Forfatter |
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej herinde.
Jeg er har et væsentligt problem: Mit rum er meget lille. Samtidigt kunne jeg godt tænke mig et bedre og større billede.
Lige nu har jeg et Hitachi 28" Tv med 100Hz og fladt billede. Det kostede 8000,- på tilbud i Merlin og til den pris jeg jeg egentligt meget tilfreds.
Jeg vil bare gerne have et større, og gerne bedre billede, end nu. Samtidig vil jeg meget gerne have mere gulvplads så jeg får plads til et rigtigt hifibord til mit hifi og surround (mit nuværende tv står medfølgende tv-bord som også fungere som "hifi-bord") Derfor er et større billedrørs-tv udelukket.
Min drøm er et plasma tv (42"), men det er alt for dyrt.
Derfor har jeg tænkt på en projektor. Den skal så hænge i loftet og fungere som TV. Jeg skal selvfølge også have et lærrede og en tuner.
Lærredet kan max være 150 cm i lænden dvs et 68" 16:9 lærred. Projektoren kan max hænge 3m fra lærredet 8er det for lidt?)
Som sagt skal projektoren fungere som tv, dvs at jeg også skal have en tuner. Dog skal den være 16:9 da den jo skal indgå i min hjemmebio. (skidt med at jeg får et mindre 4:3 billede når jeg ser tv)
Det er desuden meget vigtigt at projektoren er lydsvag
OGså til det I skal hjælpe mig med: Hvor meget skal jeg give for at få et ordentligt bilede? (bemærk at billedet ikke er vildt stort) Kan jeg for 15k både få projektor, tuner og lærred? (jeg har ikke noget imod at købe brugt)
Og hvilke produkter skal jeg evt se på?
Mvh Anders
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ordenlig "lænd" det skal ha´ det lærred der , kunne ikke lade værre.
Hvor lyst der er i dit rum, når du skal se tv er ret vigtigt. Så skal du ha´ en der er meget lystærk og det koster. Der er selvfølgelig også en ekstra udgift i at du ca. hver andet år skal skifte pære.
|
Til top |
|
|
Guldberg Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 231
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 meter fra lærred til projektor er vist ikke noget problem. Men når du finder en projektor du synes om så tjek www.projektorcentral.com der er en fin lille funktion der beregner afstand. En Panasonic PA500 kan f.eks lave et 150cm bredt billede på 2-2.5m afstand
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
Ordenlig "lænd" det skal ha´ det lærred der , kunne ikke lade værre.
Hvor lyst der er i dit rum, når du skal se tv er ret vigtigt. Så skal du ha´ en der er meget lystærk og det koster. Der er selvfølgelig også en ekstra udgift i at du ca. hver andet år skal skifte pære.
|
|
|
Ja det er selvfølgelig det er med nye pærer. Men jeg har fået at vide at pærerne bliver bedre og bedre og billigere og billigere.
Med hensyn til lys er mit rum ikke så slemt. Jeg har kun et vindue og der er persienner for, så er der rigt mulighed for at dæmpe lyset udefra.
Men hvad med prisen? Det er mest den som jeg er i tvivl om
|
Til top |
|
|
ZioN Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er i samme sitation som Anders_K, og jkeg tænkte lidt på hvor meget forskel er der på de forskellige Panasonic ae 100/200/300 og 500 hvis billede ikke skal være større end de 68" med ca 2,5-3 meters afstand
er det særlig stor forbedring imellem de forskellige modeller?? hvilken projektor vil give det billigste acceptable resultat?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 04:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
|
|
|
Don-> Jeg går ud fra at der er et par slåfejl i dit indlæg. Du giver læseren indtryk af at der er andre forudsætninger i projektorens egenskaber som er væsentlige når man ser TV end ved alm. brug (DVD). Dette er selvfølgelig noget vrøvl. Det er derimod vigtigt at iberegne prisen for en ny pære hvert andet år. Ofte giver kalkynen omkring 1 kr./timen, hvilket jeg synes er acceptabelt (bruger projektor som TV).
|
Til top |
|
|
meyer Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du regner med at du skal beholde din projektor i længer tid, ville nok ikke købe en lcd projektor isære når du også skal bruge den som tv da de hurgtigt bliver slidt op. Men istedet en dlp projektor de holder i længden.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
meyer skrev:
Hvis du regner med at du skal beholde din projektor i længer tid, ville nok ikke købe en lcd projektor isære når du også skal bruge den som tv da de hurgtigt bliver slidt op. Men istedet en dlp projektor de holder i længden.
|
|
|
Hvor længe holder en lcd da? Jeg troede at de primært var lampen der skulle skiftes
Hvilke dlp projektore kan anbefales?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også primært lampen som skal udskiftes. En 24 timer i døgnet 7 dage om ugen konstant test omtalt på www.projectorcentral.com har dog vist at der sker en nævneværdig degradering af farveægtheden ved over 4.000 timers brug. Dette skal man selvfølgelig tage med i sine betragtninger, men spørgsmålet er om en 24/7 test er realistisk hvad angår slid på LCD panelet. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
At DLP er bedre end LCD er vist en smagssag. Nogle ting er bedre men andre dårligere. Jeg synes faktisk at støjniveauet fra en DLP'er er slemt og det er regnbuerne sandelig også. Faktisk så slemme at jeg ikke gider at eje en DLP.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
Det er også primært lampen som skal udskiftes. En 24 timer i døgnet 7 dage om ugen konstant test omtalt på www.projectorcentral.com har dog vist at der sker en nævneværdig degradering af farveægtheden ved over 4.000 timers brug. Dette skal man selvfølgelig tage med i sine betragtninger, men spørgsmålet er om en 24/7 test er realistisk hvad angår slid på LCD panelet. |
|
|
Projectorcentral's konklusion er netop at pågældende test IKKE kan bruges som dokumentation for hvor hurtigt LCD'erne degraderer, blot at det sker. LCD bliver slidt over tid, men ikke så hurtigt som Texas Instruments' test viser. Testen er udført på en måde der slider så meget som muligt på panelerne, ikke under de forhold man normalt vil bruge sin projektor under i hjemmet.
Man kan iøvrigt selv gøre en del for at forlænge levetiden af sin projektor: Sørg for at den får tid til at køle ned, før man slukker for strømmen til den, undgå at bruge den i temperaturer over normal stuetemperatur, undgå at sætte den tæt på varmekilder (pejsestuen er ikke det bedste sted at lave hjemmebiograf...), og sørg for at rense luftfilteret jævnligt så kølingen fungerer ordentligt. Men alt det ved projektor-ejere jo godt, for de læser NATURLIGVIS altid manualen før de sætter gang i dyret, ikke? ;-)
Mvh. Otto, Tape Connection
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Thue K skrev:
Det er også primært lampen som skal udskiftes. En 24 timer i døgnet 7 dage om ugen konstant test omtalt på www.projectorcentral.com har dog vist at der sker en nævneværdig degradering af farveægtheden ved over 4.000 timers brug. Dette skal man selvfølgelig tage med i sine betragtninger, men spørgsmålet er om en 24/7 test er realistisk hvad angår slid på LCD panelet. |
|
|
Projectorcentral's konklusion er netop at pågældende test IKKE kan bruges som dokumentation for hvor hurtigt LCD'erne degraderer, blot at det sker. LCD bliver slidt over tid, men ikke så hurtigt som Texas Instruments' test viser. Testen er udført på en måde der slider så meget som muligt på panelerne, ikke under de forhold man normalt vil bruge sin projektor under i hjemmet.
Man kan iøvrigt selv gøre en del for at forlænge levetiden af sin projektor: Sørg for at den får tid til at køle ned, før man slukker for strømmen til den, undgå at bruge den i temperaturer over normal stuetemperatur, undgå at sætte den tæt på varmekilder (pejsestuen er ikke det bedste sted at lave hjemmebiograf...), og sørg for at rense luftfilteret jævnligt så kølingen fungerer ordentligt. Men alt det ved projektor-ejere jo godt, for de læser NATURLIGVIS altid manualen før de sætter gang i dyret, ikke? ;-)
Mvh. Otto, Tape Connection
|
|
|
De lyder jo bare som ganske almindelige simple ting, så det skulle være til at overholde. Min kommende projektor kommer max til at blive brugt 4 timer pr.dag, og sandsynligvis noget mindre. Umiddelbart hjar jeg ikke indtrykket af at den ikke kan holde til det. Eller er heg forkert på den?
Med hensyn til støj, så er det for mig en næsten ligeså stor del som billedet. Der er ikke noget værre end støj, føj. Derfor har jeg også Z2 som favarit ligenu. I eco mode kan den faktisk ikke høres. Desværre er Z2 pt. lidt for dyr, så jeg bliver nødt til at vente lidt endnu.
|
Til top |
|
|