| Forfatter |
|
King-of-dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
jeg har lige fået købt mig en benq w5000.
erder nogle som har en god kalibrering på w5000.
jeg tænker på lys, farve osv osv __________________ Kom forbi min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal jo også tage lokale og lærred i betragtning, så jeg kan ikke forestille mig, at du kan få noget videre brugbart.
|
| Til top |
|
| |
King-of-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lærred er et 106" og rummet er ca 15cm2 storet.. __________________ Kom forbi min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
C-Harder Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det Naiera mener er, at der skal tages forbehold for lysindfald i rummet, samt lærredets Gain og mange andre faktorer.
Personligt ville jeg få en proffesionel til at kalibrere den for dig. F.eks. Otto fra AV-precision som vist nok tager 2.800,- for en proff. kalibrering.
|
| Til top |
|
| |
King-of-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
2800 for kalibrering? den var godt nok dyrt..
altså er der ikke nogen som har en nognelunde god kalibrering.
rummet er totalt mørkelat.
__________________ Kom forbi min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
C-Harder Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt ville jeg ikke betænke mig et sekund over at købe en proff. kalibrering. Du har jo trods alt brugt ca. 15K på projektoren, samt x antal kr. på lærred. Altså muligvis omkring 20K på billed. Så syntes jeg at det ville være synd ikke at ofre de sidste 2.800,- på at få et korrekt billed. Især fordi netop denne projektor har et rygte for ikke at vise et særligt godt billede "Out of the box", men jeg skal love dig for at den kan præstere når den er ordentligt kalibreret.
Jeg var i Vejle og se et arrangement som Otto fra AV-precision stod for med netop denne projektor, og der blev jeg meget imponeret over hvor godt et billede en projektor i denne prisklasse kan levere! Når altså den er rigtigt indstillet.
Jeg tror ikke på at du vil få noget specielt godt resultat ud af at kopiere en andens opsætning.
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
King-of-dk skrev:
2800 for kalibrering? den var godt nok dyrt..
altså er der ikke nogen som har en nognelunde god kalibrering.
rummet er totalt mørkelat.
|
|
|
tilgengæld er han den absolut bedste efter sigende. Og han var her i forgårs og sætte mit op. Flink fyr
|
| Til top |
|
| |
King-of-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er rigtg nok at jeg har brugt mange penge..
er der en hjemmeside som jeg kan kontakte otto på?
er der stor forskel efter den er kalibreret? er det prisen værd? __________________ Kom forbi min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
King-of-dk skrev:
|
er der en hjemmeside som jeg kan kontakte otto på? |
|
|
Her.
King-of-dk skrev:
er der stor forskel efter den er kalibreret? er det prisen værd? |
|
|
Absolut ja. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil da være en oplagt projektor at hyre Otto til at kalibrere. Er W5000 ikke ISF certificeret?!
De 2800 kr. bliver du glad for at have brugt når du ser forskellen mellem din egen opsætning og Otto's.
|
| Til top |
|
| |
King-of-dk Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay så skal jeg lige hører ham ad..
__________________ Kom forbi min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, min anbefaling er også klart at få fat i Otto. 2800,- kan virke lidt dyrt, men hvis man nu bare regner det med fra starten  Selv med et fladskærms-tv til væsentligt mindre end en W5000 og dertil hørende lærred, mener jeg også at professionel kalibrering er essentielt.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden mulighed er at købe et Spyder2 colormeter og selv kalibrere. Det har jeg selv gjort. Spyder2 kan købes i Tyskland til omkring Kr. 500,-
Her kan du hente et image, og selv brænde en DVD med testmønstre:
http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php
Det er også muligt at hente et gratis image til brænding af test skive til Blu-Ray:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496
På websiden i det øverste link, kan du også downloade et gratis kalibreringsprogram til brug med et Spyder2 colormeter. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
min sim2 d10 skriger ikke på samme måde efter en kalibrering som w5000.Men efter Otto havde kalibreret den var billedet altså 2800 mere vær.Og det er vel det som det handler om
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 06 April 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kalibrering af en ISF kvalificeret mand ( som f.eks otto ) er klar bedre.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
interfacelift skrev:
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvordan du definerer "bedre", så det må du da gerne uddybe nærmere 
Som jeg ser det, er der følgende fordele ved at lade Otto gøre det: * På grund af uddannelse, erfaring og bedre udstyr, kan Otto lave en mere nøjagtig kalibrering. * Man slipper for at sætte sig ind i noget som helst selv.
Fordele ved selv at gøre det selv: * Det er meget billigere. * Man kan kalibrere alle de displays / projektorer man har lyst til uden ekstra omkostninger. * Det er sjovt og lærerigt at beskæftige sig med. * Venner og bekendte kvitterer med en god middag, når man kalibrerer deres udstyr 
I sidste ende er spørgsmålet jo så, hvor meget bedre Otto kan gøre det, end f.eks. en amatør som jeg selv. Og om man synes forskellen er pengene værd. Det er jo lidt svært at svare på.
Iøvrigt skal man også huske på, at en kalibrering ikke holder evigt. Det er ikke ligegyldigt om en projektorpære har kørt 15 eller 1500 timer. Også displays bør kalibreres med jævne mellemrum. ISF anbefaler selv regelmæssig kalibrering. Det er således rigtigt mange penge sparet ved at gøre det selv. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
interfacelift skrev:
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvordan du definerer "bedre", så det må du da gerne uddybe nærmere 
Som jeg ser det, er der følgende fordele ved at lade Otto gøre det: * På grund af uddannelse, erfaring og bedre udstyr, kan Otto lave en mere nøjagtig kalibrering. * Man slipper for at sætte sig ind i noget som helst selv.
Fordele ved selv at gøre det selv: * Det er meget billigere. * Man kan kalibrere alle de displays / projektorer man har lyst til uden ekstra omkostninger. * Det er sjovt og lærerigt at beskæftige sig med. * Venner og bekendte kvitterer med en god middag, når man kalibrerer deres udstyr 
I sidste ende er spørgsmålet jo så, hvor meget bedre Otto kan gøre det, end f.eks. en amatør som jeg selv. Og om man synes forskellen er pengene værd. Det er jo lidt svært at svare på.
Iøvrigt skal man også huske på, at en kalibrering ikke holder evigt. Det er ikke ligegyldigt om en projektorpære har kørt 15 eller 1500 timer. Også displays bør kalibreres med jævne mellemrum. ISF anbefaler selv regelmæssig kalibrering. Det er således rigtigt mange penge sparet ved at gøre det selv. |
|
|
Skal sige hvad jeg mener. For det andet skal en projektor altså ikke kalibreres HELE TIDEN. Otto sagde at man bare skulle sørge for at kalibrere den efter 50 - 100 timer, derefter ændrer pæren sig ikke meget..
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
interfacelift skrev:
perejvind skrev:
interfacelift skrev:
|
|
|
Iøvrigt skal man også huske på, at en kalibrering ikke holder evigt. Det er ikke ligegyldigt om en projektorpære har kørt 15 eller 1500 timer. Også displays bør kalibreres med jævne mellemrum. ISF anbefaler selv regelmæssig kalibrering. Det er således rigtigt mange penge sparet ved at gøre det selv.
|
|
|
Skal sige hvad jeg mener. For det andet skal en projektor altså ikke kalibreres HELE TIDEN. Otto sagde at man bare skulle sørge for at kalibrere den efter 50 - 100 timer, derefter ændrer pæren sig ikke meget..
|
|
|
OK, jamen så er vi jo begge enige om at Otto kan lave en mere nøjagtig kalibrering 
Nej, et display / projektor skal ikke kalibreres hele tiden, og det har jeg da heller ikke sagt. Jeg mener at ISF selv anbefaler kalibrering en gang om året.
Hvis man vælger at få udført en ISF kalibrering af sin projektor, så vil jeg bestemt også anbefale at man venter indtil pæren har kørt en del timer. Den mister meget af sin lysstyrke det første stykke tid. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
det handler self også om hvordan man er som person.Personligt kan jeg godt lide at lade otto gøre det,da jeg ikke behøver at tænke på om det kan blive bedre.Uden det skal tages negativt....en drejebænk gør ikke en til maskinarbejder,der skal også en udanelse til+erfaring
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan på ingen måde gøre det lige så godt selv (Med spider TV) som Otto eller CSN-teknik kan gøre det!..Det er ikke en simpel opgave at lave en god kalibrering på sit udstyr!..
Men jeg kan godt se dit point med at det er billigere, men hvis du har råd til at en FUllHD projektor, så er det næsten syndt hvis du ikke får en kalib af udstyret, for det er en saftig projektor ..
|
| Til top |
|
| |