Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Valg af projektor og lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 April 2009 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til min nye hjemme biograf, i vores nye tilbygning:

1. Jeg har brug for et godt lærred. Jeg har følgende krav/ønsker:

• Lærrede skal kunne trækkes ned foran min fladskræm (som bruges til almindlig TV og i dagstimer, hvor der er for meget lys). Det skal derfor
      hænge ca. 20 cm ude fra væggen.

• Gerne med fjernstyret motor... men det er ikke et krav.

• Der må gerne være en sort kant rundt om, hvis man kan konfigurere projektor præcist nok.

• Væggen, som det skal hænge på er ca. 6m bred, men lærredet skal nok være omkring 2-2,5m bred. Eller hvad vil I anbefale?

2. Jeg har brug for en god projektor. Jeg har følgende krav/ønsker:

• 1080p

• Kraftigt lys. Så man også kan se film en sommer aften.

• Lydsvag. Dette betyder nok mere for mig end billedekvaliteten.

• Skal kunne tændes og slukkes med ét klik på remoten i dagligt brug.

• Mindst en HDMI indgang.

• Prisleje 10-20.000 kr. Men jeg kan godt overtales til noget dyere, hvis det gør en stor forskel.

• Den skal stå på en hylde i ca. 2,2m højde (kan ikke hænge i loftet, da det er skråt). Der er 4,3m fra bagvæg til front. Går ud fra at alle
      projektorer kan indstilles til at give et billede hvor propotionerne er rigtige.

• Hvordan gør man med infrarød modtager... er det muligt at lave det så man ikke skal pege fjernbetjeningen bagud?

• Jeg har aldrig haft en projektor før, så jeg ved ikke om der er andet man skal kigge efter.

3. Håber at kunne finde en HIFI enhed, som kan bruges til at samle video og lyd til HTPC, Set Top Box, Wii (component) og evt. Xbox 360 eller
    Playstation 3. Og som kan sende signal til hhv. TV eller projektor. Men dette hidrører nok et andet forum. Men hvis I har anbefalinger her også så
    sig til.

Alle kommentarer er velkomne. På forhånd tak for hjælpen.

: Thomas

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da komme med mit input på nogle af spørgsmålene..! :)

Lærred

Størrelsen er nok ikke helt ved siden af - pas på du ikke får det FOR stort, det kan både være trættende at se på i længden hvis man er nødt til at dreje hovedet for at se hele billedet, og så får du mindre lysstyrke jo større du "blæser" billedet op.

Mht rullelærreder, så har de lidt en tendens til at bule og bølge, så billedet bliver ujævnt at se på. Det er selvfølgelig værst på de helt billige lærreder, men selv dyrere kan ikke sige sig fri for det. Kig evt. på tab-tension lærreder, hvor et specielt system gør at lærredet spændes ud i vandret plan, så det er helt stramt. De er dog væsentligt dyrere end normale rullelærreder.

Projektor

Ønsket om høj lysstyrke og lav blæserstøj er desværre stærkt modstridende når det handler om projektorer. Hjemmebioprojektorer er generelt meget lydsvage, men er også optimeret til mørklagte rum, og vil derfor sjældent være specielt velegnede i et rum hvor der er lys, hvadenten det er som lamper eller som følge af lys udefra der kommer gennem ikke-lystætte gardiner. Projektorer med kraftigt lys-output er enten en hel del dyrere end hjemmebioprojektorer, eller ikke velegnede til film, men derimod optimeret til data-præsentationer. Disse vil have lavere opløsning, væsentligt mere blæserstøj, og generelt lavere billedkvalitet end en projektor optimeret til film - bl.a. fordi man har ofret kontrasten for at få mere lys.

Rent bortset fra det, vil det uanset hvor lyskraftig projektoren er, aldrig blive helt godt at se film på lærred i et rum der ikke er (stort set) mørklagt. Tænk altid på at den farve lærredet har inden projektoren tændes er den farve der skal fungere som sort når du ser film. Groft sagt: Hvis du kan SE lærredet inden du tænder projektoren, så er der for meget lys i rummet..!

Mindre kan naturligvis godt gøre det - men jo mere lys der er i rummet, jo mere vil billedet blive udvisket, og der skal faktisk ikke meget til før f.eks. en krimi eller gyser (med mange mørke scener) er helt umulig at se.

Mht afstand mellem projektor og lærred, så er der faktisk en del forskel fra model til model, hvor kraftig zoom de har og dermed hvor stort/lille billede de kan vise på en given afstand. På http://www.projectorcentral.com kan du finde meget god information om projektorer, og også specs på stort set alle modeller på markedet - herunder også zoom, samt en "calculator" hvor du for hver model kan se hvad der er den optimale afstand/lærredstørrelse ratio. Se f.eks. calculatoren for Panasonics PT-AE3000 (som er en model jeg ville anbefale) her: http://www.projectorcentral.com/Panasonic-PT-AE3000-projecti on-calculator-pro.htm 

Mht Infrarød - hjemmebioprojektorer har normalt sensoren på forsiden (dvs den side der peger mod lærredet). Peger du remoten mod lærredet vil signalet blive kastet tilbage, og opfanges af IR sensoren - no problem.

Receiver

De fleste receivere over 3-4000 kr vil kunne switche mellem flere HDMI kilder - hvor mange du har behov for afhænger naturligvis af antallet af HDMI kilder du har... De fleste recievere har 3 indgange, men en del har også 4. Du skal kigge efter en receiver som kan upconverte composite, s-video og component til HDMI, men det kan mange også fra ca. denne prisklasse.

Mht til at sende signalet til både TV og projektor bliver det muligvis lidt dyrere - der findes en del receivere med to HDMI udgange, men der skal du nok op i 6-7000 eller mere. Alternativt kan du bruge en extern HDMI switcher.

Hvad mærker/modeller angår kan jeg kun anbefale dig at læse lidt i forummet for Surround grej. Personligt er jeg meget glad for Pioneer, mens andre sværger til f.eks. Yamaha, Harman Kardon, Denon, Marantz eller Onkyo. De kan "nogenlunde" det samme ved de samme prispunkter, men der vil naturligvis altid være små forskelle i form af en eller anden funktion som man bare må have og som måske kun findes i een af dem.

Lad være med at hænge dig ALT for meget i watt angivelser - de er for det første sjældent særligt sammenlignelige, fordi producenterne bruger forskellige målemetoder for at fremhæve et eller andet, og for det andet er forskellen på f.eks. 110 og 130 watt per kanal ikke nær så stor i praksis som tallene får een til at tro.

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Wow... sikke en smøre... og lige på det rigtige niveau for mig. Mange mange tak.

Jeg har specielt lært en meget vigtig ting "Hvid er sort", når man taler lærreder. Når jeg tænker over det er det jo sole klart... men jeg er
stadigvæk chokeret

Jeg har Googlet lidt på tab-tension, og som du skriver er det lidt dyrt, men det ser spændende ud. Men jeg tror jeg starter med et "almindeligt".
Jeg har aldrig tænkt på at rulle lærreder er bølgede, så jeg tror godt jeg vil spare de 10.000.

Jeg har kig på dette 95" 16:9 Motor-lærred med afmaskning til 3.000. Jeg er helt med på at det ikke er det ypperste, og den der strømforsyning er godt nok grim, men mon ikke det er godt nok til mig? Kan også godt lide at
den er IR betjent, hvilket gør at jeg kan bruge en "universial fjern betjening".

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg får det de 20 cm. ud fra væggen, så det kan kører ned foran mit gamla (tykke) Panasonic Plasma skærm.
Men det problem får jeg vidst med alle lærreder.

Mht. til projektor, så har jeg læst et par anmelderser af Panasonic PT-AE3000, og sjældent har jeg set et produkt som bliver rost så meget. Så
den står helt klart øverst på listen. Også mange tak for linket til projectorcentral.com. I følge den er det ikke helt galt med et billede på ca. 100"

Tilgengæld så har jeg godt nok lidt problemer med at finde en receiver, som har 2 HDMI udgange til de 6-7000 du skriver. Det billigste jeg har
fundet er ONKYO TX-SR876 til 10.000, hvilket er lige i overkanten tll mine
minipod højttalere. Men igen, så er dette nok ikke det rigtige forum, for den snak.

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej tjementum

Hvad angår projector vil jeg gå efter Sony VPL-HW10 - den er kanon især med hensyn til farver. Et er hvad specs siger, et andet er hvordan den performer når den er kalibreret... Det bliver sansynligt denne som afløser min nuværende VPL-HS50...

Her er et link til den:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1932&zoneid=1

Med hensyn til lærred, så kunne du prøve at kigge på hivision 's hjemmeside www.hivision.dk - de har tab tension lærreder til ganske fornuftige priser. Jeg har lige set der er kommet en demo-video på deres side hvor man kan se "dyret" in-action... Jeg har selv et tab-tension fra Lissau, som jeg er SUPER godt tilfreds med, men det er også ret dyrt, så i dag ville jeg kraftigt overveje denne model hvis jeg skulle ud og investerer i nyt lærred...

Mvh
Knudsen

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hej Knudsen

Tak for linket... det er da godt nok en del billigere end det jeg selv fandt.

Jeg fik ikke skrevet, at jeg først skal bruge mit setup til August, så jeg har endnu ikke købt, så jeg tror faktisk at jeg går efter det 100" Tab Tension lærrede du linker til (pris 5.999).

Mht. til Surround Sound Receiver med 2 HDMI udgange, så har jeg fundet denne thread: http://www.recorders.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46499& PN=1, hvor der både er en Marantz SR6003 og Onkyo TX-SR876 til hhv. 6.500 og 8.500, som ser ud til at kunne klare mine behov.

Mht. projektor, så vil jeg da kigge på Sony VPL-HW10... det lidt jeg har fundet er at den er fhv. stille, hvlket jeg sætter stor pris på.

Men som jeg skrev indledningsvist, så betyder nem betjening mere en gode farver. F.eks. er det vigtigt for mig at den har en god IR receiver, at jeg kan nøjes med ét klik på remoten for tænd og sluk... ikke noget med at skifte til HDMI input 1,
hver gang jeg tænder for den. Hvis den kan konfigureres til automatisk at slukke efter 3-4 timer, vil det også være fedt.

Da den skal tilknyttes mit MediaCenter (over HDMI, gennem Surround Sound Receiveren), er det også vigtigt at jeg kan bruge den som PC projekter. På
denne side står der at den "kun" supportere PC op til 1400x1050... men jeg antager at det er over VGA. Med HDMI på det vel være 1920x1080!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes