Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Privat handel udland ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2003 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der kan fortælle om hvordan man er stillet hvis man f.eks betaler med visakort i gennem PayPal og bliver snydt, har læst flere steder at så er det bar ærgligt ! Er der en anden sikker måde man kan bruge til at betale med sit visa kort ved privat handel i udlandet altså en ikke forhandler ?

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2003 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Der er mulighed for at henvende sig i et pengeinstitu og gøre indsigelse mod betalingen, du skal her udfylde en blanket "tro og love" erklæring, om hvorvidt at du har modtaget varen, og her foreligger svindel.

NB. der findes en anden tråd om dette emne, prøv at søge den frem.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 December 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

prøv evt at læse mere her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4173&PN =1 

der har samme spørgsmål været oppe til debat.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej Witzel

Jeg ved godt at den tråd har været oppe før, da det var mig selv der oprettede den

Det som jeg gerne ville have svar på var om de samme regler med "Indsigelse" var gældende for handel med private personer i udlandet...

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg sidder i en bank, er det ikke noget jeg normalt beskæftiger mig med...  Jeg har kigget lidt rundt og fundet den erklæring man skal udfylde mht. indsigelse.

Der er et pkt. på denne hvor man kan svare på om man har fået varen eller ej, (det skal kunne dokumenteres at man har forsøgt at handle så det er et forsøg værd, jeg sidder som sagt ikke med det og ved derfor ikke om det kan gøres gældende.

En anden ide kunne være at bruge Paypal's money back guarentee, koster lidt ekstra men kan være det værd, se hos paypal.com for yderligere info

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 08 December 2003 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej hifreak,

Jeg har forhørt mig hos PBS angående privat handel med paypal som formidler og mastercard som betalingsmiddel. Ham jeg talte med anede tydeligvis ikke hvad paypal er, men han sagde at man blot skulle følge normal indsigelsesprocedure.

Om det holder ved jeg ikke, men det er kortudsteder der ejer kortet og har således også erstatningspligt hvis man bliver fuppet (og i øvrigt har overholdt de gældende regler for håndtering af kortet - ikke videregivet pin kode, osv.).

Mastercar/eurocard/visacard osv. har godkendt Paypal som betalingsmodtager, så jeg kan ikke forestille mig at reglerne/rettighederne for kortbrugeren er anderledes end ellers.

De er vigtigt (som knoxville skriver) at kunne dokumentere at man har forsøgt at handle, så gem emails og få sælger til at sende en "ordrebekræftelse".

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 December 2003 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

hifreak skrev:

Hej Witzel

Jeg ved godt at den tråd har været oppe før, da det var mig selv der oprettede den

Det som jeg gerne ville have svar på var om de samme regler med "Indsigelse" var gældende for handel med private personer i udlandet...

hehe ... der sov jeg lige ... igen!!!

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka

Du er bare en guttermand det lyder da rimlig optimistisk så, tror der er mange der kunne bruge den info til noget. Til Knoxville hvis der nu skulle være andre regler for ovenstånde hvis du kendte en kollega evt. kunne du så ikke poste dem i tråden her, da jeg tror mange interesseret i samme..

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

hej,

- jeg har forhørt mig, men nåede til samme diffuse konklusion som ZAKA....  det bliver men jo ikke meget klogere af, men hvis situationen kom til det ville jeg gøre indsigelse - no matter what....

wiking
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 December 2003 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

BANKERNE I DANMARK HAR DET FULDE ANSVAR

Yo Hvis du køber med dit danske visa kort har de danske banker ansvaret i op til 2 år efter købet, så hvis du bliver snydt kan du challance betalingen i op til 2 år

Til top Vis wiking's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiking

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

... hmm, også selvom det via paypal....   ???

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2003 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Der er også lige en anden ting du skal være opmærksom på, og det er at når sælger overdrager salgsgenstanden til forsendelse, så ophører hans ansvar helt, så er det dit ansvar. Det vil sige at det er en god ide at sikre at der i aftalen med sælger, er aftalt at det sendes som forsikret genstand og værdien skal anføres som salgsprisen.

Jeg kender en der "glemte" at sige det skulle sendes forsikret. Pakken forsvandt og det erstatningsbeløb han fik tilkendt af fragtselskabet var latterlig lav

Husk det

Du bør også have sælgers fulde navn+adr. og telefonnummer på privatbopælen. Og dette kan checkes via udenlandsoplysningen herhjemme. Det er ikke nogen overvældende sikkerhed, ønsker du dette, så skal du søge i pågældende lands folkeregister.

Men, men handler ikke med folk man ikke stoler på. Aner du uråd, så lad vær. Der er mange der svindler (jeg siger ikke at denne sælger gør) men der er kørt rigtig mange straffesager herhjemme på svindel på www.qxl.dk og andre former for salg via nettet.

Iøvrigt en PayPal en dyr måde at ordne betaling på. Det optimale er at lave en direkte overførelse til mandens pengeinstitut. Din bank forlanger nok 2-300,- for sådan en overførelse, men du opnår endnu større sikkerhed mht. mandens navn og adr. såfremt det skulle vise sig at der opstår problemer.

PayPal vil jo blot henvise til at du har godkendt en transaktion, at du så har et udestående med 3.mand er ikke deres problem. Kan du fange mig?

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

PayPal vil jo blot henvise til at du har godkendt en transaktion, at du så har et udestående med 3.mand er ikke deres problem. Kan du fange mig?

Jeg kan godt se hvor du vil hen, men så vidt jeg har forstået er det kortudstederen der ejer kortet (visa/mastercard/eurocard) og skal derfor udrede evt. tab i forbindelse med brug (hvis man kan godtgøre hvad man har forsøgt at købe og overholdt reglerne for brug af kortet). Så er det sådan set ligemeget hvor kortudsteder skal få pengene fra, kortudsteder har stadig erstatningsansvar overfor kortindehaver.

Det er sådan jeg har forstået det, men jeg har dog ikke fået en entydig bekræftelse på at det passer ;o)

mvh  

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 December 2003 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Den holder ikke i byretten, for kortindehaver har indgået en aftale med PayPal om at beløbet må trækkes på ens kort, og den ydelse man har fået. Nemlig at pengene ryger til udbetaling hos en anden der er opført hos PayPal. At kortindehaver så har et udestående med ham der i sidste ende får pengene, 3.mand, det er PayPal uvedkommende.

Kortindehaver kan klager over en transaktion hos PayPal hvis pengene er ikke er nået frem til 3.mand. Og det er også det hele. Det er ren logik i jura'ens verden.

Kortudsteder har rigtig nok erstatningsansvar, men kortindehaver har også et ansvar om at bruge sin sunde fornuft, og ikke bare overføre beløb til højre og venstre, uden at sikre sig hvem der er i den anden ende.

Kortindehaver handler jo i bund og grund ikke med PayPal. PayPal er bare en mellemmand, og et grundlag for en klage og krav om at få pengene tilbageført, kan kun stilles, hvis PayPal har gjort noget forkert og i dette tilfælde ikke overført pengene til 3. mand.

No more no less.

Hvis man skal spørge nogle steder, så er forbrugerstyrelsen nok et godt sted, eller en jurist hos PBS. Jeg læser selv jura og har derfor ikke svært ved at se hvordan PBS kan feje et evt. krav om tilbageførelse af et beløb tilbage.

PayPal er jo ikke ansvarlig for hvad folk måtte have af bagvedliggende aftaler der ligger til grund for en overførelse af penge igennem dem. I gamle dage, og det gør man da stadig, der bruger man REMBURS i en bank til firmaer man ikke stoler helt på. Det vil sige at når varen er leveret et neutralt sted, så overføres pengene først. Det kan private bare ikke benytte sig af, og desuden koster det en bondegård dvs. en eller anden prcentsats af det samlede beløb.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Den holder ikke i byretten, for kortindehaver har indgået en aftale med PayPal om at beløbet må trækkes på ens kort, og den ydelse man har fået. Nemlig at pengene ryger til udbetaling hos en anden der er opført hos PayPal. At kortindehaver så har et udestående med ham der i sidste ende får pengene, 3.mand, det er PayPal uvedkommende.

Kortindehaver kan klager over en transaktion hos PayPal hvis pengene er ikke er nået frem til 3.mand. Og det er også det hele. Det er ren logik i jura'ens verden.

Kortudsteder har rigtig nok erstatningsansvar, men kortindehaver har også et ansvar om at bruge sin sunde fornuft, og ikke bare overføre beløb til højre og venstre, uden at sikre sig hvem der er i den anden ende.

Kortindehaver handler jo i bund og grund ikke med PayPal. PayPal er bare en mellemmand, og et grundlag for en klage og krav om at få pengene tilbageført, kan kun stilles, hvis PayPal har gjort noget forkert og i dette tilfælde ikke overført pengene til 3. mand.

No more no less.

Hvis man skal spørge nogle steder, så er forbrugerstyrelsen nok et godt sted, eller en jurist hos PBS. Jeg læser selv jura og har derfor ikke svært ved at se hvordan PBS kan feje et evt. krav om tilbageførelse af et beløb tilbage.

PayPal er jo ikke ansvarlig for hvad folk måtte have af bagvedliggende aftaler der ligger til grund for en overførelse af penge igennem dem. I gamle dage, og det gør man da stadig, der bruger man REMBURS i en bank til firmaer man ikke stoler helt på. Det vil sige at når varen er leveret et neutralt sted, så overføres pengene først. Det kan private bare ikke benytte sig af, og desuden koster det en bondegård dvs. en eller anden prcentsats af det samlede beløb.

Hej ctacta,

Ok det lyder som om der er noget der skal afklares (Læs: jeg er ikke længere heeelt overbevist om at jeg har forstået tingene rigtigt  - på trods af at jeg faktisk har forhørt mig telefonisk hos PBS. Ham jeg talte med vidste ikke noget om Paypal, så spørgsmålet er om han var troværdig).

Jeg sender fluks en email til PBS og poster svaret her.

mvh

- Frank Zappa

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 December 2003 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt at skære tingene således ud i vådt bølgepap for PBS.

1) Der handles privat mellem 2 personer i 2 forskellige lande.

2) Betalingen (pengeoverførelsen) ordnes via en mellemmand, i dette tilfælde PayPal, der er godkendt til Visa/Mastercad transaktioner via nettet, og inden varen afsendes af sælger til køber.

Spørgsmålet skal lyde:

a) Hvis sælger snyder køber på en eller anden måde, kan køber så afvise en allerede godkendt Visa/Mastercard transaktion efterfølgende, og overfor en mellemmand som er PayPal?

Kommentar:

Man har jo i princippet ikke indgået nogen anden aftale med PayPal end at samme må hlve et godkendt beløb til videre ekspedition og overførelse til 3.mand. Den kan jo af gode grunde ikke kende hvilke aftalegrundlag der ligger til grund for en sådan overførelse. PayPal er kun ansvarlig for at pengene bliver overført til 3.mand, ikke at evt. varer efterfølgende sendes. Det er alene et anliggende mellem køber og sælger.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Det er vigtigt at skære tingene således ud i vådt bølgepap for PBS.

1) Der handles privat mellem 2 personer i 2 forskellige lande.

2) Betalingen (pengeoverførelsen) ordnes via en mellemmand, i dette tilfælde PayPal, der er godkendt til Visa/Mastercad transaktioner via nettet, og inden varen afsendes af sælger til køber.

Spørgsmålet skal lyde:

a) Hvis sælger snyder køber på en eller anden måde, kan køber så afvise en allerede godkendt Visa/Mastercard transaktion efterfølgende, og overfor en mellemmand som er PayPal?

Kommentar:

Man har jo i princippet ikke indgået nogen anden aftale med PayPal end at samme må hlve et godkendt beløb til videre ekspedition og overførelse til 3.mand. Den kan jo af gode grunde ikke kende hvilke aftalegrundlag der ligger til grund for en sådan overførelse. PayPal er kun ansvarlig for at pengene bliver overført til 3.mand, ikke at evt. varer efterfølgende sendes. Det er alene et anliggende mellem køber og sælger.

Har allerede sendt emailen, men jeg mener jeg fik dine punkter med. Jeg vil poste både mine spørgsmål og deres svar.

mvh

- Frank Zappa

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 December 2003 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Betingelserne hos PayPal ser således ud i uddrag:

http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=p/gen/ua/policy_buy er_complaint-outside

Der står at de vil sørge for at inddrive et evt. overført beløb, såfremt du klager og får medhold, det vil sige i det tilfælde hvor sælger ikke kan fremlægge dokumenation for at varen er afsendt.

Der står ikke at de er forpligtet, men hvad de vil gøre, rimelig stor forskel. Endelig er alt hvad der ligger ud over en ikke fremsendt pakke, et mellemværende mellem køber og sælger, og altså ikke køber (kortindehaver) og PayPal. Så skulle den være klaret.

I så fald kunne PayPal risikere at skulle stå med fletningerne i postkassen i mange tilfælde hvor køber og sælger rager uklart.

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej zaka

Er spændt på at høre hvad du finder ud af og tak til dem der holder gang i tråden, det er virkelig lækkert med de gode inputs..Tak

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

hifreak skrev:

Hej

Er der nogen der kan fortælle om hvordan man er stillet hvis man f.eks betaler med visakort i gennem PayPal og bliver snydt, har læst flere steder at så er det bar ærgligt ! Er der en anden sikker måde man kan bruge til at betale med sit visa kort ved privat handel i udlandet altså en ikke forhandler ?

Glem alt om det , dem der snyder gør det godt , det med at tag i banke de tag kun flere penge fra dig .

jeg kender en tysker der lige har smidt 4500EUR ud .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes