Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Panasonic G20 Burn In ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen

har bestilt et G20 som kommer i næste uge og det glæder jeg mig til men læste noget om at man måske skulle bruge en Burn In dvd eller sådan noget er det nødvendigt og hvad går det ud på

håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen Anders

Til top Vis NosAnden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NosAnden

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Du skal bare sørge for at få lavet en fornuftig billedindstilling på tv´et når det kommer, eventuelt enten med en kalibrerings-disc eller en dyrere ISF-kalibrering.

Der skal ikke bruges en bestemt burn-in dvd eller lignende - du skal bare bruge dit nye tv når det kommer, så skal det hele nok gå. Held og lykke med det iøvrigt - det er et herligt tv til en efterhånden helt suveræn pris!

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

tak for svar

så det vil sige man ikke skal være bange for menuer der brænder sig fast eller noget ??

og billed indstilling har jeg læst at den skulle have en god THX indstilling

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

NosAnden skrev:
hej alle sammen

har bestilt et G20 som kommer i næste uge og det glæder jeg mig til men læste noget om at man måske skulle bruge en Burn In dvd eller sådan noget er det nødvendigt og hvad går det ud på

håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen Anders

Burn-in (indbrænding af billede) kan forekomme på plasmaskærme, hvis de i mange timer viser det samme statiske billede. Dette problem er langt størst, når skærmen er helt ny. Hvis man er bange for at dette sker, så kan man bruge en såkaldt "tilkørings-dvd" også kaldet "burn-in DVD" i 50 eller 100 timer, inden skærmen tages i brug som "normalt" TV. Det gjorde jeg selv, da jeg fik mit eget 60" LG plasma-TV. Indkørings-DVD´en indeholder blot ensfarvede billeder, i fuld skærm, og i forskellige farver som skifter med hyppige intervaller.

Jeg har aldrig hørt om problemer med indbrændinger på Panasonics nyere plasma skærme. Det TV du har valgt er iøvrigt rigtigt godt. Jeg mener ikke, at du selv kan kalibrere billedet bedre, end det allerede er gjort med THX profilen.

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

tak for svaret

står i det problem at mit gamle billedrørs tv ikke virker så godt mere så 100 til 20 timer er sku længe men hvad er det jeg skal undgå ? og hvor kan en sådan dvd købes henne hvis det nu er

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

NosAnden skrev:
tak for svaret

står i det problem at mit gamle billedrørs tv ikke virker så godt mere så 100 til 20 timer er sku længe men hvad er det jeg skal undgå ? og hvor kan en sådan dvd købes henne hvis det nu er

DVD kan du selv brænde. Den kan hentes her:

http://www.plasmasaver.com/burnin.html

Hvis du følger linket kan du også læse noget mere om burn in.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Jeg har selv en lidt ældre Pansonic model (PZ800). Så det er ikke helt samme panel som du har, men dog stadig i samme boldgade.

Mens TV'et er nyt er det lidt mere følsomt over for burn-in, og netop derfor anbefales det at du "spiller TV'et til".
Det du helst skal undgå de første 2-3 uger er statiske billeder/billedelementer.
D.v.s. undgå at vise prøvebilleder. Undgå menuer (f.eks. fra en mediecenter PC). Undgå sorte bjælker. Altså hvis du ser TV3, så brug TV'ets format indstilliger til at strække billedet ud over hele skærmen.
Hvis du bare huske på de par få ting, så behøver du ikke gøre noget specielt ud af at lave en burn-in, andet end at lade TV'et vise noget du gider se på

Hvis du vil have TV'et kalibreret synes jeg du skal vente et par uger, da der kan ske en lille ændring de første par uger indtil panelet er "kørt til". Ligeledes bør du også selv justere farverne om et par uger. (altså ret farverne til nu så det ser ordenligt ud, og prøv så igen om et par uger).

Idag oplever jeg stadig burn-in på min skærm (tydligt efter at have set en film med bjælker), men allerede efter 15-20 min. med alm. TV der fylder hele skærmen, så er det væk igen.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

det bliver sku svært at undgå sorte bjælker synes at bliver sendt i "forkert" Format hehe

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej perejvind jeg tror jeg er blevet blind kan ikke finde et download link på det link du postede men det er godt læse stof

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

NosAnden skrev:
Hej perejvind jeg tror jeg er blevet blind kan ikke finde et download link på det link du postede men det er godt læse stof

Hej

Det må du undskylde. Linket til indkørings-dvd´en smuttede. Men her er det

http://www.recordere.dk/forum2/forum_posts.asp?TID=16250& ;PN=1

Jeg brugte selv den der hedder "Plasma Break-in"

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Jeg har aldrig hørt om problemer med indbrændinger på Panasonics nyere plasma skærme. Det TV du har valgt er iøvrigt rigtigt godt. Jeg mener ikke, at du selv kan kalibrere billedet bedre, end det allerede er gjort med THX profilen.

Jeg er delvist enig, men man skal altså sørge for at sætte skarpheden til nul, selvom man sætter den over på THX-profilen. Ellers ryger der en masse detaljegrad i falsk skarphed. Ydermere skal P-NR og lignende 'billedforbedringskredsløb' selvfølgelig også slås fra.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

vil lige give mit besyv med her.
hvis du følger linket nedenunder og så kører ca 3/4 dele ned på siden kommer der en kalibrering af g20 som skulle give et lidt bedre billede end
THX profilen. det er ganske gratis:)

flatpanels

held og lykke med TV'et
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 ja det har jeg set hehe kunne godt finde på at prøve det Naiera forhindre det burnin at køre det er er det billed kvalitet ??. perejvind tak skal du have hehe

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
vil lige give mit besyv med her.
hvis du følger linket nedenunder og så kører ca 3/4 dele ned på siden kommer der en kalibrering af g20 som skulle give et lidt bedre billede end
THX profilen. det er ganske gratis:)

flatpanels

held og lykke med TV'et

Problemet er at den kalibrering er lavet på et andet tv, som nødvendigvis har et andet panel, som har andre behov for kalibrering end andre tv af samme slags. Mens man f.eks. skruer grøn ned på -3 kan det være at det tv man har skal bruge +3, og så har man lige pludselig lavet godt og grundigt ged i dén indstilling. Det er bedre bare at sætte den over på THX, skrue helt ned for skarpheden og slukke for P-NR og lignende skrammel.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Okay tak for de mange svar har fået tvet idag en hel uge før den forventede levering det er jo rart men sidder nu her og er helt bange for at bruge mit nye tv ! kan jeg roligt slutte min Xbox 360 til og bruge den eller kommer der så burn in ??? 

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Bare sørg for at se noget forskelligt på tv'et i starten. Og stræk gerne billedet ud til fuld skærm, også selvom det er irreterende at se på. Det skal
nok gå alt sammen

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

NosAnden skrev:
Okay tak for de mange svar har fået tvet idag en hel uge før den forventede levering det er jo rart men sidder nu her og er helt bange for at bruge mit nye tv ! kan jeg roligt slutte min Xbox 360 til og bruge den eller kommer der så burn in ??? 

Du skal ikke være så bange for det. De nyere Panasonic tv er ikke særlig udsat for burn-in efterhånden.
Bare brug THX-moden, evt. skru en tand ned for lysstyrken det første stykke tid.

Nyd det. Fedt tv til en fornuftig pris !

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

okay så vil jeg sætte min xbox til og prøve det på storskærm hehe også køre noget break in imorgen mens jeg ikke er hjemme 

smitty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2009
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Nej, det er altså ikke være nødvendigt med breakin dvd, hvis du starter med at bruge THX-profilen eller indstillingerne fra Flatpanels.

Det som StefanR nævner er ikke burn-in, men retension. Der er stor forskel. Det kan forekomme på alle plasma tv, også på din, selvom du kører break-in.

Til top Vis smitty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smitty

NosAnden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

smitty hvad går retension ud på ??

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne