Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Problemer med DVB-T modtagelse på Sony (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madbone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

I august måned blev jeg den normalt glade indehaver af et Sony KDL-40X3000 TV. Super godt billede og alt er som det skal være.

For ca. 1-1½ måned siden, begyndte jeg at få problemer med min DVB-T modtagelse af DR og TV2 (de eneste jeg ser via DVB-T). Billedet hakker ofte med lidt synligt flimmer / fejl, som gør at modtagelsen hakker, og bjælken med program information præsenteres, typisk ca. hvert minut eller mere. MEGET irriterende.

TV'et bliver også brugt til modtagelse af satellit programmer via en receiver, og her er der ingen problemer.

Min personlige ide er, at der måske er en fejl ved DVB-T tuneren i fjernsynet. Den eneste årsag til at jeg tror dette, er at fejlen ikke har været der hele tiden.

En anden mulighed kunne måske også være, at signalet af en eller anden årsag er blevet dårligt. Men det burde vel ikke være et problem ligesom i de analoge dage ? Hvis det skulle betyde noget, så bor jeg i Hillerød.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme videre, så håber nogen kan give mig noget input, eller måske ligefrem har samme problem ?

Jeg er desværre ikke så stor en teknik nørd, så håber ovenstående information er fyldestgørende.

Til top Vis Madbone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madbone

Gatnuk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Er din analoge TV2 blevet ringere siden du købte dit TV. For hvis dit signal til den lokale TV 2 antenne er blevet forringet så, jow!, du vil være ude for mindre jitter på dit signal hvis den simpelthen er alt for ringe.
Fordelen ved digitalt er når det kommer helt igennem er det støjfrit og i klarer kvalitet end analogt.

Derved ikke sagt det sagtens kan lade sig gøre at få den til at pixelere og stoppe helt med at sende, hvis signalet til antennen simpelthen bliver alt for ringe. Så tjek din analoge TV 2, hvis den er fornuftig, kan noget self. tyde på at dvb-t tuneren er defekt.

Madbone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

Er det normalt at signalet sådan uden videre kan blive dårligere fra en sender, altså fra selve kilden? (det er værd at bemærke at det både et på DR og TV2).

Er der eventuelt nogen måde at gøre signalet bedre på ? (ved at man kunne forstærke analoge signaler f.eks.)

Til top Vis Madbone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madbone

Gatnuk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 November 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

ikke umiddelbart. Ud over self en forstæker på antennen self.

At det er blevet ringere kan skyldes mange ting. Fugt i kablet fra din antenne, blæst der har "skubbet den ud af kurs". Nedlæggelse af antenne og du nu skal hente signalet længere væk osv.

En fagmand(antenne mand) kan fortælle dig hvad du kan gøre for at få et bedre signal. Men pas på, han er jo også forretnings mand, og kan hurtigt komme ud over hvad der måske er nødvendigt(arbejder med dem til dagligt, de kan være snu... NOGEN af dem :P).

Men så vidt vides kræves det kun at du har en fornuftig TV 2, resten kan være lige meget, da Digitalt tv bliver sendt over TV 2's UHF signal.

Held og lykke :)

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 27 November 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Signalkvalitet kan svinge meget over året - afhængig af vejret. Inden vi gik helt digitalt, havde vi problemer med TV2 hver eneste sommer - ca. samme tidspunkt hvert år.

Vi har kun en meget gl. antenne, der ligger på loftet - altså langt fra optimale forhold, men da vi modtager alt andet end TV2 via satellit, gjorde vi ikke noget ved det. Nu modtager vi TV2 via DVB-T - på samme antenne - og oplever ingen problemer mere.

Dit problem kan mao. godt være relateret til dårlige modtageforhold som følge af ændring i vejr/årstid.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes