Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 01:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: HTPC/Projektor setup. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 April 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Nu syntes jeg måske efterhånden det var ved at være på tide at jeg også skrev lidt omkring mit setup. Der er ingen tvivl om at setup'et ikke er opstillet 100% optimalt i forhold til lyd og billede, men jeg mener selv jeg har opnået et godt kompromis imellem en brugbar stue til dagligt, og en hjemmebiograf.

Kærresten mener dog stadig at det dominerer lige rigeligt, men hun plejer også at være glad for det når vi benytter det - ingen tvivl om at det tar kegler med en rigtig god film. Specielt min ældste datter på 3½ elsker det - hun sidder totalt forstenet når der ryger en af hendes tegnefilm på den. Min ½ år gamle datter sidder også meget optaget, men hun er nok mest af alt betaget af farverne.

Udstyret:
Projektor:  Sanyo PLV-Z1
Lærred:  Projecta 92"
Fjernsyn: Philips 32PW9576

Receiver:  Yamaha RX-V596RDS

Front højt.: Jamo D590
Bag højt.: Jamo D5Sur (Sourround 200)
Center:  Jamo D5Cen (Center 200)
Sub:  Jamo SW600

HTPC:  
Antec Sonata Kabinet
AOpen MX4GER Bundkort
Intel P4 2.4 Ghz 533 Mhz FSB m. MIST Black Silence PSU
512 MB RAM
ATI 9000 Pro All-In-Wonder m. Zalman passiv køler
Seagate Barracuda V 120 GB 
Seagate Barracuda 7200.7 160 GB.
Linksys WLAN 54g

Software: 
ShowShifter
TheaterTek
Girder
PowerStrip

Fjernbetjening:
Philips SBC-RU880
IRMan IR Device t. PC

Generelt:
Jeg er ret glad for HTPC setup'et, hvilket nok også skyldes at jeg arbejder som systemudvikler til hverdag, og har et bedre udgangspunkt for at pille end mange andre. Jeg har haft opgraderet maskinen til en 2.8 Ghz HT CPU, men TheaterTek hakkede jævnligt i det setup, så den gamle CPU og bundkort er røget tilbage i maskinen - så må vi se om jeg bytter tilbage igen på et andet tidspunkt.

Fremtidige planer - projektor:
Jeg går på det kraftigste og overvejer at skifte min PLV-Z1 ud med en PLV-Z2 - mest af alt fordi det ville kunne lade sig gøre at placere den helt tilbage på bagvæggen, men også fordi dens lens shift er stærkere, og jeg så kan få projektoren højere op - men selvfølgelig også pga. den højere opløsning, og den lavere støj.

Fremtidige planer - fjernsyn:
Da jeg købte projektoren var meningen at den skulle overtage TV'ets funktion, men det droppede jeg ret hurtigt igen - dels fordi jeg ikke syntes jeg har været i stand til at få et tilfredsstillende TV billede på projektoren, og dels fordi nyhederne i 92" ikke rigtigt tiltaler mig. Jeg har dog tænkt mig at få demonstreret Zinwell og ViewSonics eksterne tunere, for at se om de kan lave et bedre billede - for i så fald at skaffe mig af med fjernsynet og anskaffe et mindre.

Fremtidige planer - receiver:
Der er nok for mig ingen tvivl om at receiveren er den der er ringst i mit setup, og jeg kunne godt tænke mig en af Harmann Kardons nye receivere, men reelt syntes jeg Yamaha'en gør et hæderligt job, og det er ikke noget jeg sådan tænker super seriøst over.

Fremtidige planer - software:
Jeg regner med i fremtiden at bruge en del mere tid på at tilpasse og lave om i software opsætningen end det jeg har haft mulighed for hidtil. ShowShifter syntes jeg fungerer udemærket (med diverse plug-ins), men den ser ud ad h* til - jeg vil som minimum have lavet et ordentligt skin til den.

Billeder:

Dette er den del af stuen for opstillingen er, på billedet ses den som den ser ud til dagligt når lærredet ikke er rullet ned. Vi har et par lamel gardiner foran vinduerne - og bagved dem mørklægningsgardiner.

Og sådan ser det så ud når lærredet bliver rullet ned, og både lamel og mørklægningsgardinerne bliver trukket for - helt mørklægning bliver det ikke, da der kommer noget lys ind ved siderne, men det mørklægger ret kraftigt, og det meste lys på billedet kommer fra kameraets blitz.

Her kan ses et billede af hele vinduespartiet med mørklægningsgardinerne trukket for. Som det også kan ses her har vi både et rimeligt stort TV og en projektor - simpelthen fordi jeg ikke syntes jeg kan få en ordentlig tv kvalitet på projektoren.

Stuen som den ser ud der hvor vi sidder, med projektoren i loftet. Ovre i det bagerste hjørne står HTPC'en og sub'en.

Og stuen fra den anden side, hvor man kan se begge sofa'er. Rent lydmæssigt sidder man kun rigtigt godt i den store sofa, hvilket vi selvfølgelig gør, når vi ikke er for mange.

Når vi skal se film bliver lamperne hængt op i et par kroge - det gør at vi har lamperne til at hænge som de typisk ville til hverdag, og så kan vi flytte dem når vi skal se film - ulempen er at når man skal ud i køkkenet efter chips eller lign, så banker man hovedet i lamperne - jeg er ikke så høj, så de passer lige præcist med min pande

Receiveren som er placeret under TV'et - oven på den står kontrol boksen til sub'en, og oven på den står der min IRMan som jeg benytter som fjernbetjeningsreceiver til HTPC'en - den fungerer faktisk helt kanon.

Projektoren som den er hængt op - ophænget er hjemmelavet ud fra nogle ideer fra avsforum. Jeg har ikke fået hængt kablerne rigtigt, og VGA kalbet er der også et tomt kabelrør til, og så skal det op i samme hul i loftet, men jeg har ikke gidet at gøre det endnu, da jeg overvejer at købe en PLV-Z2, som i så fald skal have et DVI kabel, så lige nu hænger VGA kablet bare i en krog, hvilket kærresten ikke syntes er fedt

Her et billede af hjørnet hvor PC og sub står - jeg ved godt sub'en er placeret ret forkert, men I skulle se kærresten i hovedet da jeg kom hjem med den - ok - den var rimelig stor, men der er reelt ikke plads til at stille den andre steder hvis det bare skal se nogenlunde ud - jeg syntes heller ikke det er så slemt - den er godt med alligevel

Her et mega uskarpt billede af der hvor kabelrørene i vægen kommer ud, det er lige bagved HTPC'en, og de løber så i et plasticrør ca. 1 meter hen til receiveren.

Her min fjernbetjening - de opmærksomme vil kunne se at jeg også har en iPaq stående, men jeg syntes altså ikke det bliver en rigtig fjernbetjening - jeg kan bedre lide Philips'en - det eneste jeg er træt af er at den vil lære alle koder, og virker glimrende med HTPC'en, men én kode vil den bare ikke lære - power knappen til projektoren, så derfor er det den eneste anden fjernbetjening der må være i stuen. Jeg kan godt finde på at købe en anden fjernbetjening hvis jeg støder ind i noget bedre (har bla. kigget lidt på Sony's 950'er).

Well - kom med jeres uforbeholdne meninger - også det negative, om ikke andet er det godt til argumentation over for kærresten når noget skal skiftes ud. Jeg vil også gerne vide hvad der evt. bør udskiftes for at gøre tingene bedre (så længe I ikke siger det hele ).

Men som sagt mener jeg selv jeg har opnået et godt kompromis - det er stadig en rimelig normal stue til dagligt, og det er en hæderlig hjemmebiograf når det skal være det. Huset er desværre ikke af en størrelse så jeg kan få mit eget rum hertil.

Mvh

Brian Binnerup

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 11 April 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det ser lækkert ud! Det lyder som om du trods alt har en rimelig liberal kone  Umiddelbart tror jeg du vil kunne vinde lidt ved at flytte fronterne ti cm længere frem så de ikke spiller "ind i" møblet, det gør de måske heller ikke, men sådan ser det ud! Det er sjældent man ser en hjemmebio så godt integreret i en stue!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

stripclubjunkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 11 April 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hey.

Det ser bare kanon godt ud. FLOT!!!

Jeg har en z2'er, den er rigtig god. Må vi ikke se nogle billeder af den i aktion.

Til top Vis stripclubjunkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stripclubjunkie

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Tak skal I have.

Kærresten brokker sig lidt engang i mellem, men når alt kommer til alt får jeg som regel lov til at gøre som jeg vil, hvis ikke det er helt vanvittigt.

stripclubjunkie: Hvad bruger du din Z2'er sammen med? - HTPC, eller?

Fournais:

Jeg har lige taget et billede af placeringen af frontene - det kan godt være du har ret i at de kunne spille bedre ved at blive flyttet 10 cm frem, men jeg tror det vil blive set ilde på af kærresten

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Binnerup-> Hvordan og hvorledes med 1:1 pixelmapping? - du er vel nødsaget til at hente en stored preset frem hver gang du ønsker 1:1 - eller benytter du tricket med først at tænde for projektoren når HTPC'en er startet op?

Hvad angår dine overvejelser omkring Z2, så er de fleste brugere på AVSforum som er gået fra Z1 til Z2 ikke begejstrede for $/perfomance ratioen i forhold til at blive ved Z1.

- og forresten, forrygende flot setup.  

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 11 April 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Den comp kan da ikk ha helt godt af at stå lige ved siden af Subben? :o
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 11 April 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Nej du har nok ret angående konen

- Hvad kan jeg ellers sige, kanon lækker finish på de højttalere!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

stripclubjunkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 11 April 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hej binnerup.

Jeg er forholdsvis ny i hjemmebio.

Men jeg bruger den sammen med htpc(ikke sat rigtigt op, endnu) m 1:1 pixelmapping. Jeg er yderst tilfreds.

Til top Vis stripclubjunkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stripclubjunkie

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

lorx: hehe - narj - det kan man jo sige - computeren stod der først, og så skulle det prøves af - jeg har forsøgt at spille fuld knald, og det betyder ingenting - computeren kører glimrende videre.

det er ikke værre end jeg må skifte det der evt. går i stykker ;-)

stripclubjunkie: ja - det er jo så lidt tilsvarende det jeg gør - men du har bare en del flere pixels ;-)

Thue: ok? - det lyder da ikke så lovende - umiddelbart lyder 24 db kontra 28 db af meget, og opløsningen er da også væsentligt anderledes - men det er også helt klart at hovedårsagen til at jeg overvejer det er at jeg med Z2'eren vil kunne placere den helt tilbage på bagvægen på en hylde, meget højt oppe.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Binnerup-> Det er svært at være uenig i at Z2 både er mere støjsvag samt 75% større opløsning og et bedre blacklevel. Dette skal dog holdes op imod de 6-10K som du minimun skal ud og ofre efter et salg af Z1. Til dette vil jeg bestemt vente til Z1 har udtjent sin værnepligt og man kan sælge den videre til et par tusind. Til den tid vil du komme langt med de penge du sparer nu ved ikke at opgradere din Z1.

Hvad gør du med 1:1?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej Thue.

Det kan godt være du har ret i at Z1'eren bør holde noget længere. Under alle omstændigheder er det kun overvejelser, og opløsningen er jeg ikke sikker på gør så super meget med det materiale man har til rådighed nu, men støjniveauet ville være et klart plus.

Men det største plus er rent faktisk det at den kan gå lidt længere tilbage med samme størrelse billede, og at lens shift er bedre, så projektoren kan sidde væsentligt højere (og at man evt. kan vælge at sætte billedet en tak lavere).

Jeg bruger PowerStrip til at lave 1:1 mapping - med de 1104 total pixels. Jeg har dog kun fundet ud af at lave 1:1 mapping i 60 Hz, så det er jo ikke perfekt til PAL materiale - jeg ville meget gerne køre 1:1 mapping i 50 eller 75 Hz, da det burde være bedre.

Pt. benytter jeg heller ikke ffdshow - mest pga. maskinen ikke er hurtig nok til de fede filtre - men jeg overvejer at skrotte TheaterTek (hvis den ikke er blevet bedre til Hyper Threading), og afprøve ZoomPlayer m. WinDVD codecs - min 2.8 Ghz Hyper Threading CPU blev pillet ud igen pga. hakken i DVD afspilning, hvilket formentligt skyldes TheaterTek. Den CPU burde kunne bruges ordentligt med ffdshow.

Hvad bruger du af instillinger i ffdshow? - opskalering til 960x540?, opskalering højere? og hvad ellers?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Fournais: omkring finish på højttalerne - ja - jeg syntes de Jamo ser helt vildt fede ud - jeg startede faktisk med at købe et par D570'ere i kirsebær, det var endnu pænere - dels pga. kirsebær'en, og pga. de var lidt mindre i størrelse - D590'eren ligger på kanten til at blive klodset - men da vi så kom til at skulle stille tingene op passede kirsebær'en bare slet ikke sammen med det vi ellers havde, og så købte jeg et par sorte brugt.

Min far har så overtaget dem i kirsebær, og da de har brune lædersofaer osv. ser de helt vildt flotte ud hos dem - så det er fedt, så er min far også glad

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Binnerup-> Det er den samme 1:1 setting som jeg benytter

PowerStrip timing parameters:
960x540=960,16,32,96,540,2,5,16,37293,2050

og så ellers total pixels 1104 og 137 vertical samt 31 fine sync på projektoren. 

Hvad angår 50hz er det ikke muligt uden tearing så vidt jeg som jeg har forsøgt mig (det samme fænomen ved 75hz). Jeg synes desuden heller ikke der var nogen voldsom forskel i panoreringer glidene gang ved 50hz/75  - men lidt pænere er det.

Jeg har en gammel søulk af en computer med sølle 1.4ghz, så jeg kan kun benytte resize 960x540 over lanczos. Det bedste er at resize til dobbelt dvdopløsning og derefter outputte i 1:1 til projektoren. De andre filtre har jeg ikke rodet så meget med, pga. manglende cpu-kraft.   

Jeg kan godt forstå de fordele du nævner med Z2, men så mange penge er dyrt for at 'lukke' munden på konen hvad angår projektorens placering.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Thue: Ja - det er den fra avsforum, som du også har linket til tidligere.

Det er lidt synd at man ikke kan lave 50 eller 75 Hz, selvom jeg ikke ved hvor stor forskel der reelt er.

1.4 Ghz er jo fint hvis du ikke skal lave det vilde med ffdshow, du kan jo se hvilke problemer det gav for mig at købe nyeste Hyper Threading

Det kan godt være at jeg skal vente lidt og se tiden an med den Z2'er - nu har jeg fået lavet et rimeligt ophæng, og så skal jeg måske i stedet koncentrere mig om at få ledningerne ordentligt igennem kabelrørerne.

Jeg skal måske hellere koncentere mig om at få det optimale ud af computeren, og få prøvet eksterne TV tunere af - og evt. se om Hauppages PVR kort til computeren er bedre end de andre jeg har prøvet - TV billedet er stadig det der irriterer mig mest.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det lyder yderst fornuftigt med at koncentrere sig om at få kablet igennem kabelrørene. For mit (vores) eget vedkommende blev vi begge meget overrasket over hvor meget det betød at få alt lakridsen ind i kabelskjulere og lignende  - det er så sandelig en øjebæ med synlige kabler.

Jeg har glemt hvorfor du ikke ønsker at benytte selector?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Ja - det har også været første prioritet herhjemme at få kabler i vægene osv.

Men jeg startede med at trække VGA kablet for at konstatere at der manglede ca. 75 cm - og så fik jeg aldrig købt et nyt, og de 300 kr. kan jeg nok lige så godt ofre, hvis jeg skulle skifte projektor betyder de jo ikke ret meget

Jeg har ikke en selector fordi jeg desværre kun bor så jeg kan få Stofa KabelTV - og de har noget der hedder VisionDigital - men det er desværre kun TV 1000, Canal+ osv, og ikke alle de andre kanaler der kommer ind over den. Da jeg nede hos Stofa spurgte hvorfor det ikke var alle kanaler der var på den, så var kommentaren at "Det er da ikke nødvendigt, signalet er jo godt nok på det almindelige" - og det er til dels også ok, men bla. DR og TV2 er stadig klart ringere end fx. TV3 og 3+ som de selv henter ned via. sattelit. Jeg må heller ikke sætte en parabol op pga. vi bor i en andelsboligforening, så TV i digital kvalitet er ikke for mig pt.  Der hvor vi boede før havde jeg dog parabol, og heller ikke det syntes jeg at kunne få op i en ordentlig kvalitet på HTPC'en - farverne var simpelthen for ringe, og kunne ikke justeres rigtigt på trods af flere forsøg.

Jeg har btw. her til morgen siddet og leget med ffdshow med begrænset success - jeg opretter lige en tråd i HTPC sektionen om det, så kan du checke den - du er nok en af dem der ved noget om det.

My Movies - Media Center Film Applikation

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ja den historie omkring STOFA's svar kan jeg godt huske fra en anden tråd. Lidt mærkelig holdning, da man vel kan formode at de har mulighed for at tjene ekstra penge på dem der vil betale lidt ekstra for at kvaliteten får et nyk i den rigtige retning.

Jeg kigger lige forbi i HTPC sektionen

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 April 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Halli Hallo - lækkert setup du har der  og et rigtig godt kompromis mellem stue og biograf  (og børneværelse?)

Hvordan fungerer det iøvrigt med din center oppe under loftet?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

CHTT: Tak skal du have - naah - ungerne har deres værelse - så det andet styrer jeg om de skal bruge eller ej. Men de har en del film som de godt kan lide at se. pt. deler de værelse (den lille er kun ½ år), men har de en hems med et TV og Cartoon Network, så kan jeg få lidt fred engang i mellem

Jeg syntes egentligt det med centeren fungerer udemærket - det var noget bøvl at få den derop og sidde ordentligt, men der skulle også skruges lidt på instillingerne på receiveren, men i det store hele syntes jeg det er ok. Ingen tvivl om at den ville fungere bedre placeret i øjenhøjde, men der var ikke rigtigt andre muligheder.

Jeg var lige inde og kigge på dit setup - det er satme også lækkert  Det ser ud som om vi har stilet lidt efter det samme - med stue til hverdag, og hjemmebio når den skal bruges. Fungerer det rent faktisk med to stolerækker selvom de bagerste ikke er højere? Og hvad med højttalerne - giver det mere med de to ekstra selvom I typisk sidder på de to forreste stole?

My Movies - Media Center Film Applikation

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 April 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg var lige inde og kigge på dit setup - det er satme også lækkert  Det ser ud som om vi har stilet lidt efter det samme - med stue til hverdag, og hjemmebio når den skal bruges. Fungerer det rent faktisk med to stolerækker selvom de bagerste ikke er højere? Og hvad med højttalerne - giver det mere med de to ekstra selvom I typisk sidder på de to forreste stole?

Jep det ligner samme målsætning . Og ja, det fungerer med to rækker, man kan sagtens se henover hovederne - men til daglig bruges kun de forreste. Og her kan man godt fornemme de bagerste surroundhøjttalere: det lukker ligesom hullet og giver en god sammenhængende lydkulisse.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes