Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nyt TV men hvilke tommer!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PepperDude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej pee'ps!

Først om fremmest vil jeg gerne starte med at sige jeg er ny herinde, så ved i det.

Nå, men det jeg ville spørge om er fordi, at jeg skal til at investere i et nyt TV, og har fået et godt øje til denne Samsung model: http://www.samsung.com/dk/products/tv/lcdtv/le40m87bd.asp

Men mit problem det er om det skal være 32", 37" eller 40" for jeg ved ikke rigtig hvor langt væk man skal sidde fra de forskellige tomme størrelser, og det er derfor jeg spørger alle jer bruger til råds, for at har på fornemelsen at i er inde i sagerne.

P.s: hvis der er en andet god Tv model i kan anbefale, så er i meget velkomne! 

Til top Vis PepperDude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PepperDude

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55610 prøv at læse her.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvor meget vil du max give? Så er det nemmere at anbefale...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

du fortryder hvis du køber for småt. Jeg købte pio 427xd da det lige kom på markedet og allerede en måned efter ville jeg ha ønsket jeg havde købt 507! så køb i HVERT FALD en 40"..
Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

hvis du har pladsen og pengene self

PepperDude
Forum Bruger
Forum Bruger

Tror ca. 15.000 ,-

Men det er mere det der for langt væk man skal sidde fra et Tv for at få det optimale billede (Har godt kigget i det emne JanM postede et link til, men forstår ikke så meget af det).

Så hvis der bare en en der kunne forklare mig hvor langt væk man ca. skal sidde fra de antal tommer jeg skrev i mit første indlæg, ville det bare være super.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

jeg ville tage panas 50" så (px70 tror jeg den hedder).. eller hvis du vil ofre lidt mere, så pios "gamle" 507.. samsung skal du holde dig langt fra efter min mening!

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Efter hvad der står i diagrammet, skal man ha ca 2,5 m til en 42'' med en 720 opløsning. Men faktum er nok at de fleste vil mene at det er en anelse for tæt på skærm/surround højttalerne. Jeg sidder selv ca 3,8 meter fra en 1080p skærm på 42'', og det virker som fornuftigt for mit vedkommende. Men det er også smag/behag.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

JanM skrev:

Efter hvad der står i diagrammet, skal man ha ca 2,5 m til en 42'' med en 720 opløsning. Men faktum er nok at de fleste vil mene at det er en anelse for tæt på skærm/surround højttalerne. Jeg sidder selv ca 3,8 meter fra en 1080p skærm på 42'', og det virker som fornuftigt for mit vedkommende. Men det er også smag/behag.

Jeg er slet ikke enig! jeg sidder selv 2-3m fra en 42" og jeg synes hurtigt den blev for lille!

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Jep, men igen, det er smag og behag. Flere producenter anbefaler 3-4 m for en 42'', andre mener vi skal lidt tættere på, eller lidt længere væk. Der er vel ikke en ''total'' gylden regel for det. Endnu. Det er også noget med hjemmets indretning, små pilfingre, osv osv.. Og kvinder i hjemmet, ikke at forglemme.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

I "gamle" dage var der en tommelfingerregel om at man skulle sidde i sådan en afstand fra sit TV at en knyttet næve i udstrakt arm lige præcis dækkede skærmen.

Det holder altså ikke mere - det svarer nogenlunde til at sidde 3 meter fra et 25" tv, hvilket nok var meget normalt for 10-15 år siden.

I dag tror jeg det er svært at sige noget generelt om hvad "man" skal gøre - nogen holder sig til ovenstående, andre kan bare ikke få det stort nok. Personligt har jeg ikke noget problem med at sidde 3 meter fra et 100" lærred, mens andre synes det er helt ude i hampen. Med andre ord - kun du selv kan afgøre hvad der er "for stort" eller "for tæt på". Man kan dog vænne sig til meget - bare fordi du ikke har haft et stort TV før, kan man jo godt blive afhængig af det når det først står der..!

Een ting jeg dog synes du skal tænke over (jeg går ud fra at du har billedrørs TV (CRT) idag..?) - En stor grund til at et 28" eller 32" CRT TV ser så voldsomt ud i en stue er at det er næsten lige så dybt som det er bredt. Det samme gør sig i sagens natur ikke gældende for en fladskærm. En 32" fladskærm vil således ikke være så "dominerende" i en stue som et 28" CRT TV, et 37" ikke så meget som et 32" CRT, osv. 

Desuden kommer fladskærmen jo nemt tættere på bagvæggen end et CRT ville have gjort. Dvs. hvis du havde et 32" CRT før, og køber en 32" fladskærm, så kommer billedet pludselig lidt længere væk, og virker derfor mindre.

Som du vil opdage hvis du bladrer lidt her i TV sektionen, så er der lidt "religionskrig" omkring Plasma kontra LCD. Jeg hører til dem der mener at hvis man vil have det bedste billede, så er plasma vejen frem.

Hvis dit budget er 15.000, så ville jeg kigge på et Pioneer 427xd (42") som nævnes ovenfor, eller evt. Panasonic PX70 i 50" som vist ligger lige over 15k.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Personligt bryder jeg mig ikke om at ha' center højttaleren på skødet, eller bragende lige ind i fjæset. Og fornemmelsen fra h/v lyden, går vel lidt fløjten, hvis man fx sidder 2 m fra skærm og der er ca 2,5 m melem front højttalerne.

Men, det vel et åbent spørgsmål. 

PepperDude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Tror ca. jeg kommer til at sidde 2.60 - 2.50m fra mit Tv, så hvilke tommer kan i anbefale?

Personligt vil jeg gerne selv op omkring de 37" - 40", men men mor siger at jeg vil bliver træt af det og få ondt i øjnene, men det mener jeg bestemt ikke at jeg kommer til?

Så hvad tommer vil i anbefale...

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

JanM skrev:

Personligt bryder jeg mig ikke om at ha' center højttaleren på skødet, eller bragende lige ind i fjæset. Og fornemmelsen fra
h/v lyden, går vel lidt fløjten, hvis man fx sidder 2 m fra skærm og der er ca 2,5 m melem front højttalerne.

Men, det vel et åbent spørgsmål. 

Ved at anvende simpel trigonometri ville det modsatte ellers vise sig. Som du går mod uendeligt væk fra højtalerne, vil du ikke kunne høre
forskel på L/C/R.
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Det almene analoge tv signal er simpelthen så grimt at jeg ikke kan holde ud og se på noget større en 32 tommer fra 3 meters afstand, og det er jo nok det, det ender med og blive brugt mest til. Derudover er det fløjtende lige meget om man har en 720p eller 1080p da l**tet er optaget og udsendt efter den gamle PAL standard, og det kan man så skalere nok så meget op til disse fine opløsninger, men det bliver det ikke bedre af.

Derfor kan det kun anbefaldes man tager ud i en butik og prøver selv så ved man bedst, mange herinde udtaler sig uden og have prøvet tingene selv, derfor er disse råd meget lidt værd.

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Men nu taler vi ikke om at sidde 10 m fra skærmen, men om det skal være 2, 3 eller 4 meter. Klart at afstand vs lyd ikke er uendelig. Jeg foretrækker bare selv at sidde små 4 meter fra skærmen.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Det almene analoge tv signal er simpelthen så grimt at jeg ikke kan holde ud og se på noget større en 32 tommer fra 3 meters afstand, og det er jo nok det, det ender med og blive brugt mest til. Derudover er det fløjtende lige meget om man har en 720p eller 1080p da l**tet er optaget og udsendt efter den gamle PAL standard, og det kan man så skalere nok så meget op til disse fine opløsninger, men det bliver det ikke bedre af.

Derfor kan det kun anbefaldes man tager ud i en butik og prøver selv så ved man bedst, mange herinde udtaler sig uden og have prøvet tingene selv, derfor er disse råd meget lidt værd.

Nu er der ikke rigtig blevet sagt noget om hvad TV'et primært skal bruges til - men der FINDES jo rent faktisk alternativer til analogt TV. Og der findes masser af materiale der er optaget - og udgivet - i højere opløsning end PAL, så at generalisere og sige at 720 eller 1080p er ligegyldigt fordi  "l**tet er optaget og udsendt efter den gamle PAL standard" må vist stå for din egen regning, og ses som et udtryk for at du hører til kategorien du selv nævner, af brugere som udtaler sig uden at have prøvet tingene selv.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Og jeg har selv eksperimenteret en del, da vores stue er 6 x 6 m, dvs god mulighed for at rykke lidt rundt med tingene. Og klart, et piv grumset signal, bliver ikke bedre af at man kommer tæt på. Og jeg henter signalet ned med selector, ikke en revolution på det område, men dog en del bedre end det analoge signal. Vi ser dog mest HD film på min skærm, og der foretrækker jeg de føromtalte små 4 meter til en 42''.

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Pepperdude.

Ind og kig på fladskærm. Vil mene en 32-37 vil være ganske fint i dit tilfælde, men tænk også på din egen situation, hvis du skal flytte i noget større om ikk så længe osv. Har selv haft en 37'' med ca 2,8 til skærm og det oplevede jeg som værende helt ok.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

jeg ser også HD film og foretrækker helt klart noget større end 42". Føler SLET ikke filmene kommer til sin ret i en så lille størrelse! RogueAgent og jeg er vist rimeligt enige.. plasma er vejen frem og inde for plasma er to mærker konge, pana og pio (vil self selv mene pio er bedst) Pio er til feinsmakere, pana er til budgetbevidste.. ved godt jeg nok skal høre for den udtalelse

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes