Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: kalibrering af tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at prøve at indstille mit tv og har også fundet diverse guides rundt omkring, men jeg synes der mangler lidt forklaring på hvad man skal vægte højest.

Jeg er i øjeblikket i gang med gråskalaen. Hvor jeg har delta e under ca 1,5 % fra 20% og op. Så langt så godt. Mit tv (pioneer 5090h) har 3 gamma indstillinger. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal bruge indstilling 1 el. 3. ved instilling 1 er gamma ca 2,33, altså for høj, men det er den jeg har brugt for at få rgb meget tæt på reference. Med gamma indstilling 3 ligger jeg på lige lidt over 2,1 i gns (for begge indtillinger er kurven ret jævn). Indstilling 2 er helt skæv, så den har jeg udelukket.

Jeg er dog ikke sikker på jeg kan få mine rgb levels lige så tæt på reference som nu. Så hvad er vigtigst tættere på gamma og luminance eller tættere på rgb og farvetemp?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Vi umiddelbart mene, at det komer an på din personlige smag - mest korrekte farver, eller dybeste sort-niveau?

Personligt ønsker jeg mere korrekte farver - og kan så bedre leve med både lidt lavere max-lys-styrke og sort-niveau.

Men prøv dem begge - og se på nogle klip du kender - evt. noget DVE-materiale.
(Har selv købt den nye BluRay DVE - den er rimeligt fin synesjeg - har nogle nye billeder der er særligt lavet til de nye HD-TV teknologier (LCD og Plasma).

Held og lykke med projektet - man bliver så glad når ens TV pludseligt bliver bedre

Mvh. Offcourse

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

jamen, jeg kan da lave en lille update. Jeg har ikke pillet yderligere ved rgb, men justeret på farverne, de er meget tæt på at være spot on (det har godt nok også taget en hel dag). På den nye pio er der en før/efter funktion (ved ikke om det er noget nyt, men det findes ikke på min 436) Jeg er nået dertil hvor jeg an vælge mellem ca 5 indstillinger (i primær farverne) der er lige forkerte på hver deres måde (men dog alligevel ret tæt på). Der er ikke rigtigt nogen synlig forskel (for mig) på før og efter billedet, så det må siges at være ret ok. Jeg mangler dog sadig sekundær farverne hvor cyan er ret meget off target.

Jeg kan muligvis ramme ca samme rgb niveau med den anden gamma indstilling (har dog ikke prøvet, det er alle småjusteringerne der tager meget tid). Så spørgsmålet er om det er bedst at have for højt eller for lavt gamma niveau inden for den afvigelse jeg nævner i 1. indlæg? og hvor stor betydning har det reelt?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg sige kommer an på hvor god detelje-rigdom du  pretholder med den lave gamma. Har du stadig detaljer nok i den mørke indstilling, er det vel den der giver bedste sort-niveau. Hvis du mister detaljer i gråtonerne / skyggefulde / mørke områder, er det igen en afvejning af hvad du savner mest...

Jeg holder meget af at sort er sort. Derfor mangler jeg nogle gange en smule detaljer i mørke områder. Det er så et bevidst valg - med plus og minus forskellige steder.

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes