Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma eller lcd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej jeg skal ha fundet et tv til min ven.

Hvad er bedst Plasma eller Lcd, de skal være mindst 40"

Han vil gerne have dvb-t og dvb-c så han kan bruge digital kabel tv. Så han ikke skal have en box fra TDC. Men der er jo kun sony og den nye nad som har dvb-c

Og Jeg synes ikke at Lcd er så godt.  Jeg har set tv med kabel tv på analog tuner gud hvor der det dårlig i forhold til et plasma som står og køre det samme med det samme signal.

Så har jeg set sony 40d3000 den har dvb-c-t tuner. Er det så det bedste tv

Og hvad gør man så når de begynder at sende i HD For DVB-C er vel ikke en HD tuner.

Og skal det være True HD tv. For nogen siger at det er bedre at have et 100 HZ 1360*780 end et 60 HZ 1080*1920

Til top Vis larsen®'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsen®

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Som du med garanti har opdaget hvis du har søgt lidt på emnet, så er der meget delte meninger om hvad der er bedst. Så delte, at hverken du eller din ven formentlig kan bruge det til ret meget andet end at konstatere hvad andres mening er. Det er din ven der skal se på apparatet - det bør tælle tungere end hvad 40 mennesker han alligvel ikke kender mener om sagen.

Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg personligt foretrækker plasma, bl.a. fordi det er min erfaring at de som hovedregel behandler analogt tv bedre, som du også selv har bemærket. Her er Pioneer det kompromisløse valg, og Panasonic det økonomiske.

Skal din ven bruge apparatet til spil i stor stil vil mange dog nok mene at LCD er at foretrække, primært på grund af risikoen for indbrænding hvis skærmen viser det samme billede i lang tid. Jeg har dog ikke oplevet dette problem på nyere plasma TV, og selv om jeg ikke vil afvise at det KAN ske, så mener jeg dog at det kræver en aktiv indsats at fremprovokere det på nyere modeller.

Mht. indbyggede tunere, så ville jeg personligt ikke vælge TV ud fra hvilke tunere der er indbygget. For det første vil disse alligevel ikke kunne dekode HD når (hvis) den tid kommer, for det andet så er det da lidt synd at vælge et TV med et ringere billede end det kunne have været, "bare fordi" der er indbygget dvb-c tuner. (Dette skal ikke opfattes som en kritik af Sony TV'et du nævner, det har jeg ikke set "live").

True HD er et lydformat, ikke et billedformat, så her er vist lidt forbytning, jeg tror du tænker på Full HD, som efterhånden er blevet "officielt" navn for 1080p (1920x1080).

Full HD er efter min mening ikke et must på et TV i 40-50" klassen. Sidder man 3-4 meter væk vil man alligevel ikke få fuldt udbytte af forskellen på 768p og 1080p, og så ville jeg til enhver tid foretrække at bruge pengene på et godt 768p TV frem for et halvdårligt 1080p.

En ting der kan være værd at se efter er om det understøtter 1080p/24 (1080p ved 24 billeder i sekundet). Film er indspillet med 24 billeder i sekundet, men det er de færreste fladskærme der er i stand til at vise det - frameraten konverteres til 60 billeder i sekundet, og det kan ikke undgå at give små hak eller ryk i billedet når man ser film, og det kan for nogen være ret irriterende hvis man først er blevet opmærksom på det. Det skal lige siges at fordi TV'et understøtter 1080p/24 er det ikke ensbetydende med at det kan vise 1080p, blot at det kan modtage signalet. Hvis panelet er 768p vil billedet blive nedskaleret til denne opløsning - men frameraten vil stadig være 24, hvis apparatet altså understøtter det.

Anyway - det korte af det lange: Ud og se på nogen apparater.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej Rogue

Mange tak for det flotte indlæg. Vi var ude og se en masse lcd og plasma. Og det blve et Panasonic 42px70 Det gør det rigtig godt til 11000 kr. Og når man ser film er det meget bedre en lcd. Og når man har børn, så sætter de finger på skærmen og på lcd er der ingen glas foran, som der er på plasma.

Mvh Jan

NBA01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 September 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ser han tv via antenne eller cabel? hvis det er via cabel er det ikke nødvendigt med Panasonic 42px70 da den har DVB-T tuner som er mastbaseret, Panasonic 42pv70 er det sammen uden tuner og ca. 1000-1500,- billiger

Til top Vis NBA01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NBA01

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 28 September 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Og når man har børn, så sætter de finger på skærmen og på lcd er der ingen glas foran, som der er på plasma.

Mvh Jan

Til gengæld giver netop glasset problemer med reflektioner i en lys stue (og glasset findes også på enkelt LCD idag - desværre). Har man et mørkt hjørne til sit TV er det selvfølgelig ikke noget problem (det har jeg f.eks. ikke).

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Ja nu er der to 3 modeller i 42" en px70 og px700 og nu også pz70.

Men de skulle komme på torsdag, så må man jo bare ned og se på dem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes