| Forfatter |
|
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undskylder på forhånd, hvis dette
emne allerede har været diskuteret til døde - jeg læser ikke alle
indlæg her på forummet, men at dømme efter antallet af folk, der
spørger om køb af LCD TV, så er det ikke alle der mener som jeg.
OK, sagen er at jeg er på udkig efter en ny skærm. Jeg har nu en 42"
plasma med 3-4 år på bagen og at dømme efter marketingmateriale, tests
samt indlæg i fora som dette, så er der sket meget med billedkvalitet
siden for 3-4 år siden.
Men for at gøre en længere historie kort, så var jeg i sidste uge på
besøg i et demorum for at se en almindelig plasma mod en topmodel LCD
skærm, så jeg kunne komme lidt nærmere en beslutning. Og her kommer
det: HVAD SKER DER??? Hvordan kan nogen med nogenlunde normalt
fungerende øjne få sig selv til at købe en LCD-skærm til film og
tv-kigning - billederne ser jo absolut frygtelige ud (her tænker jeg
specielt på sådan noget som ansigter - og dem er der jo immervæk en del
af i en gennemsnits film / tv-udsendelse (og ja, LCD'en var sat
nogenlunde fornuftigt op og stod ikke med de overstyrede
fabriksindstillinger).
Jeg sammenholder så i tankerne lovprisningerne fra diverse tests med
hvad jeg lige har set og tænker på om man i test af fladskærme ikke er
kommet længere end da man testede hi-fi ved at kigge på et sinus-plot
op gennem frekvensregistret? Der er ingen tvivl om at en LCD-skærm kan
gengive mange farver rigtigt pænt, men det ser da ikke realistisk ud
når der kommer lidt bevægelse af ansigter på billedet. Alt dette
selvfølgelig IMHO.
Er jeg helt skudt ved siden af her og har jeg blot oplevet en topmodel
LCD-skærm på en rigtig dårlig dag (det skal siges, at dette ikke er min
eneste lignende erfaring, det er blot den mest klare, da jeg havde en
rimelig plasma lige ved siden af) eller er der noget om snakken?
Og inden nogen spørger, så drejede det sig om en Samsung 40-656 (dvs.
nogenlunde topmodel pt) samt et Panasonic 42-PX80 (plasma i den
billigere ende fra Panasonic).
__________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
en af mine venner har lige købt
px80,super skærm,når jeg selv bliver
klar til fladskærm bliver det Pana Plasma...
klart det bedste billede.....
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 04 Juni 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er bestemt ikke den eneste, som har erfaret dette.
Jeg er 100% enig med dig. Har man først set et fornuftigt plasma TV, så er der ingen vej tilbage. Inden jeg fik øjnene op for plasma, synes jeg LCD var fint nok. Ikke godt, men ok.
Men efter jeg så et godt plasma TV, så ændrede jeg fuldstændigt syn på LCD. Jeg indså, at billedet simpelthen var for ringe, især kontra pris.
Og som du selv siger, så slår selv de billigere Panasonic plasmamodeller de dyreste LCD modeller. Mit efterhånden 3 år gamle Pioneer PDP 436XDE, bringer stadig et smil frem på mine læber, eftersom det stadig slår de dyreste og nyeste LCD TV med flere længder. 
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for opbakningen - efter at have læst diverse test der sammenligner LCD med Plasma, så troede jeg næsten ikke mine egne øjne da jeg selv så dem overfor hinanden. Jeg håber at flere ser lyset og ikke spilder penge på en LCD fladskærm ud fra specifikationer og test.
__________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dét der sker, er efter min mening at langt størstedelen af befolkningen aldrig har fået demonstreret et godt billede. Når man ser nok elendige LCD-tv rundt omkring i butikkerne, krydret med nogle få plasma-tv der er så dårligt indstillet at de ikke rigtigt skiller sig ud fra LCD'erne, så stiller de fleste sig tilfreds med det mindst ringe LCD-billede de kommer i nærheden af. Har man spist på McDonalds nok gange, bliver Burger King pludselig til gourmet-mad.
Det bedste man som "frelst" kan gøre, er at opfordre så mange som muligt til at gå hen i de butikker hvor man kan se en ordentlig demonstration af gode tv, også selv om de måske ikke lige har råd til at handle der, så de kan få et indtryk af hvad god kvalitet egentlig er for en størrelse. Flertallet af befolkningen, inklusive en ganske stor del af dem der udtaler sig ganske skråsikkert om hvad man skal og ikke skal købe i fora som dette, har aldrig set hvad "god billedkvalitet" egentlig er, og ved ganske enkelt ikke hvad man bør forvente. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er Pana PX80 imod LG PG6000?
Arbejder selv i merlin hvor vi har PG6000, og jeg må godt nok sige, at så snart med nævner ordet plasma, så har folk MANGE fordomme.
__________________ LG 50PK950N TV
Onkyo TX-NR808 Reciever
Sony X229ES CD
Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mkirkelund skrev:
Arbejder selv i merlin hvor vi har PG6000, og jeg må godt nok sige, at så snart med nævner ordet plasma, så har folk MANGE fordomme.
|
|
|
Så er det jo blandt andet din opgave at fjerne de fordomme. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Svan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mkirkelund skrev:
Hvordan er Pana PX80 imod LG PG6000?
|
|
|
Folk spørg mig tit om hva de ska vælge af fjernsyn, lige så snart man nævner plasma så står de og siger, "De bruger 5 gange så meget strøm", "Billedet brænder fast" "Plasma taber i alle forbruger tests", "plasma er noget skrammel"... Fordomme er der i hvert fald masser af...  Men syntes alligevel man nu godt kan se på de LCD fjernsyn der er...
|
| Til top |
|
| |
Mkirkelund Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg også love dig for at jeg prøver på. Problemet er at den ikke er opstillet om imod samme kilde som den foretrukne LCD (Samsung LE40F86). Men jeg håber på at kunne få den flyttet derhen, så den kan ses imod dén.
Dog er der et problem ved PG6000 som jeg er godt træt af. Jeg har lavet en indstilling på "Ekspert 2". (Jeg fandt en anbefalet indstilling, og legede med den, så det så langt bedre ud i mine øjne). Men den har det med at skifte tilbage til indstillingen "Levende", hver anden-tredje gang der skiftes afsnit. Meget mærkeligt?
__________________ LG 50PK950N TV
Onkyo TX-NR808 Reciever
Sony X229ES CD
Sony PS3 Blu-ray/Konsol
XTZ 99.36 Front
XTZ 99.25 Center
XTZ 99.22 Rear
XTZ 99 W10.16 S
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 05 Juni 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
Jeg undskylder på forhånd, hvis dette emne allerede har været diskuteret til døde - jeg læser ikke alle indlæg her på forummet, men at dømme efter antallet af folk, der spørger om køb af LCD TV, så er det ikke alle der mener som jeg.
OK, sagen er at jeg er på udkig efter en ny skærm. Jeg har nu en 42" plasma med 3-4 år på bagen og at dømme efter marketingmateriale, tests samt indlæg i fora som dette, så er der sket meget med billedkvalitet siden for 3-4 år siden.
Men for at gøre en længere historie kort, så var jeg i sidste uge på besøg i et demorum for at se en almindelig plasma mod en topmodel LCD skærm, så jeg kunne komme lidt nærmere en beslutning. Og her kommer det: HVAD SKER DER??? Hvordan kan nogen med nogenlunde normalt fungerende øjne få sig selv til at købe en LCD-skærm til film og tv-kigning - billederne ser jo absolut frygtelige ud (her tænker jeg specielt på sådan noget som ansigter - og dem er der jo immervæk en del af i en gennemsnits film / tv-udsendelse (og ja, LCD'en var sat nogenlunde fornuftigt op og stod ikke med de overstyrede fabriksindstillinger).
Jeg sammenholder så i tankerne lovprisningerne fra diverse tests med hvad jeg lige har set og tænker på om man i test af fladskærme ikke er kommet længere end da man testede hi-fi ved at kigge på et sinus-plot op gennem frekvensregistret? Der er ingen tvivl om at en LCD-skærm kan gengive mange farver rigtigt pænt, men det ser da ikke realistisk ud når der kommer lidt bevægelse af ansigter på billedet. Alt dette selvfølgelig IMHO.
Er jeg helt skudt ved siden af her og har jeg blot oplevet en topmodel LCD-skærm på en rigtig dårlig dag (det skal siges, at dette ikke er min eneste lignende erfaring, det er blot den mest klare, da jeg havde en rimelig plasma lige ved siden af) eller er der noget om snakken?
Og inden nogen spørger, så drejede det sig om en Samsung 40-656 (dvs. nogenlunde topmodel pt) samt et Panasonic 42-PX80 (plasma i den billigere ende fra Panasonic). |
|
|
Jeg er helt enig med dig, dem der spørger til hvilket lcd tv herinde de skal vælge bliver som regel os rådet til at se lidt på et seriøs plasma istedet, de vælger så bare som regel at følge deres første indskydelse nemlig lcd alligevel, det må de jo om. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |