Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Signalstøj fra antennestik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop erhvervet mit et nyt Thomson 32" 100Hz tv årgang 2004 (FRA HIFIklubben) men har følgende problem:

Når jeg tilslutter tv'et til antennestikket samtidigt med tv'et er sluttet til forstærkeren (yamaha RXV440) er der en konstant, høj brummen henover alle signaler. Når tv'et udelukkende er tilsluttet antennestikket og lyden kører gennem tv'ets indbyggede højtalere er der ingen støj.
Hvis jeg tilslutter radioen via antennestikket (uden at have tv'et tilsluttet) får jeg samme generende brummen.
Jeg er kommet så vidt som til at konkludere, at det må være forstærkeren, der ikke kan samarbejde med antennestikket. Dette er dog sket meget pludseligt, men det gør den slags vel også.. Kunne man forestille sig at antennestikket/signalet skulle jordes - hvis nu der var for meget strøm i?

Alle forslag er yderst velkomne - JEG ER DESPERAT!

Til top Vis marvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvel Besøg marvel's Websted

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Hey

Du  har sikkert fællesantenne. På de anlæg benytter de fase til stel, jeg ved ikke hvorfor men det gør de. For at få brummen væk skal du bruge et "DC spærrer filter" som du sikkert kan få ved en radioforhandler.

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Har du ændret i din kabelføring? Hvis, så er der sikkert noget der indstråler i dit antennekabel. Har du et ordentligt koax-kabel? Tykt dobbeltskærmet?
Hvis du er koblet på hybrid eller andet kabelnet, så svinger kvaliteten ofte meget. I så fald skal du have målet signalet på dit første antennestik.

Husk at antennekablet skal ligge så langt væk fra strømførende kabler som overhoved muligt

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Jeps, jeg har fællesantenne, hybridnet

ctacta>> Jeg har ikke pillet med kabelføringen. Mit coax-kabel er et TeraLabs Prism100D og det har, indtil tidligere idag, virket uden problemer.

Jeg får tilfældigvis besøg af en TDC-mand i morgen (skal ordne en ADSL-forbindelse, der HELLER ikke virker..) så jeg får ham til at måle signalet og spørger ham om, hvad s**** der dog kan være i vejen.

weezer>> "fase til stel" - hvad betyder det?

Til top Vis marvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvel Besøg marvel's Websted

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

og hvor (i københavnsområdet) kan man finde et DC spærrefilter? Jeg er ikke liiiige så ferm med en loddekolpe, at jeg laver den selv

Jeg kan se at LC Audio laver noget men det er vist kun til lysnettet...

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

marvel skrev:

og hvor (i københavnsområdet) kan man finde et DC spærrefilter? Jeg er ikke liiiige så ferm med en loddekolpe, at jeg laver den selv

Jeg kan se at LC Audio laver noget men det er vist kun til lysnettet...

Alle B&O forhandlere har en sådan liggende, jeg har også et par stykker, men er desværre ikke hjemme før engang i næste uge.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 04:59 | IP-adresse registreret  

chacha>> Har du nogensinde hørt om, at det skulle være et antennestik, der lavede sådan ravage?? På mig lyder det lidt underligt...

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 05:03 | IP-adresse registreret  

Nu når jeg tænker tilbage, dengang jeg var på B&O, så fik jeg en lang forklaring om hvad den DC-spær kunne eliminere (forsøge på) Om det vil virke ved jeg ikke, men jeg ved at forhandlerne har dem liggende. Den er et miniprint lagt i et antennestik, passiv komponent, meget simpelt, prisen kender jeg desværre ikke. Men alt B&O er dyrt

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Kunne du forestille dig, hvad der ellers kunne være galt?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 05:21 | IP-adresse registreret  

At der er noget galt med dit signal, få TDC manden til at checke det, tror bare ikke at ADSL support tager sig af dit hybridnet. Det er 2 forskellige og uafhængige divisioner i TDC koncernen.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

Det har du ret i. Kunne man dog ikke bare have lov til at være heldig én enkelt gang..

Ved du om det er muligt at "jorde" et antennestik - eller giver det ingen mening?

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Et DC filter. Er det meget andet en en kondensator i serie med signalet? Selvfølgelig med den rette værdi.

Bare en fundering.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Spørger du mig? Det håber jeg ikke. I tabte mig allerede da I begyndte at snakke om "fase til stel"

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Nå, men så spørger jeg bare alle de andre.

Har jeg ret eller er der mere i sådan et filter?

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke den fjerneste idé. Måske der kommer lidt flere svar, når de andre sovetryner står op . Ikke som os andre, der hellere vil være oppe hele natten og snakke om DC filtre..

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hey

I Kabel tv net er skærmen på "antenne stiket" strømførende, derfor kan du ikke jorde det. Jeg tror grunden til at skærmen er strømforende i Kabelnettet er at gamle fjernsyn også var strømførende på deres "stel".

Et DC spærer filter består at et par kondensatorer til at "isolere" signalerne.

Jeg har set dette problem mange steder, især når det udstyr som Tv'et sættes til er jordet, så opstår der brum.

Jeg glemte forresten at sige at DC filteret skal indsættes i serie med dit antennekabel.

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Dc-spærre, mantelstromfilter, kan købes hos antennemanden!!! Fejlen skyldes 2 forskellige jordforbindelsers indflydelse med hinanden. Filteret skiller de 2 0/stel/jordforbindelser fra hinanden. Du kan også prøve, at tage skærmen af i den ende nærmest TV og radio, kablet vil alligevel være skærmet, men støjen vil ikke blive ført frem til dit udstyr. Noget lignende gør musikere, når de sætter eks. deres guitar til en forstærker, det minder lidt om pseudo-balancering!!! Prøv det!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes