Forfatter |
|
pefo Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyt på side 2 ( første investering)
Så er drømme huset blevet købt og den store ombygning er stille gået igang. Jeg har indraget et ca. 110 km2 storet loftrum hvor min bedre halvdel ikke har nogen indflydelse, og som derfor klart skal inde holde en hjemme bio med fede lyd samt et pool bord og lidt ekstra lir.
Mit mål med denne tråd er ikke primært at vise resultatet frem, men da jeg ikke er den stor hifi nørd (endnu) har jeg brug for så meget indput som mulig fra folk der kender lidt til hvad man skal vælge. Jeg har pt. ikke indkøbt noget udstyr men har en lille ide om hvilket udstyr jeg sigter efter. Deadline for opstart af min hjemmebio er 1 oktober og gerne før.
De først lidt billeder.:
1.: Plan over stuen.

Lærred skal hænde for vinduet ude i den lille kanap som er 3,5 meter bred. Projekteren kommer så til at hænge 4,7 meter derfra. De første 4 højtaler skal hænge inde i kanapen og de sidste 2 på de 2 søjler 1,5 meter væk fra kanapen.
2.: Før den første nedrivning

Et lille værelse hvor hjemmebiografen skal stå

Og en skorsten hvor der engang kommer en brændeovn op at stå.
3.: Første nedrivningsbølge

i rummet kommer der 4 stor velux vinduer på 1.60 x 92 cm med mørklægning så jeg tror rummet kan blive ret godt når et en gang bliver færdig.
Jeg håber at så mange som mulig vi komme med input til bla. valg af hardware.
min prioteringsliste er
1. det skal se godt ud.
2. højtalerne skal ikke være alt for store (da jeg i forvejen har tinitus)
3. jeg vil gerne købe demo eller brugt, bare det er iorden.
4. når det først er på plads skal det virke 100 % altid.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med pladsen, du kan se hvordan jeg har valgt, bare som inspiration
mht kabler til proj. så er 50mm trækrør et godt bud
effektforstærker er bestemt ikke nødvendigt, men jeg mener at det er ret fedt at have en mindre synlig forstærker og skjulte forstærkere eller aktive højttalere! eller kunne det nye phillips måske falde i din smag?
Højttalerne ville jeg vælge, gulvhøjttalere efter budget. f.eks Dali 450 eller 850 er til at komme til for små penge. eller er der design krav?
DVD kan jo være/blive et konekrav jeg ville hellere undvære HTPC end DVD!
|
Til top |
|
|
pefo Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke som sådan noget krav til design af højtalerne, men jo mindre og diskrete de kan være jo bedre, men lyden skal være iorden. Hvad hedder det phillips du tænker på?
Grunden til jeg gerne vil have en htpc løsning er fordi jeg har leget lidt med Mymovies hvor jeg har lavet back up af mine dvder så mine drenge ikke smader dem alle( jeg har desværre dårlig erfaring)
Spg.: Skal der en ledning op til projekteren fra både dvd htpc og ps2/3 eller hvordan gør man?
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
DFR9000 tænkte jeg på!
den kan HDMI switse, så kan du nøjes med et kabel op til pj.
højttalere så små som muligt, så ville jeg nok kigge f.eks SA Talent og 2 stk sub200
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ellers noget af et rum! Der er ingen tvivl om at det kan blive et super fedt setup;-)
Det er svært at råde dig til højtalere hvis du ikke nævner et beløb som de må ligge på.
DALI 450 en god højtaler og den bliver ofte handlet til små penge. Problemet er nok nærmest i dit tilfælde at det kan blive et problem med for små højtalere (ikke fordi 450'eren på nogen måde er en "mini" højtaler). 99kvm er jo et kæmpe rum og lyden risikerer at blive en lidt tynd kop te hvis du ikke har fat i det rette udstyr. Du får ihvertfald brug for en sub men de er jo heldigvis ret nemme at gemme af vejen.
DALI 850 er nok den størrelse højtaler, som bør stå i rummet men den er ikke specielt diskret. En negativ ting med disse to modeller er også at der ikke er center højtalere til den røde serie (som er den serie 450/850 tilhører) og du derfor skal hente noget fra enten den blå serie (mener de hedder SC-5 og SC-7) eller en center fra Evidence serien (C-70).
Jeg mener at uanset hvilken løsning du vælger så er der altså vigtigt at din center højtaler er stor da det simpelthen ville være for ærgeligt at sidde tilbage med en oplevelse af at lyden forsvinder ud i rummet.
Hvis du alligevel vil bygge en HTPC, hvorfor så ikke bruge den til som DVD afspiller. Det er jo kun ekstra penge også at skulle have en alm. DVD afspiller stående. Ligeledes kan du nøjes med effektforstærkere hvis du bruge et lydkort i PC'en.
De JAMO højtalere du har kig på tror jeg simpelthen ikke kan klare opgaven i det rum (såfremt at jeg altså fandt de rigtige).
|
Til top |
|
|
pefo Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har sikker fundet de rigtig jamo højtaler, for de er ikke særlig store at se på. Jeg troede at lyde ikke ville blive et problem fordi man lige som sider inde i en kanarp på 25-30 km2, men det kan da godt tænkes at lyden forsvinder ud i det storre rum.
Jeg regner med at bruge mellem 15-25.000 på højtaler ( gerne et let brugt setup med 7.1) Hvis man køre 7.1 kan højtalerne så godt står i en diagonal linie eller skal de sidste 2 hænge mere samlet bag til?
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
subs kunne evt bygges ind i loft eller skunk, det var noget jeg selv overvejede.
men så er vi på DIY
Jeg er enig i at 850 ville være et godt bud, men de opfylder bestemt ikke kravet til størrelsen
|
Til top |
|
|
McFlyDuckman Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er din HTPC et "must"... hvis ikke så fraråder jeg den og køb istedet en god DVD med HD ... En HTPC hvor stille den en er larmer meget mere end en DVD !!! Har selv HTPC og billig DVD ... og den HTPC bliver ikke brugt særlig meget ... kun når jeg skal optage noget og der kan man så bruge den HD DVD maskine istedet !!! tex. Sony 1010 modellen med HDMI ....
|
|
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver sjovt at følge med i.
Jeg har selv et gammelt loftrum noget lign. Jeg tror du ville få en langt bedre lyd hvis du stiller det op på denne måde:

|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
pefo skrev:
Så er drømme huset blevet købt og den store ombygning er stille gået igang. Jeg har indraget et ca. 100 km2 storet loftrum hvor min bedre halvdel ikke har nogen indflydelse, og som derfor klart skal inde holde en hjemme bio med fede lyd samt et pool bord og lidt ekstra lir.
|
|
|
Du må da ha' jordens største hus? 
|
Til top |
|
|
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så meget er det da heller ikke ? 
Nosferatu __________________ "iPod? Fordi jeg ikke kan gå rundt med mit anlæg i lommen"
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
Nosferatu
|
|
|
Nå... 100 km2 synes eller stort på en tegning:

|
Til top |
|
|
pefo Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan: grunden til at jeg tænker på at bruge den "lille kanarp" er at det er det eneste sted hvor der er en flad væg. Den kan selfølgelig godt hænge hvor du nævner, som også var min tanke i starten. Men så kommer projekteren til at hænge over 7 meter væk fra lærredet.
Tja huset er ret storet, men man kan vel aldrig få får meget plads. 451 beboelse 100 loft samt fuld kælder.....
|
Til top |
|
|
law! Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFlyDuckman skrev:
Er din HTPC et "must"... hvis ikke så fraråder jeg den og køb istedet en god DVD med HD ... En HTPC hvor stille den en er larmer meget mere end en DVD !!! Har selv HTPC og billig DVD ... og den HTPC bliver ikke brugt særlig meget ... kun når jeg skal optage noget og der kan man så bruge den HD DVD maskine istedet !!! tex. Sony 1010 modellen med HDMI ....
|
|
|
En HTPC behøver ikke at larme. Fx en bærbar hvor blæseren ikke kører, eller en mac mini. De siger ikke meget. Det er stort set kun harddisken der siger noget. Og DVD drevet, hvis man afspiller DVD.
Jeg har selv tænkt mig at bruge min PowerBook som HTPC i en nær fremtid, når jeg får en projektor hængt op. Hvis jeg skulle have en computer stående hele tiden, ville jeg nok bruge en mac mini. Og så bruge DVI -> HDMI på projektoren m. 1:1 pixelmapping, digitalt hele vejen. Der er en der har prøvet det og skriver at det giver et bedre billede end de DVD afspillere han har brugt med upscaling. DVD ser skam også rigtig godt ud på min powerbooks indbyggede 17" lcd skærm. Det er heller ikke så mærkeligt, da en computer har en hel del kraft til rådighed både fra grafikkort og CPU, og macs har et ry for at være gode til grafik.
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
Nosferatu
|
|
|
Dvs. 100 kvadrat kilometer ikke er særligt meget!!?? 
Loftet er altså 10 gange 10 kilometer? 
|
Til top |
|
|
pefo Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan.: I den ende hvor du nævner kommer der også 2 store velux vinduer på 1.60 i højden så jeg ved ikke om lærrederet i givet fald ville komme for højt op?
|
Til top |
|
|
pefo Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jajaja sorry. (fejl fra min side  .... hvordan kan man dog over se det?????)Ok jeg trækker mine udtagelser i mig igen. Så storet er huset helelr ikke men aligevel
|
Til top |
|
|
pefo Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan kan man rette man i overskriften
|
Til top |
|
|
Kempf87 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 251
|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
pefo skrev:
hvordan kan man rette man i overskriften |
|
|
Hvis du siger rediger i dit allerførste indlæg i denne post kan du omkrive overskriften til lige hvad det skal være :) Glæder mig til at følge dit projekt  __________________ Vh
Kasper
|
Til top |
|
|
-jan- Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
pefo skrev:
Jan.: I den ende hvor du nævner kommer der også 2 store velux vinduer på 1.60 i højden så jeg ved ikke om lærrederet i givet fald ville komme for højt op? |
|
|
Jeg havde samme problemstilling. Jeg havde købt et stort vinduesparti med dør som skulle have siddet i endegavlen, men jeg murede det gamle lille vindue til og lavede en "Hifi-biovæg" istedet. du kan se billeder under "mit bioloftprojekt". Prøv også at se tråden "filmtossen" der fik jeg inspiration fra. eller under ky(h)nisk bio som er extrem stor.
Mit rum var fra start også omkring 100m2, jeg reducerede det dog ned til kun 68m2 pga. længde/breddeforhold. Men dit rum synes noget bredere end mit.
Hvad hindrer projektoren i at hænge tættere end de 7m?
|
Til top |
|
|