Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spørgsmål ang. hjemmebiograf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

God aften,

Jeg er ved at bygge en hjemmebiograf til min søn i fødselsdagsgave.

Jeg er helt ny i denne verden.

Nu har jeg fået indkøbt en BenQ W1000 projektor, fået købt en MDF plade + filt som lærred og fået malet bagvæggen
mørkegrå for bedre kontrast i lokalet.

Der er dog ikke mere end 3.6 meter fra den ene væg til den anden. Bliver dette et problem?

Har nemlig taget et kig på følgende beregner og jeg kan ikke helt finde ud af alle de forskellige tal jeg skal forholde mig til så
tænkte i måske kunne hjælpe..

http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1000-projection-calcul ator-pro.htm

Et andet spørgsmål er hvilken farve jeg skal bruge til at male på mit filt? Lokalet bliver næsten mørkelagt.

Jeg har læst at folk anbefaler hvid eller hvid med 0,8 grå i.. Hvordan forklarer jeg dette til min farvehandler?

Jeg er en lille smule forvirret så håber i kan hjælpe mig lidt på vej her :)

Venligst,

David
Til top Vis Davidplmlsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Davidplmlsn

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Lige en tilføjelse:

Jeg havde regnet med at jeg gerne ville have billedet til at være ca 2 meter bredt. Det vil sige at vi er oppe i ca 90".

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

De 90" skulle umiddelbart ikke blive noget problem, ifølge beregneren i hvert fald.

Hvorfor har du købt filt? Jeg har også selv benyttet mig af en mdf-plade, så jeg er sikker på, at billedet er 100% plan. hvis du kommer filt på pladen risikerer du, at man kan se filtens tråde og at det fnulrer.

Mal hellere direkte på pladen, det burde give det bedste resultat.

Hvis du siger til din farvemand at det skal benyttes til en projektorskræm, så har han helt sikkert selv nogle gode forslag. Hvad angår farven, så er hvid altid at foretrække hvis man har det korrekte udstyr. Med en projektor, som din, ville jeg vælge en lys grå, da du ellers for problemer med at få sort, til at se sort ud. Husk på sætningen "Hvid er sort" når det handler om projektorer.

Til top Vis Brian Krist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Krist

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,

Nu har jeg fået sat min projektor op og det viser sig at værelset er 3.10 og ikke 3.6.

Beregneren er dog ikke helt korrekt for med fuld zoom og en throw distance på 3.05 meter giver den en 87" billede men i
virkeligheden får jeg kun et 76" billede. Det er dog fint nok da view distance ikke er mere end 2.90.

Det virker logisk nok at male direkte på MDF pladen. Tak for dine råd.

Jeg har to spørgsmål mere.

1. Zoom funktionen på projektoren nedsætter vel ikke skarpheden vel?
2. Jeg har tænkt mig at købe nogle flotte lister i pianolak til at smide på mdfpladen som en slags ramme.. Nogen tanker
omkring dette "påfund"?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 10 Juni 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Davidplmlsn skrev:
2. Jeg har tænkt mig at købe nogle flotte lister i pianolak til at smide på mdfpladen som en slags ramme.. Nogen tanker omkring dette "påfund"?

Pianolak er såmænd ganske flot, men når det handler om at minimere genskin i et mørkt lokale er det måske ikke så optimalt. En mat sort vil være bedre.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Davidplmlsn skrev:
2. Jeg har tænkt mig at købe nogle flotte lister i pianolak til at smide på mdfpladen
som en slags ramme.. Nogen tanker omkring dette "påfund"?

Pianolak er såmænd ganske flot, men når det handler om at minimere genskin i et mørkt lokale er det måske ikke så
optimalt. En mat sort vil være bedre.

Ja selvfølgelig. Tak for rådet. Fik indkøbt nogle trælister på 30mm i dag som skal fungere som ramme.

Dvs de skal lige males mat sorte først :)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Juni 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Davidplmlsn skrev:
Wymax skrev:
Davidplmlsn skrev:
2. Jeg har tænkt mig at købe nogle flotte lister i pianolak til at smide på mdfpladen som en slags ramme.. Nogen tanker omkring dette "påfund"?

Pianolak er såmænd ganske flot, men når det handler om at minimere genskin i et mørkt lokale er det måske ikke så optimalt. En mat sort vil være bedre.

Ja selvfølgelig. Tak for rådet. Fik indkøbt nogle trælister på 30mm i dag som skal fungere som ramme.

Dvs de skal lige males mat sorte først :)

Af en eller anden underlig grund få trælister sjældent i sort, ja  Det bliver godt, det kan du roligt satse på. Efter jeg skiftede fra lærred i rullekassette til et fastrammelærred, netop med en fin fast kant rundt om, har det givet et mere færdigt udtryk.

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er stødt på et problem.

Umiddelbart ville jeg tro at jeg bare skulle sørge for at mit lærred var af forholdet 16:9.

Men hver gang jeg skyder mit billede (blå standard skærm) op på min væg og deler bredden med højden får jeg 1.65 og ikke
1.77 som 16:9 nu engang giver?

Dette er forvirrende da den da burde skyde ud i formatet 16:9?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Davidplmlsn skrev:
Men hver gang jeg skyder mit billede (blå standard skærm) op på min væg og deler bredden med højden får jeg 1.65 og ikke 1.77 som 16:9 nu engang giver?

Mit lærred måler 240 x 135, og det giver de 1,77 - og det er et standard Lissau rammelærred. Så vidt jeg husker passer det nogenlunde fint med "den blå skærm", men jeg har jo også en anden projektor.

Hvis jeg regner rigtig er forskellen omkring en 7-8 cm - er det rigtigt? Det er i hvert fald pænt meget. Har du kontrolleret at du har valgt det korrekte aspect ratio (16:9)?

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Der er også en indstilling, som hedder "Overscan" som gør at man zoomer mere ind end man burde. det betyder at man mister noget af billedet, hvilket evt. også kan ødelægge bredde/højde-forholdene. Jeg havde selv et sådan problem engang, indtil jeg fandt ud af det

Men ellers så burde dit standardbillede være 16/9, medmindre der er noget, som er indstillet forkert. det har mine projektorer i hvertfald været 100%

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt frem til at det blå "default" billede fra projektoren ikke var korrekt 16:9 dag billedet automatisk blev ca 5 cm
breddere når min PS3 blev sat til.

Jeg fandt også ud af at jeg nok bliver nødt til at smide min projektor ned for at undgå for meget keystone..

Er dog stødt på et nyt problem.

Jeg har nu gået i flere dage og malet og pudset og poleret på min MDF plade. Nu finder jeg så ud af at min maling er alt for
blank og at jeg derfor får en glimmer effekt når billedet skydes op på MDF'en..

Det er som om at billedet reflekteres i stedet for at blive absoberet..

Hvilken maling skal jeg vælge? Er det muligt at købe en billig dug man kan trække udover pladen?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Davidplmlsn skrev:
Jeg fandt også ud af at jeg nok bliver nødt til at smide min projektor ned for at undgå for meget keystone..

Smide ned - hvad mener du? Normalt passer det med at en projektor "smider" billedet vandret lige ud, og opefter, og naturligvis omvendt ved loftsmontage (monteret på hovedet selvfølgelig). Hvis du har placeret den stående på en hylde højt oppe skal du bruge rigtig meget keystone, ja.

Davidplmlsn skrev:
Hvilken maling skal jeg vælge? Er det muligt at købe en billig dug man kan trække udover pladen?

Prøv at søge på "maling" i forum her på siden, så får du vist nogle gode tips.

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg mener smide den ned på en hylde så billedet projekteres i en noget nær 0 graders vinkel :)

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Ok, så har jeg researchet lidt.

Jeg har fundet frem til at jeg skal have gain 0.8 hvilket ca svarer til glans 10. Er Flutex10 = glans 10?

http://flugger.dk/Maling/Indendoers/Vaeg_og_loftmaling/Vaegm aling_Flutex_10(FLUTEX%2010).aspx

I så fald vil jeg gerne have en grå farve da det er hvad jeg er blevet anbefalet herinde. Jeg er bare ikke sikker på HVOR grå
den skal være. Nogen, der kan hjælpe mig med en farvekode?

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Davidplmlsn skrev:
Jeg har fundet frem til at jeg skal have gain 0.8 hvilket ca svarer til glans 10. Er Flutex10 = glans 10?

Det kan maleren nok svare på  Det ser ud til at tallet står for glans, men helt sikker kan man vel aldrig være uden at spørge maleren.

Davidplmlsn skrev:
I så fald vil jeg gerne have en grå farve da det er hvad jeg er blevet anbefalet herinde. Jeg er bare ikke sikker på HVOR grå den skal være. Nogen, der kan hjælpe mig med en farvekode?

Den grå skal ikke være særligt mørk i det, nærmere lys - men jeg har ikke et "tal" e.l. på hvor grå.

Der er delte meninger om det med et gråd lærred... I projektorens "barndom" var det et godt middel til at få mørke farver til at fremstå bedre, da der ikke var så megen lysstyrke til rådighed. Også jeg startede ud med et gråt, men da jeg for 3 år siden skiftede til en nyere og dermed kraftigere projektor blev jeg rådet til samtidig at skifte til et hvidt lærred, da lysstyrken nu var så god at det var bedre at kunne få den rigtige farvegengivelse - og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Men hvid findes jo også i flere grader...

Din BenQ er jo en DLP, og de har som sådan vist aldrig haft "for lav" lysstyrke, så hvis jeg var i dine sko ville jeg gå efter et hvidt lærred.

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Mange tak Wymax.

Mit loft er imidlertid hvidt med skin i og om dagen har jeg ikke mulighed for mørklægning i særlig høj grad.

Ville du fortsat vælge en hvid kulør?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Davidplmlsn skrev:
Mit loft er imidlertid hvidt med skin i og om dagen har jeg ikke mulighed for mørklægning i særlig høj grad.

Ville du fortsat vælge en hvid kulør?

Ja, det ville jeg. Manglende mørklægning kan faktisk gå fint til en fodboldkamp eller andet "uforpligtende" - men til en film vil jeg nok kalde det et must at der er nogenlunde mørkt, det vil I nok finde ud af. Og det er også først dér at farverne virkeligt kan komme til deres ypperste, uden mørklægning vil en film hurtigt virke bleg, uanset hvilket lærred der bruges.

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Som Wymax skriver, er der delte meninger omkring det at vælge hvid maling eller en lys grå. Jo hvidere en maling, jo sværrere får du ved at få en ordentlig sort frem. Nogle prioterer en ordentlig sort, da de ellers finder billedet generelt gråligt.

Hvis det rum, som du er ved at indrette til hjemmebiograf udelukkende skal benyttes til hjemmebio, vil jeg på det kræftigste råde dig til at male dine vægge og evt. loft med en mørkere farve. jeg har netop selv benyttet et 10 kvm værelse derhjemme til det og malet væggene sorte. Så reflekteres lyset ikke og du får et betydeligt bedre billede ud af din projektor. Og jeg mener et virkeligt betydeligt bedre billede...

Jeg var også nødt til at smide min projektor på en hylde, da væggen var for tæt på, ligesom din. Men det er jo heldigvis også ret simpel at gøre.

Davidplmlsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Ok.

Jeg må desværre leve med hvide vægge for nu. Væggen hvor lærredet smides op er dog mørkegrå - tæt på sort.

Jeg prøvede at smide billedet op på en hvid væg med ikke andet end rullegardinerne rullet for og det var faktisk
overraskende godt taget i betragtning af hvor lyst lokalet er. Jeg tror faktisk at det bliver ok-ish når det først bliver mørkt
udenfor.

Jeg har dog et spørgsmål:

Nu har jeg malet min MDF plade med flutex glans 10 i hvid, som skulle svare til en gain 0,8. Jeg får dog stadig en glimmer
effekt på mit lærred som om at det ikke absoberer alt lyset og at den ikke er mat nok..

Er dette pågrund af dagslyset? Altså at lokalet langt fra var mørkelagt?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes