Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Farvekalibrering af Sanyo Z4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
smajli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at investere i Spyder2express http://www.techhaus.dk/product_info.php?products_id=2762& ;cPath=

for at kalibrerer farveindstillingerne på min Z4 for at opnå D65. Kan det lade sig gøre med ovenstående colorimeter og hvordan gør man egentlig med en projektor rent praktisk? Hvor skal man placere Spyder2 ift lærred og projektor? Jeg har et gråt Lissau Plano lærred på 0.8 gain og vil også spørge om det ikke også ville ændre farverne ved gengivelsen. Ved kalibrering vil jeg bruge DVE og Avia DVD-er og vil måske også prøve Getgrey DVD  http://calibrate.tv/index.html

Til top Vis smajli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smajli

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 16 September 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

smajli skrev:

for at kalibrerer farveindstillingerne på min Z4 for at opnå D65. Kan det lade sig gøre med ovenstående colorimeter og hvordan gør man egentlig med en projektor rent praktisk? Hvor skal man placere Spyder2 ift lærred og projektor? Jeg har et gråt Lissau Plano lærred på 0.8 gain og vil også spørge om det ikke også ville ændre farverne ved gengivelsen. Ved kalibrering vil jeg bruge DVE og Avia DVD-er og vil måske også prøve Getgrey DVD  http://calibrate.tv/index.html

Du kan ikke justere D65 med den pakke, du skal bruge en af de større modeller. I det hele taget synes jeg det er lidt problematisk at en så simpel pakke som Spyder2Express markedsføres med henvisning til at professionelle bruger kalibrering, du kan i realiteten ikke noget med dén som du ikke kan med test-skiverne alene. Tværtimod faktisk, at måle sig til f.eks. kontrast og brightness settings kræver bl.a. at displayets gamma-kurve er korrekt, hvilket den ret sjældent er, især i de helt mørke områder. At måle sig til farvestyrke er i sig selv heller ikke uden ulemper. Jeg vil påstå at Spyder2Express er ubrugelig, mens de lidt større pakker med gråskala-justering er mere anvendelige, dog kun på hobby-niveau. Og ingen pakke kan fortælle dig hvilke kompromisser der skal indgås når målingerne ikke kan laves helt perfekte (og kompromisser skal der absolut indgås, når man kalibrerer en Z4!) Derudover er Spyder'en i det hele taget upraktisk at bruge til projektorer, og der kan iøvrigt også være issues når man bruger den til flat panel LCD-tv, da den ikke håndterer polariseret lys særligt godt.

Bemærk iøvrigt, at det ofte i diverse fora diskuteres at selve måleren er den samme som dén der følger med Colorfacts pakken. Det er IKKE tilfældet - mens det er det samme fysiske apparat, så er der forskel på tolerancerne i udvælgelsen. De mest præcise bliver til Platinum udgaven der følger med Colorfacts, mens dem der ikke overholder referencen særligt præcist bruges i de billigere udgaver. Du kan derfor være rimeligt sikker på, at hvis du f.eks. bruger de billigste målere med eksternt software, så får du upræcise målinger, og så forsvinder hele pointen ved at måle. Når det er sagt, så vil jeg ikke afholde folk fra at lege med det, man kan lære en masse af det, og det skader jo aldrig! Man skal bare ikke forvente at en kalibrerings-pakke til 800,- eller 1500,- er en mirakel-kur, hvis man ikke er villig til at sætte sig ind i den grundlæggende farvelære.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

få den isf kalibreret .Så er du sikker på at det ikke bliver bedre med det udstyr du har+ du behøver ikke at spekulere på om det måske kunne blive en tand bedre,med mindre at køber andet udstyr
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ja det er vist den bedste løsning på det her.

smajli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Sendt: 18 September 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen, tror alligevel at jeg køber spyder2 da jeg i mellemtiden fandt denne guide med open source software som jeg vil lege lidt med: http://geekwithfamily.com/2006/12/16/home-theater/howto-hcfr -free-video-projector-calibration-software/

Ved køb af min næste Full HD projektor vil jeg selvfølgelig overveje professionel IFS kalibrering!

Tillægsspørgsmål:

Er det det samme fysiske apparat i Spyder2express, Spyder2 Suite og Spyder2Pro?

Findes der pt Blue ray test disks (bortset fra skjulte tests på Sony BR film)?

Hvad hedder kontrast filter  til Sanyo Z4 som man monterer på projektoren ved ISF kalibrering?

Til top Vis smajli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smajli

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes