Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: parabol tv på projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Status: Offline
Sendt: 14 April 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hvordan er kvaliteten hos jer? Lige nu bruger jeg en scart -> S-video omformer til min z2'er. Men kvaliteten er meget dårlig. (receiveren hedder dreambox og er selvfølgelig digital)

På parabol-receiveren er kun et scart og en (din ?) udgang, men under instillinger kan jeg vælge Svideo, YPbPr, RGB og CVBS hvilken er bedst og hvilken omformer skal jeg bruge?

Til top Vis LaZBoY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaZBoY

joje_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Du skal vælge YPbPr eller RGB.

Til top Vis joje_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joje_dk

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg ikke super hård i de her signaler endnu! men jeg vil alligevel prøve at kaste lidt lys over det.

Hvis du vælger RGB så vil dit SCART outputte et RGBS signal for at få det til din projektor skal du bruge en transcoder for at få det til RGBHV (VGA input) eller en transcoder til at få det til Y-Pr-Pb. Det er lettest at få det til RGBHV den kan du lave selv et IC kredsløb et par modstande (billigt).

Hvis du vælger Y-Pr-Pb tjaa det her er bare et skud men muligvis vil dit SCART bruge R G B til at smide Pr Y Pb ud. Forskellen mellem RGBS og YPrPb er at man har på bekostning af noget farvebåndbredden lagt synkronisering ind sammen med farven Grøn som så bliver til Y og derved får 3 signaler istedet RGBS 4 signaler. Der er jo klart den billigste løsning hvis du prøver at lave et adapter stik for at teste det det koster jo 20kr tops.

CVBS denne er jeg meget usikker på jeg troede egentlig det var det samme som S-Video. Hvis det ikke er S-Video så kan det næsten kun være Composite det er det ringeste signal du kan få her har man taget alle 5 signal R G B H V og lagt sammen i et signal.

S-Video har 2 signaler luma+sync og cho rma et step up fra Composite men alligevel suggy suggy i forhold til Component (RGB/Y-Pr-Pb)

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

ok, så er jeg da lidt klogere... men er der ingen kvalitetsforskel på RGB og Y-Pr-Pb?

men umiddelbart lyder til til at jeg bare skal bestille et: "Component Scart Video Kabel" http://av-connection.com/?ClassID=1&CampID=6 

Min plan er at samle kablerne i forstærkeren, så er jeg fri for at trække flere kabler til projektoren, nu taber man vel ikke for meget kvalitet på dette? forstærkeren er en HK AVR 630

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

LaZBoY, jeg har ikke prøvet at køre Y-Pr-Pb endnu så jeg ved ikke hvor stor forskellen mellem fuld RGB og Y-Pr-Pb er, men den er sikkert minimal.

Hvor stor en afstand skal det løbe over ?

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Sandi skrev:

LaZBoY, jeg har ikke prøvet at køre Y-Pr-Pb endnu så jeg ved ikke hvor stor forskellen mellem fuld RGB og Y-Pr-Pb er, men den er sikkert minimal.

Hvor stor en afstand skal det løbe over ?

6-7 meter regner jeg med.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

så kan du snildt lave det udaf CAT5 STP kabel! du kommer af med hvad der ligner 50kr imod 600-700 hvis du køber det fra AV. Det kræver dog at du har en loddekolbe og mod på at bruge 1 times tid max på at lege med det.

Du kan læse denne tråd hvis du mangler info og du tvivler på kvaliteten. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=23850

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes