Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 11:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lidt spørgsmål om projektorer. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 06 September 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Nå, men jeg overvejer at udskifte min gamle projektor, og har kig på to specifikke apparater.

Panasonic PT-AX100E og

Optoma HD70

Jeg vil egenligt godt starte med at spørge, om der er et eller andet sted på nettet man kan se en skitse af de 2 projektorers lyskegle set i profil?!

Jeg kan forstå at der kan være stor forskel på dette. Ved nogle kommer lyset ud, så der er lige meget i top og bund set fra linsen; ved andre skulle lyset falde ca. 10 cm pr. meter. Sidstnænte skulle gøre sig gældende for f. eks. Optoma HD73 iflg. Hi-Fi Klubben. Dette skulle bevirke, at hvis projektoren hænger i 2.3 meters højde, og lærredet hænger 4 meter væk, vil toppen af billedet være i en højde af 1.9 meter. (Hvis jeg da ellers har forstået det korrekt). Om det samme gør sig gældende for HD70'eren, var de ikke helt sikkre på.

Jeg er klar over at Panasonic'en har ret kraftig lens shift (Hd70'eren har vel ingen?!), men spørgsmålet er om det helt nok. Jeg har ret højt til loftet, og selvom mit lærred også hænger temmeligt højt, har jeg mine tvivl på om det virker.

En anden ting er støjen fra de to. Der er et par db's forskel mellem dem. De skal hænge næsten 2 meter over siddepladsen, men jeg er ikke helt klar over om jeg vil kunne høre forskel på 2 db. Jeg har hørt noget om, at 3 db er en fordobling/halvering af lydstyrken.

Keystone: Jeg har ofte læst, at det er off limits når man kører med en HD-ready projektor. Jeg talte også lidt om det i Hi-Fi Klubben. Han fortalte mig, at det der sker er, at billedet vil miste nogle lodrette linier i hver side af billedet, når men prøver at rette ind med keystone, og at det var noget mange ikke kunne acceptere. Korrekt?!
Hvor stort problemet er, kommer vel an på hvor meget keystone man skal bruge...?

Jeg kan ikke se regnbuer, så DLP er ikke noget problem for mig.

Sidst er der lidt om justering af LCD kontra DLP. Er det rigtigt at man kan forvente en del mere finjustering af LCD?! + at der kan være lidt flere problemer med billedet?! F. eks. noget med sortniveau'et, mangel på farve(ægthed) og lign?!

Ville virkelig være teknemmelig over svar og hjælp!

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes