Emne: Thorhauge Audio - Grej der duer! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så oprindte dagen, hvor jeg tog en tur til Snedsted for at besøge Steen Thorhauge, manden der laver rørforstærkere med tryk på, som han selv siger.
Anledningen var, at Steen venligst havde dimesioneret en ny nettransformer til min Dynaco ST70, som jeg havde fået lavet hos VRT-transformer,jeg havde fået monteret denne og lavet hele strømforsyninen om efter Steen anvisninger. Da det ikke var småting der var lavet om, ville jeg gerne lige have ham til at kigge det igennem inden, der blev tændt for dyret... Desuden ville jeg gerne møde manden, som havde hjulpet mig igennem ombygningen via mail og telefon, personligt.
Jeg ankom ved 19.30-tiden, vi faldte hurtigt i snak og gik ud i værkstedet. Jeg havde taget en flaske vin og lidt øl med til Steen, som tak for hjælpen, men øllerne kunne vi jo drikke mens vi kiggede på min forstærker, mente Steen.
Imens jeg gik rundt og kiggede på stumper, print og udgangstransformere (med juleaften-følelsen i maven fra da man var barn), gik Steen forstærkeren igennem, hvorefter vi tændte for den.... både vi og forstærkeren overlevede, så et eller andet rigtigt må jeg have gjort.
Steen justerede AC-balancen og bias, hvorefter vi målte udgangseffekten. Bias blev sat til 17 watt kl. A - noget lavere end de 25 watt forstærkeren er født med - og udgangseffekten var nu helt oppe på 56 watt, hvor den før havde 25 watt.
Så gik vi på 1. sal for at lytte lidt, dog med et kort stop i køkkenet, hvor der blev lavet kaffe og smurt et par ostemadder. Da vi kom ovenpå viste Steen lige hurtigt alle sine produkter, samt fortalte om opbygning osv., hvorefter vi gik i "det bløde" .
Vi lyttede først på Steens anlæg, som består af :
Pladespiller: en ombygget Delphon med akrylmåtte, Helios scorpio arm og en ny Ortofon Rondo blue
MC-step up: Thorhauge med 5A akkumulator og over 2000uF
Forforstærker: Thorhauge med MM-riaa og over 2400uF
Effekt: 6550c- baserede monotrin på 40 watt med sektionsviklede udgangstransformatorer og separate nettransformere til indgang- og udgangstrin, 300VA transformer og 3000uF til udgangstrin pr. blok.
Højttalere: Modificerede Magneplanar 1.5SE
Nå, men til det det drejer sig om - lyden!
Lyden fra Steens setup var bare rigtig god, der var alt - masser af dynamik, følelsen af overskud, fyldig og lynhurtig bas, med masser af smæk på. Mellemtonen var uhyre åben og alting var fint seperaret. Det var bare dejligt at høre et dynamisk system i disse Vienna tider, hvor alting lyder tilbagelænet, pænt og flat. Det var også lækkert at høre en dipol højttaler, der kunne få enhver Dali eller Vienna basrefleks højttaler til at lyde af T-hansen bilbas surround.
Vi hørte alt fra Dire straits til Jazz at the Pawnshop til Niels Hausgaard til Gnags - og det lød bare skide godt det hele. Selvfølgelig kunne man høre forskel på indspilningskvaliteten, men det var musikken man som lytter fokuserede på. Nøgleordene for Steens system er dynamik, energi og overskud.
Vi prøvede så at tilslutte min Thorhauge Dynaco ST70. Her var lyden også god, og den kunne spille en pæn del højere, grundet sin højere udgangseffekt. Dog var lyden lidt mere lys og slank. Det mente Steen skyldes EL34 røret, som lyder slankere og lysere end 6550C. Desuden var lyden en anelse mere urolig og knap så lækker. Det var dog småting, men jeg foretrak helt klart Steens monotrin i forhold til min lille Dynaco.
Vi skiftede tilbage og fik hørt en masse musik, samt diskuteret og delt erfaringer, indtil Steens kone mente vi skulle til at holde, da hun skulle op og på arbejde. Klokken var da også gået hen og blevet 02.30, så jeg pakkede sammen og takkede for god service, et hyggelig visit og god lyd, hvorefter jeg trillede hjem mod Århus.
Herhjemme trækker min Thorhauge Dynaco ST70 et sæt Lisn line-source dipoler med 80db følsomhed uden problemer (til en vis lydstyrke selvfølgelig).
Jeg skal helt klart prøve både Steens forforstærker og riaa/MC-stepup, som han slæber med næste gang han er forbi Århus, for det er virkelig vellydende produkter i mine ører.
Her har vi en mand, som laver fantastisk vellydende rørforstærere til priser der er til at betale, så jeg synes han fortjener at blive fremhævet, da sådanne mennesker ikke hænger på træerne i hifibranchen i dagens Danmark. Et dejligt alternativ til de kinesiske produkter som findes i overflod til overpris. Desuden er manden p***e flink og rar at snakke med.
Jeg synes enhver med en kina forstærker skulle køre et smut forbi Steen og høre hvordan en rørforstærker også kan lyde. Du vil tabe både ører, næse og mund - tro mig!
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja har hans riaa den er god
|
Til top |
|
|
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et velskrevet indlæg og spændende emne. Iøvrigt fedt I hørte andet end audiofilt pis..
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 05:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi hørte rigtig meget forskelligt musik, meget som jeg ikke kendte og derfor ikke nævner, og det var sku' dejligt. Det var alt fra Dansk pop til Jazz.
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 04:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har vi måske en Thorhauge ST-one forforstærker på hånden - det er spændende om den er lige så god, som den nuværende... Ellers må den en tur forbi Steen og have et tune-up...
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen ST-one denne gang - den var solgt - crap!
|
Til top |
|
|
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg nok sige, har du høre vienna?
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har hørt Vienna, og bortset fra den lille Haydn, er det ikke min kop the. (hvis du ikke skulle have bemærket det)
De spiller alt for voldsom og boostet bund, er for svære at trække, mellemtonen er udfaset for "blød" lyd til følge, kabinetterne lyder af finérede papkasser, når du banker på dem, osv... osv...
|
Til top |
|
|
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker somom du har valgt at bare ikke kunne li vienna. Jeg har selv strauss og kan ikke genkende dit ordvalg. Der er da længere fra lille haydn til elektrostat.
|
Til top |
|
|
tub61 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1089
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også selv Vienna ( beethoven baby ) og kan heller ikke lige nikke genkendende til de meget negative vendinger - men smag og behag er da heldigvis forskellig __________________ BOSE lifestyle35 - Rega planer 25 - Rega Riia
Sennheiser HD650 - Sudgen Headmaster
Denon DCD3560 - Naim NAP140 , Naim NAC72
Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
|
Til top |
|
|
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
David kan ikke lide Vinna (det største bras, han har hørt), og det er hans sag, færdig slut
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes Vienna er ufattelig dårlig kvalmitet til prisen - det har jeg skrevet.
Tag nu en mahler for eksempel: Her er kabinettet ved at være i orden, men magen til bulder-kasse skal man da lede længe efter. Jeg hørte den med det helt store Musical Fidelity på, så der var watt nok bag, men stadigvæk lød det lamt, tilbagelænet og buldrende.
Den gamle Beethoven har jeg hørt et par gange. Prøv at slå på siden af den med knoerne - det er kun i bilka man kan høre lignende lyd, når man banker på eltax kabinetter. Jo, selvfølgelig også System Audio, her har vi samme skodkabinetter, men de er mindre, så mindre bongo-tromme.
Det er altså på en højttaler til 23.000,-!!! Kig lidt på hvordan kurverne ruller af omkring delefrekvensen - det er til grin i en højttaler til den pris.
Jeg vil påstå, at et sæt Magnepan 1.6 til enhver tid kan spille bukserne af enhver Vienna højttaler, prøv at høre dem i hifi4you (jeg har aldrig været der, men ved man kan). Her kan man dog ikke få 30% rabat, man får ikke leveret dem til døren, og der er ikke en hang-around klub, som allesammmen også har finerede papkasser, til at klappe dig på skulderen, når du har købt.
De fleste går desværre mere op i denne "klub accept" end i at få et sæt gode højttalere, som de bliver glade for. Hvis folk gik op i lyden, og ikke i at gøre en god handel, eller design, eller søgte social accept, ville ingen eje Vienna højttalere.
Men køb du da Vienna og lav din egen "hvad er der i papkassen" tråd og træd ind i broderskabet...
Jeg ved godt hvad der er papkassen, så jeg skal bare ikke have nogen...
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Så har vi måske en Thorhauge ST-one forforstærker på hånden"
du kan købe en af mig.
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Jeg synes Vienna er ufattelig dårlig kvalmitet til prisen - det har jeg skrevet.
Tag nu en mahler for eksempel: Her er kabinettet ved at være i orden, men magen til bulder-kasse skal man da lede længe efter. Jeg hørte den med det helt store Musical Fidelity på, så der var watt nok bag, men stadigvæk lød det lamt, tilbagelænet og buldrende.
Den gamle Beethoven har jeg hørt et par gange. Prøv at slå på siden af den med knoerne - det er kun i bilka man kan høre lignende lyd, når man banker på eltax kabinetter. Jo, selvfølgelig også System Audio, her har vi samme skodkabinetter, men de er mindre, så mindre bongo-tromme.
Det er altså på en højttaler til 23.000,-!!! Kig lidt på hvordan kurverne ruller af omkring delefrekvensen - det er til grin i en højttaler til den pris.
Jeg vil påstå, at et sæt Magnepan 1.6 til enhver tid kan spille bukserne af enhver Vienna højttaler, prøv at høre dem i hifi4you (jeg har aldrig været der, men ved man kan). Her kan man dog ikke få 30% rabat, man får ikke leveret dem til døren, og der er ikke en hang-around klub, som allesammmen også har finerede papkasser, til at klappe dig på skulderen, når du har købt.
De fleste går desværre mere op i denne "klub accept" end i at få et sæt gode højttalere, som de bliver glade for. Hvis folk gik op i lyden, og ikke i at gøre en god handel, eller design, eller søgte social accept, ville ingen eje Vienna højttalere.
Men køb du da Vienna og lav din egen "hvad er der i papkassen" tråd og træd ind i broderskabet...
Jeg ved godt hvad der er papkassen, så jeg skal bare ikke have nogen... |
|
|
Respekt. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej David
Kan du ikke give mig nogle eksempler på gode kabinethøjttalere, hvis der i det hele taget findes nogen?
Ellers er jeg enig, der findes mange højttalere, som ikke er "færdigudviklede"?
Thorhauge tager jeg hatten af for, glæder mig til at høre hans integrerede engang.
mvh Allan
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som David siger så kan det varmt anbefales at tage en tur forbi hifi4you i Esbjerg og høre Magnaplan højttalere. Havde selv lejlighed til at høre den mellemste model. Den spilller ganske godt - den var spændt for en stor bamse af en MF effekt....
Lars
|
Til top |
|
|
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men hvad har Vienna med Thorhauge at gøre?
mvh 
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
Hej David
Kan du ikke give mig nogle eksempler på gode kabinethøjttalere, hvis der i det hele taget findes nogen?
Ellers er jeg enig, der findes mange højttalere, som ikke er "færdigudviklede"?
Thorhauge tager jeg hatten af for, glæder mig til at høre hans integrerede engang.
mvh Allan
|
|
|
Tja, jeg skal i hvert fald aldrig have en basrefleks højttaler igen, men skal det være, så skal den nederste pukkel (når du kigger på impedanskurven), være så lille som muligt. Er den ligeså høj eller næsten lige så høj, som den ved siden af, så er der dømt surround.
Jeg vil til enhver tid anbefale dig at købe/lave enten åben baffel eller lukket/matrix højttaler, men her skal du op i en stor højttaler for at få bas (der var den med fysikkens love igen), men så spiller højttaleren også ren, dejlig bas, og ikke "Umtchi, umtchi" eller "Ompf, Ompf". Den rene bas rydder også op i mellemtonen, så der virkelig kommer hul igennem - Ja rigtig hul igennem...
Størrelsen på de lukkede og åbne højttalere afskrækker desværre alt for mange, så derfor har producenterne held til at bilde os ind, at vi skal købe deres basrefleks skrammel. Ikke mindst fordi, det jo i dag er konen der har bukserne på derhjemme...
Har du mulighed for at høre Steens integrerede, så synes jeg du skal give den et lyt - de 42w rækker længere end du regner med, og så er den også p***e flot... Jeg tror den kan trække hvad som helst, men det er et gæt, for jeg har ikke prøvet....
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raincoat skrev:
Undskyld, men hvad har Vienna med Thorhauge at gøre?
mvh 
|
|
|
Der var bare lige nogle hang-arounds, som reagerede på, at jeg skrev at Magnepan højttalere kan få enhver Dali og Vienna højttaler til at lyde af bil-bas surround, og så trillede bolden....
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du f.eks. om Tommy Hørnings ht., der benytter en akustisk ventil (ikke decideret refleks) og har en høj følsomhed, der er ideel til rørgrej??
Har selv et blødt punkt for Agathon modellen.
mvh Allan
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|