Forfatter |
|
viking9990 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Vi bestilte for 2 måneder siden et BV10-46 hos vores B&O forhandler.
Vi bad om rabat på produktet - og efter en snak tilbød forhandleren os et "Personaleprodukt".
Et personaleprodukt var - iflg forhandleren - "nøjagtigt det samme produkt som alle andre, med de undtagelser at:
- Der kun gives 2 års garanti på produktet
- TV'et ville blive leveret, men ikke monteret / ophængt
- Det var ikke sikkert at vi kunne få lige den farve vi ønskede.
Alt sammen forhold der var til at leve med.
Tv'et er nu leveret, og i kassen lå der et "Leveringscertifikat for Second Life produkter".
Det var stilet til forhandleren, så tydeligvis noget jeg ikke skulle have set.
Det beskriver hvordan produktet er blevet inspiceret fra B&O i Struer, jvf. reglerne for "Second Life" produkter.
På INTET tidspunkt kom ordene "Brugt" eller "Second Life" på tale hos forhandleren.
Vi føler os godt og grundigt r......,  da vi på intet tidspunkt var informeret om at dette var et brugt produkt,
og ej heller ville have accepteret tilbudet hvis vi havde vidst det. Vi ønskede et spritnyt produkt.
Er der andre der har været ude for det samme? - eller måske bare ikke ved at de er blevet taget ved næsen
- og hvad ville I gøre i vores situation?
TV'et står stadig i kassen, som da vi fik det leveret.
På forhånd tak
P.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhhhhhhh! Har du overhoved kontaktet sælger ang dette?
Det ville nok være det smarteste at gøre, da ingen herinde kan hjælpe dig, udover at komme med "råd". Som dit indlæg er skrevet, så har du ingen kontakt haft med sælger efter levering. Det bør nok være det første du gør, frem for at skrive på et hjælpe løst fourm 
Men kig på din fakture, står der noget omkring brugt eller ligende? Hvad lød rabatten på og er det købt kontant eller via afdrag? Disse ting kan være hjælpsomme oplysninger. __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
yossi Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ned til den forhandler i har købt det ved og fortæl ham det som det er, og at i ikke på noget tidspunkt havde nævnt at i ville ha et brugt eller at han på noget tidspunkt har nævnt at det var et brugt tv. Så han må tage det tilbage og skaffe det i havde bestilt.
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aftaler er bindende - uanset om de er skrevet ned eller ej - og det kan du sagtens foreholde forhandleren. I et aftaleforhold er
det ham, der er den stærke part, og så afgjort ham, der sidder inde med bevisbyrden for, at I var bekendt med, at I har købt
et brugt produkt. Med andre ord: Hvis det ikke fremgår skriftligt, er det hans og ikke jeres problem.
Hvis det ikke hjælper, og det gør det muligvis ikke, kan det være en god idé at tage kontakt til Forbrugerrådet. De kan hjælpe
- og det plejer i øvrigt i sig selv at hjælpe de fleste handlende på vej, blot man nævner, at man vil gå den vej.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør jer klart, om i vil lade handlen gå tilbage, hvis i går tilbage til butikken med produktet. Det vil i til enhver tid have krav på.
Men forvent ikke nødvendigvis, at i kan få den "brugte" skærm byttet til en fabriksny. Det er ikke sikkert at det er
muligt for sælger at skaffe et sådant, og hvis ikke i har en aftale på skrift om et fabriksnyt TV, så er der ikke
meget i kan gøre...
Bare mine ord: Gør jer klart, hvad det er i forventer og kan forvente, når i indgår en dialog med sælger.
Edit: Jeg er sikker på at Søren har ret, men hvis der ikke er indgået andet en mundtlige aftaler, er det umuligt for
sælger at bevise, og sådan vil en rets-instans også se på det ...og sikkert henvise til, at salget kan føres tilbage.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4855
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad faktura eller lign. beskriver, så har du og forhandler aftalt, at du fik et nyt "Personaleprodukt", hvilket modsvarer et nyt produkt, men uden de punkter du nævner. Hvis du ikke har fået det korrekte leveret, så skal du kontakte forhandleren, som skal sørge for at levere det korrekte.
Hvis han nægter dette, så er du i din gode ret til at ophæve købet. Vil forhandleren ikke gå med til at ophæve købet, så skal du kontakte forbrugerstyrelsen. De kan køre en sag for dig, som kan ende med at give dig medhold. Dette er dog ikke en juridisk afgørelse, så forhandleren kan nægte at efterleve den. I så fald er det videre til retten, hvilket dog ofte er en formsag, da de ofte dømmer efter forbrugerstyrelsens afgørelse. Og så skal forhandleren efterleve dommen, plus at han står med udgifterne til sagens omkostninger.
|
Til top |
|
|
viking9990 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Øhhhhhhhh! Har du overhoved kontaktet sælger ang dette?
Det ville nok være det smarteste at gøre, da ingen herinde kan hjælpe dig, udover at komme med "råd". Som dit indlæg er
skrevet, så har du ingen kontakt haft med sælger efter levering. Det bør nok være det første du gør, frem for at skrive på et
hjælpe løst fourm 
Men kig på din fakture, står der noget omkring brugt eller ligende? Hvad lød rabatten på og er det købt kontant eller via
afdrag? Disse ting kan være hjælpsomme oplysninger. |
|
|
Naturligvis tager jeg kontakt med sælger, men jeg ville blot høre om nogen herinde havde haft lignende oplevelser, så jeg
havde lidt mere "ballast" i forhold til sælgeren. Der står intet om nyt eller brugt på fakturaen - kun P-produkt
(personaleprodukt).
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sælger sagde at produktet var brugt, men heller ikke at det var nyt (?)
...bare at det var det samme produkt (hvilket det i princippet også er hvis det er brugt)
Det er min erfaring at de fleste forhandlere vil gå med til at ophæve købet uden nogen bøvl, og det er måske den
mest realistiske mulighed for dig
|
Til top |
|
|
viking9990 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren77 skrev:
Aftaler er bindende - uanset om de er skrevet ned eller ej - og det kan du sagtens foreholde forhandleren.
I et aftaleforhold er
det ham, der er den stærke part, og så afgjort ham, der sidder inde med bevisbyrden for, at I var bekendt med, at I har købt
et brugt produkt. Med andre ord: Hvis det ikke fremgår skriftligt, er det hans og ikke jeres problem.
Hvis det ikke hjælper, og det gør det muligvis ikke, kan det være en god idé at tage kontakt til Forbrugerrådet. De kan hjælpe
- og det plejer i øvrigt i sig selv at hjælpe de fleste handlende på vej, blot man nævner, at man vil gå den vej. |
|
|
Jeg kan godt forstå din pointe med en bunden aftale, men der foreligger en aftale om et "Personaleprodukt" - og iflg.
forhandleren var det nøjagtigt samme produkt. Ordet "Brugt" har overhovedet ikke være nævnt.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det sådan at personalte i Struer på B&O fabrikken kan købe personale produkter til en yderst fordelagtig pris. Disse produkter er dog mange gange med små fejl (ridser og ligende) men mange gange kan man slet ikke finde fejlne. Ellers så er det test produkter som de køber. Det er sikkert sådan et produkt som du har købt (personale produkt)
Men få det afleveret, pengene tilbage og så kontakt Radio Loft i Århus. De har den bedste service, er nede på jorden og helt ærlige. De skal også nok leverer på sjælland  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger


Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvad var rabatten?
10, 20, 25, 30, 60% Der er jo grænser for hvad man kan få i rabat og hvis rabatten er 60% så bør ens egne sunde fornuft tage over og tænke...... Kan der være noget "galt".
Er den dog kun 20% så ville jeg direkte føle mig snydt og røvrendt.
En anden ting. Er produktet købt via afdrag, så kan man ikke forvente rabat. Har du alligevel fået 20% så ville jeg igen tænke........  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4855
|
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu har køber fået "luft" og råd fra forummet.
Hvis der kommer nyt i sagen, eller sælger ønsker at ytre sig, så kan der skrives yderligere indlæg.
Indtil da lukkes tråden!
|
Til top |
|
|