Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 07:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Color-banding på dvd-film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Da jeg forleden sad og så Children of Men bemærkede jeg, at der var et meget tydeligt colorbanding-fænomen i den sidste scene. Så jeg grabbede lige et billede med Powerdvd, for at I også kan se det:

(Billedet ser klemt ud, fordi det er taget direkte fra den anamorfiske dvd.)

Er det en almindelig konsekvens af dvd-kompressionen eller er mit udstyr mangelfuldt? Jeg spiller fra en BBK/Oppo dv971h via dvi til en Optoma HD70, så det burde være i orden.

Jeg bemærkede det også på en lånt sikkerhedskopi af Superman Returns, men skød skylden på at den var blevet komprimeret yderligere for at kunne ligge på en 4,7 GB dvd.

Har I oplevet noget lignende?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Om det er MPEG-komprimeringen som sådan, eller en begrænsning i 8-bit farvedybden, skal jeg ikke specifikt kunne sige, men det kan sagtens være noget der ligger på skiven.

Din projektor introducerer imidlertid også banding som en konsekvens af interferens mellem DVD'ens 8-bit farvedybde og projektorens 8-bit, og det kan naturligvis gøre problemet værre. Du kan muligvis minimere det ved at pille lidt ved projektorens kontrast - kig f.eks. på gråskalaen på DVE, og læg mærke til om der er banding i de øverste og nederste bånd (den glidende overgang, ikke steps'ne). Denne banding er én af begrænsningerne i single-chip DLP'er, dog i mindre grad i de nyeste chips.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg mistænkte også projektorens 8-bits processering da den specifikt nævnes som en begrænsning i Projectorcentrals anmeldelse - derfor valgte jeg dette forum. Men det slår mig nu, at det var for at prøve at frikende mit udtyr en smule at jeg lavede et framegrab med PowerDVD, som egentlig bekræfter at det allerede ligger på skiven i et vist omfang. Jeg tror dog lige jeg vis lægge DVE i maskinen igen for at sikre at jeg ikke har pillet for meget ved indstillignerne.

Har du selv set denne scene med noget af dit udstyr?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Har du selv set denne scene med noget af dit udstyr?

Ikke specifikt, men jeg kender godt fænomenet, det er ikke isoleret til en bestemt film. Min projektor er ikke fri for color banding, så jeg ser fænomenet jævnligt. Det er klart at hvis en film har fænomenet i materialet, så vil et display med color banding kunne gøre det værre endnu. Når jeg tænker bagud, så er Santana - Supernatural Live det værste eksempel jeg har set, den har banding i ualmindelig slem grad.

Det er oplevelser som dette der gør at jeg ikke fatter hype'n over "purple snakes" på Panasonic tv. Der findes ikke et display der ikke har én eller anden form for artifacts. Dét der er væsentligt at forstå, er at det netop er fænomener som dette, som mange high-end producenter arbejder meget på at minimere. Det er derfor du f.eks. kan se projektorer som min Samsung, eller Sim2 og Barco, der på papiret kunne se ud som om de har samme indmad som din 8000,-s Optoma, men som i praksis leverer langt bedre billeder. Der er nu engang bare en hel masse ting omkring billedkvalitet, som man ikke lige kan læse eller måle sig til.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Dét der er væsentligt at forstå, er at det netop er fænomener som dette, som mange high-end producenter arbejder meget på at minimere. Det er derfor du f.eks. kan se projektorer som min Samsung, eller Sim2 og Barco, der på papiret kunne se ud som om de har samme indmad som din 8000,-s Optoma, men som i praksis leverer langt bedre billeder.

Med videoudstyr såvel som med audioudstyr gælder loven om "diminishing return" vel også, så hvor meget "langt bedre" er, er vel lidt et subjektivt spørgsmål. Selv en high-end projektor kan vel ikke vide at den skal fjerne colorbanding, hvis det ligger på dvd'en som vist ovenfor? Den skal vel som en højttaler være tro mod signalmaterialet.

Jeg tror jeg venter til HD-dvd og Blu-ray har bidt sig fast og producenterne får lavet anstændige scans og transfers, før jeg køber mere kostbart udstyr. Ellers har jeg det lidt som jeg efterhånden har det med hifi, at det ikke er værd at eje et fedt anlæg, hvis det kun er interessant at høre audiofile indspilninger med den kedelige tendens til ringere og ringere producerede udgivelser.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
 

Med videoudstyr såvel som med audioudstyr gælder loven om "diminishing return" vel også, så hvor meget "langt bedre" er, er vel lidt et subjektivt spørgsmål. 

Selvfølgelig.

Boye skrev:
 Selv en high-end projektor kan vel ikke vide at den skal fjerne colorbanding, hvis det ligger på dvd'en som vist ovenfor? Den skal vel som en højttaler være tro mod signalmaterialet.

Det er rigtigt, men den kan undlade at gøre det værre end det er i forvejen.

Men generelt, så er det klart at når du når et vist punkt, så er det kildematerialet der sætter grænsen. For langt de fleste med nogenlunde seriøse hjemmebiografer vil det her og nu være en bedre investering at investere i HD kildemateriale, end at skifte andet hardware ud, MEN:

Boye skrev:
 Jeg tror jeg venter til HD-dvd og Blu-ray har bidt sig fast og producenterne får lavet anstændige scans og transfers, før jeg køber mere kostbart udstyr. Ellers har jeg det lidt som jeg efterhånden har det med hifi, at det ikke er værd at eje et fedt anlæg, hvis det kun er interessant at høre audiofile indspilninger med den kedelige tendens til ringere og ringere producerede udgivelser.

Her mener jeg der er en særdeles væsentlig forskel på billed- og lyd-verdenen: Det opleves ofte at et godt lydanlæg "udstiller" de dårlige indspilninger, så man ikke gider høre på dem. Det mener jeg ikke sker i samme grad for billed-verdenen: Jo bedre displayet er, jo mindre piller det ved billedet, og det absolut en fordel for dårligt materiale. Størrelsen_ kan selvfølgelig have noget at sige for hvor dårligt materiale man kan tillade sig at vise, men for en given størrelse vil jeg påstå at en bedre kvalitet gengivelse vil være en fordel, uanset kildematerialets kvalitet. Jeg vil langt hellere se en dårlig kvalitet udsendelse på min projektor, end på et LCD-tv i den bedre ende, på trods af størrelses-forskellen. Et godt display kan trække _langt_ mere ud af de signalkilder vi har i dag, end de fleste er klar over.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes