Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: vil billedet blive bedre med blueray? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jannikmariager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2007 kl. 05:29 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg har idag en infoucs 4800 som er sat til min denon 3806 med componentkabel  og en alm dvdafspiller - spørgsmåler er , hvis jeg køber en PS3 med blueray og smider den gennem 3806 (evt med hdmi kabel) vil jeg så få et bedre billede på projektoren da den jo ik er HD-noget ???

Jannik

Til top Vis jannikmariager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jannikmariager

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

jannikmariager skrev:

jeg har idag en infoucs 4800 som er sat til min denon 3806 med componentkabel  og en alm dvdafspiller - spørgsmåler er , hvis jeg køber en PS3 med blueray og smider den gennem 3806 (evt med hdmi kabel) vil jeg så få et bedre billede på projektoren da den jo ik er HD-noget ???

Begrænset. Skift projektoren først (medmindre du gerne vil have en PS3 at spille på sføli)... Bortset fra det, så vil jeg dog alligevel anbefale at man får blu-ray eller HD-DVD hurtigst muligt, så man kan begynde at købe filmene i HD i stedet for DVD (hvis man ellers er typen der køber film). Så har du jo filmene til når du for alvor kan udnytte dem, med en nyere projektor.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 September 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
jannikmariager skrev:

jeg har idag en infoucs 4800 som er sat til min denon 3806 med componentkabel og en alm dvdafspiller - spørgsmåler er , hvis jeg køber en PS3 med blueray og smider den gennem 3806 (evt med hdmi kabel) vil jeg så få et bedre billede på projektoren da den jo ik er HD-noget ???

Begrænset. Skift projektoren først (medmindre du gerne vil have en PS3 at spille på sføli)... Bortset fra det, så vil jeg dog alligevel anbefale at man får blu-ray eller HD-DVD hurtigst muligt, så man kan begynde at købe filmene i HD i stedet for DVD (hvis man ellers er typen der køber film). Så har du jo filmene til når du for alvor kan udnytte dem, med en nyere projektor.

Nu hvor vi er ved emnet....vil man opnå en forbedring ved at tilslutte fx en PS3 eller decideret Blu-Ray afspiller til en CRT?...hvis det da overhovedet er muligt

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 September 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:

Nu hvor vi er ved emnet....vil man opnå en forbedring ved at tilslutte fx en PS3 eller decideret Blu-Ray afspiller til en CRT?...hvis det da overhovedet er muligt

I princippet ja. Bitraten er væsentligt højere på blu-ray, og det kan ses. Man kan groft sagt sige at DVD slet ikke udnytter et CRT's potentiale (alt efter hvor god den er sføli), og det derfor først er med Blu-Ray at man for alvor kan se hvad tv'et kan. Det er dog teorien - i praksis har de fleste afspillere, ikke mindst PS3, nedprioriteret kvaliteten af nedskaleringen, og du får ret heftige artifacts i billedet når du kører 576i ud. Jeg har prøvet at sætte en VP50 til et CRT, og lade den nedskalere fra 1080P, det ser _ret_ blæret ud...

Bemærk iøvrigt mht. PS3 og nedskalering, at nedskalering til 720P heller ikke fungerer særligt godt på den. Det er en fremragende blu-ray afspiller så længe man ikke beder den om andet end at spytte signalet på skiven ud ubehandlet. Nedskaleringen stinker - hvilket er ret paradoksalt, da det principielt er nemmere at skalere ned end at skalere op. De har tilsyneladende bare ikke prioriteret det.

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hattori Hanzo skrev:

I princippet ja. Bitraten er væsentligt højere på blu-ray, og det kan ses. Man kan groft sagt sige at DVD slet ikke udnytter et CRT's potentiale (alt efter hvor god den er sføli), og det derfor først er med Blu-Ray at man for alvor kan se hvad tv'et kan. Det er dog teorien - i praksis har de fleste afspillere, ikke mindst PS3, nedprioriteret kvaliteten af nedskaleringen, og du får ret heftige artifacts i billedet når du kører 576i ud. Jeg har prøvet at sætte en VP50 til et CRT, og lade den nedskalere fra 1080P, det ser _ret_ blæret ud...

Bemærk iøvrigt mht. PS3 og nedskalering, at nedskalering til 720P heller ikke fungerer særligt godt på den. Det er en fremragende blu-ray afspiller så længe man ikke beder den om andet end at spytte signalet på skiven ud ubehandlet. Nedskaleringen stinker - hvilket er ret paradoksalt, da det principielt er nemmere at skalere ned end at skalere op. De har tilsyneladende bare ikke prioriteret det.

Hej Otto.

Kører selv med min PS3 til en Optoma HD70 som jo kører 1280x720P nativt. Nu du nævner ps3's nedskalering er dette så årsagen til, at billedet stadig står bedre når jeg kører 1080P selvom projektoren nativt er 720P ??..  Ville jo virke mest logisk at sende et 720P signal igennem, men dette er vel også et spørgsmål om hvilken af maskinerne som skalere bedst?

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 07 September 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Feeble skrev:

...men dette er vel også et spørgsmål om hvilken af maskinerne som skalere bedst?

Lige præcis - det kunne tyde på at din projektor klarer nedskaleringen bedre end PS3'eren.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Feeble skrev:

...men dette er vel også et spørgsmål om hvilken af maskinerne som skalere bedst?

Lige præcis - det kunne tyde på at din projektor klarer nedskaleringen bedre end PS3'eren.

Ja det er vel den eneste forklaring ..

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 September 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Lyder som om at man skulle prøve at låne en Blu-Ray afspiller (med god nedskalering) med hjem og prøve forskellen af

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 September 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Feeble skrev:
Kører selv med min PS3 til en Optoma HD70 som jo kører 1280x720P nativt. Nu du nævner ps3's nedskalering er dette så årsagen til, at billedet stadig står bedre når jeg kører 1080P selvom projektoren nativt er 720P ??..  Ville jo virke mest logisk at sende et 720P signal igennem, men dette er vel også et spørgsmål om hvilken af maskinerne som skalere bedst?

Ja. PS3 har en ret dårlig de-interlacing af 1080i materiale, den behandler alt 1080i som video. Det betyder i praksis at man har 540P opløsning ved afspilning af 1080i. Det kan bl.a. verificeres med HQV test-disc'en, eller ved at afspille nogle af de (få) 1080i skiver der findes på markedet. Årsagen til at dét bliver relevant, er at PS3 ved nedskalering tager en omvej: 1080P konverteres til 1080i, som så nedskaleres til 540P og derfra opskaleres til 720P (spørg ikke hvorfor, men det gør den). Hvis din projektor kan skalere direkte fra 1080P til 720P, så vil det være en klar fordel at sende 1080P til den. Har man et 720P display med god 1080i de-interlacing, men ingen mulighed for at modtage 1080P, så vil 1080i til displayet faktisk være bedre end 720P, selv om det i teorien giver en dobbelt behandling af billedet.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 September 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, i forhold til at det skulle være mere "logisk" at sende 720P til projektoren: Det er det faktisk langtfra. Der skal ske en skalering uanset hvad du gør, og du kan således aldrig have 1:1 mapping fra kilde til display. Om du har 1:1 fra mediet ud af afspilleren, eller fra afspilleren ind i displayet, det kan i princippet være fuldstændigt ligegyldigt. Det er blandt andet dette princip Pioneer arbejder ud fra - de går ikke efter 1:1 mapping ind i displayet, men ud af afspilleren. Det er bl.a. derfor deres afspillere er nogle af de få der tillader 576i ud via HDMI. At de-interlacingen af netop 576i så i praksis kunne være bedre, det er så en helt anden diskussion.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

jeg vil umiddelbart mene at det som regel vil være en fordel at lade tv/projektor skalere billedet, med mindre der er enorm forskel i kvaliteten. Da langt de fleste produkter kører med en "skæv" opløsning (i hvert fald tv) vil det pågældende produkt alligevel altid skulle skalere det lidt på en eller anden måde. Og når man alligevel skal skalere bør det alt andet lige være en fordel at der sker så få gange som overhovedet muligt

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Super info Otto.. Thanks!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 September 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg vil umiddelbart mene at det som regel vil være en fordel at lade tv/projektor skalere billedet, med mindre der er enorm forskel i kvaliteten. Da langt de fleste produkter kører med en "skæv" opløsning (i hvert fald tv) vil det pågældende produkt alligevel altid skulle skalere det lidt på en eller anden måde. Og når man alligevel skal skalere bør det alt andet lige være en fordel at der sker så få gange som overhovedet muligt

_Som udgangspunkt_, ja. Men det overrules til hver en tid af at det er mere væsentligt hvilken kvalitet skaleringen sker i, end hvor den sker.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes