| Forfatter |
|
anarchoi Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har fået den fremragende idé at jeg vil investere i en projektor til min Xbox 360 (som ikke har HDMI indgang). Jeg vil bruge ca 15.000 kr inkl lærred. Først kiggede jeg lidt på Infocus IN76 og IN78 og så lidt på Panasonics PT-AX200 som får virkelig gode anmeldelser. Men så begynder jeg stille og roligt at læse flere og flere beskrive at man ikke får et ordentligt billede i denne prisklasse...Så nu er jeg blevet helt i tvivl om jeg skal vente 1 år eller 2 til mulighederne er bedre.
Jeg er på ingen måder billed-ekspert men vil alligevel påstå at jeg er ret kræsen når der skal spilles spil og ses film. Stor hakken ved panoreringer generer mig feks en del. Ved ikke om det har nogen betydning, men projektoren ville hænge ca 3.5 meter fra lærred og jeg ville selv sidde knap 3m fra lærred.
Hvad er folkets dom? Skal jeg udskyde mine drømme om en projektor lidt hvis jeg ikke vil ofre mere end ca 15.000?
Vh David
|
| Til top |
|
| |
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan selvføgelig altid få et bedre billede for flere penge. Jeg købte for en del år siden en panasonic pt-ae500, og den giver et helt tilfredsstillende billede. så mon ikke det er blevet endnu bedre i de seneste udgaver. jeg har ihvertfald været godt tilfreds og dem der har været på besøg har også været imponeret.
så du kan sagtens få en fed bio-oplevelse for 15000 kr.
|
| Til top |
|
| |
BigPic Lukket konto

Bruger siden: 20 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som eag1 skriver kan man altid få et bedre billede for flere penge, og så kan man blive ved til man skylder flere millioner nede i banken.
Køb hvad du synes ligger inde for dine økonomiske grænser.
Desuden når du skal side så tæt på lærred, er det begrænset hvor stort billede skal være, og så vil forskellen mellem 720p og 1080p ikke være særlig synlig.
Panasonic PT-AX200 skulle være rigtig god til spil, så den ville nok være et fint køb for dig.
Mvh.
Mikkel
|
| Til top |
|
| |
Insaniac Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 720
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte for snart 3 år siden en Sanyo Z3 og lavede selv et fastrammelærred med dug fra priebe.dk - Det løb op i 10.000kr + 1000kr for lærredet. Det spiller stadig suverænt godt i dag. Vennerne, der ikke er ligeså sarte som jeg, er helt ellevilde, men jeg går dog og savler lidt over andre projektorer som IN78 og lign, som er klasser bedre og de fåes jo nu til næsten samme pris, som jeg i sin tid gav for min Z3. Dermed sagt, så for 15.000kr kan du sagtens få en fed biooplevelse. Det er bare et spørgsmål om du vil have det bedste af det bedste (som kun er det i en kort periode), samt hvor stor din pengepung er det.
__________________ Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
anarchoi skrev:
Men så begynder jeg stille og roligt at læse flere og flere beskrive at man ikke får et ordentligt billede i denne prisklasse...Så nu er jeg blevet helt i tvivl om jeg skal vente 1 år eller 2 til mulighederne er bedre. |
|
|
Nogle drømmer om engang at få råd til en VW Golf, andre mener at en Golf knapt burde betegnes som en bil... Sådan vil det altid være. Det vigtigste er at du får dét du selv forventer, så gå ud og kig på en projektor i din prisklasse, og er det dét niveau du er tilfreds med, så bare hop ud i det. Du kan med en ordentlig opstilling få et billede i dét prisleje der i alt væsentligt er bedre end groft sagt alle fladskærms-tv på markedet, så længe rummet er rimeligt mørklagt. Men man bliver hurtigt forvænt af at dyrere løsninger kan levere MEGET mere end dét. Det gør ikke en 15k projektor-opstilling til en dårlig løsning som sådan. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et eksempel på at man skal passe på med at lade "stemningen" bestemme hvad man selv er tilfreds med: For et par år siden var "stemningen" i forummerne at en projektor i 15-20.000,- klassen var alt hvad man havde brug for. I dag er "stemningen" at projektorer under JVC HD1 er "husmands-løsninger", og at livet først starter ved 40.000 kroner. Det kan nærmest få det til at lyde som om 10.000,-s projektorer er blevet et ringere køb end de har været - det er langtfra tilfældet, tværtimod får du mere for 10.000,- i dag end nogensinde før. At mange i dag har fokus på de lidt dyrere projektorer, skyldes dels at flere har råd til dem, dels at der i dag er bedre muligheder for rent faktisk at se dem i action, og dermed se hvad det er man får for de ekstra kroner. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
helledie Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en In78, hvor jeg spiller Xbox over - og jeg er super tilfreds:D Har et Lissau fastramme lærrede. Tror det med kabler står mig i 15.000 :-) Kan kun anbefale. Gik fra 24" crt fjernsyn til denne herlighed.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Et eksempel på at man skal passe på med at lade "stemningen" bestemme hvad man selv er tilfreds med: For et par år siden var "stemningen" i forummerne at en projektor i 15-20.000,- klassen var alt hvad man havde brug for. I dag er "stemningen" at projektorer under JVC HD1 er "husmands-løsninger", og at livet først starter ved 40.000 kroner. Det kan nærmest få det til at lyde som om 10.000,-s projektorer er blevet et ringere køb end de har været - det er langtfra tilfældet, tværtimod får du mere for 10.000,- i dag end nogensinde før. At mange i dag har fokus på de lidt dyrere projektorer, skyldes dels at flere har råd til dem, dels at der i dag er bedre muligheder for rent faktisk at se dem i action, og dermed se hvad det er man får for de ekstra kroner.
|
|
|
For at uddybe ovenstående rigtig gode kommentar, så er det interessant at gå et nogle år længere tilbage endnu, og se hvordan det for 7-8 år siden ikke blev opfattet som specielt realistisk at få noget der mindede om en projektor der kunne bruges til hjemmebio under 50.000 kr, fordi markedet var domineret af voldsomt dyre CRT projektorer, temmelig ringe LCD og så de første DLP projektorer til databrug.
Jeg tror næsten det må have været med Panasonics AE100 at der gik hul på bylden, en 16:9 projekter til 20.000 kr var uhørt, også selv om opløsningen var lav (480p) og den larmede som en støvsuger. Meget hurtigt fulgte andre trop og inden for et par år var 720p projektorer, både LCD og DLP til at købe for menneskepenge, 10-15000 kr for de fleste modeller. Og selv om mange stadig mener at det bedste billede fåes med en god CRT projektor er der vist ikke mange i dagens marked der seriøst overvejer den løsning.
Nu er det så 1080p der fokuseres mest på, og igen var projektorer med denne opløsning for blot halvandet år siden pænt dyre (40.000 og op) - men idag er der adskillige modeller omkring 20-25000, og om et år sikkert også ned omkring 10.000.
Hvis budgettet er 15.000 inkl. lærred, så vil jeg klart anbefale dig at kigge efter en god 720p projektor, snarere end en halvsløj 1080p model. Selv om den højere opløsning på 1080p i forhold til 720p er mere synlig på et stort lærred end en fladskærm, så er der også andre faktorer der spiller ind i jagten på det bedste billede - men det kan Otto nok bedre udbrede sig om!  __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
anarchoi Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
helledie skrev:
| Jeg har en In78, hvor jeg spiller Xbox over - og jeg er super tilfreds:D Har et Lissau fastramme lærrede. Tror det med kabler står mig i 15.000 :-) Kan kun anbefale. Gik fra 24" crt fjernsyn til denne herlighed. |
|
|
Det lyder godt! Jeg er SÅ tæt på at købe en IN76 for 8000. Hvad betalte du for lærredet, hvor stort er det, og hvor købte du det :)
Tak for svar
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at jeg har set en Benq W5000 på tilbud til 1200 kr..Også kan du bruge resten på lærred!  ... Ellers kan du kigge pået Infocus 81, fås vidst til ca. samme pris, hos CSN (mener jeg)!.. Men som Otto siger, JVC'en den er super god, men koster jo så også derefter!..
|
| Til top |
|
| |