Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 20:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Full HD..?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1562
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Er det bare mig eller er det mere end alm. svært at gennemskue hvilke fladskærme der kan tage 1080p? De modeller hvor det står med store bogstaver at de er klar til dette er jo til at finde ud af, men så høre jeg at de som ikke direkte står til at kunne køre med dette kan sættes op til det?!

Er dette sandt!? Og hvilke modeller er det så?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1886
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Syntes det er forholdsvis let.

Har endnu ikke stødt på en skærm hvor jeg ikke kunne gennemskue det hurtigt.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1562
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Men syns bare det virker mærkeligt at en producent ikke tydeligt skriver om skærmen er klar til Full HD eller ej. Det må da alt andet lige være til deres egen fordel.
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1886
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg lige være helt med så jeg ikke misforstår.

Er det om den kan modtage 1080p eller om den kan vise 1080p?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

de fleste kan vel efterhånden modtage 1080p. Men at gennemskue om de kan vise det er en hel anderledes sag. Bare fordi skærm har 1920x1080 opløsning er det ikke altid at soft/hardwaren indeni kan håndtere det

__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1562
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

brasch: Lige hvad jeg mener! Kender du nogle som kan tage det? For har kig på en men er ikke helt sikker på om den nu osse kan...

 

Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Mr_Tarantino skrev:

Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?



nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768


__________________
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
Mr_Tarantino skrev:

Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?



nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768

og nogengange op igen



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:

nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768

 

Et billede på 13666*768 må se meget underligt ud ... det må være en ny slags widescreen

Til top Vis paintmedry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paintmedry
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1562
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
Mr_Tarantino skrev:

Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?



nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768

 

Men hvad dælen skal man da bruge det til?!?

Og kender du nogle skærme der virkelig kan modtage OG vise 1080p?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

de fleste skærme med 1920x1080 opløsning kan efterhånden vise det.

Man skal bruge det til at det kunne være man synes det ku være fedt med en blu ray afspiller, men ens tv kun har en opløsning på 1366x768. Så er det en fordel det kan modtage 1080p så man kan se det...



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

FULL-HD = ægte 1080p, så hvis man vælger et TV pj. med dette skulle det være med et ægte 1080 panel.

HD-ready = ægte 720p og skal også kunne afspille 1080i, det ville sige at panlet kun er på 720 eller 768, men kan modtge 1080 og ned scalle dette.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
FULL-HD = ægte 1080p, så hvis man vælger et TV pj. med dette skulle det være med et ægte 1080 panel.

HD-ready = ægte 720p og skal også kunne afspille 1080i, det ville sige at panlet kun er på 720 eller 768, men kan modtge 1080 og ned scalle dette.

der findes ikke nogen standard for FULL HD. Det er mest et marketing stunt



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek

Så vidt jeg ved så behøver et HD-ready ikke være ægte 720p.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted
 
notional
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 561
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

StarTrek skrev:
FULL-HD = ægte 1080p, så hvis man vælger et TV pj. med dette skulle det være med et ægte 1080 panel.

HD-ready = ægte 720p og skal også kunne afspille 1080i, det ville sige at panlet kun er på 720 eller 768, men kan modtge 1080 og ned scalle dette.

der findes ikke nogen standard for FULL HD. Det er mest et marketing stunt

Ikke desto mindre er det marketingsstunt ved at blive en uofficiel standard. Og når man skal forklare et tv kan tage og vise 1920x1080, så bruger man oftest udtrykket full hd alligevel.

HD-ready er ikke = ægte 720p, da HD ready standarden ikke behøver at understøtte de 1280 vertikale pixels billedet indeholder.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
Ikke desto mindre er det marketingsstunt ved at blive en uofficiel standard. Og når man skal forklare et tv kan tage og vise 1920x1080, så bruger man oftest udtrykket full hd alligevel.

sandt, men derfor er det stadig ikke helt så håndfast som HD Ready, da der ikke findes nogen retningslinier for det, udover end at det gængse er en opløsning på 1920x1080 på panelet. Hvorvidt det kan vises uden at komme igennem alskens slags scalering er vist af mindre betydning

notional skrev:

HD-ready er ikke = ægte 720p, da HD ready standarden ikke behøver at understøtte de 1280 vertikale pixels billedet indeholder.

igen, dem der har lavet standarden har jo ikke besluttet at det eneste film- og fladskærmsproducenter kun laver 16:9. Man kan ikke snakke om uægte 720p, da det i bund og grund står for 720 vandrette linier. Da det er linier er der i virkeligheden ingen grænse for længden af de liner. Det kunne teoretisk set godt være et tv som andersena nævnte (godt nok var det en trykfejl). At de fleste tv så idag bruger x antal vandrette pixels er så en helt anden snak



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
notional skrev:
Ikke desto mindre er det marketingsstunt ved at blive en uofficiel standard. Og når man skal forklare et tv kan tage og vise 1920x1080, så bruger man oftest udtrykket full hd alligevel.

sandt, men derfor er det stadig ikke helt så håndfast som HD Ready, da der ikke findes nogen retningslinier for det, udover end at det gængse er en opløsning på 1920x1080 på panelet. Hvorvidt det kan vises uden at komme igennem alskens slags scalering er vist af mindre betydning

notional skrev:

HD-ready er ikke = ægte 720p, da HD ready standarden ikke behøver at understøtte de 1280 vertikale pixels billedet indeholder.


igen, dem der har lavet standarden har jo ikke besluttet at det eneste film- og fladskærmsproducenter kun laver 16:9. Man kan ikke snakke om uægte 720p, da det i bund og grund står for 720 vandrette linier. Da det er linier er der i virkeligheden ingen grænse for længden af de liner. Det kunne teoretisk set godt være et tv som andersena nævnte (godt nok var det en trykfejl). At de fleste tv så idag bruger x antal vandrette pixels er så en helt anden snak





yep til trykfejlen, og jep til at HD-Ready har nogle tåbelige krav. netop at der INGEN krav til horizontal frekvens. så man kan faktisk godt lave et tv på 1X720 og kalde det HD-Ready. MEN det ville næppe blive et særlig godt billede


__________________
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?

Mit spørgsmål:

Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme?
Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1886
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?

Mit spørgsmål:

Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme?

Ja det kan der.

Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

som sonny skriver kommer det an på hvor tæt du sidder på. Og ikke mindst hvor fysisk stort billedet er. Det er klart at forskellen på 720p og 1080p ses tydeligere på et 100" lærred end på et 32" tv

__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes