| Forfatter |
|
MadsG Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Min computer har en DVI-udgang som denne (midt på siden) :
http://www.avxperten.dk/information/Tekniskeartikler/dvi.asp
Mit tv (et 32" Sharp) har ingen DVI-udgang. Til gengæld har det VGA-udgang og HDMI-udgange.
Jeg ønsker at bruge tv'et som monitor for computeren, men er i tvivl om hvilket kabel jeg skal/kan købe for bedst mulig kvalitet.
Er det et VGA-DVI kabel, skal jeg købe en VGA-adapter, eller kan jeg købe et DVI-HDMI kabel?

|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsG skrev:
|
Hej,
Min computer har en DVI-udgang som denne (midt på siden) :
http://www.avxperten.dk/information/Tekniskeartikler/dvi.asp
Mit tv (et 32" Sharp) har ingen DVI-udgang. Til gengæld har det VGA-udgang og HDMI-udgange.
Jeg ønsker at bruge tv'et som monitor for computeren, men er i tvivl om hvilket kabel jeg skal/kan købe for bedst mulig kvalitet.
Er det et VGA-DVI kabel, skal jeg købe en VGA-adapter, eller kan jeg købe et DVI-HDMI kabel?

|
|
|
Du nævner ikke noget om hvilke INDgange dit tv har, så det bli'r lidt svært at rådgive 
Arj, pjat. Det afhænger af hvad Sharp anbefaler som PC indgang - DVI til HDMI ville være optimalt kvalitetsmæssigt, men en del TV'er har desværre altid lidt overscan på deres HDMI indgang, som ikke kan fjernes, hvilket gør at du ikke kan få 1:1 pixel mapping, hvorfor TV'et stort set vil være ubrugeligt som reel computermonitor.
Er du i den uheldige båd at TV'et har overscan på HDMI indgangen skal du bruge VGA indgangen. Hvis grafikkortet KUN har DVI udgang skal du bare købe en DVI->VGA adapter.
|
| Til top |
|
| |
MadsG Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar. Læste i manualen, og det ser ud som om Sharp anbefaler VGA-VGA-kabel eller VGA-DVI kabel. Øv. Så får jeg vel intet ud af at købe et DVI-HDMI kabel - tværtimod. Men kan man ikke selv ændre opløsningen på computeren og på den måde løse problemet med overscan?
Vil en adapter ikke forringe kvaliteten i forhold til et VGA-DVI kabel?
|
| Til top |
|
| |
MadsG Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er på vej til at blive godt forvirret, da det heller ikke skal være nogen hemmelighed, at jeg ikke har styr på de forskellige begreber.
4. udgang/indgang på tv'et (EXT 4) er VGA. Vælger man den kan man under options gå ind og vælge PC.
6. udgang/indgang (ved stadig ikke, men håber i forstår) -altså EXT 6 er HDMI. Vælger man options -> HDMI Setup -> Signal Type kan man vælge:
"Select the type of video signal input from an HDMI terminal:
1) RGB
2) YCbCr 4:4:4
3) YCbCr 4:2:2"
siger det her noget som helst om jeg kan bruge et dvi-hdmi kabel, eller snakker jeg i tåger?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge et dvi-hdmi kabel, du vil dog få et bedre resultat med VGA.
Hvis du kun har en DVI udgang på din PC er den højst sandsyndligt det der hedder en DVI-I udgang. Det vil sige der er både digitalt ("DVI/HDMI") og analogt ("VGA") ud af stikket. For at bruge VGA skal du bruge en "adapter" eller et VGA-DVI kabel. Begge dele er passive dvs. der sker ingen behandling af signalet, det er bare nogle rene forbindelser. Der vil altså ikke være noget kvalitets tap eller forskel ved en adapter kontra VGA-DVI af nævne værdig grad.
Du vil have et mindre stik ved et VGA-DVI kabel så teoretisk vil det alt andet lige være bedre. Men du vil ikke kunne se nogen forskel så hvis du allerede har en adapter og et VGA kabel så brug det, hvis du skal ud og købe så tag et VGA-DVI kabel.
|
| Til top |
|
| |
MadsG Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Brian321 er inde på, skyldes det at du ikke kan lave 1:1 pixelmapping. Dvs. du kan ikke sætte opløningen til din skærms opløsning (1366 x 768). Du vil nok ikke kunne sætte den højere end 1280x720. Hvilket medføre at din skærm så skal skalere (bearbejde) billedet så det blive til 1366 x 768. Denne skalering går ud over billed kvaliteten. Det vil være meget tydeligt ved Windows og måske knap så syneligt når du ser film. Det afhænger af hvor godt din skærm så håndtere skaleringen af film til 1366x768, men næppe ligeså godt som din PC kan.
Ved 1:1 er det din PC der laver al skalering op til skærmens opløsning. Hvis du skal bruge den til de nye HD formatter vil det være yderligere ødelægende når du ikke har 1:1. Nogle skærme vil endda tage f.eks. 1280x720 og nedskalere det før det skalere op igen. Så problemmet kan være meget være end skalering på grund af overskan, som også vil medføre at der ikke er 1:1.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. opløsningen skal sættes til 1360x768. Grafikkort arbejde med tal der kan devideres med 8. Skærmen vil så ikke bruge en række på 3 pixels i hver side.
|
| Til top |
|
| |