Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: En kedelig tendens fortsætter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Så er turen kommet til Casablanca Records på Østerbro. Den lukker og slukker omkring Sankt Hans. Det er kedeligt og surt at butikker af den slags, må lukke når det hele skal være så strømlinet og fancy. Huslejerne fiser opad og de har taget konsekvensen af dette. (kun store koncerner og kædebutikker har råd til at ligge der nu)

Heldigvis åbner de som netbutik. Og ifø. "the Head honcho" prismæssigt på linie med TP og CDON. Så det er måske ikke så ringe alligevel.

Men jeg vil savne butikken derinde

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:
Så er turen kommet til Casablanca Records på Østerbro. Den lukker og slukker omkring Sankt Hans. Det er kedeligt og surt at butikker af den slags, må lukke når det hele skal være så strømlinet og fancy. Huslejerne fiser opad og de har taget konsekvensen af dette. (kun store koncerner og kædebutikker har råd til at ligge der nu)

Jeg tvivler på det er huslejen som sådan der gør at butikker lukker. Der er normalt loft over stigningen på huslejen indbygget i kontrakten, og oftest sætter udlejer prisen op med præcist lige så meget som han kan. Så huslejen kan umuligt komme som en overraskelse for dem. Det er langt mere sandsynligt at det er manglende salg, som følge af en generel nedgang i salget af musik, samt en stigning i andelen af dét der rent faktisk bliver solgt som sælges via internettet, evt. som downloads, der er skyld i at musikbutikkerne lukker. Vi kan nu engang ikke overgå til internet-distrubution (hvadenten det er netsalg af CD'er eller direkte downloads), og samtidig have fornøjelsen af at kunne gå ind i en fysisk musikforretning. Nyd dem du stadig har, om 5-10 år når downloads er den væsentligste distributionsform, kan du tænke tilbage på musikforretninger som en kuriositet der var engang, på samme måde som at det ikke er nemt at finde en god gammeldags skrædder i dag.

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

"Nyd dem du stadig har, om 5-10 år når downloads er den væsentligste distributionsform, kan du tænke tilbage på musikforretninger som en kuriositet der var engang, på samme måde som at det ikke er nemt at finde en god gammeldags skrædder i dag."

Det er sgu da sørgeligt! Altså hvis det bliver sådan.

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Kedeligt at høre. Jeg har handlet hos dem lige siden de var en meget lille nystartet biks og solgte vinyler.

Æv-bæv!
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Det er noget østjydsk ævl at huslejepriserne ikke kan eksplodere, det kræver bare en ny ejer eller for den sags skyld, en ejer-stråmand, som det foregår i mange tilfælde. En"nyforhandling"af lejekontrakten kan bringe selv velkonsoliderede lejere ud over kanten, hvilket er set og sket alt for mange gange for nylig her på københavnerplaneten.

AVP-Otto bør nok hellere glæde sig over at den nye huslejetrend ikke er slået an i det jydske..endnu.. Prøv at gå ind på fx. KE-udlejning og se alle de formidable priser på stort set ingenting at drive ehverv i, og sammenlign så med priser åp østjydske erhvervslejemål, der vel er i nærheden af 1/3-1/2 til sammenligning

Ja, det er en møg søgelig udvikling der er gang i i musikindustrien i det hele taget, salg uden herlige personligheder bag skranken - det ansigtsløse salg, som regel af indspilninger der for en stor del ender direkte på loppemarkederne, med den skodlyd de er optaget med. Gad vide hvor længe fx. Rockuglen holder i bymiljøet?

Mvh. Jens/Modifix 

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Det er noget østjydsk ævl at huslejepriserne ikke kan eksplodere

Okay, jeg må indrømme at der er ting jeg ved mere om end huslejepriser... Men som jeg ser det er der netop million-beløb på spil i "nøglepenge", netop fordi der er folk der sidder med væsentligt lavere huslejer end lokalerne berettiger til. Som ny spiller på markedet er jeg helt enig, men jeg var ikke klar over at eksploderende huslejepriser for de eksisterende lejere var et større problem. Hvis det er tilfældet trækker jeg det da gerne tilbage, men det ændrer ikke på at musikforretninger som vi kender dem er en truet dyreart, af andre årsager end huslejen.

Det var iøvrigt ikke en kritik af den pågældende butiks forretningssans, bare en konstatering af hvordan jeg mener tingene forholder sig.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:

Hvis downloads slår igennem som det foretrukne format, kan det ikke være anderledes. Der skal nu engang være nogen der køber noget, for at butikken løber rundt. Det eneste der kan forhindre musikforretninger i at forsvinde fra gadebilledet, er at downloads af en eller anden grund skulle blive bremset i sin fremgang - og det tvivler jeg på sker.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Alt forladt Otto, stort at indrømme at du ikke ved alt!

Vi må alle bare arbejde i det små. Kærestens 17-årige datter er nu tilsneget et egentligt HiFi-anlæg af overraskende god kvalitet, og hun kan endda selv høre at der er himmelvid forskel fra den computer-dåselyd hun ellers havde været vænnet til.

Næste indsatsområde kan være at få barnets mp3-afspiller til at forsvinde sporløst - så hun også har en slags hørelse når hun bliver 20!

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:

"Nyd dem du stadig har, om 5-10 år når downloads er den væsentligste distributionsform, kan du tænke tilbage på musikforretninger som en kuriositet der var engang, på samme måde som at det ikke er nemt at finde en god gammeldags skrædder i dag."

Godt man ikke kan downloade vinylplader!

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

"Næste indsatsområde kan være at få barnets mp3-afspiller til at forsvinde sporløst - så hun også har en slags hørelse når hun bliver 20!"

Et ædelt formål. Jeg har foræret min 18-årige datter en vinylspille og 30 udvalgte Doors, Jethro Tull, Led Zeppelin mm. - det trækker hende væk fra telefonMP3´eren!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det er soergelidt, har altid vaeret en fed butik men har samtidig ogsaa altid syntes at den virkede lidt rodet og de havde maaske for faa CDer (ja, ved godt de altid har fokuseret paa jazz). Kan dog vaere det bare er mig.

Til top Vis Azaruss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azaruss

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
sonyes skrev:

Peter

... og godt, at man kan undvære dem 

Må personligt sige, at jeg finder det noget mere nemt og bekvemt (og oftest prismæssigt rimeligt) at finde "sjældenheder" på nettet. Ventetiden er oftest mindre end hvis en traditionel pladepusher skal bestille noget hjem for én så... At man på sigt må undvære den gode gamle stemning i butikkerne kan man vel lære at leve med. Jeg kan nu ikke erindre, at have haft en såkaldt "god købsoplevelse" hos en pladepusher, men jeg kan tværtimod erindre adskillige ringetoner for ørerne efter en sådan butiks støjniveau med tidens hits.

Musikbranchen hele vejen rundt har skudt sig selv i skoen med stor kaliber. Det være sig priser på CDer, suspekt glæde ved mainstream osv. Nu straffes de qua den nye teknologi. At omtalte biks er en lille special af bedste tilsnit gør lukningen beklagelig, men de lider jo med hele den branche.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
pqrannes skrev:
sonyes skrev:

Peter

... og godt, at man kan undvære dem 

Må personligt sige, at jeg finder det noget mere nemt og bekvemt (og oftest prismæssigt rimeligt) at finde "sjældenheder" på nettet.

Her er vi så ude i noget helt centralt - hvad er vigtigst, lydkvalitet eller bekvemmelighed?

Der er ingen tvivl om at downloading af musik er både nemmere og bekvemmere end at gå ned i en forretning, skulle bladre i reolerne, ikke finde det man søger, stå i kø for at få at vide at den ikke hjemme, bestille den, gå hjem, vente i 14 dage, og til sidst gå ned i forretningen og hente skiven.

Og ingen tvivl om at 2000 vinyler og 3000 CD'er fylder en hel del mere end en 500 Gb harddisk.

Problemet er bare at så forsvindende lille andel af den musik som er tilgængelig på nettet er i en lydkvalitet der nærmer sig CD eller for den sags skyld vinyl.

Der er jo ingen større lyst hos udbyderne til at bruge mere serverkapacitet og båndbredde på deres varer end nødvendigt, og hvis 80% af kunderne kan acceptere hårdt komprimerede mp3 eller AAC filer med bekvemmelighed som gulerod, er det temmelig ærgerligt for os der måske godt kan leve med mp3 som baggrundsmusik på en PC, men som gerne vil have noget bedre at fodre det dyrt indkøbte anlæg med når der skal lyttes seriøst, og som på længere sigt kan få temmelig svært ved at finde ny musik i en ordentlig kvalitet.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

RogueAgent, du har helt ret mht. til lydkvaliteten af downloads. Jeg var noget uklar i mit indlæg: Jeg sigtede til køb af CDér på nettet hos CDON, Amazon m.fl. Lettere, bekvemmere, billigere...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
RogueAgent, du har helt ret mht. til lydkvaliteten af downloads. Jeg var noget uklar i mit indlæg: Jeg sigtede til køb af CDér på nettet hos CDON, Amazon m.fl. Lettere, bekvemmere, billigere...

Fair nok  - der kan vi godt være enige, selv om jeg nu stadig synes det er fedt at bladre igennem fysiske plader (både CD og vinyl) og falde over et eller andet spændende man slet ikke havde ledt efter, det er lidt sværere online.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

...men de kan bestilles på nettet, hvilket alt andet lige også vil gå ud over pladeforretningerne.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

DEt er faneme trist at høre sådan noget sker- men kommer egentlig ikke som nogen overraskelse

Er begyndt at købe mange cd'er på det sidste- vil sku have en ordentlig cd-samling inden det er helt slut

MHT MP3 afspiller er jeg da kun enig. Jeg er 16 og fik en afspiller i konfirmationsgave.

Vil sku ikke miste min hørelse på sådan noget l**t og høre derfor stort set kun musik på anlægget, der da er af en ganske udmærket kaliber.

Sorry off topic

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Det er noget østjydsk ævl at huslejepriserne ikke kan eksplodere, det kræver bare en ny ejer eller for den sags skyld, en ejer-stråmand, som det foregår i mange tilfælde. En"nyforhandling"af lejekontrakten kan bringe selv velkonsoliderede lejere ud over kanten, hvilket er set og sket alt for mange gange for nylig her på københavnerplaneten.

AVP-Otto bør nok hellere glæde sig over at den nye huslejetrend ikke er slået an i det jydske..endnu.. Prøv at gå ind på fx. KE-udlejning og se alle de formidable priser på stort set ingenting at drive ehverv i, og sammenlign så med priser åp østjydske erhvervslejemål, der vel er i nærheden af 1/3-1/2 til sammenligning

Ja, det er en møg søgelig udvikling der er gang i i musikindustrien i det hele taget, salg uden herlige personligheder bag skranken - det ansigtsløse salg, som regel af indspilninger der for en stor del ender direkte på loppemarkederne, med den skodlyd de er optaget med. Gad vide hvor længe fx. Rockuglen holder i bymiljøet?

Mvh. Jens/Modifix 

Huslejen i østjylland er altså stigende og ligner på alle måder den udvikling som er i hovedstaden! Det er muligt at priserne ikke er ens, men stigningerne er der sku. At forretningen lukker, det er vel ikke nogen gåde. At der ikke bliver solgt 1000-vis af LPer er heller ikke mærkeligt. I det hele taget er det noget hylerisk snak. Alle vil gerne have en LP-butik, men hvor meget benytter folk sig af det. Scatcat har åbenbart brugt butikken, men uden kunder - ingen butik. En butik kan ikke leve i fortiden og tro man kan tjene penge. Det er vel mere konsekvensen af det en det er huslejen alene.

Der er også mange som køber ind i Bilka, men ærger sig når den lokale købmand lukker. Så er det bedre at købe en liter mælk til 10 kr. og bidrage lidt til det man holder af. I det hele taget har byerne fået en mere og mere strømlinede look med fortorvscafe og bajere til 50 kr.

Rigtig charmerende er det ikke.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

[/BRADQUOTE]

Huslejen i østjylland er altså stigende og ligner på alle måder den udvikling som er i hovedstaden! Det er muligt at priserne ikke er ens, men stigningerne er der sku. At forretningen lukker, det er vel ikke nogen gåde. At der ikke bliver solgt 1000-vis af LPer er heller ikke mærkeligt. I det hele taget er det noget hylerisk snak. Alle vil gerne have en LP-butik, men hvor meget benytter folk sig af det. Scatcat har åbenbart brugt butikken, men uden kunder - ingen butik. En butik kan ikke leve i fortiden og tro man kan tjene penge. Det er vel mere konsekvensen af det en det er huslejen alene.

Der er også mange som køber ind i Bilka, men ærger sig når den lokale købmand lukker. Så er det bedre at købe en liter mælk til 10 kr. og bidrage lidt til det man holder af. I det hele taget har byerne fået en mere og mere strømlinede look med fortorvscafe og bajere til 50 kr.

Rigtig charmerende er det ikke.

(BRADUNQUOTE) 

Også tendensen med de hurtige billigbutikker fortsætter. Tiger, Gorillaen, Giraf - hvor tingene bliver skiftet hurtigt igennem butikken til glæde for et par kinesiske fabrikanter af billigt skrammel og evnen til at betale de kunstigt oppustede huslejer.

Men Bradman kan være ganske rolig, også udviklingen i det der kan betegnes som provinsen, herunder bla. hovedstrøgene i og omkrings Skanderborg følges med tilbageholdt åndedræt. her er det dog især nybyggeriet der har de helt fantastiske huslejepriser, og flere øjefækalier er på vej!

Jeg stoppede selv med at handle hos en kombineret fysisk og netbaseret musik og filmbutik i samme område som Casablanca, da de gik over til alene netsalg og kreditkortbetaling - det var s'gu alligevel for fersk en udvikling. havde ellers lige vænnet mig til den herligt halsbrækkende 6 kilometers cykeltur på tværs af storbytrafikken, for at hente min velfortjente musik..

Mvh. Jens/Modifix.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes