Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Digital Video Essentials og plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har for ganske nyligt anskaffet mig en plasmaskærm, som jeg er rigtig glad for. Jeg er nu begyndt at forsøge at rode lidt med billedindstillingerne for at få det mest korrekte billede, når jeg ser film. Jeg hev derfor min gamle "Digital Video Essentials" frem fra gemmerne...

Problemet er nu, at jeg ikke kan finde ud af, at indstille kontrasten ordentligt. Idéen bag "testen" er, at man ved kontrastindstillelse efter DVE benytter sig af det gamle CRT-fænomen med at meget lyse farver "udvider" sig, når kontrasten skrues tilstrækkeligt højt op. Det sker imidlertid ikke på en plasma-skærm, og jeg mine indstillinger af kontrast er eferhånden blevet de rene gætterier. Da kontrastindstillingen også har en endog ganske stor synergieffekt med "brightness"-indstillingen, ved jeg i bund og grund heller ikke, om denne er indstillet korrekt.

Det endte sådan set med, at jeg droppede projektet og resettede mit tv til fabriksindstillingerne for "movie", til mine film.

Så 2 spørgsmål:

Kan man efterhånden gå ud fra, at skærmenes egne "paletter" og "movie modes" er nogenlunde korrekte?

Og kan man overhovedet bruge DVE til et plasma-tv - altså er der en anden måde at indstille kontrasten på end ved at se om de der hvide firkanter udvider sig...?

Der er tale om et Samsung PS50Q97HD

Med venlig hilsen

Charlie

Til top Vis Karlsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karlsson

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Der findes også et andet testbillede på DVE, som kan bruges til indstilling af digitale displays / projektorer.

Du kan også bare bruge THX optimizer som ligger på mange DVD-skiver. Den er 100 gange nemmere at bruge. Når jeg bruger den til at indstille lys og kontrast, når jeg frem til nøjagtigt samme resulteter som jeg får med DVE.

THX optimizer er f.eks. at finde på Pirates of the Caribean - Curse of the black pearl, samt mange andre titler.

Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Ok, tak...:-)

Nu ligger jeg desværre ikke inde med nogle dvd'er, hvor THX Optimizer ligger på, men du har ret i, at der ligger et andet testbillede på DVE... Jeg har imidlertid ikke helt fundet ud af at bruge det, er der nogen, der har erfaring med DVE, der kan forklare mig det?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:
Kan man efterhånden gå ud fra, at skærmenes egne "paletter" og "movie modes" er nogenlunde korrekte?

NEJ!

Karlsson skrev:
Og kan man overhovedet bruge DVE til et plasma-tv - altså er der en anden måde at indstille kontrasten på end ved at se om de der hvide firkanter udvider sig...?

Der er forskellige testbilleder til det. Normalt på digitale displays kigger man efter om det hvide klipper. På DVE er tanken at du bruger gray ramps til det. Problemet er at mange moderne plasma-tv slet ikke kan bringes til at klippe - det betyder ikke at man kan sætte kontrasten som man vil. Man kigger efter farveskift i gråskalaen (hvis en enkelt farve klipper eller komprimerer når man skruer for højt op, vil gråskalaen skifte farve), samt komprimering af gamma-kurven. Med andre ord, så er det på mange moderne plasma-tv ikke specielt nemt at justere kontrast korrekt, da der ikke findes ét testbillede der på en enkel måde fortæller dig hvor den maksimale kontrast ligger. Det samme gælder iøvrigt visse LCD-tv.

Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hmm ok.

Først og fremmest - hvad vil det sige, at den hvide farve "klipper"? Ja - måske er det fuldstændig banalt, men jeg er desværre stadig nybegynder på dette felt...

Dernæst - er der så nogen måde man som almindelig amatørbruger kan afhjælpe problemet på? Jeg går ud fra, at analyser af gråskala og gammakurve etc. kræver måleudstyr. Og det er nok en smule overkill at få skærmen kalibreret professionelt henset til pris/kvalitet...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

Først og fremmest - hvad vil det sige, at den hvide farve "klipper"? Ja - måske er det fuldstændig banalt, men jeg er desværre stadig nybegynder på dette felt...

Hvis du skruer for højt op for kontrasten, bliver de næsten hvide ting i billedet helt hvide, så du ikke kan se forskel, og detaljerne forsvinder.

Karlsson skrev:
Dernæst - er der så nogen måde man som almindelig amatørbruger kan afhjælpe problemet på?

Kort sagt: Man kan lære hvordan man gør... Der findes ingen genvej der på en nem måde sikrer at indstillingerne er lige så korrekte som når prof'erne går i gang - hvis der gjorde, ville prof'erne bruge dén...

Karlsson skrev:
Jeg går ud fra, at analyser af gråskala og gammakurve etc. kræver måleudstyr. Og det er nok en smule overkill at få skærmen kalibreret professionelt henset til pris/kvalitet...

Overkill? Sådan ser jeg mildt sagt ikke på det, men det overrasker næppe nogen...  Du har da et tv der i allerhøjeste grad kalder på en prof-kalibrering. Men ja, analyse af gammakurve kræver målegrej. 

mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Det ville være ærgeligt hvis man så ikke brød sig om billedet efter man har betalt for at få det kalibreret .

Hvilke skiver er gode at bruge til at kalibrere billedet med ellers? Der findes vidst en del forskellige.
Der må jo findes til både CRT, LCD, Plasma og projektorer.

Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Kort sagt: Man kan lære hvordan man gør... Der findes ingen genvej der på en nem måde sikrer at indstillingerne er lige så korrekte som når prof'erne går i gang - hvis der gjorde, ville prof'erne bruge dén...

Ja ok, jeg var måske lidt upræcis i min forespørgsel, men jeg mente nu ikke en gylden genvej, der kunne gøre det ud for en professionel kalibrering - bare om der var en tommelfingerregel til at indstille kontrasten på et plasma-tv... 

AV Precision skrev:

Du har da et tv der i allerhøjeste grad kalder på en prof-kalibrering.

Tænker du på type, størrelse model eller? Eller er Samsung-tv kendt for at være fabriksindstillet af h.... til?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

Ja ok, jeg var måske lidt upræcis i min forespørgsel, men jeg mente nu ikke en gylden genvej, der kunne gøre det ud for en professionel kalibrering - bare om der var en tommelfingerregel til at indstille kontrasten på et plasma-tv... 

"Skru ned!" er nok den mest gældende tommelfingerregel...

Karlsson skrev:

Tænker du på type, størrelse model eller? Eller er Samsung-tv kendt for at være fabriksindstillet af h.... til?

Lidt af hvert... Samsung'erne er fabriksindstillet af h... til ja, for nu at bruge din egen formulering. Derudover er du ganske enkelt i en kvalitet og størrelse hvor opsætningen er altafgørende for billedkvaliteten. Intet tv er bedre end kvaliteten af installationen. Om noget, så er det faktisk tit sådan at jo billigere udstyret er, jo mere afhængigt er det af at opsætningen er optimal. Forskellen før og efter kalibrering er ofte mindre på dyrere udstyr, fordi producenterne fokuserer mere på reel ydelse end på hvad der fungerer i Fona's udstilling, omvendt kan man så sige at på det dyre udstyr er mindre forskelle måske mere værd, sammenlignet med hvad man skulle betale for bedre udstyr som alternativ.

Du skal vende det sådan: Hvis du er interesseret i en god billedkvalitet, så _starter_ du med at definere at du vil have en korrekt gengivelse. At få en korrekt gengivelse, kræver uanset udstyr at udstyret kalibreres til rent faktisk at gengive billedet korrekt i din opstilling. Derfor bør man når man køber udstyr, vælge ud fra hvilket udstyr der kan kalibreres bedst. Kalibrering bør være _udgangspunktet_, ikke noget man klistrer på bagefter for at "redde" et halvdårligt tv, så det er til at holde ud at kigge på. Kalibrering er ikke et tweak eller en opgradering, det er hele grundlaget for god billedkvalitet.

Det sjove ved kalibrering er, at hvis et display er designet ordentligt, med kalibrering for øje, så kan det i virkeligheden kalibreres på 10-15 minutter. Det gælder for flere projektorer f.eks. Hvis displayet IKKE er designet målrettet mod kalibrering (hvilket gælder 99% af udstyret), så kan kalibrering være en meget tung proces, hvor det i virkeligheden drejer sig om at kompensere for de værste af de tåbeligheder producenterne finder på, for at vinde kundernes gunst i udstillingslokalerne. Det er _meget_ tydeligt at se forskel på et apparat der er designet af folk der forstår sig på kalibrering, og et apparat der er designet af en "almindelig" ingeniør, der så er blevet punket af nogle kalibrerings-eksperter for at mangle nogle indstillinger, og så har man påklistret disse indstillinger bagefter.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:

Det ville være ærgeligt hvis man så ikke brød sig om billedet efter man har betalt for at få det kalibreret .

Se det synes jeg så du skal spørge dem der har været utilfredse med resultatet om...

Groft sagt - forudsat at tv'et ellers giver muligheden for at gengive billedet nogenlunde korrekt (hvilket ikke altid er tilfældet), så vil jeg påstå at 99% af befolkningen rent faktisk foretrækker den korrekte gengivelse - det er bare ikke alle der ved hvad korrekt gengivelse indebærer. Hvis billedet efter kalibrering ikke er tilnærmelsesvist korrekt, så vil det alt andet lige bare være et andet kompromis, og så kan man diskutere hvilket kompromis der er bedst. Men jeg har _aldrig_ prøvet at lave en demonstration af "korrekt billede" på en projektor der er i stand til at levere det, hvor så meget som én har stillet sig op og sagt at det ikke var dén gengivelse han gik efter. Tværtimod, så sidder folk som regel med kæben nede ved gulvet og siger "ja, lige præcis, det er SÅDAN det skal se ud!!!" Som sagt: Dem der påstår at de ikke foretrækker en korrekt gengivelse, ved ganske enkelt ikke hvad en korrekt gengivelse er.

Det er vigtigt at forstå, at fordi et givent TV er kalibreret til den bedst mulige gengivelse, er der ingen garanti for at billedet er korrekt! Et tv kan ikke kalibreres bedre end kvaliteten/konstruktionen af apparatet tillader.

mad_max skrev:
Hvilke skiver er gode at bruge til at kalibrere billedet med ellers? Der findes vidst en del forskellige.
Der må jo findes til både CRT, LCD, Plasma og projektorer.

Skiverne er som udgangspunkt ikke lavet til en bestemt teknologi. Der er ikke forskel på målsætningen for billedkvalitet, alt efter teknologi. Der er dog enkelte forskelle på f.eks. hvordan man justerer kontrast, som man kan se af denne tråd, og om man har behov for testbilleder til justering af konvergens og geometri, men målsætningen for f.eks gråskala, gamma-kurve, grundfarver og farvedekodning, det er ens uanset teknologi, og derfor er testbillederne også ens.

Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Du taler såmænd udmærket for din sag AV Precision.

Men jeg fatter nu stadig ikke hvorfor producenternes fabriksindstillinger er så elendige. Én ting er, at standardindstillingen er optimeret til at skulle give maksimal power i et fuldt oplyst butiksvindue. Men på mit tv er det første man overhovedet skal tage stilling til, når man slutter det til og plug & play-funktionen starter, om man installerer det i en butik eller i sin stue. Dernæst kan man vælge forskellige "modes" til billedopsætning alt efter om man spiller playstation i en oplyst stue eller ser film i en mørklagt... Fatter bare ikke, at når nu producenten rent faktisk har gidet at gøre sig den umage at lave disse indstillinger - hvorfor bliver det så ikke lavet bare nogenlunde ordentligt?  

Og så lige et par spørgsmål til en "rigtig" kalibrering:'

Hvor gammelt skal fjernsynet være - eller hvor mange timer skal det have været tændt - før man får det kalibreret? Har nemlig vist nok læst et sted, at fjernsynet kan ændre sig en hel del mens det er helt nyt.

Kan der være forskel på fjernsynets gengivelse af kildematerialet alt efter hvilket input man vælger? Altså hvis nu fjernsynet bliver kalibreret med testsignaler fra en komposit tilslutning af en dvd-afspiller, kan man så være sikker på, at denne kalibrering holder, når der afspilles gennem S-video eller HDMI - og omvendt? Og i tilknytning til dette - hvad med formaterne? Jeg har endnu ikke en HDDVD/Blu-ray-afspiller, men regner med at anskaffe mig det inden for overskuelig fremtid. Hvis jeg nu får mit tv kalibreret nu, er det så tabt, når jeg anskaffer mig nyt afspilningsudstyr?

Og til sidst - hvordan gemmes indstillingerne fra en kalibrering på tv'et? Hvis der er tale om, at f.eks. lysstyrke og kontrast bliver ændret, så kan man jo ødelægge det hele ved at komme til at resette fjernsynet til fabriksstandarder - med mindre man da har skrevet det hele ned. Hvordan fungerer det egentlig?

Det blev en længere smøre, håber ikke jeg kører dig træt AV Precision  

Med venlig hilsen

Charlie

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

Men jeg fatter nu stadig ikke hvorfor producenternes fabriksindstillinger er så elendige. Én ting er, at standardindstillingen er optimeret til at skulle give maksimal power i et fuldt oplyst butiksvindue. Men på mit tv er det første man overhovedet skal tage stilling til, når man slutter det til og plug & play-funktionen starter, om man installerer det i en butik eller i sin stue. Dernæst kan man vælge forskellige "modes" til billedopsætning alt efter om man spiller playstation i en oplyst stue eller ser film i en mørklagt... Fatter bare ikke, at når nu producenten rent faktisk har gidet at gøre sig den umage at lave disse indstillinger - hvorfor bliver det så ikke lavet bare nogenlunde ordentligt? 

Jeg kunne jo være lidt drilsk og spørge: Hvorfor køber man et tv der er så åbenlyst tåbeligt designet?

Jeg ved godt at det samme gælder 95% af de andre tv på markedet, men i bund og grund kan jeg altså ikke svare dig på hvorfor andre folk dummer sig, udover at konstatere at hvis det var MIG der havde ansvaret for det tekniske design, så ville det ikke være sådan. I bund og grund er det fordi dem der har designet tv'ene, ikke har fattet en brik af hvad billedkvalitet går ud på, så de designer tv'et ud fra hvad de tror billedkvalitet går ud på. Der er skræmmende meget uvidenhed i denne branche, meget længere ind i producenternes verden end man som forbruger har lyst til at vide noget om. Først og fremmest er det sådan, fordi forbrugerne pga. tilsvarende uvidenhed giver dem lov - den naturlige reaktion når jeg leverer dén påstand, er at det naturligvis ikke kan være rigtigt at et kæmpe firma som Samsung ikke har mere forstand på billedkvalitet end jeg har, ergo må der ligge noget andet end uvidenhed bag. Og derfor er det uvidende forretningsfolk der styrer markedet, og ikke folk med forstand på billedkvalitet. Folk VIL bare ikke tro på den åbenlyse og simple forklaring: Det er nogle båtnakker der har designet dit tv - fordi det virker usandsynligt at så store firmaer kan mønstre så tåbelige designs. Believe it or not - sådan er det. Don't kill the messenger. 

Karlsson skrev:
Og så lige et par spørgsmål til en "rigtig" kalibrering:'

Hvor gammelt skal fjernsynet være - eller hvor mange timer skal det have været tændt - før man får det kalibreret? Har nemlig vist nok læst et sted, at fjernsynet kan ændre sig en hel del mens det er helt nyt.

Den officielle anbefaling er 50-100 timer, alt efter type. Helt generelt, så vil et tv altid blive ringere med tiden, hvadenten du kalibrerer det eller ej - men da det største kvalitetstab sker lige i starten, anbefales det at vente lidt med kalibreringen.

Karlsson skrev:
Kan der være forskel på fjernsynets gengivelse af kildematerialet alt efter hvilket input man vælger? Altså hvis nu fjernsynet bliver kalibreret med testsignaler fra en komposit tilslutning af en dvd-afspiller, kan man så være sikker på, at denne kalibrering holder, når der afspilles gennem S-video eller HDMI - og omvendt? Og i tilknytning til dette - hvad med formaterne? Jeg har endnu ikke en HDDVD/Blu-ray-afspiller, men regner med at anskaffe mig det inden for overskuelig fremtid. Hvis jeg nu får mit tv kalibreret nu, er det så tabt, når jeg anskaffer mig nyt afspilningsudstyr?

Med analoge kilder er der absolut basis for udsving, endda ret store af slagsen. Generelt, hvis du får dit tv kalibreret og så køber en ny kilde senere, så er det dog bedre at sætte nyt udstyr til en indgang der trods alt er kalibreret ud fra en nogenlunde tilsvarende kilde, end slet ikke. Hvis vi taler HDMI, så er det sådan at forudsat at udstyret er korrekt designet, så er kalibreringen ens fra indgang til indgang. Men, som diskuteret ovenfor, det er langtfra altid tilfældet. Der er masser af afspillere på markedet, ind imellem til uanstændigt høje priser, som ikke overholder de gældende video-standarder og derfor kan give et forkert resultat på en korrekt kalibreret indgang.

Det mest generelle man kan sige om kalibrering, er i virkeligheden at man ikke kan sige noget generelt om kalibrering... En kalibrering går blandt andet ud på at tage højde for de specifikke issues der er i netop dit setup. Dvs. hvis du f.eks. ved med dig selv at du køber en PS3 inden for overskuelig fremtid, så ved jeg hvordan jeg skal kalibrere dit setup så det vil passe til PS3'en når du får den. Hvis du ikke ved hvad du har tænkt dig at investere i senere, så kan jeg kalibrere tv'et ud fra en korrekt HDMI-kilde, og så må vi håbe på at du investerer i en ordentlig afspiller - eksempelvis fordi du spørger mig først...

Karlsson skrev:
Og til sidst - hvordan gemmes indstillingerne fra en kalibrering på tv'et? Hvis der er tale om, at f.eks. lysstyrke og kontrast bliver ændret, så kan man jo ødelægge det hele ved at komme til at resette fjernsynet til fabriksstandarder - med mindre man da har skrevet det hele ned. Hvordan fungerer det egentlig?

Igen, det afhænger af hvilket tv der er tale om. I Samsung's tilfælde er det _meningen_ at man kalibrerer i service-menuen, sådan at når du nulstiller tv'et så nulstiller du til de kalibrerede indstillinger. Det er bare ikke altid det fungerer i praksis, en del Samsung tv har en service-menu der virker som om den kun er halvt programmeret færdig... Igen, se afsnit 1 for uddybning af hvorfor!

Der er imidlertid intet hemmeligt ved indstillingerne efter kalibrering - du får dem på skrift, så du i værste fald selv kan skifte tilbage til de kalibrerede indstillinger (dette gælder dog ikke Pioneer med ISF ccc aktiveret, hvor du så dog heller ikke kan pille i dem overhovedet).

Karlsson skrev:
Det blev en længere smøre, håber ikke jeg kører dig træt AV Precision  

Trust me, der skal mere til!

Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

"Skru ned!" er nok den mest gældende tommelfingerregel...

Hmm ok, jamen du har da utvivlsomt ret, men jeg kan bare slet ikke få det her til at spille: Selv med kontrasten sat til 100 %, kan jeg stadig godt se forskel på hvid 95 % og hvid 100 % og også mellem sort 0 % og sort 5 %... Hvis jeg sætter kontrasten meget lavt kan jeg det også, men så vil en 100 % hvid farve se meget grå ud...

Hvis jeg nu havde et testbillede, hvor man fik vist gråtonerne til over 100 % hvid - f.eks. 105 og 110 %, og tilsvarende "under" sort som -5 % og -10%, så ville man vel kunne se om kontrasten og "dynamikområdet" var indstillet rigtigt - eller er jeg gal på den? Desværre kan jeg ikke finde sådan et testbillede på DVE... Så det ender nok med jeg bare lader kontrasten stå ved fabriksindstillingen...

Men ok, hvis jeg skal have det optimale ud af det her, så må det vel være at bruge mit fjernsyn almindeligt i et par måneder for lige at køre det til, anskaffe mig den dvd/hddvd/bluray-afspiller som jeg regner med at bruge fremover, koble det hele sammen og så først DEREFTER få kalibreret fjernsynet...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

du har da utvivlsomt ret, men jeg kan bare slet ikke få det her til at spille: Selv med kontrasten sat til 100 %, kan jeg stadig godt se forskel på hvid 95 % og hvid 100 % og også mellem sort 0 % og sort 5 %... Hvis jeg sætter kontrasten meget lavt kan jeg det også, men så vil en 100 % hvid farve se meget grå ud...

Du skal selvfølgelig ikke skrue for meget ned, men som sagt i starten så kan mange moderne plasma'er ikke klippe, dvs. uanset hvor højt du skruer op, så kan du se forskel på 95% og 100%. Det betyder ikke at max indstillingen er den rigtige.

I virkeligheden er der på de fleste plasma-tv ikke én indstilling der bare er lige i øjet. Derfor er det i sig selv ikke overdrevet væsentligt præcist hvor den står - det væsentlige ligger i at finde frem til det maksimale tv'et kan bære, og så holde sig under dét, og derefter at tv'ets øvrige egenskaber er kalibreret ud fra denne kontrast-indstilling, da en ændring i kontrasten kan påvirke hvordan de øvrige ting skal være kalibreret. Visse tv kan uden problemer generere en meget kraftigere lysstyrke end det er behageligt at kigge på, og her tager man så ganske enkelt en beslutning om hvor meget af lysstyrken man vil udnytte (har man målegrej, findes der nogle generelle anbefalinger alt efter forholdene).

Karlsson skrev:
Hvis jeg nu havde et testbillede, hvor man fik vist gråtonerne til over 100 % hvid - f.eks. 105 og 110 %, og tilsvarende "under" sort som -5 % og -10%, så ville man vel kunne se om kontrasten og "dynamikområdet" var indstillet rigtigt - eller er jeg gal på den? Desværre kan jeg ikke finde sådan et testbillede på DVE... Så det ender nok med jeg bare lader kontrasten stå ved fabriksindstillingen...

Det findes faktisk i grey steps-testbilledet. Du har en gråskala øverst og nederst, med tre prikker i hver side. De tre prikker indikerer 100% sort og hvid iflg. video-standarden, og dét der ligger derudover er below black og above white. Men stadigvæk, så er det ikke sikkert du kan få tv'et til at klippe.

Prøv evt. om du ved at skrue ned og kigge på gråskalaen på øjemål, kan finde et punkt hvor lysstyrken af helt hvid begynder at falde hurtigere for hvert klik. Hvis der ikke sker så meget i starten, mens det pludselig begynder at gå hurtigere, så sæt den omkring det punkt hvor faldet begynder at blive markant.

Karlsson skrev:
Men ok, hvis jeg skal have det optimale ud af det her, så må det vel være at bruge mit fjernsyn almindeligt i et par måneder for lige at køre det til, anskaffe mig den dvd/hddvd/bluray-afspiller som jeg regner med at bruge fremover, koble det hele sammen og så først DEREFTER få kalibreret fjernsynet...

Det vil være optimalt, ja - men det skal naturligvis ikke afholde dig fra at lege med sagerne i mellemtiden. Dog, så vil det som sagt være ok at kalibrere ud fra en anden, kendt HDMI-kilde.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

så åltså når man ikke kan se forskelle i de hvide felter længere skal man skrue kontrasten ned til hvor man kan? og brightness er den omvendte? altså med sort?

Karlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

så åltså når man ikke kan se forskelle i de hvide felter længere skal man skrue kontrasten ned til hvor man kan? og brightness er den omvendte? altså med sort?

Så simpelt tror jeg ikke det kan udtrykkes. Når du skruer op og ned for lysstyrke/brightness, så gør du ALLE gråtoner lysere eller mørkere. Det vil sige du flytter hele fjernsynets gråtoneområde i forhold til referencepunktet. Når du skruer op og ned for kontrasten, så gør du selve dynamikområdet større eller mindre.

Dvs. hvis kontrasten er sat meget lavt, så kan det der i virkeligheden er sort vises som mørkegråt og det, der i virkeligheden er hvidt vises som lysegråt. Så skal du skrue kontrasten op og derefter justere lysstyrken i forhold til den nye kontrastindstilling. Kontrasten kan til gengæld også være sat for højt, sådan at det der skulle have været mørkegråt allerede er sort, og det der skulle have været lysegråt vises som hvidt. I så fald kan du ikke se forskel på en møkregrå eller en sort farve - de vil begge blive vist som helt sorte på dit tv. Og det samme gælder for lysegrå og hvide farver. Så skal kontrasten skrues ned.

Optimalt skulle det gerne være sådan, at når dit tv får et input, der siger sort, så viser det sort, og når det får et input der siger hvidt, så viser det hvidt - men du skal stadig gerne kunne se forskel på 95 % hvid og 100 % hvid og på 5 % sort og 0 % sort. Hvis du kan opnå denne indstilling så burde det vel være ok.  

Det skulle jo så også gerne være således, at en 50 % blanding af hvid og sort derefter ligger lige midt i gråtoneområdet, men hvis det ikke er tilfældet, så tror jeg faktisk ikke du kan ændre det som alm. bruger... Det kræver muligvis yderligere indstillinger, men det aner jeg ikke noget om... Måske Mr. AV Guy kan hjælpe der... 

AV Precision skrev:

Hvis du ikke ved hvad du har tænkt dig at investere i senere, så kan jeg kalibrere tv'et ud fra en korrekt HDMI-kilde, og så må vi håbe på at du investerer i en ordentlig afspiller - eksempelvis fordi du spørger mig først...

Ok, hvis jeg nu spørger dig, hvad svarer du så...?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

brasch skrev:

Så simpelt tror jeg ikke det kan udtrykkes. Når du skruer op og ned for lysstyrke/brightness, så gør du ALLE gråtoner lysere eller mørkere. Det vil sige du flytter hele fjernsynets gråtoneområde i forhold til referencepunktet. Når du skruer op og ned for kontrasten, så gør du selve dynamikområdet større eller mindre.

Dvs. hvis kontrasten er sat meget lavt, så kan det der i virkeligheden er sort vises som mørkegråt og det, der i virkeligheden er hvidt vises som lysegråt. Så skal du skrue kontrasten op og derefter justere lysstyrken i forhold til den nye kontrastindstilling. Kontrasten kan til gengæld også være sat for højt, sådan at det der skulle have været mørkegråt allerede er sort, og det der skulle have været lysegråt vises som hvidt. I så fald kan du ikke se forskel på en møkregrå eller en sort farve - de vil begge blive vist som helt sorte på dit tv. Og det samme gælder for lysegrå og hvide farver. Så skal kontrasten skrues ned.

Optimalt skulle det gerne være sådan, at når dit tv får et input, der siger sort, så viser det sort, og når det får et input der siger hvidt, så viser det hvidt - men du skal stadig gerne kunne se forskel på 95 % hvid og 100 % hvid og på 5 % sort og 0 % sort. Hvis du kan opnå denne indstilling så burde det vel være ok.  

Det skulle jo så også gerne være således, at en 50 % blanding af hvid og sort derefter ligger lige midt i gråtoneområdet, men hvis det ikke er tilfældet, så tror jeg faktisk ikke du kan ændre det som alm. bruger... Det kræver muligvis yderligere indstillinger, men det aner jeg ikke noget om... Måske Mr. AV Guy kan hjælpe der... 

nu var det også grov simplificering jeg fiskede lidt efter. Har/havde lidt samme problem som dig med DVE og plasma. Det er som om jeg aldrig rigtigt kom videre

peulicke
Branchemedlem
Branchemedlem

Bigture

Bruger siden: 16 Marts 2006
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du kan hente manualen til DVE her: http://www.videoessentials.com/docs/DVE_Consumer_PAL.pdf

Til at få dit kontrastniveau på plads skal du starte med at bruge testbillede "Reverse Gray Ramps & Steps" Det er Titel 12 kapitel 14 på DVE.

Hvis det er intentionen at se filmen som den er tiltænkt fra instruktørens side, skal din skærm kalibreres, ellers vil du se filmen gennem skærmproducentens sminkede justering.

Med Venlig Hilsen

Til top Vis peulicke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peulicke

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener, men hvis tv'et er designet ordentligt, så flytter kontrast kun på hvid-niveauet, og brightness kun på sort-niveauet (det er så klart at alt derimellem følger med, når du justerer på disse).

Karlsson skrev:

Det er dét man kalder gamma-kurve, og ja det er en lidt tungere ting at justere korrekt.

Karlsson skrev:

At det er et lidt bredt spørgsmål...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Karlsson skrev:

AV Precision skrev:

At det er et lidt bredt spørgsmål...

det kommer lidt an på budgettet og hvad du leder efter. Er det blu ray eller hd dvd, eller almindelig dvd?

Men denons dvd'er plejer at give god value for the money i et overkommetligt prisleje

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes