoten.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Som nævnt er jeg da også fint tilfreds med Sanyo, så intet galt i at fortsætte ad den linje

Men - efter at have fulgt projektormarkedet i de seneste år, må jeg sige, at det ser ud til, at udviklingen på området sker i små "spring". Forstået på den måde, at først kommer det ene mærke med en model med lidt bedre specs, så det næste mærke - og så fremdeles. Derfor kan det i en aktuel købssituation være en fordel lige at finde ud af, hvem der lige har mulen længst fremme

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

quaser skrev:

Bluesky skrev:

Tak for svaret. Tog lige et kig forbi Cine4Home, uden at gå i detaljer så det da ud til at de ved hvad de snakker om :)Jeg er kommet frem til at jeg skal vente med at udskifte projektoren. Højtalerne trænger mere til en udskiftning, og så kan jeg jo spare op til en endnu bedre projektor derefter :)Projektoren vil i givet fald skulle loftmonteres, og syntes nu at Z3 larmer nok i forvejen (i hvert fald på high).Jeg har forøvrigt prøvet at finde sådan et filter til Z3 som du omtaler. Har dog ikke fundet noget info, så spørgsmålet er vel om de også lavede det til Z3, og om man kan købe det løst. Uden en Cine4Home tuning.

Den larmer nu nok ikke mere end Z3 på high, men blæseren går på high når du loftsmontere og går ikke ned selv om lampen står på low. Forskellen er stadig så meget at jeg sætter den på en hylde i stedet for i loftet som jeg helst ville.

Filteret kan godt fås til Z3. Filteret ændre farven som så justeres efter følgende. Det giver en højere kontrast og endnu rigtigere farver der justeres meget nøjagtigt. Så presist er det svært selv at gøre. Der er dog nogle der slev har købt et løst filter. Jeg ved ikke hvor fra. Du må evt. prøve at søge i tidligere indlæg.

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfra køber i lamper til jeres projektor!! Jeg er på udkik efter en Lampe til min Sanyo PLV-Z3, hvor får man den billigst. Ved lampe skift skal filtre vel også skiftes?? Kan man gøre det selv??

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suchea ll=sanyo+z3

Jeg kender ikke de billigste og ved ikke om de sender til dk, digitalo.de gør.

quaser
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

ARTISTEN skrev:

Hej

Hvorfra køber i lamper til jeres projektor!! Jeg er på udkik efter en Lampe til min Sanyo PLV-Z3, hvor får man den billigst. Ved lampe skift skal filtre vel også skiftes?? Kan man gøre det selv??

Jeg har lige bestilt fra CE24.de

Kunne ikke betale med visa på beamershop24 som var de første på den liste der var link til længere oppe.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du seriøst overvejer at købe et filter så prøv at få et samlet tilbud på en ny lampe og en tuning med filter hos eksempelvis www.pipro.de . Der er sikkert noget at spare ved at handle samme sted.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv gået fra Z3 til Z4 og synes ikke der er nogen nævneværdig forskel når alt det "billedeforbedrende" lir er slået fra. Der er bedre presets, og generelt flere indstillingsmuligheder, men hvis du har fået kalibreret din Z3 vil du altså ikke opleve den store forskel. Hverken mht. farvepræcision eller sortniveau etc.

Forfatteren til en udbredt tweak-guide (fra avsforums) til Z4'eren har endda på tidspunkt formuleret at hvis han uden omkostninger kunne få sin kalibrerede (med filter) Z3 tilbage ville han gøre det.

Forskellen videre op til Z5 skulle være af samme kaliber. Jeg er selv sart mht. regnbuer men jeg vil HELT sikkert tjekke de nye 720P DLP projektore (HD73 f.eks.) ud næste gang jeg skal skifte.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

ARTISTEN skrev:

Hej

Ved lampe skift skal filtre vel også skiftes?? Kan man gøre det selv??

Jeg har ikke rigtig fået svar på dette, men hvis i ikke ved det, kan i selvfølgelig heller ikke svare.

Filtret er ikke det man sætter for linsen, men det der tager støvet i indsuningen. for lige at få det på det rene!! 

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Nej det skal det ikke, men hvis det er i dårlig stand et det da en god ide at skifte det alligevel. Du er med på du skal rense det med jænve mellem rum?

Du kan godt selv skifte lampen.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Nej det skal det ikke, men hvis det er i dårlig stand et det da en god at skifte det alligevel. Du er med på du skal rense det med jænve mellem rum?

Du kan godt selv skifte lampen.

Jeg har haft min Z3 i to år nu og den har kørt ~500 timer. Jeg har aldrig renset filtreret på den. Hvordan gør man det? Er det den der puste-bold man skal bruge til det eller hvordan?

På forhånd tak.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes