Kablet er et DVI-I 18+5 (single link) på 2 m fra www.reichelt.de
Jeg har ikke så megen teknisk indsigt, men forskellen i praksis er i hvert fald efter min erfaring, at når en film, der har en anden aspect ratio end 4:3, fx 1.85:1 er lagret non-anamorfisk vises billedet ganske vist i widescreen, men "inden i" et 4:3 billedfelt.
Når man har en 16:9 projektor som Z2 og indstillet sin dvd-afspiller i overensstemmelse hermed, så den sender et 16:9 signal, viser 4:3 film med sorte bjælker i siderne. Sådan skal det selvfølgelig være.
Hvis filmen er widescreen, men non-anamorfisk får man tillige bjælker for oven og for neden. Det er ikke så godt, jf. nedenfor.
Hvis den samme film derimod er lagret anamorfisk, så vises den i et 16:9 billedfelt. Da 1.85:1 er større end 16:9, (der svarer til 1.77:1), bliver der stadig sorte bjælker for oven og forneden, men hele bredden af projektorens billedfelt udnyttes.
Med andre ord: Billedet er større med anamorfiske titler. Og opløsningen bedre med anamorfiske titler, eftersom man spilder en helt masse pixels på at vise "ingenting" rundt om selve billedet, når dvd'en er non-anamorfisk.
Man kan vist nok zoome, så et non-anamorfisk billede kommer til at fylde skærmen på samme måde som en anamorfisk titel. Men Z2 kan ikke gøre det ved digitale signaler, og mit spørgsmål er, hvad gør man så? Man kan selvfølgelig zoome manuelt, det gør billedet større, men hjælper ikke på opløsningen.
Kan man zoome med et RGB signal og i givet fald hvordan? Eller er det løsningen at bruge component?
En helt anden løsning er selvfølgelig at skifte sin dvd-samling ud fsva non-anamorfiske titler...