Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Hjemmebio, hvordan starter man? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 November 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg har før været på jagt efter dette men nu gør jeg noget ved det. Har besluttet mig for at bruge en 25-30.000 på en hjemmebio.

Projektoren skal være en Panasonic AX100 eller en Sanyo Z4/Z5. (alt efter om jeg tør kaste mig ud i at købe fra tyskland.

Jeg mangler selvfølgelig en Receiver. Det er jo p***e svært at lytte sig frem, for en forhandler har enten den ene receiver med en slags højtalere, og en anden har en anden receiver med nogen helt andre højtalere. Noget jeg skal være opmærksom på?
Her tænker jeg også på HDMI indgang da jeg godt kunne tænkte mig at sætte en spillemaskine eller to til, ud over en HTPC og DVD afspiller.

Rummet er en ~15kvm og relativt lydt. Så jeg vil gerne have noget lyd der er klar, og ikke buldre alt for meget. Har set lydbutikken har et Epos ELS3 5.1 sæt til 10k, men er det noget værd at købe et samlet sæt. ?

Lærred har jeg tænkt mig at kigge på senere, gerne et gråt da jeg får et dedikeret rum til dette og ambient lys nok ikke komme til at have det store indspil.

EDIT: Nu med billeder af mit gear på side to.

LPH.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 November 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hey Hey

Det lyser sku godt du vil ind og lege med. Hvis du spørg folk om hvad du skal købe så vil du få forskelllige bud fra næsten alle personer for de fleste har nogle mærker de sværger ved, men sådan er det jo ved så mange ting (min far vil kun køre toyota ). Hvis jeg havde 30.000 jeg kunne smække i en bio ville jeg købe dette:

DVD: DENON DVD-1930 2,599,-

Reciver: DENON AVR-1907 surround receiver 3,799,-

2x Front: DALI Concept 6 1,999 ,-

2x Bag: DALI Concept 2 1,099,-

Center: DALI Concept CT 1,099,-

Projektor: Sanyo PLV Z4 9,550,-

Sub: DALI Concept Sub 12 3,699

Samlet Pris: 26942

Så er der ca 3000 til lærrede, kabler og div ting. Måske det kommer til at løbe lidt over 30k når du er færdig

Jeg syntes Dali/Denon kombinationen er super, sikkert andre der ik syntes, men igen det er en smags sag.

Men det var lidt for at få det hele igang.

-LPH

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige købt en AX100 - den er RIGTIG fed !

Som reciever har jeg en Pioneer 1016 - efter min meninig bestemt en god "begynder-reciever". Gode muskler, god lyd, genial auto-setup og EQ. Det eneste jeg egentlig savner er mulighed for opkonverteringen af composite, S-VHS og component til HDMI... det er ren HDMI-switching.

Men, man skal op i en langt højere prisklasse hvis man skal ha' det med... og i virkeligheden tror jeg det er bedst at gøre den slags i en DVDO eller lign.

Desuden kan man jo blive ved... om kort tid vil jeg også savne muligheden for at dekode HD lydformater, men der findes der ikke nogle recievere der kan idag... så jeg skal nok alligevel skifte den ud i løbet af nogle år, og til den tid er opkonvertering til HDMI nok også blevet standard, eller ihvertfald billigere...

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også det bliver Z4eren når det kommer til stykket. Er det værd at vente på januar udsalg i denne hifi verden?

Går også med tanken om at smide en del penge efter et par rigtig gode fronthøjtalere og så købe en brugt "middel" receiver. Gerne med mulltiroom da det lyder som en sjov feature.

Forresten har det noget at sige med HDMI indgange eller kører man det direkte til projektoren?
Til top Vis Pakster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakster Besøg Pakster's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Pakster skrev:
Jeg tror også det bliver Z4eren når det kommer til stykket. Er det værd at vente på januar udsalg i denne hifi verden?

Z4'eren er så billig fordi den allerede er på tilbud som "sidste års model" - dette års model er Z5.

Folk har snakket en del om, at der ikke ser ud til at være den store forskel på Z4 og Z5, så derfor kunne man lige så godt købe Z4 - det er tilsyneladende også rigtigt, når man kun kigger på papiret.

Jeg har dog hørt fra et af deres serviceværksteder, at Z5'eren er væsentligt opgraderet på software-siden, plus en del ting man ikke lige kan læse af specifikationerne - blev direkte advaret mod Z4, da serviceteknikkeren havde haft unaturligt mange af dem til reperation, netop pga. konstruktionsfejl der først kommer til udtryk efter noget tids forbrug.

Efter at ha' læst forskellige historier om hvordan Z4'eren pludselig begynder at lave 4:3 beskæring af 16:9 inpput, valgte jeg den fra... og da jeg så Panasonics nye AX100 var jeg ikke i tvivl om at det var den jeg skulle ha'.

Det er muligt du bedre kan li' Sanyo's billede, de er jo en smagssag, men jeg ville i så fald passe på med Z4'eren og vælge Z5'eren istedet... men det er jo helt op til dig, du kan jo være heldig at få en model der aldrig fejler.

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Angående højtalere er det måske bedre at bruge pengene på et par ordenlige fronthøjtalere frem for på et middelmådigt 5.1 setup, og så vente med at købe de andre højtalere til senere.

Måske opdager du, at du godt kan undvære en sub, eller at du kan nøjes med et 4.0 setup.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 29 November 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

DVD: Marantz DV6500 3500,-

Reciver: Marantz SR5600 3000,-

2x Front: DALI Evidence/Suite/Avance Signature 8/Martin Logan Aerius 5-10000,-

Projektor: Sanyo PLV Z4 9,550,

Sub: SVS PB12-NSD/SVS PB12plus - 6-9K

Brug nu lidt ekstra på nogle gode fronter og så køb det lidt hen ad vejen - det sjove er jo også at bygge anlægget op og udskifte komponenter. Jeg vil mene at lidt af glæden går af det hvis man bare køber alt fra nyt på EN gang!

Fronterne ville jeg købe brugt og pt synes jeg at Avance Signature 8 og de Martin Logan fra tilbudsavisen er vanvittigt spændende højtalere til rimelige penge

3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Mht. højtalere, vil jeg tillade mig at advare mod mange "stereo-snobberes" holdning til, at "to gode er bedre end 5 mindre gode" - det er klart den enkelte højtaler vil være bedre, hvis man kan bruge 3/5 mere på den. Men nu er det jo en hjemmebio du er ude efter, og ikke et high-end stereo setup.

Jeg mener absolut der er plads til nogle fornuftige højtalere indenfor dit budget, også et komplet 5.1 setup.

Problemet ved at starte med stereo og bygge ud er, efter min mening, at hvis du udelukkende går efter god stereolyd, så risikerer du ikke at kunne få en matchende center, den dag du vil udvidde...

Når det nu er et surround system du går efter, så er det ekstremt vigtigt at dine højtalere passer sammen og har samme klangfarve - det opnår du kun hvis du køber højtalere i samme serie fra samme producent. Medmindre du skal genbruge nogle gamle højtalere, kan det altså ikke anbefales, at blande forskellige fabrikater eller serier fra samme fabrikat sammen.

I dit budget har du plads til et sæt M&K højtalere - creme de la creme indenfor surround - og du kan også her starte med lidt mindre og udvidde senere. Så lad bare stereo snobberne rynke på næsen og foretrække et stereo sæt til samme pris...  Du får helt klart bedre biograflyd end de nogensinde vil opnå, hvis de begynder at udvidde deres fronter som de forreslår, med en tilfældig center og baghøjtalere i praksis en dag, fremfor at teorisere over det

MVH.

P.S: Ja, jeg ved jeg nok provokerer nogen med dette indlæg, men jeg synes det er et direkte tåbeligt råd at gi' til folk der kigger efter hjemmebio, at de skal købe et stereoanlæg... No offense.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Angående højtalere er det måske bedre at bruge pengene på et par ordenlige fronthøjtalere frem for på et middelmådigt 5.1 setup, og så vente med at købe de andre højtalere til senere.

Måske opdager du, at du godt kan undvære en sub, eller at du kan nøjes med et 4.0 setup.

Hvordan skal han opdage det, hvis han ikke har noget at sammenligne med ?

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Pakster skriver at rummet er på 15kvm. Det er derfor, jeg tænkte, at han måske kunne nøjes med et 4.0 setup forudsat at fronterne har en ordenlig bas.

Jeg har selv en kammerat der har fyldt et 15kvm lokale med kæmpehøjtalere, subben har han ingen glæde af, og det hele ser ud af h til. Omvendt er et setup med en god sub og små sattelitter måske godt til film men ikke til musik.

Det er iøvrigt ikke extremt vigtigt at "dine højtalere passer sammen og har samme klangfarve", du vil formentlig alligevel ikke kunne høre forskel når du ser film, derimod opdager du med det samme, hvis musikinstrumenter ikke lyder som de skal.

Jeg taler af erfaring og vil hellere kaldes en stereo-snobber end en surround-tåbe som den forrige poster lader til at være.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Pakster skriver at rummet er på 15kvm. Det er derfor, jeg tænkte, at han måske kunne nøjes med et 4.0 setup forudsat at fronterne har en ordenlig bas.

Jeg har selv en kammerat der har fyldt et 15kvm lokale med kæmpehøjtalere, subben har han ingen glæde af, og det hele ser ud af h til. Omvendt er et setup med en god sub og små sattelitter måske godt til film men ikke til musik.

Det er iøvrigt ikke extremt vigtigt at "dine højtalere passer sammen og har samme klangfarve", du vil formentlig alligevel ikke kunne høre forskel når du ser film, derimod opdager du med det samme, hvis musikinstrumenter ikke lyder som de skal.

Jeg taler af erfaring og vil hellere kaldes en stereo-snobber end en surround-tåbe som den forrige poster lader til at være.

Pakster skriver rummet bliver en dedikeret bio - derfor mener jeg det er at bringe tingene på afveje at begynde og blande stereo-snobberi ind i debatten.

Jeg har en del erfaringer med forskellige højtalere - trust me, det var først da jeg fik et komplet sæt fra samme fabrikant/serie bestående af fronter, center og baghøjtalere, at surroundlyden blev sammenhængende. Det KAN høres hvis lyden skifter karakter når en effekt panes fra front til bag og skifter klang undervejs. Derimod opnår man en meget mere sammenhængende lyd når det ikke er tilfældet. Det skal dog bemærkes at det ikke er specielt vigtigt at subben er fra samme fabrikant/serie. Men hvis det er god filmlyd man går efter, så er det efter min mening blasfemi at blande fronter, center og baghøjtalere fra forskellige fabrikater - specielt når det er en dedikeret bio man laver, med fokus på filmlyd.

Kan forstå du ikke går specielt meget op i filmlyd, så du er vel nærmest undskyldt for ikke at ha' bemærket det ... på det mere alvorlige plan, synes jeg egentlig det er underligt, at du på den naggrund ønsker at rådgive en bruger om valg af surround-anlæg... jeg kunne f.eks. aldrig finde på at rådgive folk om køb af et dedikeret stereo setup, det er der andre der har langt mere forstand på end jeg... og når du så fremturer med de typiske stereo-snob-teorier, så synes jeg det bliver lidt træls at læse - nærmest mere vildledende end vejledende

M&K-sættene jeg linkede til tidligere består af meget små sattelitter og en sub - de kan sagtens placeres fornuftigt i et 15kvm rum. Jeg giver dig ret i at store gulvhøjtalere ikke vil være sagen - det er sådan noget man ser stereo-snobber kaste sig ud i

Et andet bud på et godt højtalersæt, kunne være KEF 300-serien - det ser ovenikøbet skide godt ud, men jeg ville personligt prioritere lyden og ta' et M&K-sæt... men det er jo smag og behag.

MVH.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

...en surround-tåbe som den forrige poster lader til at være.

Øhm... når vi snakker surroundlyd, hvad har jeg så sagt der var så forkert at du kalder mig tåbelig?

Eller mener du det er tåbeligt at gå mere op i surroundlyd end i stereolyd?

Hvis du ikke mener jeg har sagt noget direkte forkert om surroundlyd, men bare mener at surroundlyd generelt er tåbeligt, hvad laver du så i denne tråd ???

MVH.

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Det ene udelukker ikke det andet. Det gælder om, at få sammensat et system, der passer sammen. Hvis stereo ikke er så vigtigt, skal du jo ikke købe en pladespiller. Så kan man sige meget om højtalere, og hvad der er vigtigst. Det er alle 5/7. Der skal jo være sammenhæng. Du må ud og lytte til forskellige setup.  HFK har gode produkter, men om de passer til din smag er en anden ting. Brug ørene, det er dem, der siger sandheden, ikke tekniske data.

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 November 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

5.1 vil være fint, men vis det skal være Dali så skal det nok være nået Evidenc eller Ikon

det kunne også være 4 stk Stander Højtaler og en sub og en Center af samme kombination

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Hurin skrev:

...en surround-tåbe som den forrige poster lader til at være.

Øhm... når vi snakker surroundlyd, hvad har jeg så sagt der var så forkert at du kalder mig tåbelig?

Eller mener du det er tåbeligt at gå mere op i surroundlyd end i stereolyd?

Hvis du ikke mener jeg har sagt noget direkte forkert om surroundlyd, men bare mener at surroundlyd generelt er tåbeligt, hvad laver du så i denne tråd ???

MVH.

Den relevante diskussion er efter min mening ikke i sig selv, om det er stereo eller surround, men om det er film eller musik, der er det primære. Afhængigt af budget kunne jeg sagtens foretrække et godt stereosetup, ikke fordi det vil være bedre til musik, men også fordi det muligvis giver bedre filmlyd.

Muligvis er selvfølgelig kodeordet. Jeg har selv 5.1. i min hjemmebiograf, men kan sagtens forestille mig prisklasser, hvor jeg hellere ville have 2.0, simpelthen fordi det efter min erfaring gør store indhug i højttalerkvaliteten at skulle have et helt sæt. I nogle prisområder er der efter min mening så store gevinster på lyden ved at give en tusse mere per styk, at det er i hvert fald bør overvejes, ikke mindst i små rum.

Kald det hvad du vil, jeg kan ikke se det har noget med snobberi at gøre, men selvfølgelig er der forskel på, hvad vi mener gør biolyd til biolyd. nogle synes det er baghøjttalere, andre subwooferen, og andre igen (som mig) et stort lydbillede.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme jeg bliver noget forvirret over alle disse beskeder. Hvem skal man tro og hvad skal man tro. Anlæget må selvfølgelig også gerne spille musikken ordenligt, men jeg kan sagtens forstå argumentet med at klangen skal være i orden i alle højtalere. Derfor helst holde sig til et mærke.

Mit stereo setop er nu b&w 602 s2 og en nad forstærker. Denne lyd har jeg gennem flere år vænnet mig til, men vil gerne have den mere "ren".

Til top Vis Pakster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakster Besøg Pakster's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg mener bestemt mit anlæg spiller musik "ok". Faktisk har jeg aldrig haft et stereo anlæg der spillede bedre, end mit surround setup gør i stereo... skal så siges, at jeg heller aldrig har haft et stereoanlæg i samme prisklasse som mit surroundanlæg, heller ikke korrigeret for antallet af højtalere.

Når vi snakker musik synes jeg også det er på sin plads at nævne multikanalsudgivelser på SACD og DVDaudio. Eksempelvis Pink Floyd, Jean Michell Jarre og Mike Oldfield har lavet fantastiske multikanalsudgivelser. Dem får man ikke det fulde udbytte af på et stereo anlæg, uanset hvor mange mulliarder det har kostet...

Og, du skriver du vil lave en dedikeret bio - i så fald synes jeg ikke du bør gå på kompromis med surrounden, og nøjes med at investere i et sæt stereo højtalere... uanset hvor gode de så måtte være.

Du skriver du har 25-30k som budgetramme. Jeg ville afsætte omkring 10k til højtalere, 10K til projektor, og 10k til reciever og DVD.

Til den pris kan du absolut få nogle okay højtalere, og selv de skulle være optimeret til gengivelse af filmlyd, betyder det altså ikke, at de ikke kan spille musik

MVH.

Pakster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Et sted skal man begynde, har bestilt en Panasonic AX100 efter længere tids overvejelse fra digitalo.de.

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 November 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

der vil jeg heller ofre lidt mere på Højtalerne, da det jo er dem man først og fremest skal lytte til, og vis man bare vil have nogenlunde Ren lyd kræver det at man ofre lidt mere der.

Pakster jeg kender ikke lige til de Epos du har kigget på, men synes da at du skal prøve og lytte til dem, til et rum som du har på 15Kvm.

mit er på ca. 12 og jeg kan ikke udnytte mine fuldt ud, da lyden bliver lidt indelukket, jeg er ved at skifte til et komplet sæt Jamo D6 THX, men med det sæt ryger hele dit budget ellers ville jeg anbefale dig det kræftigt da du virkelig får lyd for pengene.

jeg vil anbefale nogle kvalitets standerhøjtaler og en sub, der kan du både få god lyd i stereo og i soround, ved soround har du der ved en Sub som afbelaster standerhøjtalerne.

eller nogle mindre gulvhøjtaler og så kompakt højtaler bagved,

men det bedste er jo at lytte,

du kan eventuelt hører om du kan låne et sæt højtaler hjem som du synes godt om og en forstærker og se om det er noget du kan li,

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Pakster skrev:
Et sted skal man begynde, har bestilt en Panasonic AX100 efter længere tids overvejelse fra digitalo.de.

Det tror jeg ikke du vil fortryde - jeg har ihvertfald ikke fortrudt købet af min.

MVH.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes