Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 50"+ hd eller ikke HD samt mærke. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
em1L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg i noget tid ville have mig en stor fladskærm indtil stuen, til at starte med tænkte jeg at så skal det være det bedste, og det er lig med FULL HD.

Jeg havde først kig på et samsung 52" i FULL hd til ca. 18.000, men faldt senere over denne guide:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511&archive=&start_from

Og den siger at jeg ikke vil få noget ud af mit TV i FULL hd fremfor HD ready, da folk primært skal sidde 3-4 meter fra skærmen.

Mit rum er 360 x 420 cm og jeg regner med at smide skærmen op i hjørnet af rummet, og kommer derfor op på de 3-4 meter fra skærmen når man smider sig i sofaen.

Derfor vil jeg høre jer, skal jeg spare de 4-8 tusinde kr. der er at spare væk ved at vælge en opløsning på 1366x786 kontra full HD?

Jeg har disse fjernsyn for øje nu:

Samsung:
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383779

Eller Panasonic:
http://geco.dk/product.asp?product=1049&sub=5&page=1

Phillips:
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391816

Alle 50" fjernsyn i 1366 x 768 opløsning, men altså IKKE full HD fordi jeg ikke ville kunne se forskel ved den afstand fra fjernsynet. i følge guiden fra flatpanels.

Hvad skal jeg vælge? Og har nogen erfaring med vinklingen der opstår når fjernsynet kommer til at hænge i et hjørne, og hvad med surround, det kan aldrig komme helt midt for :(

I kan nok se der er et par problematikker at tage hensyn til :)
Til top Vis em1L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af em1L

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

em1L skrev:

Jeg havde først kig på et samsung 52" i FULL hd til ca. 18.000, men faldt senere over denne guide:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511&archive=&start_from

Og den siger at jeg ikke vil få noget ud af mit TV i FULL hd fremfor HD ready, da folk primært skal sidde 3-4 meter fra skærmen.

I virkeligheden har spørgsmålet omkring full HD vs. ikke full HD ikke så meget med dét skema at gøre. Skemaet tydeliggør hvor lille vægt man bør lægge på full HD, men det skal ikke bruges som en facit-liste. Dét du skal forstå, er at det vigtigste er den samlede billedkvalitet, og her har opløsningen - uanset størrelsen på billedet - ganske enkelt mindre indflydelse end de fleste går og tror. Kontrast, farvegengivelse, graduering af farve og lysstyrke og generel kvalitet af signalbehandlingen har alle i praksis meget mere at sige end opløsningen. Du skal se sådan på det, at inden du overhovedet når ned til at kigge på hvilken opløsning skærmen har, skal du sortere dem fra der inden for din prisklasse er i orden på alle de andre punkter. Så kan du se bagefter om du rent faktisk har nogen 1080P modeller at vælge imellem, det er ikke sikkert... Problemet er at disse, mere væsentlige faktorer er meget sværere at forholde sig til, end bare at kigge på opløsningen på papiret. Det betyder bare ikke at man uden videre kan springe de svære ting over, og hoppe direkte til de nemme ting - de nemme ting bliver ikke automatisk vigtige, bare fordi de er nemme at forstå.

En helt anden ting er så at mange displays ikke er i stand til at levere 1080P detaljering, især når billedet bevæger sig, selv om panelet har 1080P. Begrænsninger i f.eks. signalbehandling kan sagtens betyde at du får mindre detaljering på et 1080P tv af mærke A, end på et 768P tv af mærke B.

em1L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Tak for det gode svar, det giver lidt stof til eftertanke.. Så kommer problemstilling 2, hvordan kan man som forbruger gå ud og se forskelle i Kontrast, farvegengivelse, graduering af farve og lysstyrke og generel kvalitet af signalbehandlingen i butikkerne, når fjernsyn er fabriksprogrammeret til at vise den blå farve og derved skabe mere kontrast i billedet? (har kigget lidt på jeres hjemmeside)

Man kan jo ikke give sig til at kalibrere fjernsynet i butikken og så derefter sammenligne?

Jeg har været i elgiganten og kigge lidt på 50" fjernsyn af mærket LG og Phillips, og for mig at se var der utroligt ringe billede på. Så har næsten allerede besluttet mig for at gå under de 50", hvilket også vil være okay, da billedet skal ses ca. 2,8-3,30 meter fra skærmen. Og så har jeg HD-ready projektor i samme rum til de store fremvisninger.

Derfor vil jeg nu istedet høre dig/jer hvilket TV jeg så skal vælge de nye oplevelser taget i betragtning.

Er det Pioneer 42" 1366x768 eller snakker vi panasonic eller samsung. Jeg har stadig omkring 20.000 til fjernsynet, men havde håbet på at hvis man ikke skal ha full hd, og kan spare de 50" ned til et 42" så kan man få sig et kanon fjernsyn til 10-15.000 ?

Hvad mener i?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

em1L skrev:
Tak for det gode svar, det giver lidt stof til eftertanke.. Så kommer problemstilling 2, hvordan kan man som forbruger gå ud og se forskelle i Kontrast, farvegengivelse, graduering af farve og lysstyrke og generel kvalitet af signalbehandlingen i butikkerne, når fjernsyn er fabriksprogrammeret til at vise den blå farve og derved skabe mere kontrast i billedet? (har kigget lidt på jeres hjemmeside)

Det er et spørgsmål jeg ville ønske jeg havde et godt svar på.

em1L skrev:

Jeg har været i elgiganten og kigge lidt på 50" fjernsyn af mærket LG og Phillips, og for mig at se var der utroligt ringe billede på. Så har næsten allerede besluttet mig for at gå under de 50", hvilket også vil være okay, da billedet skal ses ca. 2,8-3,30 meter fra skærmen. Og så har jeg HD-ready projektor i samme rum til de store fremvisninger.

Under de omstændigheder ville jeg gå efter et 42" Pioneer. Du kan dog ikke regne ret meget med dét billede du har set i Elgiganten, i forhold til hvordan det vil se ud derhjemme - medmindre, selvfølgelig, at du når du kommer hjem bare sætter stikket i og regner med alt er i orden, så får du nogenlunde dét du så i Elgiganten...

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Otto...

Jeg ville uden tvivl vælge et Pioneer 428XD hvis jeg havde 20.000,- at gøre godt med...

Men Panasonic kommer med nye skærme meget snart, har hørt de vil blive lanceret allerede i næste måned...

Jeg har dog ikke set dem, men det er jeg temmelig sikker på at Otto (AV Precision) har, da han var på CES Messe i staterne... Så hvordan de performer i forhold til et Pioneer 8G Plasma.

Jeg mener at have læst at han vurderede sortniveauet til at være på højde med Pioneers, men kan ikke huske resten, men det kan du vel lige skrive lidt om Otto.

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg også gerne lige hører, har nemlig Pana's nye skærme i kikkert, de føs jo også i 46"

em1L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det er et spørgsmål jeg ville ønske jeg havde et godt svar på.

Under de omstændigheder ville jeg gå efter et 42" Pioneer. Du kan dog ikke regne ret meget med dét billede du har set i Elgiganten, i forhold til hvordan det vil se ud derhjemme - medmindre, selvfølgelig, at du når du kommer hjem bare sætter stikket i og regner med alt er i orden, så får du nogenlunde dét du så i Elgiganten...

Ja men måske skal man bare benytte sig af de 14 dages fuld returret, hvis man ikke er tilfreds med billedet i stuen?

Jeg havde godt nok regnet med at ofre et par timer sammen med en kalibrerings dvd for at få det "bedste" ud af det til billige penge.

Nu skrev Exxtreeme at der muligvis kommer nye plasma fra pana i næste mdr, vil det kunne betale sig at vente, også prismæssigt. Nyere modeller er jo altid det dyrere? Jeg har intet imod at vente et par mdr. (forventningsglæde er jo størst)  hvis jeg så får sprit ny model med nye kvalifikationer :)

Jeg synes 18.000 er meget for et 42" fjernsyn, men så må det jo også være det bedste af det bedste? :)

et helt andet spørgsmål, de DVB-T tunere der er indbygget i fjernsynene er det muligt at trække signal fra dem og over på en projektor via dvi, da det er det eneste min projektor æder ud over VGA og S-video, eller skal jeg ud og investere i en omformer station der kan lave antennekablet til dvi eller vga?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Jeg har dog ikke set dem, men det er jeg temmelig sikker på at Otto (AV Precision) har, da han var på CES Messe i staterne... Så hvordan de performer i forhold til et Pioneer 8G Plasma.

Jeg mener at have læst at han vurderede sortniveauet til at være på højde med Pioneers, men kan ikke huske resten, men det kan du vel lige skrive lidt om Otto.

Det er svært at udtale sig om generel billedkvalitet ud fra hvad man ser på en udstilling, men umiddelbart vil jeg vurdere at Pioneer stadig er foran samlet set, det er ikke kun sort-niveau der er til forskel på Pioneer og Panasonic.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Det var også hvad jeg havde regnet med... Men ved du noget om hvornår Pioneer slipper deres 9G løs? Det bliver vel først næste år en gang?
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes