Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 2 hurtige :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Har lige fået min projekter ind af døren (Panasonic ax200e) og den skal tilsluttes min computer gennem mit "BFG Geforce 7800 GS OC AGP".
Jeg havde hele tiden haft planen om at tilslutte gennem et DVI-HDMI stik, men nu kan jeg se de vil ha mig til at tilslutte det gennem VGA (står "computer in" i manualen). Jeg er totalt på bar bund og er lidt af en dør til den slags så jeg aner ikke om jeg bare kan bruge
DVI-HDMI kabel i stedet for?

Og så står der som det første i manualen at man skal tilslutte jord, dog er der ikke jord på det danske stik, (er også et underligt engelsk stik, med sikring, kan tage billed hvis nødvendigt) og så har jeg faktisk heller ikke jord i min gamle lejlighed. Nogen der ved om man SKAL bruge jord til "ax200e" eller bare kan tilslutte den som et hvert anden elektronisk apparat?

Mange tak, Timo
Til top Vis Wazkyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wazkyr

Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke nødvendigvis tilslutte projektoren med jord. Den kan sagtens køre uden, uden at tage skade.

Du kan også sagtens køre via DVI-HDMI. Jeg kan i hvert fald ikke se hvorfor. Men prøv det, du burde ikke ødelægge noget på det.

Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

så er den oppe og kører, flot billed, dog blev det med et backup VGA kabel :(
Når jeg skal sætte den til skal jeg ind i settings på mit kort og sætte det til som analog tv apparat, hvilket kun kan lade sig gøre da jeg kører min egen skærm sammentidigt over dvi kablet. Så ved ikke helt hvordan man kan greje det til jeg bare kan skifte dvi kablet ud...

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hvis dit grafikkort understøtter dobble skærme (to DVI udgange) kan du bruge Nvidia software til at sidde begge skærme (computer skærm og projektor) op på samme tid eller hver for sig, your choice.

VGA er okay til at overføre et billede signal men DVI-HDMI er nu bedre da vi snakker om en ren digital overførsel uden tab af kvalitet, hvor imod VGA er analog og ikke 100% identisk fra det bliver afsendt til det er modtaget. Alt det sagt, så ville jeg bruge DVI-HDMI hvis muligt og gå grundigt igennem dine indstillinger på computeren og ikke det analog tv opsætning.

Sørg for du indstiller opløsningen som passer med projektor og ingen skalering fra computerens side. Opløsningen på projektor er 1280x720. Nogen gange skal der leges lidt før der kommer ordenligt hul igennem og billede er 100%. Husk også at indstille projektoren korrekt i menu'en og brug fokus, zoom og placerings afstand til at opnå rigtigt billede ikke keystone eller ligende.

Håber det hjælper lidt.

Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Hvis dit grafikkort understøtter dobble skærme (to DVI udgange) kan du bruge Nvidia software til at sidde begge skærme (computer skærm og projektor) op på samme tid eller hver for sig, your choice.

pt kører jeg med ens billed på begge skærme (dobbelt skærme?) ved hjælp af DVI til min 22" og VGA til min projekter. Mit kort har kun 1 DVI og 1 VGA udgang, men jeg kan vel bare købe en DVI splitter? http://www.av-cables.dk/dvi_kabel/dvi_splitter/high_quality_ dvi_splitter_1_til_2_1247_da.html

Du siger "Nogen gange skal der leges lidt før der kommer ordenligt hul igennem og billede er 100%" hvilket du godt må uddybe lidt, syntes mit billed er fint men jeg har ikke set mange projektere i mit liv.
Prøver selvfølgelig så vidt muligt at sætte projekteren lige foran lærred (i loftet) dog vil den hænge en 30-40 cm over billedets begyndelse da jeg har meget højt til loftet.

Timo

Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

I min utålmodighed (er det et ord...?) har jeg bestilt en splitter som skulle komme idag, så håber vi bare det virker :)

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Wazkyr skrev:
I min utålmodighed (er det et ord...?) har jeg bestilt en splitter som skulle komme idag, så håber vi bare det virker :)

Problemet vil være at du får samme opløsning på begge skærme, og da din TFT har en opløsning på 1680x1050 og din projektor en opløsning på 1280x768 vil billedet på mindst én af den ikke være optimalt, fordi billedet skal skaleres for at passe til skærmens/ projektorens opløsning.

Har du prøvet at sætte projektoren til via DVI, og set om du rent faktisk kan se forskel på om den er tilsluttet med VGA eller DVI?
For hvis der ingen forskel er kan du jo bare have begge dele tilsluttet hele tiden (TFT til DVI og projektor til VGA), og så lave en hotkey-kombination i Nvidias skærmsetup som skifter mellem de to forskellige opløsninger og de to inputs.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Wazkyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:

Problemet vil være at du får samme opløsning på begge skærme, og da din TFT har en opløsning på 1650x1080 og din projektor en opløsning på 1280x768 vil billedet på mindst én af den ikke være optimalt, fordi billedet skal skaleres for at passe til skærmens/ projektorens opløsning.

Har prøvet på at sætte projekteren til via DVI men jeg kan ikke få det til at virke, intet billed, men jeg skal nok sætte min Samsung 226BW over VGA sammentidigt så jeg kan sige den skal detecte den 2. skærm/udgang.

I forhold til opløsning, er det så ikke muligt at jeg bare skifter i henhold til hvad jeg bruger hele tiden? Tænder maks min projekter 1-2 gange om dagen og der vil jeg så bare skifte opløsningen på mit skrivebord til 1280x720 og tilbage til 1650x1250 når jeg slukked den.

Timo

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Wazkyr skrev:

I forhold til opløsning, er det så ikke muligt at jeg bare skifter i henhold til hvad jeg bruger hele tiden? Tænder maks min projekter 1-2 gange om dagen og der vil jeg så bare skifte opløsningen på mit skrivebord til 1280x720 og tilbage til 1650x1250 når jeg slukked den.

Timo

Det er selvfølgelig også en mulighed.
Prøv dig frem og se hvad du synes der virker bedst for dig.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes