Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Måling af antennesignal. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Måling af antennesignal.

Findes der simple måde, og et simple apparat ?, gerne til fast installation hvormed jeg selv kan måle mit antenne signal. Vi er tilknyttet et stort fællesantenne anlæg, og jeg har en mistanke om at signalet variere. Er det korrekt at signalet skal ligge mellem 60 & 70 db for at være optimalt ?

Jeg mener at have set noget tilsyneladende enkelt til at måle på en parabol, vil det også kunne bruges på et fællesantenne anlæg ?. Hvis ikke, hvad er så forskellen ?

Vi har et LCD tv, en type F. Y-splitter og pt. en 20 DB antenneforstærker tilsluttet for at få ok billede, og det mener jeg ikke burde være nødvendigt når der ligger forstærkere spredt i ejendommenes kælderrum.

Jeg håber her er hjælp at hente.

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg tror ikke der findes et simpelt apparat til det. Det du skal bruge er en feltstyrkemåler og man plejer at sige at for at få snefrit billede (på billedrørs-TV) skal signalet ligge over 60dB. Fladskærme er dog noget mere kritiske med analoge signaler, og for at det skal blive helt acceptabelt, vil jeg nok sige at man skal køre digitalt. Fællesantenne er sjældent i topkvalitet, da det løber mange meter i kabler og tager støj til sig. Og når det så bliver forstærket op, bliver noget af støjen også forstærket med, det kan ikke undgåes. Derfor kan du også sagtens have et signal med støj på, selvom det ligger på 70-80dB, når du bruger fælles-antenne.

Nej, du bruger ikke det samme til at måle Sat med, da det er 2 forskellige frekvensområder. Altså, det er stadig en feltstyrkemåler, men en til TV vil ikke kunne måle noget som helst i sat-området og omvendt.

Havde du ikke kabel-TV før?

Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej ChristianK

Kabel-TV fordeles via fællesantenne anlæg, så jeg mente det var det samme, jeg modtager signalet fra YouSee.

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Analogt Yousee bliver aldrig perfekt. Det løber SÅ langt ude i vejen, og bliver forstærket, dæmpet, forstærket osv.

Hvor mange TV har du fordelt til i din lejlighed.

Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Fortiden deler jeg kun antenne signalet mellem et TV og Sagem HD 81, fra den bruger jeg HDMI kabel til TV. Dette fordi mit TV skalere alle TV-kanaler til 16x9 automatisk på en rigtig fin måde. TV via Selectoren viser det billede der sendes af tv-stationerne. Med omtalte antenne forstærker sat til 18 db, er der næsten ingen forskel på det analog og det digitale TV-signal.

Fordelings anlægget er til 247 lejligheder. Er dette evt. brugbart: RA2882 Digital Signal Level Meter   http://www.radiasun.com/Products.asp?Id=54 

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Få fat i den lokale antennemand, og få ham forbi med hans feltstyrke måler og måle dit signal ind i hytten

Du burde have et noget bedre billede via dit digitale signal

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Tak CSN Teknik

Men nu ville jeg gerne selv kunne måle signal.
Så hvad findes der ikke kan en helmasse andet, og ikke koster en herregård.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Der ER noget som ikke stemmer. YouSee og deres problemer er selvskabte, og det glæder mig overordentlig opleve et Deja Vue fra Sagem81 og så til det Youssi er begyndt anvende. Håber også Stofa kløjs i Floptor'en!

Bliver De aldrig klogere. For ikke glemme hvad dette vil gøre ved Antenneforeningerne    Med andre ord hvorfor har jeg ikke set nævnt problemer ved Canal Digital og Viasats forskellige Film kanaler, via Satellit eller Kabel-Tv? kodninger og andre "Artifakts". Har man kunnet snyde her, eller tilhører disse modtagere en tid FØR WINDOWS.

Klovn som jeg er, HD kører jo udmærket via Satellit! Noget jeg derimod ved med sikkerhed er at Digitale signaler i kabler er det samme som "Støj", og når (hvis) dette udsagn ikke passer ____ ja så opfører tingene sig i alt fald som om. Ergo er signalstyrke værdiløst til anvendlige brug.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes