| Sendt: 01 Februar 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
½ pris højtaler er et utrykk som jeg opprinnelig brukte om Audio Pro. Jeg kjøpte selv et par Blue Diamond for halvpris, 7000kr. Men etter at jeg tjekket prisene i Sverige fant jeg hurtig ut av at det var det de kostet, og slettes ikke de 14000 som var vejledende pris i Danmark. Etter mindre enn 1 år gikk jeg trett av de og satte de for salg. Etter lang tid blev de endelig solgt for 4500kr. Det plaget ikke meg meget, men tenk på de som har betalt 14000kr, det hadde betydd et tap på 9500kr. Etter denne episoden kjøpte jeg alle mine Audio Pro høytalere i Sverige.
System Audio er et annet merke jeg har et horn i siden til. Intet annet merke forhandles av flere, men alikevel selges det til samme pris uansett om det er Expert i Bruuns Galleri som betaler en formue i husleie, eller om det er hos en internetforhandler. Er ikke det et eksempel på prisstyring fra fabrikk, så aner ikke jeg hva som er det.
Hvis du tenker på DLS vil du kunne se at de vejledende prisene i Sverige ligger under hva de koster hos Tapeconnection.
http://www.dls.se/english/homeaudio/cplista_home_05.pdf
Prisforskjellen ligger på mellom 15-26%. Jeg har ikke funnet noen forhandlere av DLS i Sverige, så jeg kan ikke si om de selges for vejledende pris eller mindre.
Det finnes sikkert flere eksempler, dette var bare noen som jeg har støtt på pga at jeg har kjøpt, eller hadde tenkt å kjøpe høytalere fra disse fabrikantene.
Dette er det som får meg til at se på Hifiklubbens prismodell med litt andre øyne. Man finner stortsett aldri deres produkter vesentlig billigere uansett om man leter høyt eller lavt. Heller kommer de aldri på tilbud for halv pris, og man er dermed sikret en fornuftig brukt pris den dagen det skal selges.
|