| Forfatter |
|
LRC Mads Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Tak for et rigtig godt forum.
Jeg har følgende "problem" som jeg håber I kan hjælpe mig med at svare på. Når jeg ser DVD film fra min DVD-optager Pioneer DVR-530H-S på mit Samsung LE-N71 32" så har jeg sorte bjælker i bund og top af skærmen. Både Pioneeren og LCDen er sat til 16:9. Er der nogen der kan forklare dette og som måske har en løsning?
Hav en god søndag - Mvh Mads __________________ Denon AVR-3805
Højtalere Dali
Front: Concept 6
Bag: Concept 1
Center: Concept center CT
Sub: Concept sub 12
DVD/HDD: Pioneer DVR-530H-S
TV: 32" Samsung N-71
Trådløst musik: Squeexebox Duet
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, er det på alle film? Der er jo en hel del film der er optaget i 2.35:1 og der vil der altid være bjælker i top og bund hvis de skal vises korrekt.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
LRC Mads
Hvis man på en Fladskærm så en film som var i formatet 2,35 ville man se samme slags billede blot højt og tyndt, det ville dog være tåleligt at se. Det er faktisk ganske det samme som se 16:9 udsendelser på et 4:3 uden sorte bjælker.
Det som ikke kan udholdes er på en 4:3 skærm se noget i formatet 2,35. Det ser virkeligt forfærdeligt ud. Jeg har ikke set det, men kender det fra 16 mm film på skibe før Videoernes tid.
Hvis man kan undgå Indbrændinger på Plasma burde disse kunne vise 2,35 film høje og tynde. Medmindre selvfølgelig man vil ødelægge markedet for plasmaerne.
De som sender programmer burde tilpasse formaterne 1,66 til 1,85 til 16:9. Dette vil ikke opfattes af den enkelt seer, og små bjælker kunne undgåes.
|
| Til top |
|
| |
Notorious Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget andet skod er at de placere underteksterne i bjælkerne og man skal have de sorte bjælker hvis det er man vil have undertekster, íkke noget problem for mig da mit engelsk ikke fejler noget, men de andre i familien skal have danske undertekster på for at følge med...
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til teksten er forneden skylles følgende.
For undgå Folket forsøgte gøre billederne Højere på sine ældgamle 4:3 Tv. Billederne ville blive lidt fortegnede men heller det end alt for LAVE (smalle) billeder.
Løsningen kom med de CRT tv som Både kunne gøre billederne højere/større, Og løfte billedet så man igen kunne læse anden tekstrække.
En 2,35 film som ses på en Fladskærm burde sendesn som ægte 2,35 indeholdende samtlige de der 576 linier, istedet for kun 432 linier som nu. Det morsomme er at samme skærm ved selv indsætte de sorte bjælker lander på anvende 576 linier ud af 768.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen gange er jeg studset over man blot skriver der er sorte bjælker, uden angive hvilket format Filmene er sendt i? Sådan hen med centimetermålet, fordi selve proportionerne må være rigtige, for de som ser samme film/udsendelser DVD.
Reglen vil for fremtiden være at de sorte bjælker skal såttes på "Af Ens udstyr" og ikke sendes hverken fra en DVD eller programudbyder. Og hvis man er i tvivl lad nøjagtig det samme signal blive set på en gammel CRT Tv.
Eller skrevet perfidt når signalet er Ens kan ens afspilller/modtager jo ikke skifte signal. På det nyeste nye ses det normalt og rigtigt, på det gamle mere eller mindre sammenpresset, højt og tyndt.
Hvilket forklarer hvorfor der mangler almindelig gammeldags UHF modultor, nemmere bore hul til samme kabel.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
De som sender programmer burde tilpasse formaterne 1,66 til 1,85 til 16:9. Dette vil ikke opfattes af den enkelt seer, og små bjælker kunne undgåes.
|
|
|
Man beskære altså IKKE en film så den passer til 16:9 (1.78:1) , så kunne de ligeså godt save alle billederne på Statens Musseum for Kunst, ud i samme størelse (så kan der hænge flere billeder på vægen).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå den slettede det.
Altså for kunne nyde for eks. Ringenes Herre bedre, HDTV, ud fra farver og scenerne, det med ting skal se ud som det nu er meningen. I modsætning til Lyssætningen ved TV serier over Stephen King Murstensromaner. Så komme med bemærkninger om det er absolut forbudt ændre ting til 16:9. Indenfor dette trods alt begrænsede område 1,66 til 1,85.
Men Pan og Scan det må man godt, er det kun for mig kæden synes at springe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var det.
På HDTV får man Ringenes Herre bl.a. i større format, i bedre opløsning, således Instruktørens oprindelige udgave kan
SES BEDRE,
altså farver og scenerne virker som de skal, trods alt. Og det her skriver jeg positivt. Det jeg hefter mig ved er, at de små forvrængninger som optrådte ved "fjerne bjælkerne ved 1,85 og ændre proportionerne" ville være uendeligt små i Tv sammenhæng. Hvis Instruktører såvel som programudbydere brokker sig herover . . . så svarer jeg glem alt omkring HDTV. Som sagt jeg skriver alene fordi tingene ikke sker/ikke er sket endnu.
OK 1080p24 er af samme kvalitet som 480p60 eller for den sags skyld 576p50, hvilket Australiere kan svare på, hvis de TØR. Igen personer som er uenige heri, det er bare ærgerligt. Og hvad værre er, det er formaterne 1080i60 eller 1080p30. Så er det nok derfor HDTV opfattes bedre i USA end når samme materiale blot ændres til 1080p24 og anvendt i 50Hz lande.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Men Pan og Scan det må man godt, er det kun for mig kæden synes at springe.
|
|
|
Hvem er det der siger P&S er ok ?
|
| Til top |
|
| |