| Forfatter |
|
Pete Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Fi klubben har lagt artiklen "Butikker sælger elendige fjernsyn" op på deres web site. Artiklen er fra Politiken: http://www.hifiklubben.com/dk/Nyheder/detail/1582.htm
Artiklen beskæftiger sig med det problem, at mange butikker sælger TV fra bl.a. Philips, Sony og LG, som er så dårlige, at de ikke kan vise det danske tv-signal ordentligt. Der er tale om VGA paneler med opløsningen 852 x 480 pixels.
Nu er det jo fint, at Hi-Fi klubben er opmærksom på dette problem, så hensigten med at lægge denne artikel i deres nyhedsarkiv er vel at signalere, at den slags apparater kan man ikke risikere at få med hjem, når man handler hos dem.
Alligevel slår det mig, når jeg kigger på deres plasma apparater, at de alligevel har en plasma-skærm (42PX4RV) med den lave VGA opløsning, som artiklen fraråder en at købe.
Hi-Fi klubben skriver selv om produktet:
"Forskellen i billedkvalitet på forskellige plasma-TV kan være enorm. Mange af de billigste er markant dårligere end de “gamle” billedrørsmodeller og kan absolut ikke anbefales. LG ligger langt over disse discount-TV! Med billedforbedringskredsløb som LG´s egenudviklede 10-bit XD Engine 2, DCDi og Progressive Scan får du et skarpt billede med mange detaljer og særdeles naturlige farver. 10-bit videoprocessing betyder også, at RZ-42PX4RV kan gengive op til 1.023 forskellige farvenuancer - hele fire gange flere end et normalt 8-bit TV! I kombination med det optiske øje, som konstant måler lyset i rummet og kalibrerer billedet herefter, er du garanteret maksimal billedkvalitet under alle forhold."
Intet sted skrives det, at skærmens opløsning ikke engang svarer overens med PAL standarden.
Jeg ville selv ikke have noget problem med at købe et VGA panel, men det er fordi jeg kender til markedet og ved hvad jeg får. Men det er ikke det jeg vil høre jer om. Blot om I synes, at det er i orden som de gør eller om det er dobbeltmoralsk?
Vh Pete
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I bund og grund må de for min skyld sælge hvad som helst, bare de OPLYSER om at produktet ikke er specielt godt. For mig at se er problemet ikke HVAD de sælger forskellige steder, men snarer at ekspidienten står og fortæller at "dette her er verdens bedste" og fremhæver de goder som ér ved et givent produkt, men "glemmer" at sige, som i dette tilfælde her måske, at opløsningen er elendig. Jeg synes at det er fint at HFK gør opmærksom på "problemet" sådan generelt, men de skal så bare huske (og det ved jeg ikke om de gør, at være ærlige omkring hvad de selv sælger).
Michael
|
| Til top |
|
| |
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
(citat start: ) I bund og grund må de for min skyld sælge hvad som helst, bare de OPLYSER om at produktet ikke er specielt godt. (citat slut)
Og dét er nok netop det sværeste. At feje for egen dør først... forkasteligt...  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg handler i hifi klubben,men de har en tendens til at svine alle andre produkter til.Kig for eksempel i deres katalog"meget bedre end andre til prisen "eller noget lignende går igen mange gange.De skriver blandt andet at Denon avc-a11xv er THX ultra 2godkendt.og at det er et kvalitetstempel både hvad angår effekt og lydkvalitetMig bekendt er THX en standard som Lucas film har sat,og ikke et kvalitetstempel hvad angår lydkvalitet.En seriøs HIFI forretning bør ikke omtale andre produkter negativt
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere af deres projektorer er også med 480 linier... Det finder jeg på grænsen til det kriminelle.
Jeg vil dog ikke ensidigt rakke ned på klubben, for som regel virker de
meget velorienterede om det de sælger, i hvert fald i min lokale
afdeling.
Men når de sådan farer ud efter hvad andre sælger, bør lige gøre
opmærksom at disse flad-tv og projektorer efter deres egen deffinition
er noget l**t.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må hifi4all´s bagmænd snart tage sig sammen til at få lavet 2 nye fora her på stedet:
1. Kritik af hifi-klubben!
2. Hifiklubben idag kontra før i tiden.
Pete skrev:
|
Nu er det jo fint, at Hi-Fi klubben er opmærksom på dette problem, så hensigten med at lægge denne artikel i deres nyhedsarkiv er vel at signalere, at den slags apparater kan man ikke risikere at få med hjem, når man handler hos dem.
|
|
|
Det tvivler jeg nu på er deres hensigt. De linker sikkert til denne artikel, fordi de mener, deres brugere af webstedet, kunne have interesse i at vide noget om emnet.
Pete skrev:
|
Men det er ikke det jeg vil høre jer om. Blot om I synes, at det er i orden som de gør eller om det er dobbeltmoralsk?
|
|
|
Jeg kan ikke se noget som helst dobbeltmoralsk i at Hifi-klubben linker til en artikel i et dagblad.
MichaelJDK skrev:
|
(citat start: ) I bund og grund må de for min skyld sælge hvad som helst, bare de OPLYSER om at produktet ikke er specielt godt. (citat slut)
Og dét er nok netop det sværeste. At feje for egen dør først... forkasteligt... 
|
|
|
Ja, sikke nogle banditter. Men sådan er det alle steder! Jeg har lige været inde hos den lokale Volkswagen forhandler for at se på en Fox. Sælgeren undlod at fortælle at den ikke havde klima-anlæg, turbolader, fartpilot, lædersæder og LCD skærme indbygget i nakkestøtterne. Sikke noget SVINERI 
McAllan skrev:
|
Flere af deres projektorer er også med 480 linier... Det finder jeg på grænsen til det kriminelle.
|
|
|
Ja, den slags burde da være strafbart! Det samme kan siges om dem, der sælger biler med mindre end 100 hestekræfter, og møbler med imiteret læderbetræk. Banditter alle som en  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vel talt perejvind.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom det sædvanlige "Hifi Klubben er noget l**t" indlæg på banen.
Jeg kan ikke være mere enig, veltalt perejvind...
Nicolai
__________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg ser det prøver Hifiklubben at hæve sig over mængden. De kæmper for den gode lyds sag, som det skriver i deres katalog. Ud fra den betragtning må det ikke være urimeligt at skønne, at linket til denne artikel på deres hjemmeside ligger i forlængelse af deres markedsføringsstrategi. Og hvis man ser sådan på sagen så har Pete altså en god pointe, nemlig at de ikke selv lever op til de krav, som de selv indirekte stiller til branchen ved at linke til denne artikel, og som de selv direkte har stillet flere andre steder.
Man kan jo kun håbe at de bliver gjort opmærksom på fejlen og at den bliver rettet, hurtigst muligt. Det må jo være en smutter, for de har vel ikke lyst til at gå imod egen markedsføring...
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
perejvind |
|
|
Ved ikke om det bare er mig, men jeg synes perejvind tager tingene ud
af sammenhæng i en sådan grad det ikke er værd at nævne, eller
også er han slet ikke klar over problematikken med de 480 linier i et
EU, hvor PAL og SECAM kører med noget flere end 480 linier
Når man selv udgiver sig for "politimand", er det vel rimeligt selv at overholde "loven"?
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Når man selv udgiver sig for "politimand", er det vel rimeligt selv at overholde "loven"?
|
|
|
meget enig. Jeg synes godt man kan tillade sig at stille krav. Derfor kan jeg ikke tilslutte mig sammenligningen med bilen - med det blotte øje kan man jo se om der er lædersæder mm. men med elektronik er det sgu ikke altid til at vide "hvad der er i kassen" __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det blotte øje kan men se om billedet er godt, om ikke andet hvis man beder om noget at sammenligne med.
Og så taler det efter min mening til klubbens fordel at de tør, og gør, henvise til en artikel der omhandler en problematik de selv har inde på livet. Jeg ser derimod dere konkurrenter gå langt uden om at levere den samme service. Men måske har de ikke modet til at gøre opmærksom på at der er faldgruber for deres kunder.
Og dybest set har klubben mere interesse i at sælge kunderne et bedre tv, men derfor kan man jo godt vise hvad man kan møde også hos konkurrenterne, så kunderne med deres egne øjne kan se forskellen, ligsom de kan se forskel på læder og stof. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
MichaelWB skrev:
perejvind |
|
|
Ved ikke om det bare er mig, men jeg synes perejvind tager tingene ud af sammenhæng i en sådan grad det ikke er værd at nævne, eller også er han slet ikke klar over problematikken med de 480 linier i et EU, hvor PAL og SECAM kører med noget flere end 480 linier 
|
|
|
Men artiklen for det til at lyde som om man automatisk for et dårligt billede hvis man kun har 480 linier, og det er jo ikke tilfældet. Og man får jo ikke nødvendigvis et godt billede bare fordi skærmen er højopløst. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
jbhe Branchemedlem

Hi-Fi Klubben (Produkt- og indkøbsafd.)
Bruger siden: 14 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
At vi valgte at linke til den omtalte artikel på vores hjemmeside var mest for at gøre opmærksom på artiklen om den problemstilling den omhandler.
Ja vi sælger stadigt enkelte plasma modeller og nogen projektorer der har en native opløsning på 852*480 linier. Markedet er i en hastig udvikling og det er vores vurdering at den LG 42PX4 model der omtales andet sted i denne tråd med alt sandsynlighed bliver vores sidste plasma model med denne opløsning.
At artiklens forfatter så vælger at stille det så firkantet op at 480 liniers opløsning er lig med dårlig billedkvalitet, er i min opfattelse for let købt. Jeg har set mange skærme der på trods af at de har en højere opløsning står MARKANT dårligere end skærme med en lavere opløsning.
HD-ready specifikationen definerer en aspect ratio, en minimum vandret opløsning samt et antal tilslutninger – men ikke noget egentligt krav med hensyn til billedkvalitet. Så kan man jo sige, at begynde at opgive billedkvalitet som et tal er lidt er en umulig opgave. Nogen prøver med at sammenligne f.eks. kontrastforhold og lysstyrke, men det er i min opfattelse brikker i puslespillet der i sig selv ikke giver et fuldstændigt billede.
mvh Jonas Heilesen
Produktkoordinator - Hi-Fi Klubben __________________ hilsen Jonas,
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
| Men artiklen for det til at lyde som om man automatisk
for et dårligt billede hvis man kun har 480 linier, og det er jo ikke
tilfældet. Og man får jo ikke nødvendigvis et godt billede bare fordi
skærmen er højopløst. |
|
|
Nej, det gør man ikke, men jeg finder det da yderst betænkeligt at disse TV og projektorer har en opløsning der er dårligere end de gammeldags fjernsyn på trods af disse nye skærme er monster meget større...
Klart, det siger intet om kontrast osv, det drejer sig alene om opløsningen.
Desuden, så er den måde hvorpå f.eks. PAL sendes med 50 halvframes
eller hvad vi skal kalde dem i sekundet ikke det allernemmeste at
scalere ned så det panorerer pænt - der skal en pæn del regnekraft og
de rigtige algoritmer til.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
MichaelWB skrev:
| Men artiklen for det til at lyde som om man automatisk for et dårligt billede hvis man kun har 480 linier, og det er jo ikke tilfældet. Og man får jo ikke nødvendigvis et godt billede bare fordi skærmen er højopløst. |
|
|
Nej, det gør man ikke, men jeg finder det da yderst betænkeligt at disse TV og projektorer har en opløsning der er dårligere end de gammeldags fjernsyn på trods af disse nye skærme er monster meget større... Klart, det siger intet om kontrast osv, det drejer sig alene om opløsningen. Desuden, så er den måde hvorpå f.eks. PAL sendes med 50 halvframes eller hvad vi skal kalde dem i sekundet ikke det allernemmeste at scalere ned så det panorerer pænt - der skal en pæn del regnekraft og de rigtige algoritmer til.
|
|
|
Jeg er sådan set enig i, at det er lidt småpinligt at man lancerer en teknologi der på det punkt er dårligere end crt-tv der jo nærmest er fra stenalderen. Men det har jo ikke noget med HFK at gøre. Spørgsmålet er i hvor høj grad de gør deres kunder opmærksomme på fordele og ulemper når de står i butikken - og det ved jeg ikke. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan man vel ikke sige at 480 linier er fra stenalderen....
Mig bekendt er alle DVD skiver indspillet i 480 linier, så hvis det primært er det skærmen skal bruges til er den jo optimal, da der ikke skal scaleres overhovedet....
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbhe skrev:
|
Hej Alle
At vi valgte at linke til den omtalte artikel på vores hjemmeside var mest for at gøre opmærksom på artiklen om den problemstilling den omhandler.
Ja vi sælger stadigt enkelte plasma modeller og nogen projektorer der har en native opløsning på 852*480 linier. Markedet er i en hastig udvikling og det er vores vurdering at den LG 42PX4 model der omtales andet sted i denne tråd med alt sandsynlighed bliver vores sidste plasma model med denne opløsning.
At artiklens forfatter så vælger at stille det så firkantet op at 480 liniers opløsning er lig med dårlig billedkvalitet, er i min opfattelse for let købt. Jeg har set mange skærme der på trods af at de har en højere opløsning står MARKANT dårligere end skærme med en lavere opløsning.
HD-ready specifikationen definerer en aspect ratio, en minimum vandret opløsning samt et antal tilslutninger – men ikke noget egentligt krav med hensyn til billedkvalitet. Så kan man jo sige, at begynde at opgive billedkvalitet som et tal er lidt er en umulig opgave. Nogen prøver med at sammenligne f.eks. kontrastforhold og lysstyrke, men det er i min opfattelse brikker i puslespillet der i sig selv ikke giver et fuldstændigt billede.
mvh Jonas Heilesen
Produktkoordinator - Hi-Fi Klubben
|
|
|
Lækkert at se at i "svare" i tråden når den netop omhandler jer. Jeg kan så tilføje at jeg kan ikke være mere enig i dine betragtninger. Så thumbs up her fra.
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |