|
Råd vedr køb af fladskærm til lille stue ønskes.
Vor stue er indrettet så vi sidder relativt tæt på væg hvor fladskærm skal hænge. Sofa-pladserne giver et sted mellem 1.5 og 2.5 meters afstand til væg.
De primære kilder til TV'et er DVB-T og DVD afspiller og Xbox 360. Jeg har læst meget skeptiske indlæg om kvaliteten af fladskærms TV, men da vore primære kilder er digitale er de nye fladskærme vel fuldt på højde med CRT? Eller er der stadig uenighed om det?
Den korte historie:
Efter at have læst en del af jeres indslag havde jeg egenligt besluttet mig for et plasma: Panasonic TH 37 PV 60 EH eller Panasonic TH 42 PV 60, men Taenk har fundet at to Sony LCD'ere faktisk har indhentet Plasma ... god betragtningsvinkel og lysrefleksion i et TV ... Sony KDL-40W2000 og KDL-40V2500. Og en anden vigtig faktor - fruen foretrækker sølv-ramme og ovenstående Pana'er findes kun i sort. Alternativer?
Budget. Afhænger af om i syntes DVB-T og DVD som kilder giver ligeså god billedkvalitet som CRT. Hvis det er tilfældet er budget 15-20kkr (dækker vist lige de nævnte Sony'er). Hvis kvaliteten stadig er en anelse dårligere end CRT så er budget nærmere 10kkr.
Den lange historie (som jeg skrev først):
720p er nok, hvis jeg holder mig til 40" eller mindre - men pga den lille afstand er det måske en sandhed med modifikationer? Otto har ihvertfald konkluderet at 720p er nok til gennemsnitsafstanden på 3.5 meter op tl 50", men 1.5m er jo en anden sag. Er 40" for stort? Kommentarer?
Skal bruges med Xbox 360. Taler vel for LCD? pga opdateringshastighed og da plasma efter sigende kan have burn-in problemer - selvom i langt fra er enige på det punkt? Små fladskærme har 2ms opdateringshastigheder mens de fleste store ligger på ca 8ms - betyder det noget for spiloplevelsen?
Pga lille afstand er det vigtigt at fladskærmen giver godt billede - vel helt op til 45 grader fra direkte view. Taler vel for Plasma.
Der er en del vinduer i stuen som kan give refleksioner. Taler vel for LCD.
Hmmm så valget er jo let - jeg har brug for en hybrid skærm som er indeholder både LCD og Plasma ;o)
Jeg har set 24fps understøttelse nævnt som en vigtig parameter. Er der en der vil kaste lidt lys over dette? Jeg forstår progressive og interlaced, dvs fuld opdatering af frame eller kun hver anden linie. Er det noget med at TV'et skal have tilstrækkelig båndbredde til at håndtere fuld frame ved højeste opløsning 1080p?
Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer.
Michael
|