| Forfatter |
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står og skal bygge mig et fast lærred på en væg, da jeg går meget op i at få det mest optimale må jeg lige høre jer....
Imperials lærred buer. Det er selvfølgelig også væsentligt større end mit nogensinde bliver. Men er det noget som man burde overveje til sit hjemmebif lærred? og hvor meget skal sådan et lærred bue? og hvad er fordelene?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm .. nå det var der så ikke nogen der kunne hjælpe med .. det var da kedeligt.
Nå, men hvis der er nogen der er interreserede så har jeg jo tænkt lidt over det selv.
Imperial har jo nærmest form som en trapetz, der er 1102 pladser og lærredet er ikke større end Cinemaxx (KBH) sal 1 hvor der kun er plads til halvdelen. (Imperial buet lærred, Cinemaxx fladt lærred (så vidt jeg husker)).
Cinemaxx sal er meget firkantet, men tilgængæld også mere auditori agtigt.
Anyways, i Imperial er der mange mennesker der kommer til at sidde ved siden af lærredet, om man så må sige, og det gør jo at mange for en skæv indkignings vinkel og for derfor svært ved at se modsatte side af lærredet (hvis det var fladt), men når man har bueningen så kan folk bedre se modsatte side af lærredet.
Men anyways tror kun det er noget der kan svare sig hvis man har over 1000 pladser og det har jeg desværre ikke plads til hjemme i stuen, selvom det kunne være hyggeligt 
Hvis jeg tager fejl i min tankegang, så sig endelig til, jeg gætter bare. __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser fra siden bliver den side som er tættest på en svære at se grundet vinklen og buen, mens den modsatte bliver mere tydelig som du skriver. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det synes jeg da absout lyder som en plausibel forklaring.
Rent teknisk kunne der måske også være noget med projektorlinsens brydning i kanten, som jo så ville blive ret voldsom i de størrelser der. Jeg gætter også bare.
Måske et godt argument for god optik og måske er der allerede taget højde for det i moderne projektorer (...anybody?).
Men vi glæder da os til du skal fremvise Ringenes Herre 17 for alle hifi4all.dk's læsere 
|
| Til top |
|
| |
Moebius Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan lige knytte et par kommentarer til dit indlæg.
MonoTovarisj skrev:
|
Imperial har jo nærmest form som en trapetz, der er 1102 pladser og lærredet er ikke større end Cinemaxx (KBH) sal 1 hvor der kun er plads til halvdelen. (Imperial buet lærred, Cinemaxx fladt lærred (så vidt jeg husker)).
Cinemaxx sal er meget firkantet, men tilgængæld også mere auditori agtigt.
|
|
|
Det er korrekt at lærredet i Cinemaxx kbh er større end det i Imperial, faktisk er det 80% større i sal 1, og små 10% større i sal 4 . Men lærredet buer også i sal 1 i Cinemaxx.
MonoTovarisj skrev:
|
Anyways, i Imperial er der mange mennesker der kommer til at sidde ved siden af lærredet, om man så må sige, og det gør jo at mange for en skæv indkignings vinkel og for derfor svært ved at se modsatte side af lærredet (hvis det var fladt), men når man har bueningen så kan folk bedre se modsatte side af lærredet.
|
|
|
Så vidt jeg har forstået så er det at lærredet buer primært pga. dets størrelse. Grunden til at det buer i Cinemaxx er simpelthen fordi det er så stort (det største i Nordeuropa, og nej, man kan ikke sammenligne med Planetariet). Umiddelbart er der ikke noget positivt ved et buet lærred, jeg vil faktisk mene (det er så min rent subjektive mening) at billedet står bedre i sal 4 i cinemaxx end det gør i sal 1, idet det er sværere at få billedet helt skarpt på et buet lærred. Omvendt har det en vis "overvældelses" effekt med et gigant lærred, men jeg foretrækker som nævnt sal 4 fremfor 1.
MonoTovarisj skrev:
|
Men anyways tror kun det er noget der kan svare sig hvis man har over 1000 pladser og det har jeg desværre ikke plads til hjemme i stuen, selvom det kunne være hyggeligt 
|
|
|
Det har du nemlig ret i 
Morten (der arbejder i Cinemaxx på Fisketorvet, bare så det står klart og jeg ikke bliver anklaget for muldvarp aktiviteter ).
p.s. jeg skal gerne forhøre mig næste gang jeg kommer på arbejde, det kan være at der er nogle af de andre operatører der har en mere tilbundsgående forklaring?!
|
| Til top |
|
| |
-Chiller- Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 252
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det buede lærred er til for skabe den samme afstand fra øjet til ethvert punkt på lærredet (Næsten!). Hvis du kigger på et plant lærred vil afstanden ud til kanterne være større end til midten.
I så stor en sal som Imperial er dette synligt, defor det buede lærred. I cinemaxx siger du jo selv at salen ikke er lige så stor.
MVH Christian 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moebius velkommen til.
Nu arbejder jeg ikke selv i cinemaxx og har ikke været der særligt mange gange har dog været der et par gange til special arrangementer, har dog ikke lagt mærke til at cinemaxx lærrede buer ? men hvis du siger det, så tror jeg på det .. har trods alt ikke været der så meget.
Husk ! størrelse er ikke alt, men det skal vi ikke diskutere i dette indlæg 
Chiller:
Ok det lyder ganske fornuftigt men vil det sige at man kan gaine en anelse effekt ved også at lave det hjemme i stuen, om ikke andet så psykisk?
Og hvad med min teori, er jeg helt skudt ved siden af når jeg tænker i de baner?
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, ville ellers have gættet på at lærredet i Drive In i Lynge var væsentligt større end det i Cinemaxx ?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er det 36 x 15 meter, men det er jo ikke en rigtig biograf.  __________________ MonoTovarisj
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
|
Ok det lyder ganske fornuftigt men vil det sige at man kan gaine en anelse effekt ved også at lave det hjemme i stuen, om ikke andet så psykisk?
Og hvad med min teori, er jeg helt skudt ved siden af når jeg tænker i de baner?
|
|
|
Lidt, vil jeg mene. Hvis din projektor har en plan billedflade (LCD-panel eller DMD-chip) bør du også projicere på en plan flade, Da jeg formoder at optikken er optimeret til det. Sagt på en anden måde burde du ikke kunne få fokus i midten og i siderne på samme tid med et buet lærred.
Boye
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har du selvfølgelig ret i .. hmm .. så må jeg hellere købe en 35 mm aligevel, med en ordentlig optik. 
Jeg havde dog kun tænkt mig at bue lærredet en anelse, men det kan godt være at det man vinder det taber man i fokuseringen og så er man jo ligevidt. __________________ MonoTovarisj
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke kun et spørgsmål om fokus. Filmen, der er optaget på, er jo også plan. Så gengivelsen "bør" alt andet lige være på en plan flade for at undgå perspektivisk forvrængning.
Men prøv dog. Det kan jo være det virker godt - det er trods alt vigtigst.
Boye
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mja ... det er aligevel væsentligt mere besværligt end et fladt, men vil tænke over det. I såfald må jeg jo så sjusse mig frem til bueningen, medmindre du ved hvor man finder ud af sdan noget. __________________ MonoTovarisj
|
| Til top |
|
| |
moviedude Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imperials lærred buer for at udligne lænden fra objektiv til lærred og samtidigt kaste lyset ligeligt tilbage til hele salen.
Et minus ved denne metode er at synsfeldtet bliver smallere foran lærredet, men det betyder ikke noget i Imperial fordi lærredet går fra væg til væg.
Ikke en speciel godt ide at gøre det hjemme med mindre du bruger et kæmpelærred hvor der ikke er siddepladser "ved siden af" lærredet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Februar 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
næh .. tror nu også jeg har mistet lysten det virker ikke rigtigt som om det kan svarer hverken i performance eller arbejdstimer.
|
| Til top |
|
| |