Forfatter |
|
Jaco Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 216
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er GEAR jo ikke ligefrem kendt for at have de mest kompetente TV-test . . .
Men her er dog et klokkeklart budskab,som længe har været kendt. FULL-HD er marketingsgejl, og uinteressant på TV der er mindre end ca 50" !
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaco skrev:
Og kommer med en overraskende konklusion på testene.
|
|
|
Sensations-journalistik. Konklusionen er forfejlet. Han siger at man skal lade være med at købe 1080P, fordi man ikke kan se forskel på opløsningen alligevel. Det er sådan set rigtigt nok, 1080P er ikke særligt afgørende for hvad man skal købe. Problemet er at han ikke siger at man skal være _ligeglad_ med om tv'et er 1080P, han decideret _fraråder_ at købe 1080P. Det er dårlig rådgivning, da et 1080P tv sagtens kan vise sig at være det bedste til at se TV på, og så er det jo lidt dumt hvis man har fravalgt det bare fordi man ikke kan udnytte 1080P. Jeg forstår godt hvor han vil hen, fokuseringen på 1080P er voldsomt overdrevet, men måden det kommer til udtryk på er ikke bedre.
Derudover er testene generelt overfladiske og ligegyldige. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Gatnuk Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
fuldstændig og så absolut enig med Otto :)
Testen er overfladisk og meget hurtigt. Dog giver den en hurtig præsentation af de forskellige skærme.
Men hvor om alting er, så er realiteten i dag, at de skærme som faktisk har de "flotteste" billeder fra consum producenterne(vi undlader lige B&O, Pioneer osv) så er Full HD skærmene bedst. Ikke nødvendighvis fordi de er Full HD, men simpelthen fordi de har den bedste teknologi i sig, frem for de mindre skærme og billigere som kun er HD-ready.
__________________ Ph'lips Sony System Audio
|
Til top |
|
|
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mærkelig Konklusion!.
Han siger hvis man sidder mere en 2.5M fra et 1080p så er det ligegyldigt, det er simpelthen ikke rigtigt!..Muligvis på nogle skærme, men ligefrem at generalisere at at hvis man sidder over 2.5m væk, så er FUllHD ligegyldig, den udtalelse finder jeg fuldkommen malplaceret!..Men på den anden side, det er jo også en forholdvis subjektiv test!..han har nogle til at komme og give et bud, men det bunder vel i hans personlige meninger!
trist han kommer frem til den konklusion, for kan ellers godt lide ham som Journalist!.
mvh Zirio
Zirio's Underground - Opdateret 15/11 - "HD Leeds the Way"
|
Til top |
|
|
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Mærkelig Konklusion!.
Han siger hvis man sidder mere en 2.5M fra et 1080p så er det ligegyldigt, det er simpelthen ikke rigtigt!..Muligvis på nogle skærme, men ligefrem at generalisere at at hvis man sidder over 2.5m væk, så er FUllHD ligegyldig, den udtalelse finder jeg fuldkommen malplaceret!..Men på den anden side, det er jo også en forholdvis subjektiv test!..han har nogle til at komme og give et bud, men det bunder vel i hans personlige meninger!
trist han kommer frem til den konklusion, for kan ellers godt lide ham som Journalist!.
mvh Zirio
Zirio's Underground - Opdateret 15/11 - "HD Leeds the Way"
|
|
|
Den skal jeg lige have penslet lidt ud.. Det du siger er, at selvom man ikke kan se en meget lille pixel på et fjernsyn, så kan man godt se én på samme størrelse på et andet?.. Dine øjne er vel de samme?
|
Til top |
|
|
lennon Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Mærkelig Konklusion!.
Han siger hvis man sidder mere en 2.5M fra et 1080p så er det ligegyldigt, det er simpelthen ikke rigtigt!..Muligvis på nogle skærme, men ligefrem at generalisere at at hvis man sidder over 2.5m væk, så er FUllHD ligegyldig, den udtalelse finder jeg fuldkommen malplaceret!..
|
|
|
Jamen,den konklusion er da fuldstændig korekt. Med en afstand på ca 2.5m kan INGEN se forskel på nogensomhelst FULL-HD(1080p) vs ikke FULL- HD(720p) skærme på under 50". !
|
Til top |
|
|
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 27 November 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. er det bevidst at ALLE fjernsyn på under 50", der kan man ikke se forskel på 720 vs 1080P?..For så trækker jeg bestemt mine udtalelse tilbage!:..Jeg har bare fået at vide at det ikke var sådan, men måske er jeg blevet fejlinformeret?...Så er der i hvert fald nogle jeg skal snakke med i morgen!...
|
Til top |
|
|
lennon Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
OttoAV har skrevet en glimrende blog om emnet her :
http://www.recordere.dk/indhold/templates/blog.aspx?articlei d=1153&zoneid=24
Citerer lige dette : " . . .Den næste konklusion er så, at medmindre man er sheik i Saudi-Arabien, så skal man sidde meget tæt på skærmen for at opleve 1080P fra et fladskærms-tv. Et 50” tv er ganske enkelt ikke stort nok til at levere 1080P oplevelser i en normal stue. Dermed er det – alt andet lige – ikke særligt væsentligt om tv’et er 1080P eller ej, så længe man holder sig til billedstørrelser på 50” eller under, eller sidder meget tæt på skærmen. Har man en projektor er det en helt anden snak – her er der et særdeles reelt potentiale for at opleve 1080P i fuldt flor. Sagt på en anden måde: Det _kræver_ en projektor at få de oplevelser som 1080P kan levere, og dermed ”at udnytte HD-DVD og Blu-Ray fuldt ud”. Det _kan_ et fladskærms-tv ikke, uanset hvad specifikationerne så siger. Det er fysisk umuligt at udnytte HD-DVD og Blu-Ray ”fuldt ud” på et 42” fladskærms-tv. HD-DVD og Blu-Ray er slet ikke designet til så små billeder. . . ."
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
Jamen,den konklusion er da fuldstændig korekt. Med en afstand på ca 2.5m kan INGEN se forskel på nogensomhelst FULL-HD(1080p) vs ikke FULL- HD(720p) skærme på under 50". ! |
|
|
Problemet er at den slags ultimative udtalelser er forkerte, uanset om de vender den ene eller den anden vej. Man kan ikke se 1080P opløsning i de størrelser hvis man ikke sidder meget tæt på, det er sådan set rigtigt nok - men der kan sagtens være andre forskelle der gør at en 1080P skærm er bedre eller ringere. Hvis _alt andet er lige_, så er det aldrig en ulempe at have 1080P opløsning. Problemet er bare at alt andet sjældent er lige, og i praksis har der været rigtigt mange 1080P tv på markedet hvor der har været gået på kompromis med en masse ting for at opnå 1080P opløsning, hvilket har gjort at slutresultatet har været ringere. Kort sagt: man kan sagtens se forskel. Det er bare ikke sikkert det er opløsningen man ser!
Ser man på Pioneer 768P vs 1080P (som vel er dét tv hvor man har den mest direkte sammenligning, dvs. alle andre punkter er tæt på ens), så er der en synlig forskel mht. renheden i billedet, men ikke i den egentlige detaljering. Dvs. selv om man ikke kan se forskellen i detaljering direkte, så gør det en forskel i helhedsoplevelsen. Men sammenlignet med diverse andre faktorer i billedet, er det stadig en ret lille forskel.
Problemet er først og fremmest at meget få tv er gode nok på alle de andre punkter til at det overhovedet bliver interessant om tv'et er 1080P eller ej. Eksempelvis ser jeg ind imellem 1080P tv hvor jeg, selv efter udførlig kalibrering, kan blive i tvivl om hvorvidt dét jeg ser er en HD kilde eller ej! (og det er IKKE ment positivt...). Rigtigt mange tv laver simpelthen så meget fnidder og udtværing af detaljer at HD gengives så ringe at kvaliteten ikke er bedre end dét jeg er vant til at se fra SD på en god skærm. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto - og andre...
Jeg har lige tilladt mig at klippe fra en anden tråd, 1080P v. 720P, og citere Otto AV-Precision..:
"Hvis han sidder tæt nok på tv'et til at se forskellen i opløsning, så sidder han også tæt nok på til at kunne se forskellen i farvegengivelse - som har _langt_ større betydning. Et tv uden HD farvegengivelse er mindst lige så lidt "full HD" som et tv uden HD opløsning."
- Eneste kommentar jeg umiddelbart har der er - hvad kan man sige, manden har jo ret - og dernæst, at hænger du fx. en pioneer 428xd op på en væg ved siden af sony 40x3500 og en Pana 42px700, med samme kilde og 1080P materiale på, så er billedet klart bedst på Pioneer'n - til trods for den er den eneste "HD-Ready" ( 1024x768 ), mens de to andre er Full, sony'en som LCD og Pana'en som Plasma - og faktisk i samme prisleje, så de _skulle_ være sammenlignelige...!!
- Ovenstående 3 modeller er udelukkende valgt ud fra et jeg rent faktisk har set dem sammen, ingen politik eller tilhørsforhold til nogen af fabrikaterne...!!
Lars / Viborg
|
Til top |
|
|
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
PX700 er også blot 'HD-Ready'
|
Til top |
|
|
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
Sendt: 28 November 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
PX700 er også blot 'HD-Ready'  |
|
|
Crap... - Skrivefejl, der skulle selvfølgelig stå PZ700...!!!
Lars / Viborg
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 29 November 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har godt læst man ikke kan se forskel på Full-HD og HD skærme, jeg går ud fra man her taler om filmmateriale. Er det også sådan når man taler gengivelse af f. eks. Windows Vista, for jeg synes ofte der er markant forskel på tydligheden af fonte, alt efter opløsning ? Håber nogen herinde har TESTET det og ikke bare læst om det  .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|