Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Forskel imellem BenQ 1080p Projektorere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu kigget en del med her på forummet og recorder.dk samt en del test. Jeg har været ude af landet noget tid nu og alt det her projektor data går jo hurtigt.

Jeg kan ikke rigtig komme frem til forskellen imellem alle de nye 1080p projektorere fra BenQ. Jeg mener hvad er den realle forskel imellem W5000, W9000, W10000, W20000? ud over hvad hjemmesiden siger som jeg ikke kan bruge til noget og er prisforskellen evt. det vær imellem dem?

W5000 har et meget godt rygte rundt omkring men kan se projectorcentral.com mener den har for meget digital støj i forhold til TW2000 fra Epson som jeg også har i tankerne hvis vi skulle gå lidt væk fra DLP og regnbuer som jeg desværre ser og betyder meget da jeg ville bruge projektoren meget.

Jeg sidder pris på et skarpt billede, godt sort niveau med gode grå detalje samt naturlige farver og smoot gengivelse af BD film. Jeg vil bruge den i et rum hvor der kommer minimal lys ind hvis noget overhovedet. Regner med at købe et Lissau White Flex lærred.

Håber på nogle gode grundige svar fra dem der vil hjælpe en forvirret sjæl

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 April 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ved da i hvert fald at W5000 er afløseren til W9000 og W20000 er afløseren til W10000. Så W9000 og W10000 er de forældede modeller.

Jeg er også selv ret hut på W5000, og du kan læse en del om den i denne tråd her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63590&K W=otto+w5000

Her står der bl.a også noget om, at dens regnbue-effekt IKKE skulle være særlig tydelig, og folk skulle have været meget begejstret på demoaftenen hvilket Otto fra AV-Precision stod for (han havde også kalibreret den, skulle have stor betydning). Så den har virkelig også fanget min interesse.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hej Dief,

Tak for svar, læste lidt igennem den tråd og der er da info at hente, fandt også nogle andre tråde omkring emnet herinde.

Så kommer det måske lidt ned til forskellen imellem W5000 og W20000? kunne forstille mig det er lidt som W20000 har lidt mere af det hele og sikkert også fandes dyr? 

Nogle som har noget at sige med Epson TW2000 imod disse kandidater? Kan den følge med i sort niveau, skarphed og farvemætning? Kan læse mig til de er lidt forvirret oven hvilken der er den bedste af W5000 og TW2000 på projectorcentral.com 

Nogen med erfaring på disse projektorer?  eller ideér til andre i samme klasse (pris og kvalitet)

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Hej Dief,

Tak for svar, læste lidt igennem den tråd og der er da info at hente, fandt også nogle andre tråde omkring emnet herinde.

Så kommer det måske lidt ned til forskellen imellem W5000 og W20000? kunne forstille mig det er lidt som W20000 har lidt mere af det hele og sikkert også fandes dyr? 

Nogle som har noget at sige med Epson TW2000 imod disse kandidater? Kan den følge med i sort niveau, skarphed og farvemætning? Kan læse mig til de er lidt forvirret oven hvilken der er den bedste af W5000 og TW2000 på projectorcentral.com 

Nogen med erfaring på disse projektorer?  eller ideér til andre i samme klasse (pris og kvalitet)

Nå ja forresten....... W20000 har vist DarkChip3, hvor W5000 har DarkChip2. Men prøv da at spørge CSN-teknik eller AV-Precision, som begge er medlemmer her i forumet, de kan give dig flere info.

Mvh Dief 

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Sendt: 08 April 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

W20000 har garanteret også bedre optik; det plejer at være et af de steder hvor der er sparet i de mindre modeler
Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Har sendt en mail til Otto og håber lidt på ham eller en af hans kollegaer kan besvare mig på mine spørgsmål, som flere af os sikert kan gavne af

Ja læste godt at W20000 har DC3 chip som nok gør en forskel, men selvom der kun er DC2 chip i W5000 får den thumps up i sort niveau, hmm...

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Ja læste godt at W20000 har DC3 chip som nok gør en forskel, men selvom der kun er DC2 chip i W5000 får den thumps up i sort niveau, hmm...

Jep, den bliver nemlig rost til skyerne, selv med DC2, yderligere skriver flere at billedet til Ottos demoaften, stod skarpt og det på trods af at optikken skulle være af en billigere af slagsen. Så derfor tror jeg også, at W5000'eren kan tilfredsstille mit øje. Der er jo trods alt en prisforskel mellem de to projektorer, og det er her man skal gøre op med sig selv, om billedet på W20000'eren er de ca. 15000 Kr mere værd???

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 April 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Har sendt en mail til Otto og håber lidt på ham eller en af hans kollegaer kan besvare mig på mine spørgsmål, som flere af os sikert kan gavne af

Jeg har kun set W5000, så jeg kan ikke rigtigt give nogen praktiske erfaringer med hvor store forskellene er, desværre.

Mr. Anderson skrev:

Det er jo det svære med anmeldelser - det er lige så vigtigt at vide hvad anmelderens reference er, som at læse hvad han skriver. Sammenlignet med f.eks. en Mitsubishi eller Sanyo LCD-projektor er der et godt sort-niveau, sammenlignet med en JVC HD1 er det markant ringere. Til prisen synes jeg det er svært at betklage sig over sort-niveauet, men selvfølgelig vil det blive bedre i en W20000.

Du får det iøvrigt til at lyde som om en DC2 skulle have decideret dårligt sort-niveau, det er nu ikke tilfældet...

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Mr. Anderson skrev:

Jeg har kun set W5000, så jeg kan ikke rigtigt give nogen praktiske erfaringer med hvor store forskellene er, desværre. Det er nu fair nok

Mr. Anderson skrev:

Det er jo det svære med anmeldelser - det er lige så vigtigt at vide hvad anmelderens reference er, som at læse hvad han skriver. Sammenlignet med f.eks. en Mitsubishi eller Sanyo LCD-projektor er der et godt sort-niveau, sammenlignet med en JVC HD1 er det markant ringere. Til prisen synes jeg det er svært at betklage sig over sort-niveauet, men selvfølgelig vil det blive bedre i en W20000. Hmm havde håber W5000 var nær JVC HD1 (bare så vi er på samme side så er RS1 = HD1 ik?). Tro ikke jeg kan gå med til noget markant ringere end den i sort niveau, når jeg nu har nyt en del film på sådan en JVC'en. Ved du hvordan Epson TW2000 står til med sort niveau i forhold til JVC'en?

Du får det iøvrigt til at lyde som om en DC2 skulle have decideret dårligt sort-niveau, det er nu ikke tilfældet... Ja okay kan jeg godt se nu jeg læser det igennem, det var så ikke meningen hehe

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 10 April 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:
Hmm havde håber W5000 var nær JVC HD1 (bare så vi er på samme side så er RS1 = HD1 ik?). Tro ikke jeg kan gå med til noget markant ringere end den i sort niveau, når jeg nu har nyt en del film på sådan en JVC'en. Ved du hvordan Epson TW2000 står til med sort niveau i forhold til JVC'en?

_Alt_ i den prisklasse er mærkbart ringere end HD1/RS1 på absolut sort-niveau. JVC er bare et hestehoved foran konkurrencen på dét punkt i øjeblikket. I bedste fald kan du finde nogle LCD'ere hvor du kan lukke så meget ned for iris'en at du ikke kan se hvad der foregår i billedet, og så matche sort-niveauet, men dét er jo ikke særligt interessant... At W5000 ikke matcher HD1 betyder ikke at den er _dårlig_, det siger mere om HD1. W5000's sort-niveau er som jeg ser det nogenlunde på niveau med det meste andet i den prisklasse. Ringere end D80E, men der er så også en prisforskel...

Hvis du har en JVC, hvorfor vil du så skifte den ud til en projektor i 20k-klassen?

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Hvis du har en JVC, hvorfor vil du så skifte den ud til en projektor i 20k-klassen?

Jeg har ikke en JVC desværre, hvis jeg havde en tro jeg bare jeg ville være tilfreds hehe

Men har set en del film på min makkers før jeg rejse ud af landet og kan huske vi rodet en del med opsætningen og så en del BD og HDDVD film på et stewart lærred 135" deluxe something.

Jeg var imponeret over billede kvaliteten der men sort var stadigvæk lidt for lyst, jeg har nu også nogle slemme kriterie  Jeg nåde også at se nogle film på hans Sony Pearl inde som også var imponerende.

Når du holde disse aftener, har du flere end en projektor opsat?

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Jeg var imponeret over billede kvaliteten der men sort var stadigvæk lidt for lyst

Wow..... hvis du synes sort-niveauet stadig var lavt på JVC's HD1, så sætter du ret store krav. Husk det er ikke kun sort niveauet, der gør et billede godt (i hvert fald ikke i mine øjne, kan jo kun snakke for mig selv ). Jeg synes billedets skarphed, er lige så vigtigt, og her har jeg kun hørt godt om W5000'eren.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Sendt: 11 April 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Mr. Anderson skrev:

Jeg var imponeret over billede kvaliteten der men sort var stadigvæk lidt for lyst

Wow..... hvis du synes sort-niveauet stadig var lavt på JVC's HD1, så sætter du ret store krav. Husk det er ikke kun sort niveauet, der gør et billede godt (i hvert fald ikke i mine øjne, kan jo kun snakke for mig selv ). Jeg synes billedets skarphed, er lige så vigtigt, og her har jeg kun hørt godt om W5000'eren.

tja selv en JVC kan jo ikke lave sort hvis rummet ikke er mørkelagt

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

slate skrev:
Dief skrev:

Mr. Anderson skrev:

Men ANSI kontrasten er jo totalt ringe på en D-ila omkring 1:400 hvis du er heldig det dobbelte for en DLP hvis den er lavet rigtigt ;O) har hørt experter sie at øjet makimalt kan opfange en ANSI kontrast på 1:700-800

Hvad er det ved en projeker hvis den kan lave mørke sener men ved lyse sener så dør kontrasten i billedet? de fleste af de film jeg ser er nok 80% dagsfilm kun min film som Cincity og Aliens foregå hovedagelig i mørke sener og he3r vil jeg have shadowsdetails med og det mener jeg ikke har noget med en høj kontrast at gøre.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
slate skrev:
Dief skrev:

Mr. Anderson skrev:

Men ANSI kontrasten er jo totalt ringe på en D-ila omkring 1:400 hvis du er heldig det dobbelte for en DLP hvis den er lavet rigtigt ;O) har hørt experter sie at øjet makimalt kan opfange en ANSI kontrast på 1:700-800

Hvad er det ved en projeker hvis den kan lave mørke sener men ved lyse sener så dør kontrasten i billedet? de fleste af de film jeg ser er nok 80% dagsfilm kun min film som Cincity og Aliens foregå hovedagelig i mørke sener og he3r vil jeg have shadowsdetails med og det mener jeg ikke har noget med en høj kontrast at gøre.

Hilsen Jonas Bojer

den vogn er jeg med på.Nogle går meget op i sortniveu .Men hvad hjælper det at du har et godt sortniveu,hvis shadowdetails er elendig.Det er trods alt dem der skaber billedet i mørke scener

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Mine kriterie er rimelig høje når det kommer til billede kvalitet. Dette kommer af de forskellige projektore jeg har set i auktion som alle var sat ordenligt op samt i de rigtige omgivelser.

Men men men, nu har jeg være væk fra denne verden et godt stykke tid og minderne er blevet lidt sløret så mon ikke jeg overlever med noget nær JVC'en i kvalitet, jo tro jeg ikke skulle være et problem.

Jeg er til godt sort niveau med gode grå detalje (shadow detail) samt skarpt billede og naturlige farver. Så dette er vel en blanding af TW2000 og W5000  hvad skal man vælger??? bob bob lyder som en dating mail hehe...

Tro vist jeg skal til nogle messer og aftener så jeg kan få set de forskellige i auktion.

Er der andre som har nogle projektorer i tankerne som vi har overset?

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 11 April 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Mine kriterie er rimelig høje når det kommer til billede kvalitet. Dette kommer af de forskellige projektore jeg har set i auktion som alle var sat ordenligt op samt i de rigtige omgivelser.

Men men men, nu har jeg være væk fra denne verden et godt stykke tid og minderne er blevet lidt sløret så mon ikke jeg overlever med noget nær JVC'en i kvalitet, jo tro jeg ikke skulle være et problem.

Jeg er til godt sort niveau med gode grå detalje (shadow detail) samt skarpt billede og naturlige farver. Så dette er vel en blanding af TW2000 og W5000 [IMG]height=17 src="smileys/smiley5.gif" width=18> hvad skal man vælger??? bob bob lyder som en dating mail hehe...

Tro vist jeg skal til nogle messer og aftener så jeg kan få set de forskellige i auktion.

Er der andre som har nogle projektorer i tankerne som vi har overset?

Samsung SP-A800 lavet af selveste Joe Cane den bliver ikke mere rigtig med hensyn til farver det er jo ham der selv har lavet standarden og det er den projekter med flest detaler og shadow details. Den koster 30.000kr i tyskerland så den ville jeg anbefale ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 11 April 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Nej, det er bestemt ikke Joe Kane der har lavet den standard film laves efter! Han laver de såkaldte JKP-kurser, der underviser i hvordan man kalibrerer, så man gengiver PAL, NTSC og HD-standarderne korrekt.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Sendt: 11 April 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
Jonas bojer skrev:
slate skrev:
Dief skrev:

Mr. Anderson skrev:

Hilsen Jonas Bojer

den vogn er jeg med på.Nogle går meget op i sortniveu .Men hvad hjælper det at du har et godt sortniveu,hvis shadowdetails er elendig.Det er trods alt dem der skaber billedet i mørke scener

Den vogn kan jeg også hoppe med på (er der plads endnu? )

MEN... Der skal alligevel en god portion sort niveau med. Det hjælper ikke meget hvis mange af detaljerne ligger under det sort niveau projektoren kan klare.

Kan huske jeg testede "Blood Diamond" på en HC5000. Leo mødes med en gut i en mørk "alley" et sted i filmen, og der manglede godt nok detaljer. Men nu var det også LCD... Såh...

Men mere "pop" og lys er vejen frem. En JVC med masser af lys ville ikke være dårligt. Ikke kun 500-700 kalibrerede lumens. Nej et godt stykke over 1000 ville være cool imo.

Glæder mig til at se C3X 1080 i næste uge!

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 11 April 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
p.las skrev:
Jonas bojer skrev:
slate skrev:
Dief skrev:

Mr. Anderson skrev:

Men ANSI kontrasten er jo totalt ringe på en D-ila omkring 1:400 hvis du er heldig det dobbelte for en DLP hvis den er lavet rigtigt ;O) har hørt experter sie at øjet makimalt kan opfange en ANSI kontrast på 1:700-800 Hvad er det ved en projeker hvis den kan lave mørke sener men ved lyse sener så dør kontrasten i billedet? de fleste af de film jeg ser er nok 80% dagsfilm kun min film som Cincity og Aliens foregå hovedagelig i mørke sener og he3r vil jeg have shadowsdetails med og det mener jeg ikke har noget med en høj kontrast at gøre. Hilsen Jonas Bojer

Den vogn kan jeg også hoppe med på (er der plads endnu? )

MEN... Der skal alligevel en god portion sort niveau med. Det hjælper ikke meget hvis mange af detaljerne ligger under det sort niveau projektoren kan klare.

Kan huske jeg testede "Blood Diamond" på en HC5000. Leo mødes med en gut i en mørk "alley" et sted i filmen, og der manglede godt nok detaljer. Men nu var det også LCD... Såh...

Men mere "pop" og lys er vejen frem. En JVC med masser af lys ville ikke være dårligt. Ikke kun 500-700 kalibrerede lumens. Nej et godt stykke over 1000 ville være cool imo.

Glæder mig til at se C3X 1080 i næste uge!

Uhadadada en C3X 1080 i næste uge hvor kan du se den? men den kværn er en drøm af en maskine og havde man penge til den( eller prioterede film så højt) så skulle man også gå 2.35:1 med automatisk lince og hele gøjemøget på et 4m bredt lærred ;O)

Så man kan købe Blu-ray film billigere på nettet end en tur i biffen koster, hmm mon man kan overtale konen til at det kan betale sig med en C3X 1080 i det lange løb ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Hilsen Jonas Bojer

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes