Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: LBA75 - Ny hjemmebio projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hej alle HiFi4all brugere......

Så er det blevet min tur til at oprette en hjemmebio tråd. Det starter vel mere som en "byggetråd" som med tid skal
resultere i en stue/hjemmekino.

Vi (familien) var så uheldige at vores hus brændte i August 2009 (ingen kom til skade). Da huset alligevel skulle
genopbygges efter branden, så valgte vi på samme tid at forøge vores boligareal med 70m2. Dette sker ved at hæve
taghældningen til 45 grader og dermed udnytte tagetagen.

Så nu har jeg et stort loftsrum, som skal ende op med at blive til stue.....tror konen.....jeg mener jo personligt at det skal
blive til min hjemmebio. Nedenunder er der spisestue med dertil hørende hyggestue (sofa, pejs og baggrundsmusik) uden et
"alter" som hun kalder det, og ovenpå skal vi have lov til at rode, flyde, lege og have mit "alter"..... kender jeg hende ret, så
får jeg dog ikke helt frie hænder ovenpå, men mon ikke jeg kan tilkæmpe mig lidt plads

Rummet er 4,70 x 7,40 med en loftshøjde på 2,40. Der er et vindue i gavlen og en kvist mod syd (se tegning over forventet
setup)

LBA75

For at komme i mål, så har jeg brug for jeres hjælp:

Mit anlæg består til dags dato af........og beklager at jeg ikke kan huske alt med kabler og sådan.....alt er pt. opmagasineret
pga. branden:

Fjernsyn : Pioneer PDP-428XD
TV signal: YouSee, Samsung HD SMT-H-3106
Surround Receiver: Onkyo TX-NR 905
Spille maskine / DVD / Blue Ray afspiller: PS3 40gb
Spille maskine: Xbox 360
DVD / Harddisk optager: Sony RDR-HX920
Musik kilde: Logitech Transporter

Højtalere:
Front: Dali Helicon 300
Center: Dali Helicon C200
Surround: Et no-name Jamo sæt (ikke drille)
Sub: Dali SWA12

Kabler: Blandet landhandel, dog ikke ren lakrids.

Opgraderings planer for fremtiden:

Projektor: Her er jeg i tvivl, da jeg ikke har så megen erfaring på dette område, så her behøver jeg jeres hjælp...!!
Lærred: Mellem 92-100 tommer på gavlvæggen - hvilket...gråt/hvidt?
Front højtalere: Dali Helicon 400 (Mine Helicon 300 bliver så baghøjtalere)
Effekt forstærker/Stereoforstærker: Overvejer en NAD M25 med Bi-amp til front og 1 amp til center.....eller måske en
Bladelius Thor som stereo med processor bypass.....Er åben for andre muligheder!
Blu-Ray afspiller med bitstream: Ikke besluttet endnu
Nas: Qnap 439 PRO
Musik kilder: Sonos ZP120 ("rødvins-stuen"), Sonos S5 (Køkkenet), Sonos ZP90 (slyngelstuen)
Streamer: Eventuet en Popcorn Hour 200, hvis jeg føler at den er stabil nok.... konen tolererer helst ikke bøvl med software
Sub: Overvejer at skifte min SWA12 ud med noget SVS eller Velodyne...

Mvh
Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Nå, nu til første spørgsmål hvor jeg har brug for jeres hjælp.................

1 projekt): Alt er jo under opbygning, så jeg har jo mulighed for at lave en del forskellige løsninger, men jeg vil først og
fremmest gerne være på forkant med diverse kabel løsninger!

Jeg kan jo for eksempel trække rør til baghøjtalere.... men kan ikke lige gennemskue hvordan man laver en pæn løsning for
gennemgang i mur? Rummet bliver med dobbelt gips, og kan fint trække rør i skelettet, men hvordan pokker laver man en
fin løsning for der kablerne kommer ud af væggen/hullet i gipsen....... erfaringer og løsninger modtages med kyshånd?

Har set nogle norske løsninger hvor de bruger strømdåser med nogle højtaler terminaler monteret.... har I nogle smarte
løsninger?

Edit: Har fået en enkelt løsning på recorder.dk, men kunne godt tænke mig at høre jeres og flere løsninger....evt nogle
billeder/links til jeres løsninger

2 projekt): Vil gerne have en projektor, og derfor gerne lægge rør op inden de smækker gips på loftet..... hvilken dimension
skal røret have? og igen hvordan pokker skal jeg lave en pæn gennemgang af gipsen?

3 projekt): Hænger sammen med 2 projekt....nemlig hvilken projektor? Budget vurderer jeg til at være mellem 10K-20K for
projektoren. Rummet vil vel hovedsageligt blive i lyse toner, men tænker at male endevæg og loft hvor projektoren skal
hænge mørk.
Lyskontrol bliver ikke "kældermørke", men de to Velux får mørklægningen, gavlvinduet kan også klares men den store kvist
bliver en udfordring (et stort glas/dør parti).....kan man få lamelgardiner der blokerer ordentligt eller er det tykke gardiner
der er sagen?? Tror konen vil gå for lamel gardinerne, men kunne selv godt tænke med noget tykt gardin, da de også vil
hjælpe på akustikken i rummet.
Altså, lyskontrol men ikke bulder mørkt.....lærredet bliver mellem 92-100 tommer.....så hvilken projektor og skal lærredet
være hvidt/gråt? Sidde afstand bliver vel omkring 4 meter....
Kigger lige nu på kig på:
BenQ W5000
Pana PT AE 3000/4000
Sony HW15

4 projekt): Seperat strømgruppe til anlægget - Fixet 7/1-2010, min elektriker arrangerer helt egen gruppe til anlægget!

Mvh
Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

sir_gavin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juli 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Ikke meget hjælp du fik herinde.

Kom du nogensinde videre med projektet?
Til top Vis sir_gavin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sir_gavin

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2010 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

Hej vil egentlig gerne se flere billeder af huset efter ombygning særligt udefra, lød som et spændende projekt, men vis endelig også din bio frem :)
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes