| Forfatter |
|
Amdi Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er lidt sent ude men håber alligevel jeg måske lige kan nå at få et råd med på vejen.
Jeg købte i august el. september sidste år et tv til en værdi af 11.800 dkr.
Det har pt. været til reperation 3 gange:
2 af gangene var i en periode på 3-4 uger hver gang og fejlen var den samme begge gange.
1 gang var det en ny fejl. Og vi fik det gjort klart for sælger at vi ikke gad have det samme tv tilbage!
Vi snakkede med sælger i torsdags og han sagde at vi kunne komme ind i butikken tirsdag (i morgen, d. 28/5-07). Og så skulle vi finde ud af det der, men vi ville ikke få det samme tv igen.
Nu skal jeg så derind i morgen og mit spørgsmål er så hvad jeg har ret til?
Tv'et er som sagt 8-9 måneder gammelt, hvoraf jeg har måttet undvære det ca. 2½ md.
Kan jeg forlange pengene tilbage når jeg står i butikken i morgen? I så fald, så går jeg ud fra at vi snakker alle 11.800 kr.?
Modellen som jeg sendte ind produceres ikke mere og sælger kan derfor ikke give mig nøjagtig samme model tilbage. Har fundet følgende på forbrug.dk:
"Ombytning skal altid ske med en vare magen til den, du oprindeligt købte, medmindre du og sælger aftaler noget andet. Hvis fx stellet på din blå barnevogn knækker, har du ikke pligt til at tage imod en rød barnevogn, selvom den i øvrigt er magen til den blå. Hvis der oprindeligt er leveret en fabriksny vare, kan sælger ikke ombytte med en brugt vare - fx en demonstrationsmodel eller en renoveret mobiltelefon. Du kan omvendt heller ikke forlange ombytning til en anden og nyere model.
At den ombyttede vare skal svare nøjagtigt til den købte betyder derfor, at der ikke kan ske ombytning, hvis købet angår en unik vare, fx en udstillingsmodel eller en brugt vare."
Vil dette sige at idet sælger ikke kan give mig den samme model tilbage har jeg så ret til at få pengene tilbage? Og hvad nu hvis han ikke vil det? Har jeg så i det mindste ikke ret til et nyt tv til en værdi af 11.800?`
Han snakkede kort om at jeg ville få en nyere model. Men prisen på den er jo en del lavere end det jeg gav i sin tid, og derfor ville jeg selvfølgelig foretrække enten at få hele beløbet tilbage eller idet mindste får et tv til 11.800 kr.
Håber I kan hjælpe, på forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
Jaco89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg er rigtig på det her - så har man et 1 års garanti på nye varer. Så i realiteten kan du godt få pengene tilbage.
Men i visse tilfælde er det kun 1 års reklamationsret.
|
| Til top |
|
| |
Jaco89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og dog....jeg roder normalt rundt i det...
Så vidt jeg ved snakkes der om noget med 2 år og 1 år... mener du har et 1 års garanti på nye varer - og 2 års reklamationsret
Jaco
|
| Til top |
|
| |
Amdi Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, sidder selv lige og prøve at finde nogle paragraffer osv., men det er sgu ikke helt nemt :)
Til I af jer der måske vil hjælpe, så skal jeg først i butikken kl. 16.30 tirsdag og sidder ved computeren indtil da...
Bare lige så I ikke tror I skriver forgæves ;)
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du kan få pengene tilbage. Mit gæt er, at du kun er berettiget til en tilsvarende vare, og ikke et nyt tv, som er 11.800 værd i dag.
Ergo har du et 32" LCD TV med 8ms response time og 1366x768 pixels, er du ikke berettiget til et 37" LCD TV m. 4ms response time og 1920x1080 pixels, selvom dette måske koster under 11.800.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Amdi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen, men tror ikke det er det jeg leder efter.
Det eneste er i tvivl om er:
Kan jeg kræve pengene tilbage?
Kan jeg kræve et nyt tv til den oprindelige værdi?
Har jeg kun ret til et tilsvarende tv?
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du kan godt kræve pengene tilbage, men jeg tror bestemt at sælger gerne vil hjælpe dig med at finde et nyt TV til kr. 11.800,- uanset om det er et andet og måske større eller bedre tv, han er jo nok interesseret i at beholde dig som kunde, og det var formentlig ikke hans mening at sælge dig et defekt TV, men du bør holde fast på at du får et nyt TV til minimum det samme beløb som du har givet, din fordel her er jo at priserne er faldet så du nu får mere for de kr. 11.800,-
Jeg går ud fra at beløbet kr. 11.800,- er en rabat pris siden det er et skævt beløb, det skal du måske også tage højde for!!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Amdi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
bøje skrev:
|
Ja du kan godt kræve pengene tilbage, men jeg tror bestemt at sælger gerne vil hjælpe dig med at finde et nyt TV til kr. 11.800,- uanset om det er et andet og måske større eller bedre tv, han er jo nok interesseret i at beholde dig som kunde, og det var formentlig ikke hans mening at sælge dig et defekt TV, men du bør holde fast på at du får et nyt TV til minimum det samme beløb som du har givet, din fordel her er jo at priserne er faldet så du nu får mere for de kr. 11.800,-
Jeg går ud fra at beløbet kr. 11.800,- er en rabat pris siden det er et skævt beløb, det skal du måske også tage højde for!!
Mvh.
|
|
|
Hej, tak for svaret!
Ja, fik rabat på tv'et.
Og jeg vil selvfølgelig prøve at få et tv til 11.800. For set fra mit synspunkt, så kan jeg jo lige pludselig komme til at stå med et tv til en værdi af 8000 og ikke 11.800. Om det så er samme kvalitet eller ej kan vel være ligemeget.
Hvad skal jeg gøre i det tilfælde at jeg får tildelt et tv til 9000. For hvis det engang kommer så langt at jeg skal have mine penge tilbage pga. manglende service, for mange reperation osv., så kan jeg jo lige pludselig kun få 9000 kr. tilbage?
Og lige en sidst ting; Jeg går ud fra jeg får nye 2 års reklamationsret, ikke?
|
| Til top |
|
| |
chillipepper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej surt med dit tv
nu er jeg ikke heltsikker på om det er rigtigt men jeg syntes jeg har læst herinde at hvis din vare har været til rep.3 gange kan du få pengene tilbage __________________ MVH
chillipepper
|
| Til top |
|
| |
Dongo Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
chillipepper skrev:
| nu er jeg ikke heltsikker på om det er rigtigt men jeg syntes jeg har læst herinde at hvis din vare har været til rep.3 gange kan du få pengene tilbage |
|
|
Det er rigtigt sælger normalt har højst to forsøg, forstået
således at han skal afhjælpe manglen 1. gang, han reparerer varen.
Hvis dette viser sig umuligt, måske fordi det kun er en
periodisk fejl, e.a., SKAL sælgeren afhjælope fejlen 2. gang.
Hvis der opstår flere fejl eller sælger ikke 'inden for
rimelig tid', som det hedder afhjælper fejlen, kan køber kræve ombytning, afslag i
prisen, eller du kan lade TV’et reparere andetsteds for sælgers regning. I visse tilfælde kan man vist tillige hæve købet, hvis reparationerne skønnes at have varet uforholdsmæssig længe. (Ikke helt sikker på den del)
Hvis der bliver ved med at opstå fejl eller, fejlen til
stadighed ikke repareres så står du som køber rigtig stærkt, når du kræver at
få en anden tilsvarende vare.
Problemet i den slags sager er altid at forretningen siger ”det
har vi ikke mulighed for”, ”det tillader proceduren ikke” etc.. Derfor er man
som kunde ofte nødt til at alliere sig med sin advokat eller køre en sådan sag
via Forbrugerklagenævnet, med den tid det tager, men bevares, der findes da
sælgere som kender reglerne og følger dem. Håber at dem du handler med har reelle
hensigter, ellers ligger den der vist lige til højrebenet hos Forbrugerklagenævnet.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke sagen indgående, men den normale procedurer i dette tilfælde vil være; enten at give dig et tilsvarende tv af nyere model, eller ophæve købet og give dig pengene på kontoen.
Såfremt ret skal være ret, skal sælger faktisk tilbyde dig selv at vælge mellem de to muligheder. Den med at det ikke må medføre en væsentlig omkostning for sælger er kun aktuelt i det tilfælde, hvor varen enten ombyttes eller repareres ved enten 1. eller 2. indlevering af produktet. Så han har udspildt sin chance for at gøre noget. Hvorledes du så gerne ser ham hjælpe i forbindelse med et nyt tv, er helt og holdent din afgørelse.
|
| Til top |
|
| |
NightHaunter Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan gik det med sælger, hvis man må spørge? :)
|
| Til top |
|
| |
Amdi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folkens!
Er lige kommet ind af døren og har fået smidt tv'et op på væggen.
Mener selv det gik fint nok :D
Jeg gav i august '06, 11.800 kr. for M61'eren.
M71 står i butikken til 10.000.
Jeg fik en ny M71 samt 1000 kr. kontant. Derudover fik jeg et ekstra beslag med, idet mit gamle beslag ikke passede på M71'eren, og vi gad ikke til at bore flere huller i væggen.
Så alt i alt et tab på 800 kr. Men har så også haft tv'et i 9 måneder (-2½ måneds rep.). Jeg har fået et splinternyt tv og ovenikøbet en ny model. Jeg har fået et nyt beslag gratis.
Så er egentlig fint tilfreds. Krævede godt nok at få alle 1800 kr. tilbage, men det ville han ikke give mig. Og jeg gad simpelthen ikke til at indgive klage til forbrugerstyrelsen/rådet...
Men I skal have tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
så endte den historie jo godt og de leved lykkeligt til deres dages ende
og de 800kr er vel hvad sådan et beslag koster eller hvad???? __________________ MVH
chillipepper
|
| Til top |
|
| |
Amdi Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
For fanden da...
Oplever nu støj på skærmen som viser sig ved vandrette streger.
Jeg søgte lidt på google og fandt en film hvor en anden også oplever det:
http://akvariet.terrabyte.dk/samsungm71.mpg
Han har efterfølgende ringet til samsung og fået at vide det er en fejl i panelet.
Nu ringer jeg ind til butikken i morgen, og hvis jeg så får at vide at jeg efter én dag skal sende mit tv til reperation i 3 uger igen, igen, igen, igen, så bliver jeg eddermandme gal!
Støjen viser sig både ved min xbox360, ved almindeligt tv og også ved tekst-tv!
Tror sgu jeg vender tilbage til crt...
|
| Til top |
|
| |
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller plasma ;)
__________________ [Exposure Super 18] [Exposure 17] [Exposure 2010 CD] [Gamut Højtalere] [Rega Planar 3]
[TMC White/Yellow label] [TMC Gold Label Reference bi-wire]
Mit Setup!
|
| Til top |
|
| |
Landsbytosse Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dongo skrev:
Det er rigtigt sælger normalt har højst to forsøg, forstået
således at han skal afhjælpe manglen 1. gang, han reparerer varen.
Hvis dette viser sig umuligt, måske fordi det kun er en
periodisk fejl, e.a., SKAL sælgeren afhjælope fejlen 2. gang. |
|
|
Hvad så hvis fejlen ikke påvises da den er periodisk? Har feks oplevet at en HDD optager kommer retur 2 gange fra værkstedet med beskeden om at fejlen ikke kunne konstateres. Er man så bare på skideren eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Landsbytosse skrev:
Hvad så hvis fejlen ikke påvises da den er periodisk? Har feks oplevet at en HDD optager kommer retur 2 gange fra værkstedet med beskeden om at fejlen ikke kunne konstateres.
Er man så bare på skideren eller hvad?
|
|
|
Det er lidt en svær situation. Hvis ikke værkstedet kan aflæse fejlen kan man ikke klandre butikken for ikke at ville ophæve købet. Personligt har jeg dog selv ofte konstateret fejl på produkter, som værkstedet ikke har kunnet finde. Som regel ved at gennemteste produktet over flere dage med godkendelse fra køber. I et sådant tilfælde bør butikken gå ind og dække overfor køber, da denne har været i god tro ved indleveringen til reparation. Det afhænger meget af den enkelte butiks politik på dette område, og også hvor forståelig den enkelte medarbejder i butikken er.
Butikken bør dog, efter min mening, altid tjekke fejlen til bunds. Dette kan gøres ved at søge efter fejlen på nettet og derved se om det er en kendt fejl. Det er desværre ikke en gængs procedure ved ret mange værksteder / butikker, men det kan ofte hjælpe selv at gå tingene lidt til bunds, inden man afleverer produktet til rep.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amdi skrev:
|
For fanden da...
Oplever nu støj på skærmen som viser sig ved vandrette streger.
Jeg søgte lidt på google og fandt en film hvor en anden også oplever det:
http://akvariet.terrabyte.dk/samsungm71.mpg
Han har efterfølgende ringet til samsung og fået at vide det er en fejl i panelet.
Nu ringer jeg ind til butikken i morgen, og hvis jeg så får at vide at jeg efter én dag skal sende mit tv til reperation i 3 uger igen, igen, igen, igen, så bliver jeg eddermandme gal!
Støjen viser sig både ved min xbox360, ved almindeligt tv og også ved tekst-tv!
Tror sgu jeg vender tilbage til crt...
|
|
|
Han er det forhandleren???
for hvis han kender til fejlen så er der vel ikke noget problem, så bytter hen vel til et der er ok.
der er jo ny garenti på nu når det er et nyt tv eller hvad??
det er jo heller ikke forhandlerens skyld hvis samsung sender defekte tvér ud i handel men der er jo ham og hans butik der har solgt det, og ud fra det må han vel søger for sine kunner hvis han vil beholde sit gode navn og sine gode kunner
men held og lykke med det og hold os infomeret om hvad der sker . __________________ MVH
chillipepper
|
| Til top |
|
| |