Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Erfaringer med Bedea Component kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg går og overvejer at købe 10 meter af overstående kabel til at forbinde min DVD med min Panasonic PTAE100. Vil selvfølgeligt selv montere stikkene med sølvtin.

Er der nogen der kender til, eller har erfaringer med kablet?!?! regner med at købe kablet med den lille kvardrat da der ikke er meget plads tilovers i kabelbakken hvor det skal løbe.

Er der eventuelt nogen derude der har forslag til alternative muligheder i samme prisklasse (30kr Meteren, uden stik)

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv købt 16 meter og monteret stik. Jeg gav 25 kr. for det ved AV-connection og kablet er fantastisk til prisen. Jeg har fået oplyst, at det først ved kabeltræk over 20 - 25 meter kan betale sig at købe det "tykke"
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv 10 m af samme slags kabel mellem min dvd og min Panny AE200. Og jeg er rigtig godt tilfreds med kvaliteten, også selv om jeg ikke har brugt sølvtin til at lodde stikkene med.

Vh Flemming
Til top Vis flemming38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemming38

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej. I kan købe et 5.6mm 75 ohms dobbeltafskærmet for 1,50 kr pr meter hos Silvan, ligge det tredobbelt ind i en luftslange eller lign. Det er lige så godt som alt det dyre kabel man kan købe rundt omkring, og det kan laves i 10 m under kr 100 kr alt incl. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig Isman, men det fylder jo en krig at trække igennem stuen. Spørgsmålet er så, om renheden i kobberet er er samme kvalitet som ved Bedea..
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Min holdning til at rejse jorden rundt for at få renere kobber i kablet kan vist udledes af min holdning manifesteret i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8016&PN =1 

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Min holdning til at rejse jorden rundt for at få renere kobber i kablet kan vist udledes af min holdning manifesteret i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8016&PN =1 

du mener ikke, at der er forskel på de forskellige component kabler?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke det er umagen værd at bruge en masse tid og ekstra penge på at lave et fint kabel som yder 3% bedre, når der er andre teknologier som yder 20-200% bedre billede, som måske kan erhverves for det samme beløb som dit tweak.

(de 20-200% er kun for forståelsens skyld)

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Jeg mener ikke det er umagen værd at bruge en masse tid og ekstra penge på at lave et fint kabel som yder 3% bedre, når der er andre teknologier som yder 20-200% bedre billede, som måske kan erhverves for det samme beløb som dit tweak.

(de 20-200% er kun for forståelsens skyld)

"mit" tweak?...ved ikke lige hvad du mener med dette??

Det kan godt være, at der er andre typer kabler/signaler, der yder bedre end component (og hvor priserne ligger tæt op ad hinanden).

MEN!!....når man nu ikke kan køre med f.eks. dvi eller hdmi (som det er tilfældet her), kan man da ikke lige så godt, få det bedste ud af det man har!??

Og det med de 3 % holder da vidst ikke helt.  Der er ret stor forskel på de forskellige kabler.  Men hvilke erfaringer har du gjort dig med component kabler, siden du kan udtale dig så skråsikkert??

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Vi er ikke uenige, jeg skal prøve at præcisere mit indlæg.

jdg1 skrev:

'dit' = brugte jeg i betydningen nogens (3. person ubestemt tror jeg det hedder). Mit indlæg er af principiel karakter, så det er ikke myntet på nogen bestemt, ligesom det heller ikke prøver at kvantificere effektiviteten af tweaks i forhold til andre teknologier.  

Det kan godt være, at der er andre typer kabler/signaler, der yder bedre end component (og hvor priserne ligger tæt op ad hinanden).

Ja.

MEN!!....når man nu ikke kan køre med f.eks. dvi eller hdmi (som det er tilfældet her), kan man da ikke lige så godt, få det bedste ud af det man har!??

Enig enig enig. Pointen i mit indlæg er at hvis det eksempelvis koster 1000 kroner mere at lave et supergodt kabel + arbejdstid (som man kunne have brugt på et par overarbejdstimer på arbejdet), så kan det være at det bedre kan betale sig at kigge sig om efter muligheder hvor det samme beløb giver et bedre billede.

Der var eksempelvis et indlæg for nylig om en der ville bruge penge på at forbedre hans s-vhs kabel fra DVD afspiller til projektor - al respekt for det. Projektoren havde component indgang, men hans DVD afspiller havde ikke dette output. Pointen er i denne sag at det er værd at overveje om pengene og tidsforbruget på at bedre s-vhs kabel er bedre at investere i en DVD afspiller med component udgang.    

Og det med de 3 % holder da vidst ikke helt.  Der er ret stor forskel på de forskellige kabler.  Men hvilke erfaringer har du gjort dig med component kabler, siden du kan udtale dig så skråsikkert??

Som jeg skrev i mit indlæg er de nævnte procenter udelukkende for forståelse af min pointe, så jeg kan ikke få øje på skråsikkerheden. 

Hvad angår personlige erfaringer, så ser jeg ikke dette som en forudsæting for at komme med en holdning til en problemstilling. Hvis jeg eksempelvis har læst den samme erfaring omkring et bestemt emne på avsforum tilpas mange gange, så betragter jeg disse erfaringer som viden andre kan gøre gavn af.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Vi er ikke uenige, jeg skal prøve at præcisere mit indlæg.

jdg1 skrev:

'dit' = brugte jeg i betydningen nogens (3. person ubestemt tror jeg det hedder). Mit indlæg er af principiel karakter, så det er ikke myntet på nogen bestemt, ligesom det heller ikke prøver at kvantificere effektiviteten af tweaks i forhold til andre teknologier.  

Ja.

Enig enig enig. Pointen i mit indlæg er at hvis det eksempelvis koster 1000 kroner mere at lave et supergodt kabel + arbejdstid (som man kunne have brugt på et par overarbejdstimer på arbejdet), så kan det være at det bedre kan betale sig at kigge sig om efter muligheder hvor det samme beløb giver et bedre billede.

Der var eksempelvis et indlæg for nylig om en der ville bruge penge på at forbedre hans s-vhs kabel fra DVD afspiller til projektor - al respekt for det. Projektoren havde component indgang, men hans DVD afspiller havde ikke dette output. Pointen er i denne sag at det er værd at overveje om pengene og tidsforbruget på at bedre s-vhs kabel er bedre at investere i en DVD afspiller med component udgang.    

Som jeg skrev i mit indlæg er de nævnte procenter udelukkende for forståelse af min pointe, så jeg kan ikke få øje på skråsikkerheden. 

Hvad angår personlige erfaringer, så ser jeg ikke dette som en forudsæting for at komme med en holdning til en problemstilling. Hvis jeg eksempelvis har læst den samme erfaring omkring et bestemt emne på avsforum tilpas mange gange, så betragter jeg disse erfaringer som viden andre kan gøre gavn af.

hehe...tja..det kan godt være, at vi er tæt på at være enige. 

Men manden (ham der indledningsvist spørger) har en projektor der, så vidt jeg ved, ikke har mulighed for dvi, hdmi osv.  Der er altså noget af en investering, at købe ny projektor, "blot" for at få muligheden for at benytte en anden kabel/signal-type .   Men jeg forstår udemærket godt hvad du mener, jeg driller bare lidt

Og til slut....der kan altså være temmelig stor forskel på diverse component-kabler.  Der er klart, at forskellene ikke er tydelige, hvis man bruger en eller anden inferiør (lcd) projektor og kilde .  Fuldstændigt som det er gældende for audiokabler.  Kabler kan ikke gøre dit udstyr bedre, de kan kun vise det (evt.) fulde potentiale.

www.avforums.com kan også anbefales.  bl.a. denne tråd der virkeligt går i dybden med de forskellige kabeltyper!!! 

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=114139&highlight=grant

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

www.avforums.com som let kan forveksles med www.avsforum.com er en særdeles overset hjemmeside i næsten alle henseender.

Nu driller jeg lige lidt igen jdg1:

Hvis du mener at en billig LCD projektor ikke får noget særligt ud af et kvalitetskabel, så siger du at vores kære trådstarter - med hans projektor - ikke bør gøre sig flere overvejelser omkring component-kabel?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

www.avforums.com som let kan forveksles med www.avsforum.com er en særdeles overset hjemmeside i næsten alle henseender.

Nu driller jeg lige lidt igen jdg1:

Hvis du mener at en billig LCD projektor ikke får noget særligt ud af et kvalitetskabel, så siger du at vores kære trådstarter - med hans projektor - ikke bør gøre sig flere overvejelser omkring component-kabel?

det har du tildels ret i.  Han spørger jo også efter et billigt kabel (30 kr. pr. mtr.)  Igen, der skal jo være sammenhæng i tingene.  Man smider heller ikke et højtaler-kabel til 5.000 kr. på et anlæg til 4.000 kr.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Nu er det min tur til at sige: "jeg forstår udemærket godt hvad du mener, jeg driller bare lidt " Over and out.

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har personligt et temmeligt dyrt kabel, det er med fire ledere så man kan bruge den sidste leder til composite, til eks, video, og så har det hele samlet i et kabeltræk. Men min pointe er at der omtrent ingen forskel er på de forskellige kabler i 75 ohms dobbeltafskærmet typer, jeg er ikke i tvivl om at man kan måle en forskel, men at man ikke kan se den, og hvorfor så bruge flere penge en højst nødvendigt. Vi har prøvet at lave blindtester med et kabel af den hjemmelavede superbillige model, og så mit eget, der ifølge Hennings Elektronik, hvor det er købt, skulle være det bedste, og ingen kan se forskel. Mine penge har det ihvertilfald bedst i min pung, og ikke i en eller anden smart producents lomme, fordi han har maskiner til at trække et yderkabel rundt om tre ledere i en smart design og give det et fint navn. Undskyld til alle der har købt et hundedyrt componenet kabel inc. mig selv, men jeg vil give Thue ret, det er smartere at bruge pengene, der hvor man for et ordentlig udbytte for dem, eks, lærred, dvdmaskine, projektor. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

tjaa....hvis man ikke kan se forskel, så skal man da heller ikke bruge de penge!! (og pris er ikke altid lig med god ydelse)

Men var det ikke dig, der skrev i en anden tråd, at der ikke var forskel på lcd, dlp og crt projektorer?? Og du sammenlignede med crt projektorer på fly og en defekt dlp fra tc??

isman skrev:
 men jeg vil give Thue ret, det er smartere at bruge pengene, der hvor man for et ordentlig udbytte for dem, eks, lærred, dvdmaskine, projektor

eller måske du skulle bruge pengene på nye briller  (just kidding)

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Men var det ikke dig, der skrev i en anden tråd, at der ikke var forskel på lcd, dlp og crt projektorer?? Og du sammenlignede med crt projektorer på fly og en defekt dlp fra tc??

jdg1-> Jeg tror der er blevet sagt hvad der skulle siges fra den lukkede tråd du refererer til.

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Jeg går og overvejer at købe 10 meter af overstående kabel til at forbinde min DVD med min Panasonic PTAE100. Vil selvfølgeligt selv montere stikkene med sølvtin.

Er der nogen der kender til, eller har erfaringer med kablet?!?! regner med at købe kablet med den lille kvardrat da der ikke er meget plads tilovers i kabelbakken hvor det skal løbe.

Er der eventuelt nogen derude der har forslag til alternative muligheder i samme prisklasse (30kr Meteren, uden stik)

Her der!  Jeg må lige komme med lidt saglig input til dit projekt - TIL FORSKEL FRA AL DEN MUDDERKANTNING

Det sidste års tid har jeg brugt det kabel der fulgte med min Sony HS10  - 10m kabel med component, composit og s-video (ca. 5mm Ø). I denne uge fik jeg endelig taget mig sammen til at sætte stik på de kabler jeg har trukket over loftet. Og hvilken forskel, ikke fordi sony kablet er direkte dårligt, men det her er altså bedre på alle leder og kanter!

Jeg har brugt et almindeligt videokabel fra Bedea ca. Ø6mm (skal nok finde typen hvis det har interresse), samt nogle phonostik fra Biltema, hvor skærmen afsluttes 360 grader (35-878). Billedet er bedre både via composit og component.

Ny skriver du at pladsen er lidt trang, måske er det nemmere at få plads til flere tynde en et tykt!

Pris, ja kablet koster nok det samme som et rigtigt component kabel (Har selv givet ca. 1Kr/m!), men stikkene synes jeg er rigtig billige -  26.90/2 stk. Fin kvalitet. 

God fornøjelse!

Til top Vis Dr. W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. W

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Undertegnede har det "tynde" Bedea til min nu solgte projektor. Fint kabel til prisen. Fylder ikke synderligt og er godt skærmet. Der er 10mtr kabel og selv om det ligger klods op af både 220volt og højttalerkabler i en kabelbakke er der ingen tegn på forstyrrelser. Kan anbefales. 10 mtr har stået mig i 400.-
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Dr. W det er sjovt at du lige nævner stikkene fra biltema, det er nemlig lige præsis dem jeg har liggende. Der er flere grunde til jeg gerne vil have det i et kabel: 1. det er svært nok at få et kabel ind i en kabelbakke der løber på undersiden af stuens loft, tre kabler tror jeg praktisk talt bliver umuligt da det så ville ligge 6 kabler i bakken. 2: kablerne kommer jo også ud af kabel bakkerne 2 steder og boligens president syntes allerede at det ser forfærdeligt ud med 3 ledninger.....prøv så at forestille dig reaktionen på 6!

det tynde Bedea vil nu blive bestilt omgående..... det kan jo kun blive bedre end mit vivanco s-vhs kabel.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes