Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Tilslutning af computer til TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har endelig fået mit Panasonic P42V10E 42" plasma-TV i dag. Alt funker fint, med undtagelse af tilslutningen af computeren. Da jeg ikke har en blu-ray-afspiller endnu, vil jeg gerne bruge min computer til at afspille blu-ray og dvd på tv'et.

Jeg har tilsluttet tv'et via et HDMI-kabel og der sidder en DVI-to-HDMI-adapter i det ene stik af mit grafikkort. Lyden bliver taget ud af lydkortets coaxiale SPDIF-udgang og derefter ind i min DacMagic fra Cambridge.

Ved 60 Hz kører alt fint. Ved 24 Hz flimrer skærmen lidt og det kører ikke helt så glat som jeg havde håbet på. Der er dog ingen voldsom hakkeri. Problemet er dog mest at lyden ikke er synkroniseret perfekt. Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen steder i PowerDVD at indstille dette. Heller ikke i selve Windows. Er der nogen der har en løsning på dette? Måske et lille tool man kan indstallere?

Ang. 24 Hz-tilstanden, så flimrer skærmen en smule. Som om TV'et ikke er lavet til det. Men det ved jeg, at det er. Er det virkelig meningen? Jeg kan ikke finde ud af at se om det signal der bliver sendt virkelig er 24p. Der står bare 1080p. Og det gør der uanset om det er 50, 60 eller 24 Hz-tilstanden der bliver brugt på grafikkortet. Grafikkortet er af nyere dato. Ved afspilning direkte på computeren kører det nogenlunde glat, men ikke helt da computerskærmen kun vil vise 60 Hz. Der er dog ingen problemer med lyden der.

Jeg har hele tiden brugt THX-profilen på TV'et og der bliver ikke interpoleret ekstra delbilleder eller noget som helst.

Jeg håber at jeg kan få det til at virke, så jeg kan strække købet af en Blu-ray-afspiller lidt :-)

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der har et bud på hvordan jeg ordner synkroniseringsproblemet? 

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige at jeg er overrasket over at ingen har svaret endnu. Jeg er vant til at færdes i hifi-delen af forummet, hvor der næsten altid er svar med det samme. Det er måske fordi denne teknologi er noget mere kompliceret.

Jeg har i det mindste fundet en "løsning". PowerDVD 9 har indtil videre kun givet mig lettere hakkende billeder og usynkroniseret lyd. Bruger jeg derimod en gammel PowerDVD (vist nok version 7), kører det hele super glat og lyden passer perfekt. Det er lidt sjovt.

PowerDVD 9 afspiller en 24p film glattere ved 60 Hz, dvs. hvis man ser den på computeren uden tv tilsluttet, hvorimod 7'eren laver hakkende billeder i dette tilfælde. Med tv'et er det lige omvendt.

Jeg vil stadig meget gerne høre om hvorvidt det er muligt at forskyde lyd og billede i forhold til hinanden, hvis jeg skulle rende ind i problemer igen?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej pvh1987

Det kan være du skal prøve at poste dit indlæg i HTPC forummet istedet for.

Selv har jeg forlængst opgivet at bruge en PC som kilde i min hjemmebiograf. Jeg prøvede en overgang, men efter at have kæmpet med hakkende billeder og lyd ude af sync, gad jeg ikke at bruge mere tid på det.

Idag bruger jeg en Blu-Ray afspiller og min SAT HDTV-modtager som primære kilder. Her trykker jeg bare på en knap og så virker det!

Jeg vil ønske held og lykke med din HTPC - det får du brug for!

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hehe - lige nu virker den da. Jeg har ikke planer om at bruge en HTPC i længden. Det er for bøvlet.

Det sjove er at lyden nu er synkroniseret fra computeren. Ser jeg normalt TV via fjernsynets indbyggede DVB-C-tuner og kører lyden via den optiske udgang, er der en smule forsinkelse. Det irriterer mig ret meget. Man kan høre det hvis man skruer op for både fjernsynet og anlægget hvor dac'en er sat til. Så får lyden en grum rummelig ekko-klang. Jeg kan ikke finde nogen steder at indstille det. Jeg gætter på at fejlen ligger i fjernsynet, da der ellers burde være forsinkelse på computerlyden. Jeg håber på at der kommer en firmware-opdatering der retter det, men jeg har på fornemmelsen at dette ikke sker. Ellers er jeg meget glad for mit nye tv - full HD ser vanvittigt godt ud, især nu hvor det kører helt smooth. Farverne er perfekte med THX-profilen - der er bare ikke noget at klage over der

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes