Forfatter |
|
Afck Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er helt ny hvad angår projektorer osv. derfor søgte jeg på google og fandt dette fremragende forum.
Jeg har læst en del indlæg, men føler mig langt fra sikker i min sags når jeg skal ud at købe min første projektor.
Mit "problem":
Jeg skal have anskaffet mig en projektor der skal benyttes til:
At se film (Bliver afspillet fra computer, dvd, divx osv.)
Spille playstation
Se nogle gode fodboldkampe på storskærm
Mit problem er så at jeg ikke ved hvilke speciffikationer på projektoren jeg skal se efter, altså hvilke der er vigtige for netop mit behov. Så hvis jeg kunne få lidt hjælp på dette område ville det bare være helt perfekt.
Som helt nybegynder forventer jeg ikke det perfekte billede som bliver meget diskuteret herinde, men mere et billede der er til at holde ud af at se på.
Håber at I kan hjælpe mig lidt i gang med min videre research, på forhånd tak.
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Afck Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det,
mit budget ligger i omegnen af 10.000 helst lavere.
Dette betyder også at jeg er villig til at kigge på brugte projektorer, derfor ville det være rart at vide hvilke speciffikationer man skulle se efter, når man f.eks. kigger hos dba.dk mv.
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige på vej ud af døren, så jeg kan ikke give dig udførlig info, men du kan klikke på min signatur. Det er en projektor med nypris på 10K (kan købes fra Tyskland til omkring 7K). __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
Afck Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for så hurtigt svar, det ser godt nok fornuftigt ud.
Man må sgu sige at dig og mange andre gør noget ud af det med hensyn til projektorer, lærred og mm. (iflg. mange læste tråde)
Dog er jeg stadig lidt i tvivl, opfylder den projektor de krav jeg stiller? (Jeg er jo helt ny , så er stadig lidt i tvivl)
Det ville være dejligt hvis en venlig sjæl i forrummet ville bruge 30 sek på at skrive hvilke specs som jeg skal være opmærksomme på med hensyn til mine ønsker.
Mvh. Casper
|
Til top |
|
|
meyer Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kikke efter contras, opløsning, lume
Contrast er hvor god den er til at lave sort og er en af de vigtigste ting du skal kikke efter, Opløsning er også en vigtig ting da det er hvor mange pixel billedet er lavet af f.eks. 800*600 =480000 pixel 1024*768 =786432 pixel det er så et spørsmål om du ønsker en 4/3 eller en 16/9 projektor. Lume er ikke så vigtigt hvis du kan mørklægge dit rum rimeligt. På DLP projektor skal du kigge efter om du kan se regnbueefekter det er nemelig meget forskeligt fra pr person til person om man kan se dem
Jeg ville nok andbefalde X1 den kan fåes til omkring 9000,- som jeg synes er en del beder end Z1
Du kan se mere om projektor på projectorcentral.com
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afck-> Det er fint at have nogle 'specs' at gå efter men, da oplysningerne fra producenterne ikke er udbredt troværdige er det bedste du kan gøre at se med dine egne øjne og læse andres folk erfaringer.
Sandsynligvis har meyer ret når han siger at X1 er bedre end Z1 hvad gælder sortniveau, kontrast, lumen. Det negative er som han selv siger at omkring 20% af befolkningen er disponeret for at se regnbuer ved den teknologi som X1 benytter. Desuden skal det også knyttes en kommentar til at den ikke er bredformat, hvilket vil sige at der 16:9 materiale er en bedre opløsning på Z1.
Du kan gøre alle de ting med en projektor som du nævner.
- det vigtigste af alt, brug dine egne øjne før du vælger du køber en projektor. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
Afck Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svarene,
jeg vil nu prøve at se med mine egne øjne om de forskellige projektorer er noget værd inden jeg køber dem. (da det lyder som det bedste råd)
Tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve lærredet kan du selv bygge - hvis du har mod på det.
Tjek denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5315&KW =l%E6rred
Mener bare med dette indlæg, at hvis budgettet er på 10000 kr - vil der ikke blive råd til et færdigt lærred 
Og så kan kvaliten af projektoren være næsten ligegyldigt - hvis det alligevel skal ses på en hvis væg  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Afck Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirro skrev:
Selve lærredet kan du selv bygge - hvis du har mod på det.
|
|
|
Jeg er så heldig at jeg kan overtage et relativt nyt lærred fra et familiemedlem, sådan et "hiv ned fra loftet lærred" (ved ikke lige hvad det hedder).
Det er nok også bedst jeg ikke begiver mig igang med noget selvlavet, det plejer ikke at blive den store succes.
|
Til top |
|
|