| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Ingen kan være i tvivl om at udviklingen indenfor videoprojektorer går stærkt. Hvilke mærker repræsenterer i øjeblikket "state-of-art"? Og hvordan ser fremtiden mon ud. Er LED teknikken indenfor projekktorverdenen modnet? |
|
|
Jeg vil påstå at LED modellerne der er på markedet nu, KAN være "state of the art", alt efter sammenhængen, men de er det ikke nødvendigvis. Det afhænger af situatonen. Med billedstørrelser op til 250-260 cm bredde ville jeg personligt gå efter en LED, væsentligt større så skal man op i 3-chip DLP for at få lys nok til at man kan kalde billedet ægte high-end (omend LED'erne ikke er så lyssvage som de har fået ry for af specifikations-fetichister). Jeg er sikker på at der kommer noget udvikling inden for LED teknologien, men her og nu er en LED bedre end de bedste "almindelige" single-chip DLP, derfor synes jeg godt man kan sige at teknikken er klar nok. Dem der bruger Phlatlight er dog ikke små og strømbesparende, de paneler er designet til at levere (relativt) meget lys, ikke til at bruge mindre strøm.
Her og nu vil jeg derfor påstå at "state of the art" stadig er de tunge 3-chip DLP'er, fordi "state of the art" i sagens natur indebærer meget stort billede... Men der er ingen tvivl i mit sind om at fremtiden ligger i LED-baseret single-chip DLP. Evt. laser hvis vi kigger længere ud i fremtiden, men det virker ikke til at det er særligt tæt på markedet, og reelt er fordelen ved laser i forhold til LED begrænset. LED leverer sådan set langt hen ad vejen de egenskaber vi mangler.
Den største udvikling vi vil se i nærmeste fremtid, er billigere LED modeller. Ikke nødvendigvis samme kvalitet til lavere pris, men billigere udgaver. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|