Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo Z2 og DVD med DVI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 April 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej kloge hoveder!

Jeg har gennem lang tid læst en masse omkring jeres forskellige hjemmebiografer. Nu skal det være min tur, men som I ved er der mange overvejelser der skal gøres inden man springer ud i det.

Igår fik jeg min Samsung HD-935 DVD ind af døren, og det virker som en Ok maskine.

Spørgsmålet kommer nu, er der nogen som har erfaringer med at køre DVD med DVI over en Sanyo Z2, her tænker jeg ikke på alle jer med HTPC.

Ser meget frem til at høre fra jer

mvh

Thomas

Til top Vis vnv nation's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vnv nation Besøg vnv nation's Websted

marlowe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Yamakawa og en Z2 og bruger DVI-overførsel. Men ikke ret megen erfaring endnu - har kun haft Yamakawaen i ca. 14 dage.

Hvad vil du vide? Om det er godt? Det er det!

Jeg har dog lidt "problemer" med non-anamorfiske dvd'er. (Oprettede en tråd herom den anden dag). Men ellers er det godt - synes ikke, at det er et stort problem, at Z2'eren ikke accepterer 50 Hz ved 720p.

Til top Vis marlowe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marlowe

vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej Marlowe

Hvilke DVI kabel bruger du, og over hvilken længde?

Non-anamorfiske dvd'er hvad er det, jeg er stadig lidt ny på dette felt?

Bruger du også Tv tuner, eller er det rent DVD film du bruger tuneren til?

Til top Vis vnv nation's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vnv nation Besøg vnv nation's Websted

marlowe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Kablet er et DVI-I 18+5 (single link) på 2 m fra www.reichelt.de

Jeg har ikke så megen teknisk indsigt, men forskellen i praksis er i hvert fald efter min erfaring, at når en film, der har en anden aspect ratio end 4:3, fx 1.85:1 er lagret non-anamorfisk vises billedet ganske vist i widescreen, men "inden i" et 4:3 billedfelt.

Når man har en 16:9 projektor som Z2 og indstillet sin dvd-afspiller i overensstemmelse hermed, så den sender et 16:9 signal, viser 4:3 film med sorte bjælker i siderne. Sådan skal det selvfølgelig være.

Hvis filmen er widescreen, men non-anamorfisk får man tillige bjælker for oven og for neden. Det er ikke så godt, jf. nedenfor.

Hvis den samme film derimod er lagret anamorfisk, så vises den i et 16:9 billedfelt. Da 1.85:1 er større end 16:9, (der svarer til 1.77:1), bliver der stadig sorte bjælker for oven og forneden, men hele bredden af projektorens billedfelt udnyttes.

Med andre ord: Billedet er større med anamorfiske titler. Og opløsningen bedre med anamorfiske titler, eftersom man spilder en helt masse pixels på at vise "ingenting" rundt om selve billedet, når dvd'en er non-anamorfisk.

Man kan vist nok zoome, så et non-anamorfisk billede kommer til at fylde skærmen på samme måde som en anamorfisk titel. Men Z2 kan ikke gøre det ved digitale signaler, og mit spørgsmål er, hvad gør man så? Man kan selvfølgelig zoome manuelt, det gør billedet større, men hjælper ikke på opløsningen.

Kan man zoome med et RGB signal og i givet fald hvordan? Eller er det løsningen at bruge component?

En helt anden løsning er selvfølgelig at skifte sin dvd-samling ud fsva non-anamorfiske titler... 

Til top Vis marlowe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marlowe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes