| Sendt: 01 November 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får synlig linje 23 (WSS, Widescreen Signaling) kontrolsignal på de fleste kanaler fra YouSee.
Altså en række af striber og prikker i en linje der begynder i øverste venstre hjørne og slutter omkring midten af skærmen.
Linjen blev eller bliver brugt til at kontrollere automatisk formatskifte.
Panasonic TXP 50 V10 E med DVB-C tuner. Grundpakke fra YouSee. NetværksID=151 (Frederiksberg 150 + 1 for indbygget DVB-C tuner).
Linjen er synlig hvis man bruger THX billedindstilling eller hvilken som helst anden indstilling hvor Overscan er slået fra.
Da overscan jo forstørrer billedet kunstigt, så mister jeg både kvalitet og udsyn, derfor ønsker jeg ikke at benytte Overscan.
Problemet opstår ikke på HD kanaler eller bl.a. TV3 og Canal 9. Sidstnævnte skalerer tilsyneladende alting selv til 16:9 output,
uanset oprindeligt format.
Jeg er interesseret i at høre hvor mange her, der har samme problem eller som kan genskabe problemet.
Jeg har talt med YouSee om det, som først afviste problemet, men som efterfølgende anerkendte problemet.
En tekniker hos YouSee sagde, at det skyldtes, at de stadig kører signalet gennem en analog splitter og WSS signalet tilføjes begge signaler.
Det er citat "for dyrt" for dem, at rette signalerne til fra de forskellige udbydere af stationerne og mange fjernsyn kører automatisk med lidt
overscan.
Spørgsmålet er, om det er noget Panasonic skal forsøge at tage højde for i en firmware update
- eller om det i virkeligheden ikke er YouSee som har ansvaret, når det jo kun er på visse kanaler.
Jeg har gjort Panasonic Center (Sommer A/S), hvor jeg har købt TV'et, opmærksom på problemet.
De var bekendt med problemet og sagde, at det skyldes YouSee's måde at behandle signalet på.
__________________ Panasonic TXP 50 V10 E, Denon AVR-1803 Receiver, Minipods, Micropods SE, Cinepod og Bass Station surround, PS3 Blu-Ray via HDMI, Xbox 360, Kabler: Oehlbach, Mogami, Profigold
|