Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Fejl ? måske/måske ikke... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Har brug for et par råd... Jeg har via køb og salg købt mig et produkt stadig med garanti. Jeg mener produktet har en kosmetisk fejl, som jeg mener har været der fra den dag den blev købt første gang, produktet bærer ikke præ slag eller er blevet tabt som ellers kunne forårsage fejlen. Ydelses mæssigt fejler den absolut ikke noget, er fuldt ud tilfreds på dette puntk. Har sendt billeder til producenten men det er svært at se på billederne hvor "slem" fejlen er, producenten giver det svar ud fra billederne at produktet ligger inde for tolerancerne.

Så er spørgsmålet hvordan er jeg stillet, har jeg krav på at få produktet efterset hos forhandleren/producenten ??? og hvem skal betale for fragten frem og tilbage ???

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

Har brug for et par råd... Jeg har via køb og salg købt mig et produkt stadig med garanti. Jeg mener produktet har en kosmetisk fejl, som jeg mener har været der fra den dag den blev købt første gang, produktet bærer ikke præ slag eller er blevet tabt som ellers kunne forårsage fejlen. Ydelses mæssigt fejler den absolut ikke noget, er fuldt ud tilfreds på dette puntk. Har sendt billeder til producenten men det er svært at se på billederne hvor "slem" fejlen er, producenten giver det svar ud fra billederne at produktet ligger inde for tolerancerne.

Så er spørgsmålet hvordan er jeg stillet, har jeg krav på at få produktet efterset hos forhandleren/producenten ??? og hvem skal betale for fragten frem og tilbage ???

Hej

Du kan altid prøve og se om de vil kikke på det, men du står selv for fragt.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hvem har bevisbyrden ??? skal jeg kunne bevise at fejlen har været der fra dag et, eller skal forhandleren bevise at den ikke har ?????

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke ret meget om hvad det er, alderen, eller andet - men tag nu ikke fejl af begrebet garanti , og den reklamationsret købeloven giver.

Hvori består den "kosmetiske fejl" ?   Hvor gammel er genstanden ?

Små genstande skal man som hovedregel indlevere hvor de er købt.

Hvis genstanden er mellem 6mdr og 2 år, ligger bevisbyrden hos dig, en anden sag, ikke uvæsentlig ting, er at man skal reklamere indenfor rimelig tid efter "fejlen" er opdaget.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Nu skriver du ikke ret meget om hvad det er, alderen, eller andet - men tag nu ikke fejl af begrebet garanti , og den reklamationsret købeloven giver.

Hvis genstanden er mellem 6mdr og 2 år, ligger bevisbyrden hos dig, en anden sag, ikke uvæsentlig ting, er at man skal reklamere indenfor rimelig tid efter "fejlen" er opdaget.

Det er med vilje jeg ikke skriver produktets navn, hvis det nu viser sig at det er mig der er helt gal på den så vil jeg ikke skabe dårlig omtale af produktet. Det er en lidt sjov sag. Der er tale om i følge producentens hjemmeside et "high end" produkt (ca. 8000 kr.). Varen er ca. 1 år gammel. Fejlen består i at chassiet er skævt, forhandleren mener at hvis fejlen har været der hele tiden burde den tidelige ejer ha opdaget det, men hvis fejlen skulle være kommet efterfølgende mener jeg at der burde være komme mærker i metalet, for som forhandleren selv siger "der skal noget til at et chassi bliver skævt" Producenten mener ud fra de billeder jeg har sendt at det er inde for tolerancerne. Jeg gjorde opmærksom på fejlen med det samme jeg så det.

Hvis det sådan at et produkt i "high end" klassen fra den producent kan være så skævt som mit er, så er det sidste gang jeg køber noget der fra, også selv om det spiller super godt.

Jeg kan godt prøve at uploade et billed så i kan se det, jeg kan bare dækkt fronten på billedet så man helt uafhængigt af produktet kan vurdere fejlen. Men man skal nu ha det mellem hænderne for at se skævheden ordenligt.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
jan_stevns skrev:

Det er med vilje jeg ikke skriver produktets navn, hvis det nu viser sig at det er mig der er helt gal på den så vil jeg ikke skabe dårlig omtale af produktet. Det er en lidt sjov sag. Der er tale om i følge producentens hjemmeside et "high end" produkt (ca. 8000 kr.). Varen er ca. 1 år gammel. Fejlen består i at chassiet er skævt, forhandleren mener at hvis fejlen har været der hele tiden burde den tidelige ejer ha opdaget det, men hvis fejlen skulle være kommet efterfølgende mener jeg at der burde være komme mærker i metalet, for som forhandleren selv siger "der skal noget til at et chassi bliver skævt" Producenten mener ud fra de billeder jeg har sendt at det er inde for tolerancerne. Jeg gjorde opmærksom på fejlen med det samme jeg så det.

Hvis det sådan at et produkt i "high end" klassen fra den producent kan være så skævt som mit er, så er det sidste gang jeg køber noget der fra, også selv om det spiller super godt.

Jeg kan godt prøve at uploade et billed så i kan se det, jeg kan bare dækkt fronten på billedet så man helt uafhængigt af produktet kan vurdere fejlen. Men man skal nu ha det mellem hænderne for at se skævheden ordenligt.

Upload et billede..

Jeg tror forhandleren kan have en sag, da begrebet "rimelig tid" nok ikke kan siges at være overholdt (1 år) i denne sag.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]
Upload et billede..

Jeg tror forhandleren kan have en sag, da begrebet "rimelig tid" nok ikke kan siges at være overholdt (1 år) i denne sag.
[/QUOTE]

Jeg uploader et billed i morgen...

Det kunne jo være at den tidlige ejer simpelthen ikke har set "fejlen" hvis den har stået på en lav hylde ser man det ikke, jeg så det kun fordi den stod øverst på min hylde hvor man kan se den helt, og nu jeg først har lagt mærke til det ser jeg det hele tiden Og igen hvis den har været skæv fra dag et, er det vel rimeligt at fejlen bliver udbedret også selv om der er gået 1 år. Men jeg kender ikke loven på det område...

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Så kom der et billed...

Er det hvad man kan forvente af et "high end" produkt ??? er det bare mig der er sippet ???

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Billedeet viser ikke helt hvor slemt det er men kan da gi en ide....

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kan absolut intet se. Men det betyder selvfølgelig ikke, at problemet ikke eksisterer.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Det menneskelige øje kan virkelig se (i 3D) den mindste vinkelforskel - altså, hvis ellers billedet er korrekt ? er kabinettet skævt til højre (som pilen indikere) ......

Omvendt, hvis vi kan se det, kan det måles !    har du prøvet med en "vinkel" ? er alle hjørner 90 grader hele vejen rundt ? - hvordan med bund vs. top ?

High-end, begebet, kan gradbøjes ...... men i (den fysiske) virkelighed kan tykke alu-plader, kobber-beklædning, stål-svøb, osv. ikke ændre form uden synlige mærker.... hvis fabrikatet er "født skævt" vil der være adskillige eksemplarer, lignende, på markedet.... eeejj ?

Bond

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

hvad er det vi kigger på ????

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
....Varen er ca. 1 år gammel.

Så ligger bevisbyrden desværre hos dig, den kan du kun vanskeligt løfte, desværre, da forhandleren jo nemt kan mene at den du købte genstanden af, kan have været årsag til skaden 

Playing devil's advocate here : Du kan ikke bevise det ikke er tilfældet

Citér:

Det er ligegyldigt om det er highend, eller dyrt, eller billigt, købeloven skelner ikke, heller ikke om genstanden så har kostet 150.000.

Citér:

Jeg synes det er rendyrket pjat at skjule navnet , men dig om det -  hvis chassiet er skævt, kan du nok sagtens selv bukke det baglæns,  at snakke om tolerancer er tåbeligt, enten er tingene i vinkel, eller også er de ikke .

Men kort sagt, du er nok desværre for sent ude, at klage 1 år efter købet dur ikke.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Der to sager her...

1. Forhandleren mener at den føsrte ejer helt sikkert ville ha opdaget at den er skæv, det har den første ejer åbenbart ikke, producenten mener at den er inde for tolerancerne hvilket må betyde at producenten kan se den er skæv men bare ikke skæv nok at det er en fejl. Som vi var inde på før så skulle der være mærker i metallet hvis den skulle være blevet det efterfølgende, så alt tyder på at den er "født skæv" det kan da godt tænkes at der kunne være sket en fejl under produktionen.

2. Det er bare lidt underligt at netop dette produkt er skævt, da de andre produkter af samme type som jeg har haft har været snor-lige og i nogle tilfælde har kostet under det halve... Så vil jeg benytte lejligheden til at spørge om i har oplevet at nogle af jeres produkter er skæve i chassiet/svøbet ????? jeg har ikke... før nu.....

Fordi fejlen først bliver opdaget efter et år betyder jo ikke at den ikke kan ha været der fra start...

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hmm har ikke oplevet men det betyder jo ikke
det er sket for andre.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
sirhish skrev:
....Varen er ca. 1 år gammel.

Så ligger bevisbyrden desværre hos dig, den kan du kun vanskeligt løfte, desværre, da forhandleren jo nemt kan mene at den du købte genstanden af, kan have været årsag til skaden 

Playing devil's advocate here : Du kan ikke bevise det ikke er tilfældet

Citér:

Det er ligegyldigt om det er highend, eller dyrt, eller billigt, købeloven skelner ikke, heller ikke om genstanden så har kostet 150.000.

Citér:

Jeg synes det er rendyrket pjat at skjule navnet , men dig om det -  hvis chassiet er skævt, kan du nok sagtens selv bukke det baglæns,  at snakke om tolerancer er tåbeligt, enten er tingene i vinkel, eller også er de ikke .

Men kort sagt, du er nok desværre for sent ude, at klage 1 år efter købet dur ikke.

Det er da ikke noget pjat at snakke om tolerancer. Det er fysisk umuligt at producere uden. Spørgsmålet er, hvor store tolerancer en producent tillader på produkterne.

Når det så er sagt, så ser det da umiddelbart ud til, at kabinettet er synligt skævt. Men hvor meget kan jeg ikke vurdere ud fra billedet.
Trådstarter har uden tvivl - grundet alderen på 1 år - bevisbyrden for, at kabinettet ikke må se sådan ud, eller at fejlen ikke er opstået senere. Bevisbyrden bliver endnu sværere at løfte, da der er tale om et second hand produkt, og at den første ejer ikke har klaget over fejlen, men har været tilfreds med produktets udseende.

Efter hvad jeg kan læse, så har trådstarter henvendt sig direkte til producenten. Det er ikke den rigtige måde at behandle et produkt under garanti på. Man skal altid henvende sig til sælger - altså der hvor produktet er solgt. Det er sælgeren der i evt. sammenråd med producent eller importør skal tage beslutning om hvad der skal ske med produktet, og om produktet er defekt eller ej.

Kun hvis et produkt er under ½ år gammel, er det grundet købelovnens formodningsregel, forbrugeren som kan bestemme, hvad der skal ske med et fejlramt produkt. Men det skal nævnes, at hvis det som forbrugeren mener er en fejl - faktisk ikke er en fejl, men noget som ligger inden for produktetes specifikationer og tolerancer, så er der altså intet at komme efter.

Hvis produktet bliver sendt til undersøgelse hos producenten, og denne findet det ok, kommer trådstarter sansynligvis til at betale for undersøgelse af produktet, hvilket producenten har ret til at opkræve gebyr for - samt omkostninger for forsendelse.

Som tidligere servicechef, må jeg nok indrømme, at trådstarter nok kommer til at leve med det som han mener er en fejl - da producenten jo allerede har udtalt sig om, at skævheden ligger inden for den acceptable tolerance. Så er der desværre nok ikke rigtigt mere at komme efter. Især ikke når fejlen ikke er blevet opdaget inden for acceptabel tid, og en tidligere ejer ikke har klaget over noget.

Men prøv at indlevere produktet til den butik / forhandler det er købt ved, og lade denne kigge på problemet. Det er trods alt lettere at vurdere et sådanne problem, ved at se det i virkeligheden, end se det på et billede. Det er den rigtige måde at gøre det på.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Det er da ikke noget pjat at snakke om tolerancer. Det er fysisk umuligt at producere uden. Spørgsmålet er, hvor store tolerancer en producent tillader på produkterne.

Jeg snakker ikke om tolerancer - men om at holde produktnavnet hemmeligt.

Citér:
Trådstarter har uden tvivl - grundet alderen på 1 år - bevisbyrden for, at kabinettet ikke må se sådan ud, eller at fejlen ikke er opstået senere. Bevisbyrden bliver endnu sværere at løfte, da der er tale om et second hand produkt, og at den første ejer ikke har klaget over fejlen, men har været tilfreds med produktets udseende.

Ikke alene det - faktisk skal man rette henvendelse til sælger - og det er ikke forhandleren men den man har købt genstanden af, så den oprindelige sælger kan jo dybest set sige "Who cares"

Men mon ikke han er så fornuftig at han lader tvivlen komme vor ven tilgode, og vil kaste et blik på apparatet ?   Heldigtvis er flertallet af producenter af denne slags.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Som vi var inde på før så skulle der være mærker i metallet hvis den skulle være blevet det efterfølgende, så alt tyder på at den er "født skæv" det kan da godt tænkes at der kunne være sket en fejl under produktionen.

2. Det er bare lidt underligt at netop dette produkt er skævt, da de andre produkter af samme type som jeg har haft har været snor-lige og i nogle tilfælde har kostet under det halve... Så vil jeg benytte lejligheden til at spørge om i har oplevet at nogle af jeres produkter er skæve i chassiet/svøbet ????? jeg har ikke... før nu.....

Fordi fejlen først bliver opdaget efter et år betyder jo ikke at den ikke kan ha været der fra start...

Det ligner en typisk transport-skade, altså at produktet med emballagen på er blevet flexet eller tabt. Det vil nok være svært at få en forhandler til at æde den efter så lang tid. 
Du kan prøve at skrue skruerne ud og afmontere svøbet. Bare det at du skiller det ad og samler det igen kan nogengange være nok. Men ellers kan du jo prøve at rette kabinettet op når du alligvel har det skilt ad.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt at vi er ude i en meget usandsynlig teori, men lad os anse at den første ejer er meget svagt synet eller helt blind køber et hifi produkt der er vind og skævt og bliver gjort opmærksom på det et år efter, hvor der stadig er garanti på ikke kan gøre noget som helst selv om fejle har været der fra start....

Jeg kan ikke rigtigt forstå, at en i mine øjne en anerkendt producent af hifi ikke beder mig om at sende den ind så de kan se med egne øjne hvor slemt det er, de må da være interesseret i at have tilfredse forbruger. De burde også med lethed kunne se om apperatet har været tabt, klemt eller på anden måde været håndteret forkert, det burde ikke være raketvidenskab....

Men når alt kommer til stykket kan jeg godt se der ikke er meget at gøre men så kan jeg trods alt trøste mig med at apperatet spiller som det skal, så kan jeg lukke mine øjne og nyde musikken

Tror jeg for sjovt vil ta forbi en butik der forhandler produktet bare for at se om min er et enestående tilfælde....

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
sirhish skrev:
Som vi var inde på før så skulle der være mærker i metallet hvis den skulle være blevet det efterfølgende, så alt tyder på at den er "født skæv" det kan da godt tænkes at der kunne være sket en fejl under produktionen.

Det ligner en typisk transport-skade, altså at produktet med emballagen på er blevet flexet eller tabt. Det vil nok være svært at få en forhandler til at æde den efter så lang tid. 
Du kan prøve at skrue skruerne ud og afmontere svøbet. Bare det at du skiller det ad og samler det igen kan nogengange være nok. Men ellers kan du jo prøve at rette kabinettet op når du alligvel har det skilt ad.

Der er ikke antydelse af mærker hverken på apperatet eller emballagen. Og apperatet ser yderst velholdt ud

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes