Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: ophørsudsalg... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 September 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

lukker high sound,de har flere ophørs udsalg,

eller læser jeg forkert..???

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 September 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Er det ikke blot fordi de stopper med at sælge Edge og Bertram kabler? Så vidt jeg kan se kun de to mærker der er oprettet som "ophørs tilbud".

Men jeg ved det ikke...

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Så skulle Amforamusik også lukke, da dette er resultatet af søgningen på "Ophørs udsalg". 

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

hhmmm...kunne man ikke bruge andre ord.....

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke det er lovligt at sælge et nyt produkt med kun 3 mdr garanti som high sound gør med denne tekst  fx

Håndbygget i aluminium
2 x 135 watt i 8 ohm
Trafo på 600VA
Diverse awards til de fleste EDGE forstærkere
3 måneders garanti
Ingen demo, udlån eller bytte
Ren afhentningspris
Vejl pris Kr. 50000,-
Spar 55%
Ny

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

endnu et mærke der ikke kan sælges...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt.

Nu kan h4a's juridiske ekspert, jdg, sikkert bruge noget af sin arbejdstid på at uddybe, men:

Købeloven garanterer 6 mdr's garanti, sideløbende med 2 års reklamationsret. det er lovgivningensminimumskrav, forhandlere må gerne give mere af begge dele.

Det er så vidt jeg husker, ikke helt fint i kanten at benytte "ophørsudsalg" medmindre man rent faktisk lukker butikken (eller flytter de fysisk)

Det med garantien skal high sound alene dog ikke hænges ud for, jeg har før set andre annoncøre der heller ikke forstod at overholde dansk lovgivning på området, på trods af at sådan en ting som garanti bestemmelser er det første man (som udgangspunkt) sætter sig ind i som importør/forhandler/producent af noget man vil sælge her i landet.

Dermed kan sælgeren råbe og skrige alt det de vil, de kna påberåbe sig ansvarsfraskrivelser og begrænset/ingen reklamation/garanti, men det nytter ikke noget at skrive det, idet loven på dette område er ufravigelig til skade for forbrugeren.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hvordan står man hvis man har købet en 3 måneders garanti, og så forhandler er ene forhandler at dette mærker, og de lukke bixen inde for de 3
månede ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 25 September 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:
 hhmmm...kunne man ikke bruge andre ord.....

Forslag: Restsalg

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

godt forslag Chr R.,ser ophørsudsalg mange steder,

og så er det bare fordi de sælger visse varergrupper ud....

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvordan står man hvis man har købet en 3 måneders garanti, og så forhandler er ene forhandler at dette mærker, og de lukke bixen inde for de 3
månede ?

Det er butikken der er ansvarlig for garantien, så det er faktisk ligegyldigt om de er eneforhandler. Hvis en butik lukker er det bare ærgeligt med garantien. Heldigvis har en del producenter også en garanti som man evt. kan benytte.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 September 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

StarTrek skrev:
månede ?

Det er butikken der er ansvarlig for garantien, så det er faktisk ligegyldigt om de er eneforhandler. Hvis en butik lukker er det bare ærgeligt med garantien. Heldigvis har en del producenter også en garanti som man evt. kan benytte.

ja det er korrekt. Det er kun hvis firmaet går konkurs man selv skal betale for en evt rep.

Man er forpligtiget til at give 6 mdr garant + 18 mdr reklamationsret ifølge købeloven. Jeg ved dog ikke om man kan undgå dette hvis køber og sælger skrifteligt indgår en aftale om andet, men jeg kan ikke se hvorfor man som køber skulle vælge det.

Jeg mener også at man idag som privatperson er forpligtiget til at give 12 mdr garanti på sit brugtegrej i forhold til en EU lovgivning. Læste det sporadisk på ebay i Tyskland, men det er sandsynligt.

Jeg synes brugen af ophørsudsalg er meget misvisende, men mange bruger det desværre. Vi har i Aalborg en butik der handler med ægte tæpper der har haft ophørsudsalg de sidste 4 år...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 27 September 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hvis vi lige skal være helt efter bogen, så giver loven per definition ikke krav om nogen garanti i ordets forstand, da "garanti" dækker over noget sælger giver _udover_ det køber lovmæssigt har krav på. Der er 24 måneders reklamationsret, heraf er der de første 6 måneder en formodningsregel der gør at bevisbyrden mht. fejl ligger på sælgers side. Dette fejltolkes dog ret ofte, da ordet "bevisbyrde" indikerer en noget tungere byrde end der i praksis er tale om. I vores branche vil ethvert produkt (bortset fra forbrugsstoffer som batterier, lamper osv) forventes at holde mere end to år. "Bevisbyrden" indebærer derfor såmænd ikke andet end at du påpeger at produktet ikke længere virker, og har været benyttet korrekt. Allerede dér er "bevisbyrden" tilbage hos forhandleren, og derfor er der reelt, i vores branche, ikke nogen forskel på de første 6 måneder og de resterende 18 måneder - selv om visse dele af branchen gerne vil have folk til at tro det, og nogle ligefrem forsøger at snige sig udenom hvis f.eks. en laser i en DVD-afspiller går i stykker efter 12 måneder.

Kort sagt: Principielt er der ikke noget i vejen for at sige "3 måneders garanti", men så skal dén garanti indeholde et eller andet der ikke er omfattet af reklamationsretten, og det skal så være udspecificeret ved købet. Eksempelvis afhentnings-service eller lignende. Det er for så vidt også tilladt for en producent at sige at de giver 3 måneders fabriks-garanti, og resten er så op til forhandleren. Men i den sammenhæng som de 3 måneders garanti formentligt angiver her, så er det ikke ifølge loven.

Ved salg af brugt-apparater fra virksomhed til forbruger, er der principielt stadig 24 måneders reklamationsret - med den forskel at den her i praksis ikke er meget bevendt, da produktet ikke som udgangspunkt forventes at have en bestemt holdbarhed, og at den går i stykker efter f.eks. 12 måneder er ikke en indikation af at den var defekt ved købet. Ved egentligt brugt-salg er det derfor OK at sælge produktet med f.eks. 3 måneders _garanti_, da man så garanterer at produktet ikke kun virker ved købet, men rent faktisk fungerer 3 måneder frem.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Det er korrekt.

Nu kan h4a's juridiske ekspert, jdg, sikkert bruge noget af sin arbejdstid på at uddybe, men:

Købeloven garanterer 6 mdr's garanti, sideløbende med 2 års reklamationsret. det er lovgivningensminimumskrav, forhandlere må gerne give mere af begge dele.

Det er så vidt jeg husker, ikke helt fint i kanten at benytte "ophørsudsalg" medmindre man rent faktisk lukker butikken (eller flytter de fysisk)

Det med garantien skal high sound alene dog ikke hænges ud for, jeg har før set andre annoncøre der heller ikke forstod at overholde dansk lovgivning på området, på trods af at sådan en ting som garanti bestemmelser er det første man (som udgangspunkt) sætter sig ind i som importør/forhandler/producent af noget man vil sælge her i landet.

Dermed kan sælgeren råbe og skrige alt det de vil, de kna påberåbe sig ansvarsfraskrivelser og begrænset/ingen reklamation/garanti, men det nytter ikke noget at skrive det, idet loven på dette område er ufravigelig til skade for forbrugeren.

Mener du ikke til fordel for forbrugeren.

Særlige aftaler i forbindelse med forbrugerkøb må ikke stille køber dårligeren en købelovens bestemmelser men gerne bedre.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

ja det er korrekt. Det er kun hvis firmaet går konkurs man selv skal betale for en evt rep.

Man er forpligtiget til at give 6 mdr garant + 18 mdr reklamationsret ifølge købeloven. Jeg ved dog ikke om man kan undgå dette hvis køber og sælger skrifteligt indgår en aftale om andet, men jeg kan ikke se hvorfor man som køber skulle vælge det.

det er 24 måneder, men da garanti er nemmere for forbrugeren kan man da godt kalde det 6 mdr garanti + 1åneders reklamationsret, men rent teknisk er det 24 åneder der er sideløbende med de 6 måneders garanti.

man kan ikke skriftligt indgå aftale om noget andet, medmindre det stiller forbrugeren bedre, eks 7 mdr's garanti eller 36 mdr's reklamationsret. udvidet garanti og reklamation er vist for øvrigt ved at være popuært, men det er jo også nemt nok hvis man er rimelig sikker på en lav fejlreate på det man sælger.

Bjørn: nej, hvis du læser hele sætningen mener vi nok et samme, nemlig at man godt kan aftale sig til ngoet bedre, men ikke noget ringere set fra forbrugerens synspunkt. deraf sætning ufravigelig til skade for forbrugeren. det udelukker ikke fravigelig til fordel for forbrugeren. 

Ottos tilgang til reklamationgaranti/bevisbyrde repræsenterer for øvrigt den mest fornuftige og etisk korrekte måde at gøre det på, hifi salg er trods alt en service sag, og mere service sikre at kunderne også kommer igen næste år.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:
Kjeldsen skrev:

StarTrek skrev:
månede ?

Jeg mener også at man idag som privatperson er forpligtiget til at give 12 mdr garanti på sit brugtegrej i forhold til en EU lovgivning. Læste det sporadisk på ebay i Tyskland, men det er sandsynligt.

Jeg synes brugen af ophørsudsalg er meget misvisende, men mange bruger det desværre. Vi har i Aalborg en butik der handler med ægte tæpper der har haft ophørsudsalg de sidste 4 år...

Købelovens almindelige bestemmelser gælder for private, men kun hvis intet andet er aftalt. Private kan aftale sig udenom, det kan erhvervsdrivende ikke. Bestemmelser defineret i loven som køb af en erhvervsdrivende gælder ikke for private.

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Kan en forhandler ved at sige "sælges for kunde - står som ny" gøre sig fri for garanti - så er det jo bare det de skal gøre

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 27 September 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Kan en forhandler ved at sige "sælges for kunde - står som ny" gøre sig fri for garanti - så er det jo bare det de skal gøre

Med mindre det er løgn, for så er der tale om at handle i ond tro.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 September 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

er det så ikke klogest at lade være med at købe noget af forhandlere der forsøger at undgå at give garanti...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Sunaudio, du har helt ret,

jeg kunne af rent etiske årsager heller aldrig finde på at anbefale eller på anden måde reklamerer for en forhandler der på så odiøs måde forsøger at omgå dansk lovgivning.

Sådanne forhandlere kunne man samtidig også mistænke for ikke at forstå grundforudsætningerne for hifi forhandlere, at det er den gode service og det gode rygte der skaber forretningen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes